Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (569)

Vierailija
481/568 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola on säilöntäaine, ei mauste. Sen makuun opitaan ja siitä voi myös oppia pois eikä menetä mitään. Ainut huono puoli on että sen jälkeen ravintolasafkat ei enää maistu kun niissä on aivan liikaa suolaa (omaan makuun).

Ei nyt ihan noinkaan, täysin suolaton ruoka on kyllä usein aika mautonta vaikka olisi kuinka vähään suolaan tottunut.  Mutta tosi paljon voi vähentää ja muutamissa viikoissa makuaisti herkistyy ja alkaa maistaa ruuan omat maut paremmin.  Se on vaan tosiaan vähän hankalaa sitetn ravintoloissa ja kyläpaikoissa jos kovin vähiin sen suolan jättää kun muualla on osa ruuista sitten lähes syömäkelvottoman suolaista.

Vierailija
482/568 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään laitoin ruokaan 2 kpl liemivalmistetta, 3 tl sinappia, 2 rkl soijakastiketta. Paljonko siinä on suolaa?

Liemikuutioissa, samoin Aromisuolassa on paljon  suolaa ja lisäksi natriumglutamaattia, haitallista ainetta. 

Itse ostan fondia

Fondissa tulee määrällisesti vähintään sama määrä suolaa ja lisäaineita kuin liemikuutioissa, jos ei peräti enemmän ja tulee käytössä erittäin paljon kalliimmaksi kuin kuutiot. Kuluttajaa vedätetään noissa kuusi - nolla ja Unileverin tyypit nauravat mennessään pankkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/568 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään laitoin ruokaan 2 kpl liemivalmistetta, 3 tl sinappia, 2 rkl soijakastiketta. Paljonko siinä on suolaa?

Liemikuutioissa, samoin Aromisuolassa on paljon  suolaa ja lisäksi natriumglutamaattia, haitallista ainetta. 

Itse ostan fondia

Joo, ne olikin kasvisfondeja, en muistanut nimeä. Tuossa kastikkeessa on luultavasti n. 8 g suolaa. 

Vierailija
484/568 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ei olekaan. Kyllä se maku ruokaan tulee suolasta, sokerista, voista ja kermasta. Mausteita voi hölvätä edellisten tilalle, mutta sitten ei muu ruuassa maistukaan. Ei nää michelinkokit terveellisyyksistä välitä, eikä hirveesti tarvikaan: ihmiset saa syödä terveellisesti kotonaan, silloin kun (harvoin?) lähdetään kunnon ravintolaan syömään, niin halutaan herkullista ruokaa. Silloin ei terveellisyysasioita mietitä.

Vierailija
485/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei olekaan. Kyllä se maku ruokaan tulee suolasta, sokerista, voista ja kermasta. Mausteita voi hölvätä edellisten tilalle, mutta sitten ei muu ruuassa maistukaan. Ei nää michelinkokit terveellisyyksistä välitä, eikä hirveesti tarvikaan: ihmiset saa syödä terveellisesti kotonaan, silloin kun (harvoin?) lähdetään kunnon ravintolaan syömään, niin halutaan herkullista ruokaa. Silloin ei terveellisyysasioita mietitä.

Maku tulee suolasta jos on liialla suolalla makuaistinsa turruttanut.   Ja valitettavasti jos syö arjessa vain vähän suolaa niin se ravintolaruoka ei ole herkullista kun siinä on paljon enemmän suolaa kuin mihin on tottunut käyttämään. Eli jos ravintolaruoka maistuu herkulliselle niin tuskin on suolankäyttö kohtuullista kotonakaan, se on valitettava tosiasia.

Vierailija
486/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokkiopiskelija ja olen jo opinnoissa kiinnittänyt huomion siihen, miten paljon jotkut opettajat mättävät suolaa ruokiin. Itse käytän kotona suolaa hyvin kevyellä kädellä enkä esim. koskaan lisää suolaa pastan tai riisin keitinveteen, koska kastikkeessa on kuitenkin suolaa. Saa nähdä, aivopestäänkö minutkin runsaasti suolaa käytäväksi ennen kuin valmistun.

Itse ainakin huomannut, että pasta ja riisi jäävät vetisen makuisiksi jos unohtaa suolan. Eikä sitä paljon tarvitse olla, jo t-lusikallinen kattilaan auttaa paljon. Suurin osa siitä menee viemäriin kun kaataa vedet.

Vierailija
487/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokkiopiskelija ja olen jo opinnoissa kiinnittänyt huomion siihen, miten paljon jotkut opettajat mättävät suolaa ruokiin. Itse käytän kotona suolaa hyvin kevyellä kädellä enkä esim. koskaan lisää suolaa pastan tai riisin keitinveteen, koska kastikkeessa on kuitenkin suolaa. Saa nähdä, aivopestäänkö minutkin runsaasti suolaa käytäväksi ennen kuin valmistun.

Siinä keitinvedessä sen suolan tehtävä on ihan muu kuin maustaminen.

Mutta ehkä sä vielä ehdit oppia, jos opintosi on vasta alussa.

Vierailija
488/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolassa on natriumia jota keho tarvitsee, suht vähän mutta tarvitsee. Natrium ja kalium (kasviksissa) toimivat solun sisällä yhdessä, ne muodostavat ikään kuin pumpun jossa kehon ravintoaineita otetaan sisään ja kuona-aineita poistetaan. Eli jos tätä natriumia sitten saadaan liikaa niin tämä pikku pumppu solun sisällä tai siinä solukalvolla menee epäkuntoon. Merisuolassa ei ole muuten jodia joka on niin ikään välttämätön mineraali ihmiselle.

ja tähän lisään: suomalaiset saavat tutkitusti liikaa suolaa. Me emme siis tarvitse lisättyä suolaa, koska saamme suolaa ns. piilolähteistä riittävästi. 

Sehän riippuu ihan siitä mitä syö. Jos syö yleiseen tapaa liikaa lihajalosteita, einesruokia, pikaruokaa, yms niin ihan varmasti saa liikaa suolaa.

Itse valmistan perusraaka-aineista lähes kaiken syömäni ruoan. Periaatteessa ostan kaupasta hyvin vähän mitään mihin olisi lisätty suolaa. Joten tottakai minä ruokaa laittaessa käytän suolaa.

Näin hyvät ravintolatkin tekee. Ei ne osta valmiita eineslihapullia vaan raakaa lihaa. Jos teet ruokaa eineslihapullista niin ei tietenkään tarvitse enää enempää lisätä suolaa. Toisin kuin jos jauhat lihan itse ja siitä teet.

Vierailija
489/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin sairaalassa, kysyi hoitaja että miksi sinulla on natriumarvo näin alhaalla. Kerroin, että olen vähentänyt suolan käyttöä ja hän sanoi että älä vähennä.

Tämä on liian vaikea konsepti monelle. Vaikka enemmistö suomalaisista syö liikaa suolaa niin samanaikaisesti joku voi syödä liian vähän suolaa.

Yhtäläiseen voisi neuvoa, että enemmistön kannattaisi laihduttaa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että se olisi hyvä neuvo kaikille. Tilanne pitäisi oikeasti arvioida jokaisen kohdalla erikseen.

Vierailija
490/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin huomannut, että pasta ja riisi jäävät vetisen makuisiksi jos unohtaa suolan. Eikä sitä paljon tarvitse olla, jo t-lusikallinen kattilaan auttaa paljon. Suurin osa siitä menee viemäriin kun kaataa vedet.

Niin pastan kuin perunoidenkin keitinveteen lisätty suola ei kokonaisuudessaan imeydy pastaan eli siinä mielessä voi lisätä parikin t-lusikallista. Noihan keitetään runsaassa vedessä. Riisi on toinen juttu, kun vettä on vähempi. Jos tekee itse muusia, kyllä se keitinvesi tarvitsee reippaasti suolaa, muuten on mautonta. 

Muuten en kyllä ymmärrä kokkien suolankäyttöä, joka on erittäin runsasta, salaateista lähtien. 

Vierailija
491/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastan keitinvesi ehdottomasti kaipaa suolaa. Tämä on absoluuttinen totuus. Italialaiset on tässä oikeassa.

Suolan käytössä ruanlaitosssa kannattaa myös pohtia sitä miten paljon se tekee annosta kohden. Jos laitan pastan keitinveteen ruokalusikallisen suolaa niin se äkkiseltään tuntuu tosi isolta määrältä. Sitten tajuaa, että siitä suurin osa jää veteen ja päätyy viemäriin. Kerralla pastaa myös yleensä keitetään monta annosta. Jos siinä on spagettia vaikka kuuteen annokseen niin suolan määrä pitää jakaa tällä. Ei siitä loppujen lopuksi kenenkään ruokailijan lautaselle suurta määrää päädy. 

Niin ja keitinveden suolaamisen lisäksi italialaisilla on toinenkin viisaus. Yksi annos on 80 - 100 grammaa kuivaa pastaa. Sitä ei kuulu syödä kuin syöttöporsas.

Vierailija
492/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan biologiaa, että ihmisen mielestä suolainen ruoka maistuu paremmalta kuin suolaton. Ihan samalla tavalla kuin biologia määrää, että makeat herkut on hyvän makuisia. Se on sisään rakennettu ihmiseen. Siellä afrikan savannilla missä ihmislaji on vuosimiljoonan aikana kehittynyt on suolasta ollut ruokavaliossa jatkuvasti puutetta. Siksi se maistuu hyvältä koska on ollut tärkää syödä kaikki ruoka mistä vain voi saada riittävästi suolaa kehoon. Suolanpuute on ollut valtavan paljon isompi ongelma kuin liiallinen suolan saanti, historiallisesti.

Vierailija
493/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan fondia

Fondissa tulee määrällisesti vähintään sama määrä suolaa ja lisäaineita kuin liemikuutioissa, jos ei peräti enemmän ja tulee käytössä erittäin paljon kalliimmaksi kuin kuutiot. Kuluttajaa vedätetään noissa kuusi - nolla ja Unileverin tyypit nauravat mennessään pankkiin.

Höpöhöpö. Ohjeen mukaan tehtynä esim Touch of Taste vasikanfondi 0.7g/100ml liemen suolapitoisuus ja perus-Knorr-liemikutiot 0.9/g/100ml eli lähes 30% enemmän suolaa on Knorrin liemessä.  Ja maku on fondissa selvästi parempi.

Fondi:

Vesi, suola, naudanlihauute 5, 0%, tomaattijauhe, aromi, vasikanliemitiiviste1, 0%, modifioitu perunatärkkelys, happo: maitohappo, säilöntäaine: kaliumsorbaatti.

Knorr-kuutio:

Ainesosat: Suola, kasvirasvat (palmu, shea, sal), tärkkelys, aromi, sokeri, hiivauute, naudanrasva 3 %, liemijauhe häränluista 2,1 %, karamellisiirappi, sipulijauhe[1], maltodekstriini, persilja[1], porkkana[1], mausteet (mm. SELLERINSIEMEN), hapettumisenestoaine (rosmariiniuute).

Tuota palmurasvaa erityisesti tuntuu nykyään olevan kaikissa kuutioissa.

Hinta on toki fondissa kovempi, mutta silti melko mitätön ateriaa kohden.

Vierailija
494/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan biologiaa, että ihmisen mielestä suolainen ruoka maistuu paremmalta kuin suolaton. Ihan samalla tavalla kuin biologia määrää, että makeat herkut on hyvän makuisia. Se on sisään rakennettu ihmiseen. Siellä afrikan savannilla missä ihmislaji on vuosimiljoonan aikana kehittynyt on suolasta ollut ruokavaliossa jatkuvasti puutetta. Siksi se maistuu hyvältä koska on ollut tärkää syödä kaikki ruoka mistä vain voi saada riittävästi suolaa kehoon. Suolanpuute on ollut valtavan paljon isompi ongelma kuin liiallinen suolan saanti, historiallisesti.

On kyllä tutkittu sekin että makuaisti tottuu reilusti vähempään suolaan muutamassa kuukaudessa ja sen jäleen se aiemmin parempi suolainen ruoka maistuu liian suolaiselta ja vähäsuolainen ihan yhtä hyvältä kuin se suolainen aiemmin. 

Nykyisiä suolamääriä ihminen alkoi syödä vasta vajaat 10 000 vuotta sitten kun suolalla säilöminen yleistyi.

Tottumiskysymys siis, suolaa vähentämällä makuaisti herkistyy.

Vierailija
495/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ilman suolaa ei valitettavasti maistu miltään. Ei vaikka siihen laittaisi mausteita. Te, jotka syötte ruokanne ilman suolaa, niin senkus vain, mutta älkää vaatiko muiden tekemään samaa.  Monet ruuat ovat aivan järkyttävän makuisia, mikäli niihin ei laita suolaa.

Vierailija
496/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin sairaalassa, kysyi hoitaja että miksi sinulla on natriumarvo näin alhaalla. Kerroin, että olen vähentänyt suolan käyttöä ja hän sanoi että älä vähennä.

Tämä on liian vaikea konsepti monelle. Vaikka enemmistö suomalaisista syö liikaa suolaa niin samanaikaisesti joku voi syödä liian vähän suolaa.

Yhtäläiseen voisi neuvoa, että enemmistön kannattaisi laihduttaa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että se olisi hyvä neuvo kaikille. Tilanne pitäisi oikeasti arvioida jokaisen kohdalla erikseen.

hoitajan ei kyllä koskaan pitäisi antaa tuollaisia neuvoja potilaalle. jos elektrolyyttiarvoissa on häikkää, niin lääkärin pitäisi miettiä mistä se voi johtua ja lääkäri antaa sitten suosituksia, joita hoitaja voi neuvoa noudattamaan

Vierailija
497/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön? 

Suola on kaikkein tärkein mauste maun kannalta. Hyväksyit sitä tai et.

Vierailija
498/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka ilman suolaa ei valitettavasti maistu miltään. Ei vaikka siihen laittaisi mausteita. Te, jotka syötte ruokanne ilman suolaa, niin senkus vain, mutta älkää vaatiko muiden tekemään samaa.  Monet ruuat ovat aivan järkyttävän makuisia, mikäli niihin ei laita suolaa.

En vaadi. Jokainen tehkööt omat suolavalintansa. its ehuomasin aikoinaan, kun jätin suolan käyttämisen pois, niin aika nopeasti makuaisti palasi ja aloin maistaa raaka-aineita palon tarkemmin. ei ole ruokani mauttomia, vaan maistan niissä makujen laajan kirjon ja senkin miten eri raaka-ainneet toimivat yhdessä. En voisi ikinä palata takaisin suolattuun ruokaan ellei sitten terveys jostain syystä vaadi. Suolaa saan riittävästi elimistööni esim juustoista. 

Vierailija
499/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että on muitakin vaihtoehtoja kuin kokonssn ilman suolaa ja paljon suolaa?

Vierailija
500/568 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön? 

Suola on kaikkein tärkein mauste maun kannalta. Hyväksyit sitä tai et.

Vain niille jotka ovat turruttaneet makuaistinsa liialla suolalla. Hyväksyit sitä tai et.