Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit
Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa.
Kommentit (569)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähärasvainen “kevyt” ruoka voi johtaa siihen, että tulee syötyä myöhemmin enemmän, koska kylläisyys jää heikommaksi. Täyteläisempi ruoka, jossa on oikeaa rasvaa kuten kermaa, voita tai täysrasvaisia maitotuotteita, voi joillakin ihmisillä vähentää napostelua ja jatkuvaa nälkää. Tämä näkyy erityisesti silloin, kun vaihtoehtona on “light”-ruoka, jossa rasva on korvattu sokerilla, tärkkelyksellä tai ultraprosoinnilla. Tästä on tutkimuksiakin.
Monet ihmiset ajattelevat suolaa irrallisena asiana, vaikka sen vaikutus riippuu paljon koko ruokavalion ja elämäntavan kokonaisuudesta. Sama määrä suolaa voi vaikuttaa eri ihmisillä hyvin eri tavoin. Jos ihminen esimerkiksi liikkuu paljon, hikoilee runsaasti ja syö muuten ravinteikasta ruokaa, keho käsittelee natriumia eri tavalla kuin ihmisellä, joka syö paljon ultraprosoitua ruokaa, liikkuu vähän ja kärsii jo valmiiksi korkeasta verenpaineesta.
Suolan vaikutus ei myöskään riipu vain siitä, paljonko sitä on yhdessä ruoassa, vaan siitä, miten se jakautuu koko päivän ruokamäärään. Esimerkiksi suuri kattilallinen kotitekoista keittoa voi sisältää useita grammoja suolaa, mutta annosta kohden määrä ei välttämättä ole korkea, koska mukana on paljon nestettä, kasviksia ja muuta ruokaa. Ihmiset usein säikähtävät yksittäistä suolamäärää ymmärtämättä suhteuttaa sitä koko annoskokoon tai päivän kokonaisruokavalioon.250 g grillimakkaraa täyttää päivän suolantarpeen aikuisella
Se on kuitenkin noin 2,5 makkaraa. Harva sitä herkkua syö yhtä enempää päivässä ja joka päivä. Tuokin pitää osata suhteuttaa muihin syömisiin.
Vierailija kirjoitti:
- Älä ole ylipainoinen
- Älä mussuta leipää margariineineen, voineen, juustoineen, leikkeleineen
-Älä syö roskaruokaa/eineksiä
Näin ei tarvitse valmistaa sitä ankeaa, pan-suolalla maustettua ruokaa, vaan voit tehdä siitä hyvää merisuolaa huoletta käyttäen. Ja verenpaineet pysyy hyvänä.
Ja ketoilijat tarvitsevat vielä enemmän suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Suolassa on natriumia jota keho tarvitsee, suht vähän mutta tarvitsee. Natrium ja kalium (kasviksissa) toimivat solun sisällä yhdessä, ne muodostavat ikään kuin pumpun jossa kehon ravintoaineita otetaan sisään ja kuona-aineita poistetaan. Eli jos tätä natriumia sitten saadaan liikaa niin tämä pikku pumppu solun sisällä tai siinä solukalvolla menee epäkuntoon. Merisuolassa ei ole muuten jodia joka on niin ikään välttämätön mineraali ihmiselle.
ja tähän lisään: suomalaiset saavat tutkitusti liikaa suolaa. Me emme siis tarvitse lisättyä suolaa, koska saamme suolaa ns. piilolähteistä riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolassa on natriumia jota keho tarvitsee, suht vähän mutta tarvitsee. Natrium ja kalium (kasviksissa) toimivat solun sisällä yhdessä, ne muodostavat ikään kuin pumpun jossa kehon ravintoaineita otetaan sisään ja kuona-aineita poistetaan. Eli jos tätä natriumia sitten saadaan liikaa niin tämä pikku pumppu solun sisällä tai siinä solukalvolla menee epäkuntoon. Merisuolassa ei ole muuten jodia joka on niin ikään välttämätön mineraali ihmiselle.
ja tähän lisään: suomalaiset saavat tutkitusti liikaa suolaa. Me emme siis tarvitse lisättyä suolaa, koska saamme suolaa ns. piilolähteistä riittävästi.
Juuri tässä on ongelma. Ei kannata syödä suolaa piilolähteista, vaan tehdä ruokansa itse ja tietää mitä syö. Yleistäminen kaikkiin suomalaisiin on silti vähän ohi aiheen.
Kyllä ei hyvää ruokaa saa aikaiseksi ilman suolaa, voita, kermaa ja hyvää lihaa! Laadukkaita kasviksia kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käydä ulkona syömässä, Kokit ovat turruttaneet itsensä suolaan ja laittavat ruuat ylisuolaisiksi, yäh! Mulle tulee siitä paha olo.
Rakastan chiliä ja oikeita makuja. Yrteillä, sitruunalla ja tomaatillakin saa makuja esiin ja ruokaa mausteiseksi ilman liikaa suolaa.
Chili peittää oikeat maut, suola tuo ne esiin
Chilit eivät peitä makuja, urbaanilegendaa. Psyk.sh.
Alanuolittajat vaikka Googlaavat ja tarkistavat asian. Psyk.sh.
MIllonhan niitä ilmaisia ämpäreitä sais taas, tai joku muu pikku juttu mihin vois lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ei hyvää ruokaa saa aikaiseksi ilman suolaa, voita, kermaa ja hyvää lihaa! Laadukkaita kasviksia kylkeen.
Laadukkaat kasvikset nautitaan aina oraalisesti. Ei niitä mihinkään kylkiin laiteta, eiväthän ne auta ulkoisesti ollenkaan, aivan turhaa ruoan tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
"Tv-kokki on tätä nykyä 53-vuotias. Hän tunnustaa nykyään syövänsä kolesteroli- ja verenohennuslääkkeitä"
Just. Lisää suolaa
ja voita
Syökää te vaan ihan rauhassa niitä suolattomia ja vähärasvaisia puun kaarnoja. Elämässä on muutakin kuin suolan ja rasvan kyttäys. Kyllä on ankeeta sellainen elämä, jossa ruokaa pitää syödä polttoaineeksi ja lasketaan kaloreita. Voi tehdä ihania annoksia tuoreista raaka-aineista, jotka maustetaan viimeisen päälle, m ös voita ja suolaa käyttäen, eikä niiden tarvitse olla valtavia. Siinä keho ja mieli saa ravintoa.
Niin. Meillä on muutakin elämää kuin suola ja viina.
Ruokakin maistuu ihan erilaiselle kun se ei ole suolalla peitetty. Lisäksi on mukava touhuta terveellä elimistöllä. Yli 60 vuotta ikää ja terveys ilman lisättyä suolaa on kuin kolmekymppisellä. Terveystarkastus ja verikokeet ovat tosiaankin vain tarkastuksia
En ole neljäänkymmeneen vuoteen käyttänyt suolaa, ruoka maistuu sille mille pitää, eikä tarvitse syödä yhtään mitään lääkkeitä, eikä vitamiininappeja. Aion jatkaa samalla linjalla ja nauttia elämästäni
Olen 69, aina syönyt voita, mutta suolaa vähän. Ei lääkitystä, viime viikolla veriarvot otettiin, loistavat oli
Ei kukaan kiinnostu sun veriarvoistasi.
Pässi.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sairaalassa, kysyi hoitaja että miksi sinulla on natriumarvo näin alhaalla. Kerroin, että olen vähentänyt suolan käyttöä ja hän sanoi että älä vähennä.
Apuhoitaja kehitysmaasta ilmaisi itseään väärin.
Tänään laitoin ruokaan 2 kpl liemivalmistetta, 3 tl sinappia, 2 rkl soijakastiketta. Paljonko siinä on suolaa?
Nuori saa syödä suolaa ilman että se aiheuttaa esim. verenpaineen nousua.
Vierailija kirjoitti:
Suolaton ruoka on pahaa, liian suolainen on pahaa. Moneen ruokaan, johon lisätään liemikuutio, fondia, suolaista soijaa, kalakastiketta tai muuta vastaavaa, ei juuri tarvitse erikseen suolaa, mutta voi kauhistus, jos joku tarjoaa suolatonta kalaa! Sellaista ei vaan voi syödä.
Luulen, että suolakeskustelu on mennyt niin pitkälle, että kokkikisaajat ei välttämättä tunnista, milloin suolaa on sopivasti. Tai sitten vaan siinä hötäkässä unohtavat. Mutta olisihan se perusvaatimus, että niitä ruokia on itse maistettu ennen kuin viedään tuomareille.
Sen takia en tykkää sushista jossa on käytetty raakaa ja suolatonta kalaa. Soijakastikkeeseen upotus ei ihan mene graavatun kalan tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kaikki peitetään suolakerroksen alle. Nam nam
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön?
Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.
Päinvastoin, muilla mausteilla voi minimoida suolan käytön
Vierailija kirjoitti:
Nuori saa syödä suolaa ilman että se aiheuttaa esim. verenpaineen nousua.
Miksi pitäisi opetella syömään suolaista ?
Vierailija kirjoitti:
Tänään laitoin ruokaan 2 kpl liemivalmistetta, 3 tl sinappia, 2 rkl soijakastiketta. Paljonko siinä on suolaa?
Liemikuutioissa, samoin Aromisuolassa on paljon suolaa ja lisäksi natriumglutamaattia, haitallista ainetta.
Itse ostan fondia
Miks kauppojen tai isojen markettien kotiruokaosastot tarjoaa vain suolaisia ruokia. Paistetut tai grillatut kalapalatkin niin suolaisia ettei pysty syömään niitä lähes 200gn paloja kokonaan tai jos syökin, niin on sairas seuraavana aamulla herätessä. Usein sitä herää jo yöllä pökertyneenä.
Sama kauppojen valmisleipien kanssa. Syö ja kuole tai ole ilman leipää ellet osaa itse leipoa!
Suola on säilöntäaine, ei mauste. Sen makuun opitaan ja siitä voi myös oppia pois eikä menetä mitään. Ainut huono puoli on että sen jälkeen ravintolasafkat ei enää maistu kun niissä on aivan liikaa suolaa (omaan makuun).
Chilit eivät peitä makuja, urbaanilegendaa. Psyk.sh.