Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (436)

Vierailija
421/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.

Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja

sitten onkin saanut suolaa melko paljon.

Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.  

lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.

Kyllä se voilla paistettu on ylivoimaisesti maukkainta 

Jos menen ravintolaan, haluan maukasta ruokaa. Ei sielllä joka päivä syödä

Kyllä minä haluan joka päivä maukasta ja terveellistä ruokaa, joten voita pitää olla.

Kannattas opetella kokkaamaan enempi .

Jos kokkaa enempi, niin syö myös voita enempi

Vierailija
422/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaiken pitäisi maistua kuitenkin yhdeltä ja samalta eli suolalta?

Olet käsittänyt täysin väärin. Suola on aromivahvenne. Se nimenomaan tuo paremmin esiin raaka-aineiden ja ruoan itsensä maut.

Olet väärässä. Suola on säilöntäaine eikä tuoreruoka sellaista tarvi.

"Olet väärässä. Suola on säilöntäaine eikä tuoreruoka sellaista tarvi."

En ole väärässä. Tarkoitatko tuoreruoalla raakaa=kypsentämätöntä (lämmön avulla)? Jos, niin miksi salaatteihinkin ihan yleisesti lisätään suolaa (esim. viinietikka+öljy+suola+sokeri)...Siksi, kun suola ja sokeri on aromivahventeita. JA säilöntäaineita. Tosin esim. munakoiso "itketetään" raakana ennen kypsennystä. Siitä poistetaan sillä tavalla kitkeryyttä aiheuttavaa nikotenoidia. Sillä hommalla ei ole maustamistarkoitusta, eikä säilöntätarkoitusta. Neste ja suola pyyhitään pois ennen valmistusta.

Vierailija
424/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut sanaa MAUSTE ?  Suola ei ole mauste.

Suola on mauste. Jo ammoin Maija Silvennoisen Bon Appetit -telkkarisarjassa oli yksi jakso, jonka nimi oli Suola on mauste. Se oli suorastaan silmiä avaava opetusohjelma.

Vierailija
425/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.

Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja

sitten onkin saanut suolaa melko paljon.

Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.  

lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.

Kyllä se voilla paistettu on ylivoimaisesti maukkainta 

Jos menen ravintolaan, haluan maukasta ruokaa. Ei sielllä joka päivä syödä

Kyllä minä haluan joka päivä maukasta ja terveellistä ruokaa, joten voita pitää olla.

Kannattas opetella kokkaamaan enempi .

Jos kokkaa enempi, niin syö myös voita enempi

Mutta kun kokkauksessa käyttää voita ei tarvitse kokkaa enempi, vähempi ruoka riittää. On maistuvaa ja kylläisenä pitävää.

Vierailija
426/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suola on mauste. Jo ammoin Maija Silvennoisen Bon Appetit -telkkarisarjassa oli yksi jakso, jonka nimi oli Suola on mauste. Se oli suorastaan silmiä avaava opetusohjelma.

Ei se silti ole mauste, vaikka Maija näin sanoisi.

Vierailija
427/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen saa jo leivästä enemmän suolaa kuin 5 grammaa joka on yläraja terveelliselle syömiselle.

Vaasan 350g Ranskanleivässä on noin 4g suolaa. Harva sellaista päivässä syö. No toki päälliset lisäksi. Silti tutkitusti suomalaiset eivät edes saa liikaa suolaa. Suolan saanti on noin 10g/pvä, mutta siitä vain 40% natriumia, jota on suositeltavaa nauttia 5g päivässä.

Vierailija
428/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen muka määrää, että se ei ole mauste? Laitapa tänne selvästi kirjoitettu suomenkielinen virallista tietoa antava linkki, ennen kuin kukaan sinua uskoo.

Vierailija
429/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole vaarallista. Pöytäsuola ilman mineraaleja on

Mitä on pöytäsuola? 

Katsoin mitä tuo normaalisti käyttämäni suola on. Se on näköjään hienoa merisuolaa. Merisuolana se siis ei ole pöytäsuolaa?

Ja eikö natriumkloridi sitten muka ole mineraali?

Vierailija
430/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät vaan osaa käyttää muita mausteita kuin sitä suolaa, nähtävästi ei edes tv-kokit. Itse laitan yleensä hyvin pienen ripauksen sitä Pan-suolaa, jos ruoka-aineessa ei ole suolaa jo itsessään. Mutta muuten käytän paljon sipulia ja valkosipulia niin tuoreena kuin jauheina/rouheina, mustapippuria, paprikajauhetta, erilaisia kuivattuja yrttejä, juustokuminaa (jeeraa), chiliä, sitruunanmehua, etikoita. Jos laitan liemikuution, niin en lisää suolaa erikseen. Jos käytän mausteseosta, jossa on jo suolaa, niin en lisää suolaa erikseen. 

Ainut ruoka, johon laitan paljon suolaa, on graavilohi. Sen pinnan peitän merisuolaruoheella paksusti, pidän vuorokauden käännellen jääkaapissa ja sen jälkeen kaavin kaikki suolat pois. Silti graaviloheni maistuu oman makuni mukaiselta eikä niin pistävän suolaiselta kuin kaupan graavilohi.

Ei todellakaan tarvitse kärsiä mauttomasta ruoasta. Itse asiassa monesti huomaan varsinkin erilaisten henkilöstöravintoloiden ja aiemmin kouluruokaloiden ruoista, että niissä on minua häiritsevän suolainen maku. Jostain syystä valmisruoista se suola ei tule yhtä hyökkäävästi esille. Ehkä sitten siksi, että niissä käytetään sekä suolaa että niitä muita mausteitakin paljon.

Noi on kaikki hyviä höysteitä ja sitten on vielä tomaatti ja piparjuuri. Kypsennetty tomaattimurska ja piparjuuri tekevät hyvän ruokaisan maun, varsinkin yhdessä mutta oikein hyviä vaikka käyttäisi vain toista.

Tuota juustokuminaa on mukana curryssa, jota itse käytän aika paljon. Maustesekoituksista kannattaa tosiaan tarkastaa, onko niissä jo mukana suolaa, curryssa ei yleensä ole.

Vierailija
431/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen muka määrää, että se ei ole mauste? Laitapa tänne selvästi kirjoitettu suomenkielinen virallista tietoa antava linkki, ennen kuin kukaan sinua uskoo.

Ei mua tarvitse uskoa. Jokainen löytää tietoa halutessaan.

Vierailija
432/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et tiedä itsekään, luulet vain ja möyhäät sitä totuutena. Aika säälittävää menoa sinulla, olet uskonut kaikki höpöhöpö-saastatkin, kunhan ne vain sopivat omaan agendaan.

Vierailija
434/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et tiedä itsekään, luulet vain ja möyhäät sitä totuutena. Aika säälittävää menoa sinulla, olet uskonut kaikki höpöhöpö-saastatkin, kunhan ne vain sopivat omaan agendaan.

Ok, sovitaan sitten näin.

Vierailija
435/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippukokki käynyt amista pari vuotta. 

Bhuaaahhh.

Peruskoulusta pääsi sinne.

Vierailija
436/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käydä ulkona syömässä, Kokit ovat turruttaneet itsensä suolaan ja laittavat ruuat ylisuolaisiksi, yäh! Mulle tulee siitä paha olo. 

Rakastan chiliä ja oikeita makuja. Yrteillä, sitruunalla ja tomaatillakin saa makuja esiin ja ruokaa mausteiseksi ilman liikaa suolaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi