Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapeuteilla on yllättäen lähes kaikilla kalenterit tyhjinä ja haluavat asiakkaita

Vierailija
03.05.2026 |

Aikaisemmin ei meinannut päästä millään.

AI?

Kommentit (361)

Vierailija
101/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lieköhän moni päässyt  pitkäaikaisesta "masennuksesta" eroon rautakuureilla, kun tuli tietoisuuteen tämä naisten matala ferritiini. Itse ainakin pääsin. Eihän se loputon väsymys mitään masennusta ollutkaan, se oli raudan puutetta. Kyllähän minä sitä aikoinaan lääkärille sanoinkin, että kun ei mua masenna, että kuin vain väsyttää eikä jaksa juuri mitään. Mutta lääkäristä se oli masennusta.

Milloinhän tää ferritiini juttu tuli pinnalle?
Mahtava homma, kuitenkin.
Itse syön rautalisää. Mielenpuolenongelmia ei tullut, muttta sellainen hengenahdistus, että ihan kuin kuolemaa olisi tehnyt.

Tais tulla tuossa viime vuosikymmenen lopulla. Silloin siitä itse kuulin. Instagramista muistaakseni. 

Vierailija
102/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonolle terapeutille ei kannata mennä turhia jorisemaan ja se menee kantaan Suomessa, ulkomailla ei mene kai. Pitää olla edistystä tai ymmärtävä.

Ei mene, jos ei ole päätoiminen terapeutti. Minun terapeuttini on kevytyrittäjä, eikä laita Kantaan mitään. Kirjoittaa käynneistä tiivistelmän ainoastaan ruutuvihkoonsa.

Ei taida olla Valviran laillistama terapeutti?

On Valviran laillistama. Sivutoimisena psykoterapeuttisten ei laki edellytä Kanta-kirjauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonolle terapeutille ei kannata mennä turhia jorisemaan ja se menee kantaan Suomessa, ulkomailla ei mene kai. Pitää olla edistystä tai ymmärtävä.

Ei mene, jos ei ole päätoiminen terapeutti. Minun terapeuttini on kevytyrittäjä, eikä laita Kantaan mitään. Kirjoittaa käynneistä tiivistelmän ainoastaan ruutuvihkoonsa.

On Valviran laillistama. Sivutoimisena psykoterapeuttisten ei laki edellytä Kanta-kirjauksia. 

* psykoterapeuteilta

Vierailija
104/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti vaikuta mikään sivutoimisuus tähän, jos on terveydenhuollon ammattihenkilö. 

Vierailija
105/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei säälitä yhtään. Jos rakastavat ja haluavat sydämestään auttaa niin paljon kuin väittävät, vähentäkööt tuntitaksansa 1/10:aan nykyisestä. Lähes kaikilla korkeakoulutetuilla palkkio on pitkästi yli 100 euroa tunnista.

Sydämestään jos tahtoo auttaa ja rikas on, niin varmaan kymppikin riittää jollekin traumapotilaalle, jolta elämä on vienyt kaiken?

Kai te psykoterapeuttien hinnoista valittajat ymmärrätte, että se psykoterapeutin koulutus voi maksaa kymmeniätuhansia euroja joka on maksettava itse. Lisäksi kaikki verot, yrittäjän työhuonekulut ja kaikki, niin ei siitä tuntitaksasta mitään isoja summia käteen jää. Jollain on heidänkin tässä maassa oma elämisensä maksettava eikä pyhällä hengellä tai pelkällä auttamisen halulla makseta perheen toimeentuloa.

Vierailija
106/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole varaa, siitä se johtuu. Kyllä tarvetta edelleen on ja työsarkaa riittää. En tiedä onko Kelakin tiukentanut linjaustaan siinä kenelle myönnetään psykoterapiaa.

Vierailija
107/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti vaikuta mikään sivutoimisuus tähän, jos on terveydenhuollon ammattihenkilö. 

On terveydenhuolloin ammattihenkilö.

Vierailija
108/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työkaveri kävi marisemassa terapeutille hyvän aikaa kun tuli ero poikkiksesta. Kyllä veronmaksajat kiittää. Mitähän noikin valottaa jos piikki on ns auki? Ei taida 100e/h riittää?

Vierailija
109/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa, siitä se johtuu. Kyllä tarvetta edelleen on ja työsarkaa riittää. En tiedä onko Kelakin tiukentanut linjaustaan siinä kenelle myönnetään psykoterapiaa.

Ja tosiaan: tämä on yksinkertaisesti liian hidasta ja tehotonta. Sen lisäksi aivan ylihinnoiteltua. Minusta tämä oli odotettavissa.

Vierailija
110/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat on kyllä korkeat, mutta enpä ihmettele, jos tässä maassa meinaa näillä elinkustannuksilla itsensä elättää yrittäjänä. Lisäksi se koulutus on ilmeisesti melko kallis. 

Vierailija
111/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei säälitä yhtään. Jos rakastavat ja haluavat sydämestään auttaa niin paljon kuin väittävät, vähentäkööt tuntitaksansa 1/10:aan nykyisestä. Lähes kaikilla korkeakoulutetuilla palkkio on pitkästi yli 100 euroa tunnista.

Sydämestään jos tahtoo auttaa ja rikas on, niin varmaan kymppikin riittää jollekin traumapotilaalle, jolta elämä on vienyt kaiken?

Millä meinaat terapeutin sitten saavan leipänsä pöytään? Se raha menee suurelta osin ihan muihin kuluihin kun terapeutin omaan pussiin. 

Vierailija
112/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen apua tarvitsevien nuorten ja nuorten aikuisten kanssa ja käsitykseni näistä terapioista on aikalailla se, että harva niistä hyötyy. Suoraan sanottuna rahan- ja ajanhukkaa valtaosalle. Parasta hoitoa on psykiatrin tarjoama lääkitys ja toimiva arki, jossa on selkeä rytmi, oma motivaatio voida paremmin ja hyvät ihmissuhteet. Joku ihminen kerran kuussa pöydän toisella puolen ei oikeasti auta juurikaan ihmisiä, joilla ongelmat on isoja. Ehkä jotain aikuista äkillisessä kriisissä ammattikuuntelija auttaa ja saa pilkottua asioita paremmaksi, mutta oikeasti solmussa oleville se on ihan turhaa. Toisaalta äkillisessä kriisissä usein asiansa ajaisi myös joku muu läheinen, jos vaan jaksaa kuunnella. 

Vierailija
113/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työskentelen apua tarvitsevien nuorten ja nuorten aikuisten kanssa ja käsitykseni näistä terapioista on aikalailla se, että harva niistä hyötyy. Suoraan sanottuna rahan- ja ajanhukkaa valtaosalle. Parasta hoitoa on psykiatrin tarjoama lääkitys ja toimiva arki, jossa on selkeä rytmi, oma motivaatio voida paremmin ja hyvät ihmissuhteet. Joku ihminen kerran kuussa pöydän toisella puolen ei oikeasti auta juurikaan ihmisiä, joilla ongelmat on isoja. Ehkä jotain aikuista äkillisessä kriisissä ammattikuuntelija auttaa ja saa pilkottua asioita paremmaksi, mutta oikeasti solmussa oleville se on ihan turhaa. Toisaalta äkillisessä kriisissä usein asiansa ajaisi myös joku muu läheinen, jos vaan jaksaa kuunnella. 

Muuten samaa mieltä, mutta kyse ei ole todennäköisesti psykoterapiasta silloin jos siellä käydään kerran kuussa. Eikä se tietenkään sovi joka tilanteeseen etenkään silloin jos ongelmat on tosi laajoja ja tarvitaan enemmän apua ihan arjen toimintakyvyssä.

Vierailija
114/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeuteissa on se ongelma, että terveydenhuollon ammattilaisina heillä on velvollisuus kirjata tiedot käynneistä Kantaan. Sieltä ne näkyvät esim. työterveyden, terveyskeskuksen ja neuvolan henkilökunnalle.

Vaikka he eivät niitä tietoja menisikään lukemaan, niin he kuitenkin näkevät että aha, tällä potilaalla on psykoterapiakirjauksia.

Ei kiitos.

Vierailija
115/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saivat ennen julkiselta puolelta maksusitoumuksella asiakkaita. Naiset kävivät märisemässä, kun ovat traumatisoineet itsensä. Parisuhde on myös uusi trendi naisten keskuudessa, siinä kusetetaan avioliiton oikeudet ilman vastuita, että mies mahdollistaa kaiken.

Mitäköhän just luin…

Vierailija
116/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat tajunneet että se on ajan tuhlausta. Täysin turhaamnatti tämäkin.

Vierailija
117/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaamisvelvollisuudet ovat täysin samat työtuntien määrästä riippumatta. 

Vierailija
118/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te psykoterapeuttien hinnoista valittajat ymmärrätte, että se psykoterapeutin koulutus voi maksaa kymmeniätuhansia euroja joka on maksettava itse. Lisäksi kaikki verot, yrittäjän työhuonekulut ja kaikki, niin ei siitä tuntitaksasta mitään isoja summia käteen jää. Jollain on heidänkin tässä maassa oma elämisensä maksettava eikä pyhällä hengellä tai pelkällä auttamisen halulla makseta perheen toimeentuloa.

Onneksi asiakas saa maksettua vuokransa ja laskut hengitysharjoituksilla, mielikuvamatkoilla ja joustavalla mielellä.

Vierailija
119/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne enää uskalla mennä, kun kaikki kirjataan tietokantaan ikuisiksi ajoiksi. Ihmiset viisastuivat Vastaamo-tietomurrosta. Pari tuttua terapeuttia ovat kertoneet, että kirjaamispakon myötä heiltä on asiakkaita lähtenyt hurjasti. 

Kirjaamispakko ei tarkoita pakkoa laittaa tietoa mihinkään liittymiin mistä ne siirtyy muualle. Ei edes tietojärjestelmään. Kirjausmenetelmä voi olla vaikka ruutuvihko. Oma terapeutti kertoi heti, että kirjaa tietokoneelleen, mutta tiedot eivät siirry mihinkään sen koneen ulkopuolelle, eikä siis esim kukaan voi nähdä niitä kun asioin jatkossa julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa. Ja on ihan virallinen psykoterapeutti, joka ottaa vastaan myös Kela-korvausasiakkaita (itse olen itsemaksava).

Vierailija
120/361 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene pitkään kun tekoäly kehittää erikseen terapiaan sopivan ohjelman jossa voi käyttää nimimerkkejä yksityisyyden suojaamiseksi. Se antaa vastaukset heti ja suoraan. Ja halvalla, ellei ilmaiseiksi.

Terapian idea ei ole "antaa vastauksia suoraan", vaan lisätä itsenäisyyttä, tunnesäätelyä ja harkintakykyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän