Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit
Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiva suolan määrä ja sen terästämä maku on hyvin subjektiivinen asia.
Lapsena totuin tönkkösuolattuohin kaloihin. Jos oli vähemmän, maistui pahalta. Kahvion pantiin suolaa. Kaikki liharuuat todella suolaisia. Maailmalle lähdettyäni aloin vähentämään suolan määrää. Kun kävin kotona, en enää pystynytkään syömään niin suolaisia ruokia, niissä ei tuntunut muuta makua kuin kirvelevä suola.
Hyvänä esimerkkinä kananmuna, päälle öaitoin lapsena teilusti suolaa. Omillani ollessa suola loppui, enkä muistanut ostaa sitä vähään aikaan. Aamupalalla kananmuna melkein yökkäytti kun suola puuttui. Mutta viikon päästä aloinkin aistimaan kananmunan omat maut jopa paremmin kuin suolan kanssa. Siitä lähtien olen syönyt kananmunan suolatta. Nykyään syön suolaa vain hiukan yli suositusten. Enon luona käydessä en pysty syömään heillä mitään ruokia, kaikki kun on harmaana suolasta. Lapsena olisin syönyt hyvällä halulla. Vanhmpani ovat vähentäneet suolan samaan kuin minä. Osin lääkäreiden kehotuksesta kun verenpaineet alko vanhemmuuten kohota. Nyt ovat normilukemissa ilman lääkkeitä. Enot ovat pitäytyneet vanhassa systeemissä vaikka verenpaineet on tapissa. Pillereitä popsivat.
Eli nämä, jotka sanovat, että vähäsuolainen ruoka ei maistu miltään, ovat vain totuttaneet itsensä siihen. Viikko vähemmällä suolalla ja kaikki maistuu taas yhtä hyvälle ellei jopa paremmalle. Pikku hiljaa kun vähentelee suositusten mukaiseksi, niin avautuu täysin uusi makujen maailma.
Tämä teksti kuvaa hyvin suomalaisten asennetta eri asioihin eli on vain kaksi vaihtoehtoa, joko täydet överit tai ei lainkaan. Sitä kultaista keskitietä ei olekaan. Lähes mikä tahansa asia on hengenvaarallista liikaa tai liian vähän saatuna. Suomessa jostain syystä viranomaisetkin ajattelevat niin, että jos ihminen saa tipankin suolaa tai eläirasvaa ovat suonet heti tukossa ja veranpaineet tapissa. Se ei ole totta, mutta siksi suomalaiset totutetaan laitoksissa syömään täysin mautonta, etäisesti ruokaa muistuttavaa sotkua. Sellaista on suurin osa sairaaloiden, päiväkotien ja kouluren ruuista. Kuvaavaa on se, että Suomessa puhutaan "ravintorasvoista" ja "kasvislisäkkeestä" ikään kuin kyseessä olisi jokin kontrolloitu teollinen prosessi. Mitäköhän nuo sanat olisivat esimerkiksi ranskaksi tai espanjaksi? Tuskin niissä kielissä edes on tuollaisia sanoja. Suomessa ajatellaan liikaa sitä, että ruoka = polttoainetta, vaikka ruoka on myös makua, kulttuuria, tapoja yms.
Meillä on myös sana "palanpainike". Se on sitä, kun pitää juoda hörpyt joka ruokapalasen päälle, että menee alas. On niin pahaa ruokaa.
Itse en käytä lisättyä suolaa juuri lainkaan, kalan päälle muutama muru ja hernekeittopataan liemikuutio. Ravintoloissa ruoka maistuu karmean suolaiselta. Vähäsuolaisuuteen tottuu nopeasti. Puutteesta ei tarvitse huolestua: esim. leipä ja juusto voivat olla hyvin suolaisia. Ja kysehän on natriumista, jota on glutaamaatissakin, jota taas löytyy luontaisesti esim. tomaateista, ei kuitenkaan haitallista määrää. Tomaatti on oiva suolan korvike monessa paikassa.
Kannattaa lukea:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä lisättyä suolaa juuri lainkaan, kalan päälle muutama muru ja hernekeittopataan liemikuutio. Ravintoloissa ruoka maistuu karmean suolaiselta. Vähäsuolaisuuteen tottuu nopeasti. Puutteesta ei tarvitse huolestua: esim. leipä ja juusto voivat olla hyvin suolaisia. Ja kysehän on natriumista, jota on glutaamaatissakin, jota taas löytyy luontaisesti esim. tomaateista, ei kuitenkaan haitallista määrää. Tomaatti on oiva suolan korvike monessa paikassa.
Kannattaa lukea:
Surullista, mutta omapa on asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaiken pitäisi maistua kuitenkin yhdeltä ja samalta eli suolalta?
Olet käsittänyt täysin väärin. Suola on aromivahvenne. Se nimenomaan tuo paremmin esiin raaka-aineiden ja ruoan itsensä maut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merisuola ei ole vaarallista. Pöytäsuola ilman mineraaleja on
Kaikki suolat ovat merisuolaa !
Oletko ikinä kuullutkaan vuorisuolasta?
Vuorisuola ON merisuolaa, ne vuoret on entistä merenpohjaa.
Mutta niillä ON eroa. Itse lopetin merisuoan kotikäytön jo 10 vuotta sitten. Syön ihan tavallista "vuorisuolaa" (jodioitu yozo). Kas kun niissä muinaismerissä ei ollut ympäristösaasteita ja mikromuovia. Merisuolahan on meriveden haihduttamisen jäännös. Joten mikromuoviprosentti kasvaa koko ajan. Onhan sitä joo elintarvikkeissa ja raaka-aineissakin, mutta en ehdoin tahdoin halua nauttia tiivistetystä määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä suolakeskustelu on ihan psykoottista. Olen aktiiviurheilija, katson todella tarkkaan mitä syön, mutta suolan käyttöä en ala kyllä rajoittamaan kun kamppailen jo valmiiksi liian alhaisten verenpaineiden kanssa. Jos suolan käyttö on se mikä minut lopulta vie hautaan joskus keski-iän jälkeen niin ainakin söin elämäni hyvää ruokaa.
Nimenomaan! Keskustelu alkoi siitä, että kokkikisan tuomarit ihan aiheellisesti huomauttavat, jos ruuasta on unohtunut suola. Olen ymmärtänyt, että monessa annoksessa sitä ei ole ollut ollenkaan. Nyt sitten riehaannuttiin pätemään, miten oikein syö, kun käyttää suolaa tuskin ollenkaan.
Taivaan tosi vain on, että jonkin verran suolaa ihminen tarvitsee. Itselle kävi eka reissulla tropiikissa niin, että kaikki neste tuli vaan läpi kropasta ja jatkuvasti piti hypätä vessassa, vaikka en ollut kovin paljon juonut. Kun hikoilun mukana karkaa kehosta suolat, mikään neste ei enää pysy sisällä ja tulee heikko olo. Kyseisessä maassa ei juuri näe suolaa esimerkiksi pöytämausteena. Pitäisi olla suolapillerit tai elektrolyyttijuomat mukana. Esimerkiksi turistiripuliinhan kehotetaan sekoittamaan veteen sekä sokeria että suolaa, jos apteekin ripulijuomia ei ole käytettävissä.
Myös Suomessa on hellekausina kehotettu pitämään huolta, että nestetasapainon ylläpitämiseksi pelkän veden sijaan juodaan myös kivennäisvesiä (joissa siis on enemmän tai vähemmän suoloja).
Ei suolattomuuskaan ole aina terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Se oli se yksi pelle joka huusi lisää suolaa!
Vappu siis?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti! En itse lähtisi omalla elämällä leikkimään jonkun TV-kokin "suolaa, joojoo laita lisää vaan!" kehoituksen takia. Suola on terveydelle haitallista, se on ihan faktatieto.
Osoittaa, että suolaa huutavat tv-kokit eivät täysin hallitse maustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön?
Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.
Päinvastoin, muilla maustella saadaan makua ilman suolaa, tai vähäisellä suolalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä suolakeskustelu on ihan psykoottista. Olen aktiiviurheilija, katson todella tarkkaan mitä syön, mutta suolan käyttöä en ala kyllä rajoittamaan kun kamppailen jo valmiiksi liian alhaisten verenpaineiden kanssa. Jos suolan käyttö on se mikä minut lopulta vie hautaan joskus keski-iän jälkeen niin ainakin söin elämäni hyvää ruokaa.
Nimenomaan! Keskustelu alkoi siitä, että kokkikisan tuomarit ihan aiheellisesti huomauttavat, jos ruuasta on unohtunut suola. Olen ymmärtänyt, että monessa annoksessa sitä ei ole ollut ollenkaan. Nyt sitten riehaannuttiin pätemään, miten oikein syö, kun käyttää suolaa tuskin ollenkaan.
Taivaan tosi vain on, että jonkin verran suolaa ihminen tarvitsee. Itselle kävi eka reissulla tropiikissa niin, että kaikki neste tuli vaan läpi kropasta ja jatkuvasti piti hypätä vessassa, vaikka en ollut kovin paljon juonut. Kun hikoilun mukana karkaa kehosta suolat, mikään neste ei enää pysy sisällä ja tulee heikko olo. Kyseisessä maassa ei juuri näe suolaa esimerkiksi pöytämausteena. Pitäisi olla suolapillerit tai elektrolyyttijuomat mukana. Esimerkiksi turistiripuliinhan kehotetaan sekoittamaan veteen sekä sokeria että suolaa, jos apteekin ripulijuomia ei ole käytettävissä.
Myös Suomessa on hellekausina kehotettu pitämään huolta, että nestetasapainon ylläpitämiseksi pelkän veden sijaan juodaan myös kivennäisvesiä (joissa siis on enemmän tai vähemmän suoloja).
Ei suolattomuuskaan ole aina terveellistä.
Kyseisessä maassa ei suolaa näy, no sepä se, pärjäävät vähällä suolalla
Suola on tottumuskysymys ! Itse totuin nopeasti paljon pienempään suolamäärään , eikä ole liikaa verenpainetta
Ihan eri asia silloin kun on raju ripuli
ikä 69 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt täysin väärin. Suola on aromivahvenne. Se nimenomaan tuo paremmin esiin raaka-aineiden ja ruoan itsensä maut.
Ei tuo. Se tuo ainoastaan suolan maun.
Oln ollut nyt 30 vuotta suolaa käyttämättä ruuanlaitossa kotona ja makuaisti on hyvin tarkaksi kehittynyt. Monessa ravintolassa ei ruoka todellakaan maistu millekään muulle kuin suolalle. Lisäksi siitä tulee hirveä jano ja huono olo
Elektrolyyttien kivennäiset ovat täysin eri asia kuin natrium, joka on sitä teidän ihanaa suolaanne. Joka ikisessä leivässä, juustossa, levitteessä ja leivän päällisessä on lisättyä suolaa ja ihmisen suolantarve tulee todella helposti ja nopeasti täyteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!
Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.
Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!
Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.
Sisältääkö se jodia? Jodia pitäisi saada päivittäin. Jodioitu suola on monille merkittävä lähde (vaikka suolasuositus onkin vain 5 g).
Minusta huippukokkien kannattaisi korostaa sitä, että on erikseen arki- ja juhlaruoka. Arkiruoan pitää tukea terveyttä (ja olla esimerkiksi vähäsuolaista). Toisekseen mausteilla, yrteillä ja esimerkiksi sitruksilla maustettaessa suolan määrää voi vähentää, eikä maku kärsi.
Jodioitu suola on kamalan makuista, ihan metallinen maku. Itse en käytä sitä ikinä sen takia, vain merisuolaa. Mutta syön päivittäin monivitamiinia, missä on myös jodia.
Kannattaa ostaa tämä klassikko niin oppii kokkaamaan:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön?
Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.
Sanoo makuaistinsa pilannut suolankylväjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Suola on säilöntäaine eikä tuoreruoka sellaista tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Huippukokit käyttävät suolaa ja rasvaa koska he tekevät ruokaa joka maistuu hyvältä. Se on heidän työtään.
Suolan ja rasvan käyttö on halvempaa, kuin olisi käyttää kalliita mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Se oli se yksi pelle joka huusi lisää suolaa!
Fakiiri Kronblom. Suolaa suolaa, enemmän suolaa.
Vähän onkin se ongelma. Se ei riitä. Normaali suola ruuassa on 1-1,5% ja perustarja laittaa myllystä 0.3-0,5% ja joku kehuu jopa ettei käytä lainkaan suolaa.