Psykoterapeuteilla on yllättäen lähes kaikilla kalenterit tyhjinä ja haluavat asiakkaita
Kommentit (359)
Vielä kun saisi lääkärit AI:n uhreiksi, mutta heillä on muutama etu: reseptien kirjoitusoikeus ja lähetteiden teko.
Vierailija kirjoitti:
Lieköhän moni päässyt pitkäaikaisesta "masennuksesta" eroon rautakuureilla, kun tuli tietoisuuteen tämä naisten matala ferritiini. Itse ainakin pääsin. Eihän se loputon väsymys mitään masennusta ollutkaan, se oli raudan puutetta. Kyllähän minä sitä aikoinaan lääkärille sanoinkin, että kun ei mua masenna, että kuin vain väsyttää eikä jaksa juuri mitään. Mutta lääkäristä se oli masennusta.
Päätit sitten paljastaa punaisen niskasi koko maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tämä tieto? Lähes kaikilla?
Vapaat terapeutit voi käydä katsomassa sivustolta. Vapaiden määrä on räjähtänyt kahden vuoden aikana. Aikaisemmin ei meinannut löytyä millään. Jostakin tämä johtuu ja se on AI.
“Minduun data ei tue väitettä yhteydenottojen ja asiakasmäärien romahtamisesta. Sen sijaan se osoittaa haun yhteydenottojen jakautuvan aiempaa useammalle terapeutille, mikä taas näkyy yksittäiselle terapeutille yhteydenottojen määrän vähenemisenä”, kertoo Minduun toimitusjohtaja Mikko Järvinen.
Minduun toimitusjohtaja voi sanoa mitä tahansa. Minä olen seurannut tuota sivustoa pitkän aikaa ja vapaiden määrä on lisääntynyt. Samoin kolmekin terapeuttia, joilla ei ole ollut vapaita aikoja vuosiin, ottavat nyt asiakkaita.
Ei syypää ole varmaan edes AI. Se on sosiaalinen media. Itse olen saanut sosiaalisesta mediasta tuhat kertaa parempia vinkkejä ja oivalluksia henkiseen hyvinvointiin kuin terapiasta sain koko viiden vuoden aikana. En saanut terapiasta yhtään hyvää vinkkiä enkä tehnyt mitään järkevää oivallusta. Täysin turhaa. Heikensi vain itsetuntoa koko terapia.
Vierailija kirjoitti:
AI on varmasti parempi kuin terapeutti. Terapeutti kuuntelee ja ehkä kyselee ja johdattelee, AI myös kehuu, tsemppaa ja antaa ratkaisuvaihtoehtoja. Terapeuttien mukaan pitää keksiä ratkaisut itse.
AI ei haasta, ei kysy vaikeita mutta oikeita kysymyksiä ja sanoo lopulta vain sen mitä sen halutaan sanovan. Se voi antaa hetkeksi hyvän olon, mutta ei se oikeaa terapiaa korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lieköhän moni päässyt pitkäaikaisesta "masennuksesta" eroon rautakuureilla, kun tuli tietoisuuteen tämä naisten matala ferritiini. Itse ainakin pääsin. Eihän se loputon väsymys mitään masennusta ollutkaan, se oli raudan puutetta. Kyllähän minä sitä aikoinaan lääkärille sanoinkin, että kun ei mua masenna, että kuin vain väsyttää eikä jaksa juuri mitään. Mutta lääkäristä se oli masennusta.
Mitä punainen niska tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt vietetään älä mene terapeutille viikkoa, selvitä pääsi itse.
Miksi ei saman tien käsketä hoidattamaan myös hammassärky, luunmurtumat, syöpä ja muistisairaudet itse? Niin ja naiset voivat synnyttää saunassa ja joku random mummo apunaan.
Hinnoista valittavat voivat itsekin opiskella psykoterapeuteiksi. Maksaa keskimäärin 30 000 ,joskus enemmän, noin neljä vuottakoulutusta pohjkoulutuksen päälle. Kuuluu oma terapia kokonaan itse maksavana, ei pelkkä omavastuu. Olen joskus miettinyt koulutusta, ei vaan nyt pysty rahallisesti eikä ajallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä psykoterapeutti ansaitsee kuukaudessa?
Minun terapiakertani maksoi noin 100 euroa/45 min.
Minulla oli Kela-korvaus, mutta omavastuu oli muistaakseni 30 euroa, eli kuukaudessa 240 euroa kun kaksi kertaa viikossa kävi. Vuodessa n. 2 tonnia kun kesäloma vähennetään, kahdessa 4 tonnia ja kolmas vuosi kerran viikossa eli yhteensä 5 tonnia meni siihen. Hyöty ei ollut kovin kaksinen. Kävin vuorotyössä siivoojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että olet pesunkestävä juntti.
Vierailija kirjoitti:
Hinnoista valittavat voivat itsekin opiskella psykoterapeuteiksi. Maksaa keskimäärin 30 000 ,joskus enemmän, noin neljä vuottakoulutusta pohjkoulutuksen päälle. Kuuluu oma terapia kokonaan itse maksavana, ei pelkkä omavastuu. Olen joskus miettinyt koulutusta, ei vaan nyt pysty rahallisesti eikä ajallisesti.
Asenteesi vaikuttaa jo lähtökohtaisesti sellaiselta, ettei terapeutin hommat ole sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI on varmasti parempi kuin terapeutti. Terapeutti kuuntelee ja ehkä kyselee ja johdattelee, AI myös kehuu, tsemppaa ja antaa ratkaisuvaihtoehtoja. Terapeuttien mukaan pitää keksiä ratkaisut itse.
AI ei haasta, ei kysy vaikeita mutta oikeita kysymyksiä ja sanoo lopulta vain sen mitä sen halutaan sanovan. Se voi antaa hetkeksi hyvän olon, mutta ei se oikeaa terapiaa korvaa.
Ei ehkä korvaa, mutta kyllä tekoälyä pitää säätää ja laittaa se kysymään vaikeita kysymyksiä eikä vaan myötäilemään. Siksi juuri puhutaan, että tekoälyä pitää opetella käyttämään eikä vaan jättää sitä "jees-tyypiksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säälitä yhtään. Jos rakastavat ja haluavat sydämestään auttaa niin paljon kuin väittävät, vähentäkööt tuntitaksansa 1/10:aan nykyisestä. Lähes kaikilla korkeakoulutetuilla palkkio on pitkästi yli 100 euroa tunnista.
Sydämestään jos tahtoo auttaa ja rikas on, niin varmaan kymppikin riittää jollekin traumapotilaalle, jolta elämä on vienyt kaiken?
Millä heidän pitäisi sitten maksaa omat laskunsa?
No kyllä ne laskut saa maksettua vaikka jättäisi omavastuuosuuden asiakkaalta pois. Kelahan sen heille korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että olet pesunkestävä juntti.
Jaa. Joku terapeutti vissiin paikalla ja ärsyttää, kun asiakkaat vähenee, kun neuvon naisia ferritiinimittauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo panikoituva hyväksikäyttäjä- ja manipuloijapsykoterapeutti. Vaan kas; sinun aikasi taisi koittaa. Olen siitä äärimmäisen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vietetään älä mene terapeutille viikkoa, selvitä pääsi itse.
Miksi ei saman tien käsketä hoidattamaan myös hammassärky, luunmurtumat, syöpä ja muistisairaudet itse? Niin ja naiset voivat synnyttää saunassa ja joku random mummo apunaan.
Eihän nuo ole mitenkään verrattavissa. Henkisistä ongelmista voi parantua ajattelun muutoksella ja sitähän sanotaan että terapiassakin potilaan itse kuuluu tehdä oivallukset. Potilas voi siis tehdä ne myös muista lähteistä kuin terapiasta saamansa tiedon perusteella. Kyse on vain oivalluksista ja ajattelun muutoksesta. Omassa mielessä tehtävästä työstä. Ei hampaan paikkauksesta tai syövän hoidosta, jossa fyysistä kehon osaa joutuu konkreettisesti leikkaamaan ja porailemaan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo panikoituva hyväksikäyttäjä- ja manipuloijapsykoterapeutti. Vaan kas; sinun aikasi taisi koittaa. Olen siitä äärimmäisen tyytyväinen.
Sama odottaa sinua. Sellaista työtä ei olekaan, etteikö sitä ahneuksissaan ja typeryydessään joku yrittäisi korvata roboteilla ja tekoälyllä.
Masennuksesta voi parantua myös tekemällä muutoksia elämäänsä. Itse olen siitä elävä esimerkki. Olin lukioiässä masentunut. Se kuitenkin parani kun aloitin lukion jälkeen mielenkiintoiset opiskelut ja sain parempi kavereita. En käynyt terapioissa.
“Minduun data ei tue väitettä yhteydenottojen ja asiakasmäärien romahtamisesta. Sen sijaan se osoittaa haun yhteydenottojen jakautuvan aiempaa useammalle terapeutille, mikä taas näkyy yksittäiselle terapeutille yhteydenottojen määrän vähenemisenä”, kertoo Minduun toimitusjohtaja Mikko Järvinen.