Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (436)

Vierailija
401/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa "tietoa" !  Mutu (musta tuntuu).

Vierailija
402/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut sanaa MAUSTE ?  Suola ei ole mauste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Letuissa pitää olla reilusti suolaa, muuten ei maistu suolalle.

Vierailija
404/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen saa jo leivästä enemmän suolaa kuin 5 grammaa joka on yläraja terveelliselle syömiselle.

Vierailija
405/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen saa jo leivästä enemmän suolaa kuin 5 grammaa joka on yläraja terveelliselle syömiselle.

5 grammaa on vitsi.

Vierailija
406/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.

Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja

sitten onkin saanut suolaa melko paljon.

Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.  

lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.

Kyllä se voilla paistettu on ylivoimaisesti maukkainta 

Jos menen ravintolaan, haluan maukasta ruokaa. Ei sielllä joka päivä syödä

Kyllä minä haluan joka päivä maukasta ja terveellistä ruokaa, joten voita pitää olla.

Vierailija
407/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.

Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja

Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.  

Ja nillitäpä vielä tästäkin. Ei missään lounaspaikassakaan ole annosten suolapitoisuuksia. Siihen ei kuole, toisin kuin oikeasti allergiset voi saada hengenvaarallisen reaktion esimerkiksi kalasta. Ihmiset nillittävät ravintolassa nykyään ihan kaikesta. Ei ole pakko mennä. Kuulin sivusta keskustelun, kun asiakas väitti olevansa allerginen valkosipulille. Miksi sitten valitsee annoksen, jossa on valkosipulia. Voi ottaa jotakin muuta.

lähipiirissä on yksi sydämen vajaatoimintaa sairastava, joka ei saa käyttää suolaa

toinen on munuaisten vajaatoimintaa sairastava, joka ei saa käyttää suolaa

sitten on verenpainetautisia joiden täytyy rajoittaa suolan käyttö minimiin, mieluiten jättää kokonaan pois

kaikki nämä voivat kuolla liialliseen suolaan.

Ennemminkin liian vähäiseen, kun aletaan kunnolla karsimaan.

Vierailija
408/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kape Aihinen 

"Tv-kokki on tätä nykyä 53-vuotias. Hän tunnustaa nykyään syövänsä kolesteroli- ja verenohennuslääkkeitä"

Hyvin yleistä tuon ikäisillä, eikä ole merkitystä vaikka olisi kuinka super-terveellisesti elänyt siihen saakka.

Niinpä, noita lääkkeitä määrätään ihan "varmuuden vuoksi" vähän jokaiselle.

Vierailija
409/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät vaan osaa käyttää muita mausteita kuin sitä suolaa, nähtävästi ei edes tv-kokit. Itse laitan yleensä hyvin pienen ripauksen sitä Pan-suolaa, jos ruoka-aineessa ei ole suolaa jo itsessään. Mutta muuten käytän paljon sipulia ja valkosipulia niin tuoreena kuin jauheina/rouheina, mustapippuria, paprikajauhetta, erilaisia kuivattuja yrttejä, juustokuminaa (jeeraa), chiliä, sitruunanmehua, etikoita. Jos laitan liemikuution, niin en lisää suolaa erikseen. Jos käytän mausteseosta, jossa on jo suolaa, niin en lisää suolaa erikseen. 

Ainut ruoka, johon laitan paljon suolaa, on graavilohi. Sen pinnan peitän merisuolaruoheella paksusti, pidän vuorokauden käännellen jääkaapissa ja sen jälkeen kaavin kaikki suolat pois. Silti graaviloheni maistuu oman makuni mukaiselta eikä niin pistävän suolaiselta kuin kaupan graavilohi.

Ei todellakaan tarvitse kärsiä mauttomasta ruoasta. Itse asiassa monesti huomaan varsinkin erilaisten henkilöstöravintoloiden ja aiemmin kouluruokaloiden ruoista, että niissä on minua häiritsevän suolainen maku. Jostain syystä valmisruoista se suola ei tule yhtä hyökkäävästi esille. Ehkä sitten siksi, että niissä käytetään sekä suolaa että niitä muita mausteitakin paljon.

Vierailija
410/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himalaja- suola terveellisempää

Vierailija
411/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät vaan osaa käyttää muita mausteita kuin sitä suolaa, nähtävästi ei edes tv-kokit. Itse laitan yleensä hyvin pienen ripauksen sitä Pan-suolaa, jos ruoka-aineessa ei ole suolaa jo itsessään. Mutta muuten käytän paljon sipulia ja valkosipulia niin tuoreena kuin jauheina/rouheina, mustapippuria, paprikajauhetta, erilaisia kuivattuja yrttejä, juustokuminaa (jeeraa), chiliä, sitruunanmehua, etikoita. Jos laitan liemikuution, niin en lisää suolaa erikseen. Jos käytän mausteseosta, jossa on jo suolaa, niin en lisää suolaa erikseen. 

Ainut ruoka, johon laitan paljon suolaa, on graavilohi. Sen pinnan peitän merisuolaruoheella paksusti, pidän vuorokauden käännellen jääkaapissa ja sen jälkeen kaavin kaikki suolat pois. Silti graaviloheni maistuu oman makuni mukaiselta eikä niin pistävän suolaiselta kuin kaupan graavilohi.

Ei todellakaan tarvitse kärsiä mauttomasta ruoasta. Itse asiassa monesti huomaan varsinkin erilaisten henkilöstöravintoloiden ja aiemmin kouluruokaloiden ruoista, että niissä on minua häiritsevän suolainen maku. Jostain syystä valmisruoista se suola ei tule yhtä hyökkäävästi esille. Ehkä sitten siksi, että niissä käytetään sekä suolaa että niitä muita mausteitakin paljon.

Niin, suolahan ei ole mauste, se vain tuo esiin raaka-aineitten sekä muiden mausteiden maun. Joten kyllä suola kuuluu hyvään ruuanvalmistukseen.

Vierailija
412/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, jos yö alle 5 g suolaa päivässä, niin sitten voi syödä mitä vaan? 

Vierailija
413/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.

Kyllä minä haluan joka päivä maukasta ja terveellistä ruokaa, joten voita pitää olla.

Kannattas opetella kokkaamaan enempi .

Vierailija
414/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kohta silli ja uudet potut maistuvat, onneksi kukaan ei ole vielä väittänyt tuota ateriaa epäterveelliseksi.

Vierailija
415/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kohta silli ja uudet potut maistuvat, onneksi kukaan ei ole vielä väittänyt tuota ateriaa epäterveelliseksi.

"Natrium ja kalium ovat tärkeitä kivennäisaineita, jotka toimivat yhdessä ylläpitäen elimistön nesteiden tasapainoa ja hermo-lihasjärjestelmän toimintaa. Tasapainoinen natrium-kalium suhde on olennainen terveyden kannalta, sillä niiden välinen tasapaino vaikuttaa esimerkiksi verenpaineeseen ja sydämen toimintaan."

Silli= Natrium. Peruna=Kalium

Vierailija
416/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattas opetella kokkaamaan enempi .

Mitähän mahdat tällä viestilläsi tarkoittaa?

Vierailija
417/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytän surutta suolaa kun teen ruokaa. Raaka-aineet ovat itsessään suolattomia ja jos pistän jotain valmiiksi suolaista, niin tarvii vähemmän suolaa. Maistaminen on isossa roolissa. Käytän myös usein lipstikkaa joka vähentää suolan tarvetta ruuassa. En syö yleensä eineksiä, leikkeleitä tai mitään sipsejä yms. Leipäni leivon itse vähällä suolalla. En usko että kuolen liikaan suolaan ja jos kuolen, olen ainakin syönyt maistuvaa ruokaa.

Vierailija
418/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Natrium ja kalium ovat tärkeitä kivennäisaineita, jotka toimivat yhdessä ylläpitäen elimistön nesteiden tasapainoa ja hermo-lihasjärjestelmän toimintaa. Tasapainoinen natrium-kalium suhde on olennainen terveyden kannalta, sillä niiden välinen tasapaino vaikuttaa esimerkiksi verenpaineeseen ja sydämen toimintaan."

Silli= Natrium. Peruna=Kalium

Ruotsalaisilla sillin ja potun syöjillä on hyvä sanonta lagom, joka tarkoittaa juuri sopivasti, tasapaino on tärkeä, ei mitään liikaa vaan kaikkea tasapainoisesti.

Vierailija
419/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muut ja etenkin ruoka-asiantunijat ovat väärässä ja sinä oikeassa? Hyvä suolaprosentti on 1-1,5% laitettiinpä siihen muita mausteita tai ei.

Vierailija
420/436 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Himalaja- suola terveellisempää

Ihan samanlaista vuorisuolaa kuin muutkin. Punertava väri tulee rautaoksidista. Ja vuorisuola on taas entisten merien kuivunutta suolaa. Himalajan suola on suurimmaksi osaksi ( yli 98%) samaa natriumkloridia kuin muutkin suolat. Muita mineraaleja niin vähän että niillä ei ole ravitsemuksellista merkitystä. Älä usko myyjien propagandaa. Mutta eipä siitä haittaakaan ole, vaikka maksat suolastasi moninkertaisen hinnan. Siis mikäli varaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme