Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni maailma ilman Jumalaa on järjetön ajatus.

Vierailija
03.05.2026 |

Että kaikki olisi vain kaaottista sattumaa, eikä millään lopulta olisi mitään väliä.  Vaikka eläisit vain itsellesi ja siinä sivussa vahingoittaisit muita, olisiko silläkään sitten mitään väliä? 

Kommentit (1968)

Vierailija
1941/1968 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan järjetön ajatus, että Jumala muka olisi olemassa ja antaisi kaiken pahuuden vaan tapahtua esim. lapsille.

Ihmisellä vain on psykologinen tarve uskoa johonkin yliluonnolliseen. Kaikkina aikoina, kaikissa kulttuureissa. Kummasti vaan sota, rahastus, syrjintä ja uskonto tuppaavat liittymään yhteen.

Vierailija
1942/1968 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupukki ajaa saman asian!

Joulupukki on vaan tuhansia kertoja mukavampi olento. Se jakaa lahjoja eikä se uhkaile heittää ihmisiä ikuiseen kärsimykseen.

"Joulupukki on vaan tuhansia kertoja mukavampi olento. Se jakaa lahjoja eikä se uhkaile heittää ihmisiä ikuiseen kärsimykseen."

 

Miksi  mielestäsi Jumalan pitäisi antaa lahjoja väkisin? Hän antoi lahjan, mutta Hän ei pakota ketään vastaanottamaan sitä. Jos et halua lahjaa, olet omillasi. Ikuisuus ilman Jumalaa on iankaikkinen kärsimys.  Haittaako se sinua? Vai haittaako sinua se, ettet (tässä yhteydessä) ole oikeutettu muuttamaan sääntöjä?

 Jos sinua ei haittaa, miksi ihmeessä käytät niin paljon aikaa todistellen lähinnä sen, että haluat yrittää mitätöidä asian/ maailmankatsomuksen jota et ymmärrä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/1968 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan järjetön ajatus, että Jumala muka olisi olemassa ja antaisi kaiken pahuuden vaan tapahtua esim. lapsille.

Ihmisellä vain on psykologinen tarve uskoa johonkin yliluonnolliseen. Kaikkina aikoina, kaikissa kulttuureissa. Kummasti vaan sota, rahastus, syrjintä ja uskonto tuppaavat liittymään yhteen.

"Ihmisellä vain on psykologinen tarve uskoa johonkin yliluonnolliseen. Kaikkina aikoina, kaikissa kulttuureissa. Kummasti vaan sota, rahastus, syrjintä ja uskonto tuppaavat liittymään yhteen."

 

Tai ne liittyvät ihmisiin? Ja todistaa samalla sen, miksi ihminen tarvitsee Jumalaa. Uskontoa on aina käytetty välineenä pakottaa ja hallita heikompia. Usko Jumalaan ei ole sama asia kuin uskonto tai uskomus.  Jumala ei "salli" sotaa eikä pahuutta, Hän on hyvä. 

 

 Kaikella on aikansa - ja kaikilla on aikansa. Miksi? Sitä en tiedä, eikä tiedä kukaan, koska sitä ei ole ilmoitettu. Turha siis kysyä jokaisella vuosisadalla uudestaan samaa asiaa. Turha myös miettiä, luulevatko uskossa olevat ihmiset olevansa muita parempia. Kukaan ihminen ei ole toistaan parempi. Kaikki me olemme samassa veneessä tässä maailmassa, josta meidän oli tarkoitus pitää huolta toisistamme ja maailmasta. Ei meillä kauhean hyvin ole mennyt.

Vierailija
1944/1968 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupukki ajaa saman asian!

"Joulupukki ajaa saman asian!"

 

 

Joulupukin sentään näkee ainakin kerran vuodessa, jolloin voi omin silmin todeta, että heebo on oikeasti olemassa.

Vierailija
1945/1968 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupukki ajaa saman asian!

"Joulupukki ajaa saman asian!"

 

 

Joulupukin sentään näkee ainakin kerran vuodessa, jolloin voi omin silmin todeta, että heebo on oikeasti olemassa.

Kyllä, tämä on mielenkiintoista miten asiat voi nähdä, tai ei voi. Itse näen kerran vuodessa muutaman pukinpukuun pukeutuneen tyypin, mutta en usko joulupukkiin.

Raamattu ilmoittaa Jumalan olevan henki, ja myös että kukaan ihminen ei voi katsoa Jumalaa menettämättä henkeään. Siis tässä syntiinlankeamuksen tilassa, jossa me kaikki olemme. Tiedän Jumalan olevan olemassa ihan kuten tiedän näkemättä sinua, että hengität kuten minäkin. En näe sitä, mutta hengität silti. Se on hyvä asia, koska joku päivä saatat päättää kääntyä Hänen puoleensa. 

Vierailija
1946/1968 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia keskustella ja väitelläkin rakentavasti, kuin vimmatusti yrittää voittaa väittely ja yrittää peitota vastapuoli vaikka millä hinnalla. Jälkimmäinen on sellaista nokittelurallia että oksat pois. 

 

En tiedä montako uskovaa meitä tässä ketjussa on, mutta sorry vaan, ei-uskovat: meillä on Totuus. Ateismin yli, muiden uskontojen yli. <3

 

Mulla menee silmät sikkuraan kun yritän katsoa eikkareiden viestejä ties miten monetta iltaa peräkkäin. 

Ei tämän tarvitse olla nokittelua, ihmisiä me kaikki ollaan. Uskovillakaan ei kaikkeen ole vastauksia mitkä on selkeästi Jumalan tontille kuuluvaa (esim.mitä Jumala duunasi ennen luomista, miks ei ole vielä poistanu pahaa jne.) mutta sekään ei ole olennaisin. 

Jeesus asuu minussa mun vajavaisuuksista huolimatta ja se ja läsnäolonsa vakuuttaa joka hetki mua. Olen kotona kun olen Hänen luonaan. Ihan kuin joku rauhaisa hahmo hymyilisi ja vakuuttaisi mulle "Tämä on se Tie." Se riittää mulle. 

Sori vaan mutta sinun päävammasi ei ole mikään "totuus". 

Jahhas. Opettele edes alkeelliset käytöstavat. Jos mä haukkuisin sua päävammaiseksi niin kyllä olis ulina siellä päässä "yhyyyy, se uskis oli ylpeä ja ylimielinen!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1947/1968 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”-jokainen onnettomuus edesauttaa seuraavien ehkäisemistä ja turvallisuuden kehittelyä.”


Ensikuulemalta hyvä pointti mutta siinäkin on ongelmansa. Moraalisesti ajatellen ei ole moraalista aiheuttaa yhtään enempää kärsimystä kuin on aivan pakko. Ja voidaan sanoa että olisi edistänyt turvallisuutta täysin yhtä paljon jos Titanicilla olisi hukkunut 1516 ihmistä eikä 1517. Jumala siis aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä.

Lisäksi jos jumala on kaikkivaltias, hänellä on käytännössä rajaton määrä keinoja käytettävissään. Eikö siis todellakaan ole yhtään muuta keinoa parantaa turvallisuutta kuin hukuttaa nimenomaan 1517 ihmistä kylmään mereen?

Älä unohda heitä jotka pelastuivat.

Niin ja Titanicilla orkesteri soitti virttä kun se upposi. Ehkä se viritti hukkuvat rukoilemaan. 

 

Eli jos Jumala halusi pelastaa kerralla paljon porukkaa Taivaaseen, niin laittoi shokkiefektin ja sellaisen kuolemanpelon että ne ihmiset otti Jeesuksen vastaan, jotka muutoin ois jatkanu synnissä elämistä ja kuolleet synnissä. 

Tiedän monia jotka on sodassa rukoilleet. 

 

Mukava elämä on loppujen lopuksi aika vaarallista, vaikka kukaan ei kriiseistä tykkää, ei edes Jumala.

Ei sitten ole Jumalalla sellainen käynyt mielessä että jos hän haluaisi pelastaa mahdollisimman paljon porukkaa niin tulisi ihan henkilökohtaisesti näytille? Tai ihan vaan lopettaisi ihmisten heittämisen helvettiin. 

Jeesus tuli näytille ja teki ihmeitä. Lopputulema oli, että juutalaiset kääntyi Häntä vastaan ja valtiovalta teloitti. 

 

Juutalaiset käveli meren poikki kuivin jaloin jaa joka päivä 40 vuoden ajan niille satoi mannaa taivaasta. Tulenliekki oli yöllä heidän kulkueensa edessä, pilvipatsas kulki päivällä.

Silti väsäsivät kultaisen vasikan kun Mooseksen silmä vältti.

 

Nää hommat on nimenomaan uskon asioita. Vaikka Taivas aukeis tuossa huomenna, niin vuoden päästä epäiltäisiin "ne oli CIA ja illuminati jotka testaili tekoälyä". 

Kaikkivoivalle jumalalle ei tuottaisi vaikeuksia olla vakuuttavasti läsnä joka päivä jos haluaisi pelastaa ihmiset epäuskolta ja luomaltaan helvetiltä.

Kun näin ei ilmiselvästi tapahdu, niin se on selvä osoitus siitä, että koko heppua ei ole olemassa.

Hänhän on olemassa, koko ajan. Jos se ei herätä mitään sisällä niin se ei herätä, ei usko ole kiinni ainoastaan näyttävistä spektaakkeleista. Muistuksia tosin saamme vähän väliä kun meinaamme suistua tieltä ihmiskuntana. Sitäpaitsi helvetti/kadotus/tulimeri ja lopullinen kuolema syntyi sen takia, koska langenneet enkelit eivät halunneet noudattaa Jumalan tahtoa vaan kääntyä kapinaan ja pahuuteen. Että jos jotain niin syytä itse saatanaa tästä. 

jdkfjfkd

Kukas sen saatanan enkeleineen taas loikaan? Did


Dkfkgllg

Kukas  se  vapaan  tahdon  määräsikään.   Nyt  sitten  ollaan  uli uli. 

Viittaat siihen, että enkeleilläkin on vapaa tahto? Eihän se edelleenkään poista sitä tosiasiaa, että jumala tiesi ennakkoon maailmaa luodessaan enkelien kapinan ja kaikki tapahtumat. Loi silti maailman kaikkine tapahtumineen. Joten jumala on vastuussa kaikesta pahasta kun ennalta tieten loi tämän maailman.

Pystytkö kieltämään tämän johdonmukaisen päättelyn jotenkin? Vapaaseen tahtoon vetoaminen ei oikeasti toimi tässä.

Eikö nyt löydy kiemurtelua tähän? Onko liian ahdistavaa miettiä tätä?

Vierailija
1948/1968 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia keskustella ja väitelläkin rakentavasti, kuin vimmatusti yrittää voittaa väittely ja yrittää peitota vastapuoli vaikka millä hinnalla. Jälkimmäinen on sellaista nokittelurallia että oksat pois. 

 

En tiedä montako uskovaa meitä tässä ketjussa on, mutta sorry vaan, ei-uskovat: meillä on Totuus. Ateismin yli, muiden uskontojen yli. <3

 

Mulla menee silmät sikkuraan kun yritän katsoa eikkareiden viestejä ties miten monetta iltaa peräkkäin. 

Ei tämän tarvitse olla nokittelua, ihmisiä me kaikki ollaan. Uskovillakaan ei kaikkeen ole vastauksia mitkä on selkeästi Jumalan tontille kuuluvaa (esim.mitä Jumala duunasi ennen luomista, miks ei ole vielä poistanu pahaa jne.) mutta sekään ei ole olennaisin. 

Jeesus asuu minussa mun vajavaisuuksista huolimatta ja se ja läsnäolonsa vakuuttaa joka hetki mua. Olen kotona kun olen Hänen luonaan. Ihan kuin joku rauhaisa hahmo hymyilisi ja vakuuttaisi mulle "Tämä on se Tie." Se riittää mulle. 

Sori vaan mutta sinun päävammasi ei ole mikään "totuus". 

Jahhas. Opettele edes alkeelliset käytöstavat. Jos mä haukkuisin sua päävammaiseksi niin kyllä olis ulina siellä päässä "yhyyyy, se uskis oli ylpeä ja ylimielinen!"

Jos sinä haukkuisit minua päävammaiseksi niin sinä olisit väärässä. Minä puolestani olen oikeassa huomauttaessani sinun päävammasta. Siinä on sellainen vissi ero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1949/1968 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia keskustella ja väitelläkin rakentavasti, kuin vimmatusti yrittää voittaa väittely ja yrittää peitota vastapuoli vaikka millä hinnalla. Jälkimmäinen on sellaista nokittelurallia että oksat pois. 

 

En tiedä montako uskovaa meitä tässä ketjussa on, mutta sorry vaan, ei-uskovat: meillä on Totuus. Ateismin yli, muiden uskontojen yli. <3

 

Mulla menee silmät sikkuraan kun yritän katsoa eikkareiden viestejä ties miten monetta iltaa peräkkäin. 

Ei tämän tarvitse olla nokittelua, ihmisiä me kaikki ollaan. Uskovillakaan ei kaikkeen ole vastauksia mitkä on selkeästi Jumalan tontille kuuluvaa (esim.mitä Jumala duunasi ennen luomista, miks ei ole vielä poistanu pahaa jne.) mutta sekään ei ole olennaisin. 

Jeesus asuu minussa mun vajavaisuuksista huolimatta ja se ja läsnäolonsa vakuuttaa joka hetki mua. Olen kotona kun olen Hänen luonaan. Ihan kuin joku rauhaisa hahmo hymyilisi ja vakuuttaisi mulle "Tämä on se Tie." Se riittää mulle. 

Sori vaan mutta sinun päävammasi ei ole mikään "totuus". 

Jahhas. Opettele edes alkeelliset käytöstavat. Jos mä haukkuisin sua päävammaiseksi niin kyllä olis ulina siellä päässä "yhyyyy, se uskis oli ylpeä ja ylimielinen!"

Jos sinä haukkuisit minua päävammaiseksi niin sinä olisit väärässä. Minä puolestani olen oikeassa huomauttaessani sinun päävammasta. Siinä on sellainen vissi ero.

Viisas ihminen ei sano kaikkea, mitä ajattelee. 

 

Raamattu itse asiassa kutsuu ateisteja h-lluiksi. H-lluutta teidän ajattelu onkin. Pieni ihminen yrittää olla viisaampi kuin Jumala.

 

Mutta mä en sitä hiero teidän naamaanne.

Vierailija
1950/1968 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”-jokainen onnettomuus edesauttaa seuraavien ehkäisemistä ja turvallisuuden kehittelyä.”


Ensikuulemalta hyvä pointti mutta siinäkin on ongelmansa. Moraalisesti ajatellen ei ole moraalista aiheuttaa yhtään enempää kärsimystä kuin on aivan pakko. Ja voidaan sanoa että olisi edistänyt turvallisuutta täysin yhtä paljon jos Titanicilla olisi hukkunut 1516 ihmistä eikä 1517. Jumala siis aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä.

Lisäksi jos jumala on kaikkivaltias, hänellä on käytännössä rajaton määrä keinoja käytettävissään. Eikö siis todellakaan ole yhtään muuta keinoa parantaa turvallisuutta kuin hukuttaa nimenomaan 1517 ihmistä kylmään mereen?

Älä unohda heitä jotka pelastuivat.

Niin ja Titanicilla orkesteri soitti virttä kun se upposi. Ehkä se viritti hukkuvat rukoilemaan. 

 

Eli jos Jumala halusi pelastaa kerralla paljon porukkaa Taivaaseen, niin laittoi shokkiefektin ja sellaisen kuolemanpelon että ne ihmiset otti Jeesuksen vastaan, jotka muutoin ois jatkanu synnissä elämistä ja kuolleet synnissä. 

Tiedän monia jotka on sodassa rukoilleet. 

 

Mukava elämä on loppujen lopuksi aika vaarallista, vaikka kukaan ei kriiseistä tykkää, ei edes Jumala.

Ei sitten ole Jumalalla sellainen käynyt mielessä että jos hän haluaisi pelastaa mahdollisimman paljon porukkaa niin tulisi ihan henkilökohtaisesti näytille? Tai ihan vaan lopettaisi ihmisten heittämisen helvettiin. 

Jeesus tuli näytille ja teki ihmeitä. Lopputulema oli, että juutalaiset kääntyi Häntä vastaan ja valtiovalta teloitti. 

 

Juutalaiset käveli meren poikki kuivin jaloin jaa joka päivä 40 vuoden ajan niille satoi mannaa taivaasta. Tulenliekki oli yöllä heidän kulkueensa edessä, pilvipatsas kulki päivällä.

Silti väsäsivät kultaisen vasikan kun Mooseksen silmä vältti.

 

Nää hommat on nimenomaan uskon asioita. Vaikka Taivas aukeis tuossa huomenna, niin vuoden päästä epäiltäisiin "ne oli CIA ja illuminati jotka testaili tekoälyä". 

Kaikkivoivalle jumalalle ei tuottaisi vaikeuksia olla vakuuttavasti läsnä joka päivä jos haluaisi pelastaa ihmiset epäuskolta ja luomaltaan helvetiltä.

Kun näin ei ilmiselvästi tapahdu, niin se on selvä osoitus siitä, että koko heppua ei ole olemassa.

Hänhän on olemassa, koko ajan. Jos se ei herätä mitään sisällä niin se ei herätä, ei usko ole kiinni ainoastaan näyttävistä spektaakkeleista. Muistuksia tosin saamme vähän väliä kun meinaamme suistua tieltä ihmiskuntana. Sitäpaitsi helvetti/kadotus/tulimeri ja lopullinen kuolema syntyi sen takia, koska langenneet enkelit eivät halunneet noudattaa Jumalan tahtoa vaan kääntyä kapinaan ja pahuuteen. Että jos jotain niin syytä itse saatanaa tästä. 

jdkfjfkd

Kukas sen saatanan enkeleineen taas loikaan? Did


Dkfkgllg

Kukas  se  vapaan  tahdon  määräsikään.   Nyt  sitten  ollaan  uli uli. 

Viittaat siihen, että enkeleilläkin on vapaa tahto? Eihän se edelleenkään poista sitä tosiasiaa, että jumala tiesi ennakkoon maailmaa luodessaan enkelien kapinan ja kaikki tapahtumat. Loi silti maailman kaikkine tapahtumineen. Joten jumala on vastuussa kaikesta pahasta kun ennalta tieten loi tämän maailman.

Pystytkö kieltämään tämän johdonmukaisen päättelyn jotenkin? Vapaaseen tahtoon vetoaminen ei oikeasti toimi tässä.

Niin. 

Jumala tietää etukäteen. 

Mutta Jumala ei määrää etukäteen. 

 

Kyllä, Jumala istutti paratiisiin hyvän-ja pahatiedon puun. Saatana oli jo langennut, joten samapa tuo miten se meinaisi ihmisiä eksyttää. Puun kanssa tai ilman.

 

Mutta Aatamilla ja Eevalla ei ollut mitään, siis mitään hyvää syytä syödä siitä puusta. Heillä oli maailman parhaat sapuskat saatavilla jo. Eli se oli typerä valinta, ikäänkuin Jumala ei tietäisi paremmin kuin käärmeen luikero. 

Olosuhteet oli heillä parhaat ja maksimaaliset mitä ihmisellä voi olla, mutta saatanan perusajatus on kylvää tyytymättömyyttä:

"Hyvä puolisosi ei ole tarpeeksi kaunis/komea, katselepa miten upea tuo naapuri on".

"Jumalan sulle antama ammatti ja tehtävä ei ole tarpeeksi, sun pitää tavoitella sitä sun tätä ja saada kalenteri vielä enemmän täyteen niin että joka sekunnille on hommaa" (eikä tätä saa sotkea terveeseen kunnianhimoon tai kehittymisen haluun)

"Kaverisi ovat tylsiä hiirulaisia, tuo uusi tulokas on niin cool ja pääset seuraavalle levelille, hylkää entiset kaverisi kun ne on noloja."

"Tää lautasmalli ja ihan maukas ruoka ei riitä, viinilasillinen ei riitä, pistetääs syömingit ja juomingit pystyyn."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1951/1968 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan ennaltatietämys on vähän sitä kun vankilasta vapautuu vanki. Kaikki nyökyttelevät päätään "toi uusii kuitenkin" ja tietävät etukäteen, mutta silti vapaus on myönnettävä istutun tuomion jälkeen. 

 

Lääkäri tietää vatsakasta ihmistä tai alkkista hoitaessaan että toi käy herkkukaupan tai Alkon kautta vastaanotolta lähtiessä. Mikään ei usein muutu.

 

Silti tuo vanki ja nuo syömäri&alkkis valitsevat itse. Heitä ei pidetä raudoissa tai koko ympäristöä muokata jotta eivät lankeaisi.

Vierailija
1952/1968 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Ja mikset kuuntelisi asiantuntijaa, eli sitä joka on uskoontullut”


Ethän sinäkään kuuntele tai usko sitä joka ei ole vaikka on tutkinut näitä asioita vuosia.

Sinä kuvittelet että sinun oma kokemuksesi on joku totuus.

Se on aika arrogantti ajatus.

Ollaanhan mekin ennen uskoontuloa tutkittu erilaisia ajatteluja ja ismejä. Ei tässä mistään pyhäkoulun penkiltä asti uskossa olla oltu. 

 

Mutta sen mikä on oikea ja totuus, ei tarvitse ihan aina mennä sen mukaan, miten ihminen kuvittelee asiat. 

Ei Jumala ajattele aina kuten ihmiset, eikä tarvitse ajatellakaan. Jumala on silti meille tässä elämässä "tarpeeksi reilu" ja on kärrännyt pelastuksenkin meille ilmaiseksi tarjolle. 

Miten niin ilmaiseksi? Maksunahan on sokea usko järkeään vastaan. Ja jos ei siihen pysty, niin rangaistuksena on ikuinen kidutus jumalan luomassa helvetissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1953/1968 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”-jokainen onnettomuus edesauttaa seuraavien ehkäisemistä ja turvallisuuden kehittelyä.”


Ensikuulemalta hyvä pointti mutta siinäkin on ongelmansa. Moraalisesti ajatellen ei ole moraalista aiheuttaa yhtään enempää kärsimystä kuin on aivan pakko. Ja voidaan sanoa että olisi edistänyt turvallisuutta täysin yhtä paljon jos Titanicilla olisi hukkunut 1516 ihmistä eikä 1517. Jumala siis aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä.

Lisäksi jos jumala on kaikkivaltias, hänellä on käytännössä rajaton määrä keinoja käytettävissään. Eikö siis todellakaan ole yhtään muuta keinoa parantaa turvallisuutta kuin hukuttaa nimenomaan 1517 ihmistä kylmään mereen?

Älä unohda heitä jotka pelastuivat.

Niin ja Titanicilla orkesteri soitti virttä kun se upposi. Ehkä se viritti hukkuvat rukoilemaan. 

 

Eli jos Jumala halusi pelastaa kerralla paljon porukkaa Taivaaseen, niin laittoi shokkiefektin ja sellaisen kuolemanpelon että ne ihmiset otti Jeesuksen vastaan, jotka muutoin ois jatkanu synnissä elämistä ja kuolleet synnissä. 

Tiedän monia jotka on sodassa rukoilleet. 

 

Mukava elämä on loppujen lopuksi aika vaarallista, vaikka kukaan ei kriiseistä tykkää, ei edes Jumala.

Ei sitten ole Jumalalla sellainen käynyt mielessä että jos hän haluaisi pelastaa mahdollisimman paljon porukkaa niin tulisi ihan henkilökohtaisesti näytille? Tai ihan vaan lopettaisi ihmisten heittämisen helvettiin. 

Jeesus tuli näytille ja teki ihmeitä. Lopputulema oli, että juutalaiset kääntyi Häntä vastaan ja valtiovalta teloitti. 

 

Juutalaiset käveli meren poikki kuivin jaloin jaa joka päivä 40 vuoden ajan niille satoi mannaa taivaasta. Tulenliekki oli yöllä heidän kulkueensa edessä, pilvipatsas kulki päivällä.

Silti väsäsivät kultaisen vasikan kun Mooseksen silmä vältti.

 

Nää hommat on nimenomaan uskon asioita. Vaikka Taivas aukeis tuossa huomenna, niin vuoden päästä epäiltäisiin "ne oli CIA ja illuminati jotka testaili tekoälyä". 

Kaikkivoivalle jumalalle ei tuottaisi vaikeuksia olla vakuuttavasti läsnä joka päivä jos haluaisi pelastaa ihmiset epäuskolta ja luomaltaan helvetiltä.

Kun näin ei ilmiselvästi tapahdu, niin se on selvä osoitus siitä, että koko heppua ei ole olemassa.

Hänhän on olemassa, koko ajan. Jos se ei herätä mitään sisällä niin se ei herätä, ei usko ole kiinni ainoastaan näyttävistä spektaakkeleista. Muistuksia tosin saamme vähän väliä kun meinaamme suistua tieltä ihmiskuntana. Sitäpaitsi helvetti/kadotus/tulimeri ja lopullinen kuolema syntyi sen takia, koska langenneet enkelit eivät halunneet noudattaa Jumalan tahtoa vaan kääntyä kapinaan ja pahuuteen. Että jos jotain niin syytä itse saatanaa tästä. 

jdkfjfkd

Kukas sen saatanan enkeleineen taas loikaan? Did


Dkfkgllg

Kukas  se  vapaan  tahdon  määräsikään.   Nyt  sitten  ollaan  uli uli. 

Viittaat siihen, että enkeleilläkin on vapaa tahto? Eihän se edelleenkään poista sitä tosiasiaa, että jumala tiesi ennakkoon maailmaa luodessaan enkelien kapinan ja kaikki tapahtumat. Loi silti maailman kaikkine tapahtumineen. Joten jumala on vastuussa kaikesta pahasta kun ennalta tieten loi tämän maailman.

Pystytkö kieltämään tämän johdonmukaisen päättelyn jotenkin? Vapaaseen tahtoon vetoaminen ei oikeasti toimi tässä.

Niin. 

Jumala tietää etukäteen. 

Mutta Jumala ei määrää etukäteen. 

 

Kyllä, Jumala istutti paratiisiin hyvän-ja pahatiedon puun. Saatana oli jo langennut, joten samapa tuo miten se meinaisi ihmisiä eksyttää. Puun kanssa tai ilman.

 

Mutta Aatamilla ja Eevalla ei ollut mitään, siis mitään hyvää syytä syödä siitä puusta. Heillä oli maailman parhaat sapuskat saatavilla jo. Eli se oli typerä valinta, ikäänkuin Jumala ei tietäisi paremmin kuin käärmeen luikero. 

Olosuhteet oli heillä parhaat ja maksimaaliset mitä ihmisellä voi olla, mutta saatanan perusajatus on kylvää tyytymättömyyttä:

"Hyvä puolisosi ei ole tarpeeksi kaunis/komea, katselepa miten upea tuo naapuri on".

"Jumalan sulle antama ammatti ja tehtävä ei ole tarpeeksi, sun pitää tavoitella sitä sun tätä ja saada kalenteri vielä enemmän täyteen niin että joka sekunnille on hommaa" (eikä tätä saa sotkea terveeseen kunnianhimoon tai kehittymisen haluun)

"Kaverisi ovat tylsiä hiirulaisia, tuo uusi tulokas on niin cool ja pääset seuraavalle levelille, hylkää entiset kaverisi kun ne on noloja."

"Tää lautasmalli ja ihan maukas ruoka ei riitä, viinilasillinen ei riitä, pistetääs syömingit ja juomingit pystyyn."

Etkö nyt  ymmärrä, että määräsi, kun tiesi tuloksen etukäteen? Olisi voinut luoda toisin.

Vierailija
1954/1968 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on keino hallita hölmöjä massoja. Miksi ihminen olisi jotenkin spesiaali laji? En tajua mutta tämä johtuukin siitä, että olen riittävän älykäs kyseenalaistamaan lapsellisuudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1955/1968 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan ennaltatietämys on vähän sitä kun vankilasta vapautuu vanki. Kaikki nyökyttelevät päätään "toi uusii kuitenkin" ja tietävät etukäteen, mutta silti vapaus on myönnettävä istutun tuomion jälkeen. 

 

Lääkäri tietää vatsakasta ihmistä tai alkkista hoitaessaan että toi käy herkkukaupan tai Alkon kautta vastaanotolta lähtiessä. Mikään ei usein muutu.

 

Silti tuo vanki ja nuo syömäri&alkkis valitsevat itse. Heitä ei pidetä raudoissa tai koko ympäristöä muokata jotta eivät lankeaisi.

Ahaa, jumala siis arvaa ennakkoluuloisesti. Taas ihan mottipäinen vertaus.

Vierailija
1956/1968 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan eräänkin tiedemiehen tulleen uskoon tutkittua ihmissilmän hyvin monimutkaista rakennetta. Ei evoluutio sellaisia osaa suunnitella, tai suunnitella ollenkaan. :)

Ethän muista. Se on vain pamflettivale. Niiden laatijat luulevat pääsevänsä taivaaseen kun valehtelevat jeesuksen nimessä.

Vierailija
1957/1968 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silmän rakenteen pohtiminen voi olla uskoa vahvistava asia. Niin on myös vuodenaikojen vaihtuminen ja kasvatuspohdinnat. Kaikki nämä vain vahvistavat uskoa Jumalaan ja Jeesukseen. Ei tarvitse yksin kahlata täällä, se on armoa. Armo on suurin asia mitä voi olla. Että saa olla armahdettu syntinen. Ja elää lahjaksi saatua elämää. Pohtia välillä vaikkapa silmän rakennetta. Mutta kulkea johdatuksessa, ei ajelehtien.

Vierailija
1958/1968 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä silmän rakenteen pohtiminen voi olla uskoa vahvistava asia. Niin on myös vuodenaikojen vaihtuminen ja kasvatuspohdinnat. Kaikki nämä vain vahvistavat uskoa Jumalaan ja Jeesukseen. Ei tarvitse yksin kahlata täällä, se on armoa. Armo on suurin asia mitä voi olla. Että saa olla armahdettu syntinen. Ja elää lahjaksi saatua elämää. Pohtia välillä vaikkapa silmän rakennetta. Mutta kulkea johdatuksessa, ei ajelehtien.

Mitä jos pohtisit sen vähittäistä kehittymistä? Riittääkö kapasiteetti?

Vierailija
1959/1968 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”-jokainen onnettomuus edesauttaa seuraavien ehkäisemistä ja turvallisuuden kehittelyä.”


Ensikuulemalta hyvä pointti mutta siinäkin on ongelmansa. Moraalisesti ajatellen ei ole moraalista aiheuttaa yhtään enempää kärsimystä kuin on aivan pakko. Ja voidaan sanoa että olisi edistänyt turvallisuutta täysin yhtä paljon jos Titanicilla olisi hukkunut 1516 ihmistä eikä 1517. Jumala siis aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä.

Lisäksi jos jumala on kaikkivaltias, hänellä on käytännössä rajaton määrä keinoja käytettävissään. Eikö siis todellakaan ole yhtään muuta keinoa parantaa turvallisuutta kuin hukuttaa nimenomaan 1517 ihmistä kylmään mereen?

Älä unohda heitä jotka pelastuivat.

Niin ja Titanicilla orkesteri soitti virttä kun se upposi. Ehkä se viritti hukkuvat rukoilemaan. 

 

Eli jos Jumala halusi pelastaa kerralla paljon porukkaa Taivaaseen, niin laittoi shokkiefektin ja sellaisen kuolemanpelon että ne ihmiset otti Jeesuksen vastaan, jotka muutoin ois jatkanu synnissä elämistä ja kuolleet synnissä. 

Tiedän monia jotka on sodassa rukoilleet. 

 

Mukava elämä on loppujen lopuksi aika vaarallista, vaikka kukaan ei kriiseistä tykkää, ei edes Jumala.

Ei sitten ole Jumalalla sellainen käynyt mielessä että jos hän haluaisi pelastaa mahdollisimman paljon porukkaa niin tulisi ihan henkilökohtaisesti näytille? Tai ihan vaan lopettaisi ihmisten heittämisen helvettiin. 

Jeesus tuli näytille ja teki ihmeitä. Lopputulema oli, että juutalaiset kääntyi Häntä vastaan ja valtiovalta teloitti. 

 

Juutalaiset käveli meren poikki kuivin jaloin jaa joka päivä 40 vuoden ajan niille satoi mannaa taivaasta. Tulenliekki oli yöllä heidän kulkueensa edessä, pilvipatsas kulki päivällä.

Silti väsäsivät kultaisen vasikan kun Mooseksen silmä vältti.

 

Nää hommat on nimenomaan uskon asioita. Vaikka Taivas aukeis tuossa huomenna, niin vuoden päästä epäiltäisiin "ne oli CIA ja illuminati jotka testaili tekoälyä". 

Kaikkivoivalle jumalalle ei tuottaisi vaikeuksia olla vakuuttavasti läsnä joka päivä jos haluaisi pelastaa ihmiset epäuskolta ja luomaltaan helvetiltä.

Kun näin ei ilmiselvästi tapahdu, niin se on selvä osoitus siitä, että koko heppua ei ole olemassa.

Hänhän on olemassa, koko ajan. Jos se ei herätä mitään sisällä niin se ei herätä, ei usko ole kiinni ainoastaan näyttävistä spektaakkeleista. Muistuksia tosin saamme vähän väliä kun meinaamme suistua tieltä ihmiskuntana. Sitäpaitsi helvetti/kadotus/tulimeri ja lopullinen kuolema syntyi sen takia, koska langenneet enkelit eivät halunneet noudattaa Jumalan tahtoa vaan kääntyä kapinaan ja pahuuteen. Että jos jotain niin syytä itse saatanaa tästä. 

jdkfjfkd

Kukas sen saatanan enkeleineen taas loikaan? Did


Dkfkgllg

Kukas  se  vapaan  tahdon  määräsikään.   Nyt  sitten  ollaan  uli uli. 

Viittaat siihen, että enkeleilläkin on vapaa tahto? Eihän se edelleenkään poista sitä tosiasiaa, että jumala tiesi ennakkoon maailmaa luodessaan enkelien kapinan ja kaikki tapahtumat. Loi silti maailman kaikkine tapahtumineen. Joten jumala on vastuussa kaikesta pahasta kun ennalta tieten loi tämän maailman.

Pystytkö kieltämään tämän johdonmukaisen päättelyn jotenkin? Vapaaseen tahtoon vetoaminen ei oikeasti toimi tässä.

Niin. 

Jumala tietää etukäteen. 

Mutta Jumala ei määrää etukäteen. 

 

Kyllä, Jumala istutti paratiisiin hyvän-ja pahatiedon puun. Saatana oli jo langennut, joten samapa tuo miten se meinaisi ihmisiä eksyttää. Puun kanssa tai ilman.

 

Mutta Aatamilla ja Eevalla ei ollut mitään, siis mitään hyvää syytä syödä siitä puusta. Heillä oli maailman parhaat sapuskat saatavilla jo. Eli se oli typerä valinta, ikäänkuin Jumala ei tietäisi paremmin kuin käärmeen luikero. 

Olosuhteet oli heillä parhaat ja maksimaaliset mitä ihmisellä voi olla, mutta saatanan perusajatus on kylvää tyytymättömyyttä:

"Hyvä puolisosi ei ole tarpeeksi kaunis/komea, katselepa miten upea tuo naapuri on".

"Jumalan sulle antama ammatti ja tehtävä ei ole tarpeeksi, sun pitää tavoitella sitä sun tätä ja saada kalenteri vielä enemmän täyteen niin että joka sekunnille on hommaa" (eikä tätä saa sotkea terveeseen kunnianhimoon tai kehittymisen haluun)

"Kaverisi ovat tylsiä hiirulaisia, tuo uusi tulokas on niin cool ja pääset seuraavalle levelille, hylkää entiset kaverisi kun ne on noloja."

"Tää lautasmalli ja ihan maukas ruoka ei riitä, viinilasillinen ei riitä, pistetääs syömingit ja juomingit pystyyn."

Etkö nyt  ymmärrä, että määräsi, kun tiesi tuloksen etukäteen? Olisi voinut luoda toisin.

Ymmärsiköhän se?

Vierailija
1960/1968 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Jumala on luonut taivaan ja maan sekä kaiken näkyvän ja näkymättömän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän