Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (436)

Vierailija
361/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodioitua pitäisi olla, jos käyttää. Itse en lisää suolaa, kaikessa sitä saa muutenkin. Kun vain elintarviketeollisuus käyttäisi jodioitua!

Vierailija
362/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kape Aihinen ei tiedä hyvin, hyvin yleisestä sairaudesta, joka on verenpainetauti.

Suolaa pitää tietysti käyttää, mutta Aihisella menee todella överiksi. Opastaa näitä ruoanlaittajia, joilla hyvin vajavaiset tiedot ja ymmärrys terveellisestä ruoasta, käyttämään suolaa reippaasti yli suositusten.

Ottaako Aihinen vastuun opetuksistaan, kun oppilaansa joutuvat käyttämään verenpainelääkkeitä. Tämä ei oikeasti ole leikin asia.

Kun jättää ne valmisruoat ja ylenmääräiset sipsit yms pois, Kapen käyttämällä suolamäärällä suolansaanti jää silti pienemmäksi. Ymmärrätkö, vai tavatako pitää?

Teen paljon ruokaa, käytän suolaa ja myös muita mausteita, mun tekemä ruoka on todella maukasta, siitä ei kahta sanaa. Mitähän mun pitäisi vielä ymmärtää, en osta tai syö  mainitsemiasi sipsejä koskaan, valmisruokia satunnaisesti. Niissäkin löytyy täysin ok vaihtoehtoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän hyvin vähän suolaa ruoanlaitossa (saan kuitenkin tarpeeksi sitä ja käytän jodioitua suolaa).  Maustan ruokani pääasiassa yrteillä tai muilla mausteilla. Juustoja syön aika paljon, joten niistä tulee suolaa myös. 

Huomaan hyvin, jos jossain ravintolassa syö, miten ruoassa maistuu lähinnä suola - ei raaka-aine. En tykkää. Eineksiä en voi lainkaan syödä, koska ne maistuu niin hirveiltä liiallisen suolan takia. Perunalastujakaan en voi enää syödä, koska maistuvat liian suolaisilta (tämä tosin tuskn lienee minkäänlainen tappio, jos ajattelen omaa terveyttäni)

Leivässä on useinkin enemmän suolaa kuin sipseissä.

En syö leipää. Olen allerginen useimmille jauhoille. 

Vierailija
364/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.

Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja

sitten onkin saanut suolaa melko paljon.

Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.  

Vierailija
365/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.

Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja

Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.  

lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.

Vierailija
366/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytäsuolaan lisätty jodia, joka on myrkkyä ihmiselle, ellei ole radioaktiivinen!

Vierailija
367/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.

Kyllä se voilla paistettu on ylivoimaisesti maukkainta 

Jos menen ravintolaan, haluan maukasta ruokaa. Ei sielllä joka päivä syödä

Vierailija
368/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytäsuolaan lisätty jodia, joka on myrkkyä ihmiselle, ellei ole radioaktiivinen!

Luepa läksysi paremmin !

Vierailija
369/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elämän suola" tarkoittaa asioita, henkilöitä tai kokemuksia, jotka tuovat arkeen iloa, makua, vaihtelua ja merkitystä. Se tekee elämästä elämisen arvoista ja mielenkiintoista, vastakohtana harmaalle ja mauttomalle arjelle. Tyypillisiä elämän suoloja ovat esimerkiksi perhe, ystävät, harrastukset ja mielenkiintoinen työ."

Ei tällaistakaan sanontaa ole turhaan keksitty...

Vierailija
370/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi joko elää onnellisesti tai terveellisesti on oma ajatus. Kuolema tulee silti kaikille. Mieluummin käytän suolaa, mutta toki pitäisi vähentää ja voi käyttää paljon yrttejä ym. vähentämään suolan tarvetta. Nykyään tuntuu että ihmiset lopettaa elämisen jo eläissään. Ei suolaa, ei lihaa, ei alkoholia. Ollaan kireitä ja nukkumaan ysiltä. Revitellään lähinnä salilla.. Mitä elämää se sellainen on? Ja nämä Aihisen auttamat usein ei kokkaa koska heidät peloteltu suolan käytön vaaroilla ja siksi eivät osaa tehdä hyvää ruokaa. Sitten ostavat eineksiä ja Take Awayta. Ja nehän on tosi suolaisia, parempi olisi itse tehdä ja maustaa. Säästyisi lisäaineiltakin. 

Vierailija
371/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nillitäpä vielä tästäkin. Ei missään lounaspaikassakaan ole annosten suolapitoisuuksia. Siihen ei kuole, toisin kuin oikeasti allergiset voi saada hengenvaarallisen reaktion esimerkiksi kalasta. Ihmiset nillittävät ravintolassa nykyään ihan kaikesta. Ei ole pakko mennä. Kuulin sivusta keskustelun, kun asiakas väitti olevansa allerginen valkosipulille. Miksi sitten valitsee annoksen, jossa on valkosipulia. Voi ottaa jotakin muuta.

Vierailija
372/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi joko elää onnellisesti tai terveellisesti on oma ajatus. Kuolema tulee silti kaikille. Mieluummin käytän suolaa, mutta toki pitäisi vähentää ja voi käyttää paljon yrttejä ym. vähentämään suolan tarvetta. Nykyään tuntuu että ihmiset lopettaa elämisen jo eläissään. Ei suolaa, ei lihaa, ei alkoholia. Ollaan kireitä ja nukkumaan ysiltä. Revitellään lähinnä salilla.. Mitä elämää se sellainen on? Ja nämä Aihisen auttamat usein ei kokkaa koska heidät peloteltu suolan käytön vaaroilla ja siksi eivät osaa tehdä hyvää ruokaa. Sitten ostavat eineksiä ja Take Awayta. Ja nehän on tosi suolaisia, parempi olisi itse tehdä ja maustaa. Säästyisi lisäaineiltakin. 

Ikäänkuin  ei voisi elää sekä onnellisesti että terveellisesti :D

Vierailija
373/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. 

Pidän itse muutenkin sellaisia kokkeja ammattitaitoisimpina, jotka osaavat maustaa ruoan muullakin kuin suolalla. Esimerkiksi käyttää yrttejä. 

Ja toinen mikä ärsyttää on voin liian runsas käyttä ruoanlaitossa. Ruokaa kun voisi tehdä muutenkin kuin liottamalla sitä puolessa kilossa voita

Ravintolan a la carte nyt vaan on eri asia kuin lounasbuffetti tai vastaava jokapäiväinen ruoka. Kun lähdetään ravintolaan illalliselle syömään hyvin, en todellakaan ala vaatimaan suolatonta ja rasvatonta. Joku roti vaatimuksissakin.

Vierailija
374/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sormisuolaa" ja sitten kipataan kourallinen, oi jee.

Voita hieman, eli vähintään puoli pakettia.

Vierailija
375/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäänkuin  ei voisi elää sekä onnellisesti että terveellisesti :D

Näiden koko elämä liikkuu suolan, tupakan ja alkoholin ympärillä. Ilman niitä ei heillä näytä olevan mitään, ei ystäviä, ei perhettä, ei mitään. Vain suola ja alkoholi 

Vierailija
376/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaisuus on tottumiskysymys, en ensimmäisen sydärin jälkeen laita suolaa mihinkään ruokaan. En silti täysin suolatonta kalaa söisi, olen toki maistanut, mutta se auttaa kalan säilymisessä myös.

Vierailija
377/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

> siskonmakkarakeitto

> kiisseli

Terv. Ritva77 v

Vierailija
378/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos ei saa jodia tarpeeksi, tulee struuma

Vierailija
379/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voilla paistettu on ylivoimaisesti maukkainta 

Jos menen ravintolaan, haluan maukasta ruokaa. Ei sielllä joka päivä syödä

no eikö olisi kohtuullista, että ilmoitettaisiin, jos jossain ruoassa on käytetty voita tai kasvipohjaisia öljyjä. Saisi ihmiset itse valita. 

Vierailija
380/436 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nillitäpä vielä tästäkin. Ei missään lounaspaikassakaan ole annosten suolapitoisuuksia. Siihen ei kuole, toisin kuin oikeasti allergiset voi saada hengenvaarallisen reaktion esimerkiksi kalasta. Ihmiset nillittävät ravintolassa nykyään ihan kaikesta. Ei ole pakko mennä. Kuulin sivusta keskustelun, kun asiakas väitti olevansa allerginen valkosipulille. Miksi sitten valitsee annoksen, jossa on valkosipulia. Voi ottaa jotakin muuta.

lähipiirissä on yksi sydämen vajaatoimintaa sairastava, joka ei saa käyttää suolaa

toinen on munuaisten vajaatoimintaa sairastava, joka ei saa käyttää suolaa

sitten on verenpainetautisia joiden täytyy rajoittaa suolan käyttö minimiin, mieluiten jättää kokonaan pois

kaikki nämä voivat kuolla liialliseen suolaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi