Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit
Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
"Tv-kokki on tätä nykyä 53-vuotias. Hän tunnustaa nykyään syövänsä kolesteroli- ja verenohennuslääkkeitä"
Just. Lisää suolaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
"Tv-kokki on tätä nykyä 53-vuotias. Hän tunnustaa nykyään syövänsä kolesteroli- ja verenohennuslääkkeitä"
Just. Lisää suolaa
ja voita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
Just. Lisää suolaa
ja voita
Syökää te vaan ihan rauhassa niitä suolattomia ja vähärasvaisia puun kaarnoja. Elämässä on muutakin kuin suolan ja rasvan kyttäys. Kyllä on ankeeta sellainen elämä, jossa ruokaa pitää syödä polttoaineeksi ja lasketaan kaloreita. Voi tehdä ihania annoksia tuoreista raaka-aineista, jotka maustetaan viimeisen päälle, m ös voita ja suolaa käyttäen, eikä niiden tarvitse olla valtavia. Siinä keho ja mieli saa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.
Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja
sitten onkin saanut suolaa melko paljon.
Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.
lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.
Kyllä se voilla paistettu on ylivoimaisesti maukkainta
Jos menen ravintolaan, haluan maukasta ruokaa. Ei sielllä joka päivä syödä
no eikö olisi kohtuullista, että ilmoitettaisiin, jos jossain ruoassa on käytetty voita tai kasvipohjaisia öljyjä. Saisi ihmiset itse valita.
Mitä järkeä siinä olisi? Lähes kaikki ravintolaruoka sisältää voita tai kasvipohjaisia öljyjä. Tuskin mikään ravintola laardia käyttää pääasiallisena rasvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää jonkin verran, jos minun on ravintolassa maustettava annokseni.
Kun sitten pintasuolaa annosta, niin kohta on taas suolaton kohta edessä ja taas pitää suolata ja
Olisi hyvä, jos ravintolat ilmoittaisivat paljonko suolaa kussakin annoksessa on, niin asiakkaat voisivat tehdä valintoja ja pyyntöjä annoksensa suhteen.
Olisi kohtuuton vaatimus jos ravintolan pitäisi tarkasti pystyä kertomaan jokaisen annoksen suolamäärä. Se olisi käytännössä tosi työlästä ravintolassa jossa ruoka valmistetaan oikeasti perusraaka-aineista. Kokin työstä tulisi yhtä kynän ja paperin kanssa laskemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
Just. Lisää suolaa
ja voita
Syökää te vaan ihan rauhassa niitä suolattomia ja vähärasvaisia puun kaarnoja. Elämässä on muutakin kuin suolan ja rasvan kyttäys. Kyllä on ankeeta sellainen elämä, jossa ruokaa pitää syödä polttoaineeksi ja lasketaan kaloreita. Voi tehdä ihania annoksia tuoreista raaka-aineista, jotka maustetaan viimeisen päälle, m ös voita ja suolaa käyttäen, eikä niiden tarvitse olla valtavia. Siinä keho ja mieli saa ravintoa.
Niin. Meillä on muutakin elämää kuin suola ja viina.
Ruokakin maistuu ihan erilaiselle kun se ei ole suolalla peitetty. Lisäksi on mukava touhuta terveellä elimistöllä. Yli 60 vuotta ikää ja terveys ilman lisättyä suolaa on kuin kolmekymppisellä. Terveystarkastus ja verikokeet ovat tosiaankin vain tarkastuksia
En ole neljäänkymmeneen vuoteen käyttänyt suolaa, ruoka maistuu sille mille pitää, eikä tarvitse syödä yhtään mitään lääkkeitä, eikä vitamiininappeja. Aion jatkaa samalla linjalla ja nauttia elämästäni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nillitäpä vielä tästäkin. Ei missään lounaspaikassakaan ole annosten suolapitoisuuksia. Siihen ei kuole, toisin kuin oikeasti allergiset voi saada hengenvaarallisen reaktion esimerkiksi kalasta. Ihmiset nillittävät ravintolassa nykyään ihan kaikesta. Ei ole pakko mennä. Kuulin sivusta keskustelun, kun asiakas väitti olevansa allerginen valkosipulille. Miksi sitten valitsee annoksen, jossa on valkosipulia. Voi ottaa jotakin muuta.
lähipiirissä on yksi sydämen vajaatoimintaa sairastava, joka ei saa käyttää suolaa
toinen on munuaisten vajaatoimintaa sairastava, joka ei saa käyttää suolaa
sitten on verenpainetautisia joiden täytyy rajoittaa suolan käyttö minimiin, mieluiten jättää kokonaan pois
kaikki nämä voivat kuolla liialliseen suolaan.
Minulta ei ole kielletty suolaa, vaikka sydämen vajari onkin ja siihen on myöhemmin laitettu jopa tahdistin. On tainnut lähipiirisi ihminen vain liioitella vaivojaan. Vajari oli äidillänikin ja käytti suolaa reippaanlaisesti, silti eli yhdeksänkymppiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hyvin vähän suolaa ruoanlaitossa (saan kuitenkin tarpeeksi sitä ja käytän jodioitua suolaa). Maustan ruokani pääasiassa yrteillä tai muilla mausteilla. Juustoja syön aika paljon, joten niistä tulee suolaa myös.
Huomaan hyvin, jos jossain ravintolassa syö, miten ruoassa maistuu lähinnä suola - ei raaka-aine. En tykkää. Eineksiä en voi lainkaan syödä, koska ne maistuu niin hirveiltä liiallisen suolan takia. Perunalastujakaan en voi enää syödä, koska maistuvat liian suolaisilta (tämä tosin tuskn lienee minkäänlainen tappio, jos ajattelen omaa terveyttäni)
Leivässä on useinkin enemmän suolaa kuin sipseissä.
Etenkin paistopisteen leivissä. S-Marketissa tavallisessa vehnäpatongissa on 1,4 % suolaa. Enemmän kuin useimmissa perunalastuissa.
Paistopisteen tuotteissa kun ei tarvitse näkyvästi esitellä sisältöä niin suolaa on enemmän. Koska tietävät sen maistuvan paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön?
Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.
Pistää paljon chiliä niin suola unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
Hyvin yleistä tuon ikäisillä, eikä ole merkitystä vaikka olisi kuinka super-terveellisesti elänyt siihen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
Just. Lisää suolaa
ja voita
Ruokakin maistuu ihan erilaiselle kun se ei ole suolalla peitetty. Lisäksi on mukava touhuta terveellä elimistöllä. Yli 60 vuotta ikää ja terveys ilman lisättyä suolaa on kuin kolmekymppisellä. Terveystarkastus ja verikokeet ovat tosiaankin vain tarkastuksia
En ole neljäänkymmeneen vuoteen käyttänyt suolaa, ruoka maistuu sille mille pitää, eikä tarvitse syödä yhtään mitään lääkkeitä, eikä vitamiininappeja. Aion jatkaa samalla linjalla ja nauttia elämästäni
Voi ressukkaa! Ettet vaan olisi kehuskellut liian nuorena. Minä syön vahvasti maustettua ruokaa, oliiviöljyä, suolaa (valkeata ja pinkkiä) ja viiniä viikottain. Iltaisin otan konjakkihörpyn. Aion jatkaa 86vuotiasta elämääni samalla linjalla.
Vierailija kirjoitti:
Jodioitua pitäisi olla, jos käyttää. Itse en lisää suolaa, kaikessa sitä saa muutenkin. Kun vain elintarviketeollisuus käyttäisi jodioitua!
Jodi maistuu paskalle. Sen voi syödä pillereinä jos kokee tarvivansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lisäys vielä: ja onko ruoanvalmistuksessa käytetty kovia rasvoja (kuten voita), tai kasviölypohjaisia.
Jos ei normaali ruoka kelpaa joka on tehty maku edellä nii parempi että kokkaatte itse ettekä mene maanvaivaksi ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihinen
Just. Lisää suolaa
ja voita
Harvemmin kyllä tuota viinaa tulee käytettyä ruoanlaitossa. Ei ole kauheasti tullut flambeerattua viime aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei normaali ruoka kelpaa joka on tehty maku edellä nii parempi että kokkaatte itse ettekä mene maanvaivaksi ravintolaan.
Kyllä pitäisi olla näille valittajille Laboratorio-niminen ravintola joka kylässä. Saisivat siellä keskustella ruokarajoituksistaan samanmielisten kanssa. "Ottaisin suolasilakkaa ja perunaa mutta ei suolaa, kiitos!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut oikein maukasta kasvisöljyissä valmistettua ruokaa mm. espanjassa ja italiassa ja japanissa. täyden kympin ruokia, eikä voita käytetty, suolaa vian nimellisesti, maku tulee itse raaka-aineista ja yrteistä.
Samaa hoki fakiiri Kronblom Sirkus Papukaijassa?
Suomalaiset syö käsittämättömiä määriä eneksiä, juovat energiajuomia, syövät karkkia, juovat alkoholia, käyttävät huumeita..... Veikkaisin että enemmistö ei kuole lasilliseen apelsiinimehua tai ripaukseen suolaa? Mutta syö toki vain raakaa porkanaa jotta pääset vanhainkotiin vaipoihin.
Suola ei ole mauste vaan vanha säilöntäaine kun ei ollut vielä kylmäsäilytystä.
Kape Aihinen