Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit
Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa.
Kommentit (568)
Suolaa (natriumia siis) saadaan myös ravinnosta, siis ilman, että suolaa lisätään siihen. natriumin lähteitä ovat mm. kananmunat, liha ja maitotaloustuotteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään laitoin ruokaan 2 kpl liemivalmistetta, 3 tl sinappia, 2 rkl soijakastiketta. Paljonko siinä on suolaa?
Liemikuutioissa, samoin Aromisuolassa on paljon suolaa ja lisäksi natriumglutamaattia, haitallista ainetta.
Itse ostan fondia
Fondissa tulee määrällisesti vähintään sama määrä suolaa ja lisäaineita kuin liemikuutioissa, jos ei peräti enemmän ja tulee käytössä erittäin paljon kalliimmaksi kuin kuutiot. Kuluttajaa vedätetään noissa kuusi - nolla ja Unileverin tyypit nauravat mennessään pankkiin.
Höpöhöpö. Ohjeen mukaan tehtynä esim Touch of Taste vasikanfondi 0.7g/100ml liemen suolapitoisuus ja perus-Knorr-liemikutiot 0.9/g/100ml eli lähes 30% enemmän suolaa on Knorrin liemessä. Ja maku on fondissa selvästi parempi.
Fondi:
Vesi, suola, naudanlihauute 5, 0%, tomaattijauhe, aromi, vasikanliemitiiviste1, 0%, modifioitu perunatärkkelys, happo: maitohappo, säilöntäaine: kaliumsorbaatti.
Knorr-kuutio:
Ainesosat: Suola, kasvirasvat (palmu, shea, sal), tärkkelys, aromi, sokeri, hiivauute, naudanrasva 3 %, liemijauhe häränluista 2,1 %, karamellisiirappi, sipulijauhe[1], maltodekstriini, persilja[1], porkkana[1], mausteet (mm. SELLERINSIEMEN), hapettumisenestoaine (rosmariiniuute).
Tuota palmurasvaa erityisesti tuntuu nykyään olevan kaikissa kuutioissa.
Hinta on toki fondissa kovempi, mutta silti melko mitätön ateriaa kohden.
Eipä ole mitätön ero hinnassa. Minulla kesti fondipullo vain muutaman kuukauden, vaikka annostelin sitä nuukasti. Knorrin liemikuutiopaketti kestää yleensä vähintään vuoden. Laskepa siitä, jos edes osaat.
Aika vähän teet ruokaa jos kymmenen kappaleen liemikuutiopaketti kestää yli vuoden. Sehän tarkoittaa, että käytät liemikuutioita vähemmän kuin yhden kuukaudessa.
Tietysti jossei niitä käytä olleenkaan ruoanlaitossa niin toki ne silloin saa pölyttyä kaapin perukoilla, mutta jos nämä kuutiot ja fondit on pääasiallinen tapa miten tekee liemet ja kastikepohjat. Tottakai jos itse keittää omat fondit niin voi jättää kaupan korvikkeet kokonaan ostamatta, mutta nyt ei visiin siitä ollut kysymys.
Voi sinua tolvanaa sentään, et ymmärtänyt halaistua sanaa. Ne fondipullot on suunniteltu niin typerästi, että vaikka kuinka varovaisesti annostelee, siitä lorahtaa aina enemmän kuin on tarvis ja se kai lie valmistajan tarkoituskin. Teen kyllä ruokaa lähes joka päivä, jopa useaan kertaan, mutta käytän pääasiassa suolaa, pippuria ja yrttejä. Kuutioita käytän lähinnä lisämauksi koko kattilan keittoihin ja patoihin.
Nimittelee toisia tolvanoiksi - ei osaa kaataa fondia pullosta holvaamatta sitä pitkin poikin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sairaalassa, kysyi hoitaja että miksi sinulla on natriumarvo näin alhaalla. Kerroin, että olen vähentänyt suolan käyttöä ja hän sanoi että älä vähennä.
Tämä on liian vaikea konsepti monelle. Vaikka enemmistö suomalaisista syö liikaa suolaa niin samanaikaisesti joku voi syödä liian vähän suolaa.
Yhtäläiseen voisi neuvoa, että enemmistön kannattaisi laihduttaa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että se olisi hyvä neuvo kaikille. Tilanne pitäisi oikeasti arvioida jokaisen kohdalla erikseen.
hoitajan ei kyllä koskaan pitäisi antaa tuollaisia neuvoja potilaalle. jos elektrolyyttiarvoissa on häikkää, niin lääkärin pitäisi miettiä mistä se voi johtua ja lääkäri antaa sitten suosituksia, joita hoitaja voi neuvoa noudattamaan
Kyllä pitää, mikäli seerumin natrium on liian matalalla. Hyponatremia on hengenvaarallinen tila, mikäli pääsee tarpeeksi pitkälle. Itselleni on kerran käynyt näin. Luonnollisesti hoitaja konsultoi asiassa myös lääkäriä. Psyk.sh.
Tuttavalla ei natrium noussut suolaa syömällä. Oli joku häiriö, tiputuksessa kävi sen vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään laitoin ruokaan 2 kpl liemivalmistetta, 3 tl sinappia, 2 rkl soijakastiketta. Paljonko siinä on suolaa?
Liemikuutioissa, samoin Aromisuolassa on paljon suolaa ja lisäksi natriumglutamaattia, haitallista ainetta.
Itse ostan fondia
Fondissa tulee määrällisesti vähintään sama määrä suolaa ja lisäaineita kuin liemikuutioissa, jos ei peräti enemmän ja tulee käytössä erittäin paljon kalliimmaksi kuin kuutiot. Kuluttajaa vedätetään noissa kuusi - nolla ja Unileverin tyypit nauravat mennessään pankkiin.
Höpöhöpö. Ohjeen mukaan tehtynä esim Touch of Taste vasikanfondi 0.7g/100ml liemen suolapitoisuus ja perus-Knorr-liemikutiot 0.9/g/100ml eli lähes 30% enemmän suolaa on Knorrin liemessä. Ja maku on fondissa selvästi parempi.
Fondi:
Vesi, suola, naudanlihauute 5, 0%, tomaattijauhe, aromi, vasikanliemitiiviste1, 0%, modifioitu perunatärkkelys, happo: maitohappo, säilöntäaine: kaliumsorbaatti.
Knorr-kuutio:
Ainesosat: Suola, kasvirasvat (palmu, shea, sal), tärkkelys, aromi, sokeri, hiivauute, naudanrasva 3 %, liemijauhe häränluista 2,1 %, karamellisiirappi, sipulijauhe[1], maltodekstriini, persilja[1], porkkana[1], mausteet (mm. SELLERINSIEMEN), hapettumisenestoaine (rosmariiniuute).
Tuota palmurasvaa erityisesti tuntuu nykyään olevan kaikissa kuutioissa.
Hinta on toki fondissa kovempi, mutta silti melko mitätön ateriaa kohden.
Eipä ole mitätön ero hinnassa. Minulla kesti fondipullo vain muutaman kuukauden, vaikka annostelin sitä nuukasti. Knorrin liemikuutiopaketti kestää yleensä vähintään vuoden. Laskepa siitä, jos edes osaat.
No, olet enemmän/ useammin laittanut fondia
Itse käytän fondia, en halua sitä kuutioiden natriumglutamaattia syödä
- eri-
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan biologiaa, että ihmisen mielestä suolainen ruoka maistuu paremmalta kuin suolaton. Ihan samalla tavalla kuin biologia määrää, että makeat herkut on hyvän makuisia. Se on sisään rakennettu ihmiseen. Siellä afrikan savannilla missä ihmislaji on vuosimiljoonan aikana kehittynyt on suolasta ollut ruokavaliossa jatkuvasti puutetta. Siksi se maistuu hyvältä koska on ollut tärkää syödä kaikki ruoka mistä vain voi saada riittävästi suolaa kehoon. Suolanpuute on ollut valtavan paljon isompi ongelma kuin liiallinen suolan saanti, historiallisesti.
Nyt on toisin. Liikaa saadaan suolaa. Joku syö grillamakkaraa, 250 g sitä täyttää päivän max suolasuosituksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sairaalassa, kysyi hoitaja että miksi sinulla on natriumarvo näin alhaalla. Kerroin, että olen vähentänyt suolan käyttöä ja hän sanoi että älä vähennä.
Tämä on liian vaikea konsepti monelle. Vaikka enemmistö suomalaisista syö liikaa suolaa niin samanaikaisesti joku voi syödä liian vähän suolaa.
Yhtäläiseen voisi neuvoa, että enemmistön kannattaisi laihduttaa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että se olisi hyvä neuvo kaikille. Tilanne pitäisi oikeasti arvioida jokaisen kohdalla erikseen.
hoitajan ei kyllä koskaan pitäisi antaa tuollaisia neuvoja potilaalle. jos elektrolyyttiarvoissa on häikkää, niin lääkärin pitäisi miettiä mistä se voi johtua ja lääkäri antaa sitten suosituksia, joita hoitaja voi neuvoa noudattamaan
Kyllä pitää, mikäli seerumin natrium on liian matalalla. Hyponatremia on hengenvaarallinen tila, mikäli pääsee tarpeeksi pitkälle. Itselleni on kerran käynyt näin. Luonnollisesti hoitaja konsultoi asiassa myös lääkäriä. Psyk.sh.
Tuttavalla ei natrium noussut suolaa syömällä. Oli joku häiriö, tiputuksessa kävi sen vuoksi
Infuusiossa makasin minäkin useamman vuorokauden sairaalassa. Natriumarvoja ei saa korjata liian nopeasti. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitaan vielä, että terve ihminen ei tarvitse lisää suolaa ruokaansa. Tietyt sairaudet ja lääkitykset muuttavat asian. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitaan vielä, että terve ihminen ei tarvitse lisää suolaa ruokaansa. Tietyt sairaudet ja lääkitykset muuttavat asian. Psyk.sh.
Terveelle ihmiselle suolasta ei myöskään ole mitään haittaa. Normaalisti voi syödä sitä makkaraakin.
Youtubessa on lääkärien kanavia jotka on sitä mieltä että suolasuosituksen kuuluisi olla 10g eikä 5g päivässä. Hiilarit ja ylipaino nostavat verenpainetta, ei niinkään suolan saanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveelle ihmiselle suolasta ei myöskään ole mitään haittaa. Normaalisti voi syödä sitä makkaraakin.
Totta. Liika on kuitenkin liikaa. Psyk.sh.
Kokkiohjelmien suolankäytössä on huomioitava se, että jos keitetään perunoita 5 hengelle, niin sinne keitinveteen voidaan helposti lisätä reilusti suolaa. Suurin osa siitä jää keitinveteen, ja suola-annos/syöjä on mitätön. Sama pätee muihin ruokiin. Se, mikä näyttää yhtä annosta kokkaavalle ylenpalttiselta, onkin viidellä jaettuna hyvinkin kohtuullista. Kaikenkaikkiaan suola nostaa ruuan jamausteiden makua, ja on siksi oleellinen osa ruuan makumaailmaa. Toki ilmankin pärjää, mutta mauton ruoka ei ole ainakaan minun valintani.
5gr/aikuinen/vrk on varmaan hyvä lähtökohta jollekulle.
Mutta onko se sama määrä sopiva 50kg naiselle ja 125kg miehelle on ravintotieteilijöiltä toteen näyttämättä. Runsaasti työn tai liikunnan vuoksi hikoilevat eivät kuulu hekään tuohon 5gr vakioon. Kaikenkaikkiaan uskomus siitä, että tuo 5gr olisi jokin ehdoton totuus, on ehdottomasti väärä uskomus.
Välimerellä siihen pastan keitinveteen laitetaan kokkien käyttämä määrä suolaa ja se on niin terveellistä että. Samoin kasviksien keittämiseen laitetaan sellainen meriveden suola, eli 4%. Kaikki ylistävät kuinka maukkaita kasvikset esimerkiksi Italiassa ovat. Ovathan ne, kun ne tehdään perinteisesti ja suolataan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan biologiaa, että ihmisen mielestä suolainen ruoka maistuu paremmalta kuin suolaton. Ihan samalla tavalla kuin biologia määrää, että makeat herkut on hyvän makuisia. Se on sisään rakennettu ihmiseen. Siellä afrikan savannilla missä ihmislaji on vuosimiljoonan aikana kehittynyt on suolasta ollut ruokavaliossa jatkuvasti puutetta. Siksi se maistuu hyvältä koska on ollut tärkää syödä kaikki ruoka mistä vain voi saada riittävästi suolaa kehoon. Suolanpuute on ollut valtavan paljon isompi ongelma kuin liiallinen suolan saanti, historiallisesti.
Nyt on toisin. Liikaa saadaan suolaa. Joku syö grillamakkaraa, 250 g sitä täyttää päivän max suolasuosituksen
Harva sitä noin paljon päivittäin syö, kaksi ja puoli grillimakkaraa. Vai paljastinko salaisen paheesi?
Vierailija kirjoitti:
Huippukokit eivät tee tylsää ja mautonta sairaalakeikka missä ei ole makua. Sen verran paljon on joutunut viettämään aikaa sairaaloissa, että tiedän miltä maistuu mauton ja terveellinen ruoka, jossa ei ole minkäänlaista makua ja silti sitä pitäisi muka pystyä syömään.
Mieluummin laitan omaan ruokaan myös vähän lisää suolaa, voita ja mausteita että siinä olisi edes jotain makua. Vain idiootti syö mautonta ruokaa.
Suolaa tottuneen makuaisti on turtunut siihen suolaan, siksi ei maista suolatonta (tai edes vähäsuolaista) ruokaa eikä osaa erotella niiden vivahteita. Käsitääkseni tätä on tutkittukin (että miten suola turruttaa masuaistin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli vahvistit juuri saman minkä minä sanoin... että asiassa pitää edetä lääkärilähtöisesti. Sen jälkeen hoitaja voi jaella neuvojaan.
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa on lääkärien kanavia jotka on sitä mieltä että suolasuosituksen kuuluisi olla 10g eikä 5g päivässä. Hiilarit ja ylipaino nostavat verenpainetta, ei niinkään suolan saanti.
minulla verenpainetta nosti alaresiterissä oleva kalium
Vierailija kirjoitti:
Välimerellä siihen pastan keitinveteen laitetaan kokkien käyttämä määrä suolaa ja se on niin terveellistä että. Samoin kasviksien keittämiseen laitetaan sellainen meriveden suola, eli 4%. Kaikki ylistävät kuinka maukkaita kasvikset esimerkiksi Italiassa ovat. Ovathan ne, kun ne tehdään perinteisesti ja suolataan oikein.
ja suomessa se sama määrä suolaa lisätään valmiiseen ruokaan syötäväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huippukokit eivät tee tylsää ja mautonta sairaalakeikka missä ei ole makua. Sen verran paljon on joutunut viettämään aikaa sairaaloissa, että tiedän miltä maistuu mauton ja terveellinen ruoka, jossa ei ole minkäänlaista makua ja silti sitä pitäisi muka pystyä syömään.
Mieluummin laitan omaan ruokaan myös vähän lisää suolaa, voita ja mausteita että siinä olisi edes jotain makua. Vain idiootti syö mautonta ruokaa.Suolaa tottuneen makuaisti on turtunut siihen suolaan, siksi ei maista suolatonta (tai edes vähäsuolaista) ruokaa eikä osaa erotella niiden vivahteita. Käsitääkseni tätä on tutkittukin (että miten suola turruttaa masuaistin)
Tuohan pitää paikkansa, mutta kokit eivät laita liikaa suolaa ruokiin. Enintään kokkikilpailuissa laitetaan kisasuola, jolla saa etumatkaa seuraavaksi maistettavaan nähde juuri mainitsemastasi efektistä johtuen. Niin päin se kuitenkin on, että suolattomaan ruokaan totuttautuneet ovat väärässä. Asia on helppo korjata. Alatte lisäämään vaikka kunnon Maldonia kärkisuolaksi pihvin tai miksipä ei perunankin päälle.
Laitan suolaa ruokaan ihan helvetisti. Syön vain lihaa. Keho käy täysillä ja ihan täysin terveenä. Otapa selvää asioista.