Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei mene mulla jakeluun tämä IS:n juttu köyhästä perheestä

Vierailija
02.05.2026 |

"Oli vain yksi ongelma. Hän ei voisi opiskella työttömyystuella, jos hän ei hakisi kuukaudessa neljää työpaikkaa. Miten opintojen käy, jos pääsen haastatteluun ja töihin?

Ei ole kuin yksi vaihtoehto, ja se on velkaantuminen."

Ihminen, jolla ei ole mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta eikä juurikaan työkokemusta kuvittelee, että hänelle tulee samantien kutsu työhaastatteluun ja hänet valitaan työpaikkaan. Ja sen takia ei uskaltanut opiskella työttömyyspäivärahalla vaan otti ihan omasta tahdostaan velkaa, ja nyt itkee lehdessä kuinka on nyt niin vaikeaa.

Voi hyvä luoja. Anteeksi, mutta välillä todella ihmettelen ihmisten ratkaisuja. Se, että saa opiskella työmarkkinatuen turvin on jo melkein lottovoitto, ja hän päätti antaa sen pois!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011942359.html

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja työnhaku kiellettiin. Pitäisi tehdä koulutus loppuun. 

Mutta mutta. (Mm.) tämän kaltaisten tyyppien vuoksi kannatan perustuloa, vaikka tää saiskin joskus tuon tutkinnon tehtyä ja joku palkkais, niin enemmän siitä ois työyhteisössä haittaa kuin hyötyä. Annettas vaan suosiolla olla rauhassa kotona leikkimässä kotia ja jätetään ne työnteot niille joilla kognitiiviset kyvyt siihen riittää 

Olen tällä hetkellä koulutuksessa ja meitä on kuusi viidestätoista, jotka käy siellä säännöllisesti. Milloin ollaan itse sairaana, milloin lapset, yms. Kansalaispalkan avulla koko kelan voisi lakkauttaa. 

Vierailija
82/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli haluaa olla yhteiskunnan jäsen pitää hyväksyä, että on varaosa numero 2553000. Jokainen voi halutessaan erota jäsenyydestä , mikäli uskoo selviytyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän kysyy, miksi lapsiperheitä ajetaan Suomessa ahdinkoon.

Hän kysyy, miksi yhteiskunta ei anna hänelle enemmän rahaa. Vaikka hänen "ahdinkonsa" on hänen omien valintojensa summa.

Vierailija
84/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen AP:n tapaa vaan pitää täysin normaalina ja hyväksyttävänä että sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla käytäntönä laajemminkin vain näytellään hakevansa töitä vaikka ei olisi aikomuskaan niitä ottaa vastaan.

Ymmärrän että niin täytyy tehdä, mutta on se silti typerää vain ja ainoastaan yksilöä syyttää että hän ei ole valmis valehtelemaan olevansa valmis ottamaan töitä vastaan, jos ei oikeasti niin ole vaan aikoo opiskella ja sitä kautta saada paremmat edellytykset työn hakuun.

Eihän järjestelmän kanssa pärjää kuin patologinen valehtelija? Ja voidaan sitten rankaista yksilöä jos oikeasti ei ollutkaan valmis tekemään töitä vaan näytteli vaan tukien vuoksi. 

Olisihan sitä asiaa voinut kritisoida silloinkin, jos olisi opiskellut työttömyysetuudella ja lähtenyt mukaan hakurumbaan. Tosin silloin ei olisi saanut yhtä raflaavaa artikkelia aikaiseksi.

Ap

Joillakin voi olla tuollaisia vanhanaikaisia käsityksiä että ei saisi valehdella.

Entä toimiiko sama kaikkialla. Jossain paheksuttiin että ihmiset liioittelevat oireitansa jotta pääsevät hammaslääkärijonojen ohi.

Onko se sitten enemmän väärin valehdella silloin?

Kuka sen loppujen lopuksi määrittelee missä saa valehdella ja missä ei, jos on joku yleinen päivänselvä käsitys että ap:n linkkaaman jutun ihmisen olisi pitänyt valehdella kuukaudesta toiseen väittävänsä hakevansa töitä ja tuottaen lisää hakemuksia joissa tarkoituksena ei ole hakea kuin muodon vuoksi.

Mitä valehtelua se on, jos lähettää työhakemuksia ja kertoo haastattelussa (johon on todella vaikea edes päästä) tilanteestaan rehellisesti? 

En mä ainakaan olisi ottanut lainaa sen takia, että systeemi on tyhmä. Mutta ehkä olen sitten itse jotenkin epärehellinen luonne?

Ap

Ja sitten, kun sanot rehellisesti työhaastattelussa, mikä tilanteesi on, saat karenssia, koska tahallasi sabotoit mahdollisuutesi tulla valituksi. Näitäkin tapauksia on ihan oikeasti. Monet ihmiset ovat aivan liian sinisilmäisiä suhteessa työkkäriin.

Ensin pitäisi päästä sinne työhaastatteluun täysin kouluttamattomana ja kokemattomana, olla paras kaikista haastateltavista, ja haastattelijaksi pitäisi vielä osua tolkuttoman pikkumainen ihminen, joka viitsisi nähdä vaivaa hakijan "käräyttämiseen" työkkärille. 

Millä todennäköisyydellä tuollaista tapahtuu? Ja kannattaako tuollaista skenaariota pelätä jo etukäteen?

Ap

Mulle on tuota varoitettu kuule ihan työkkärin itsensä toimesta. Tosin siitä on jo vuosia aikaa.

Vierailija
85/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä näkee, että suurin syy köyhyyteen on oma heikko ÄO. 

Tästä näkee? Siis mistä näkee? Sinä  järjen jättiläisenä yleistät yhden yksittäistapauksen peusteella muilla vähävaraisilla lapsiperheillä on vastaavasta syystä taloudellisesti tiukkaa....

Ei se ole yksittäistapaus. Kyllä näitä kaikkia eri juttuja yhdistää se, että on tehty järjettömiä = tyhmiä ratkaisuja.

Luuleeko joku ihan tosissaan että hallitus on tehnyt toimiaan silkkaa pahuuttaan kiusatakseen yksittäisiä ihmisiä? Työttömien määrä esim kasvaa kun työkkärin listoille on tullut näitä ”yksittäistapauksia”. 

Miten hallitus tähän liittyy? Nuo ihmiset tekevät ihan itse nuo järjettömät ratkaisunsa. Ei hallitus pysty estämään yksittäisen ihmisen ja jokaisen yksilön tyhmiä ratkaisuja.

No hallitus voisi antaa ihmisille vaikkapa opiskelurauhan!! Onko liikaa vaadittu, että opiskelija saisi keskittyä opintoihinsa?

Miten voi olla, että päättäjien typerät päätökset laitetaan aina yksittäisten kansalaisten viaksi?

Hallitus on antanut jokaiselle opiskelurauhan, ei sillä ole ainuttakaan päätöstä, jossa opiskeluja ja opiskelemista pyritään vaikeuttamaan. Yksilöt sen sijaan keksivät ihan itse erilaisia vaikeuttajia omaan elämäänsä ja sitten selittävät silmä kirkkaana, että hallitus pakotti minut ottamaan lainaa, jotta voin ostaa lapsille joululahjoja.

Googlaamalla selvisi, että tämä artikkelin henkilö on ihan oikeassa. Jos opiskelee omaehtoisesti työttömyystuella, on velvollisuus hakea ja vastaanottaa kokoaikaista työtä. Eli ei ole opiskelurauhaa.

Ja sen sijaan, että haukutte häntä tai muita huonoista valinnoista, kertokaa edes yksi syy, miksi tuollainen käytäntö on järkevä. Kertokaa nyt per*ele edes yksi syy. 

Vierailija
86/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä näkee? Siis mistä näkee? Sinä  järjen jättiläisenä yleistät yhden yksittäistapauksen peusteella muilla vähävaraisilla lapsiperheillä on vastaavasta syystä taloudellisesti tiukkaa....

Ei se ole yksittäistapaus. Kyllä näitä kaikkia eri juttuja yhdistää se, että on tehty järjettömiä = tyhmiä ratkaisuja.

Luuleeko joku ihan tosissaan että hallitus on tehnyt toimiaan silkkaa pahuuttaan kiusatakseen yksittäisiä ihmisiä? Työttömien määrä esim kasvaa kun työkkärin listoille on tullut näitä ”yksittäistapauksia”. 

Miten hallitus tähän liittyy? Nuo ihmiset tekevät ihan itse nuo järjettömät ratkaisunsa. Ei hallitus pysty estämään yksittäisen ihmisen ja jokaisen yksilön tyhmiä ratkaisuja.

No hallitus voisi antaa ihmisille vaikkapa opiskelurauhan!! Onko liikaa vaadittu, että opiskelija saisi keskittyä opintoihinsa?

Miten voi olla, että päättäjien typerät päätökset laitetaan aina yksittäisten kansalaisten viaksi?

Hallitus on antanut jokaiselle opiskelurauhan, ei sillä ole ainuttakaan päätöstä, jossa opiskeluja ja opiskelemista pyritään vaikeuttamaan. Yksilöt sen sijaan keksivät ihan itse erilaisia vaikeuttajia omaan elämäänsä ja sitten selittävät silmä kirkkaana, että hallitus pakotti minut ottamaan lainaa, jotta voin ostaa lapsille joululahjoja.

Googlaamalla selvisi, että tämä artikkelin henkilö on ihan oikeassa. Jos opiskelee omaehtoisesti työttömyystuella, on velvollisuus hakea ja vastaanottaa kokoaikaista työtä. Eli ei ole opiskelurauhaa.

Ja sen sijaan, että haukutte häntä tai muita huonoista valinnoista, kertokaa edes yksi syy, miksi tuollainen käytäntö on järkevä. Kertokaa nyt per*ele edes yksi syy. 

Käytännössä viranomaisilla on harkintavalta ja mahdollisuus laittaa nolliin hakuvelvollisuus, ja yleensä näin toimitaankin. 

Vierailija
87/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kysyy, miksi yhteiskunta ei anna hänelle enemmän rahaa. Vaikka hänen "ahdinkonsa" on hänen omien valintojensa summa.

Sun kaltaiset pazkakasat pitäisi karkoittaa tästä maasta. Teillä ei ole mitään hyvää annettavaa yhteiskunnalle. 

Vierailija
88/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, puhuiko joku "vanhentuneesta käsityksestä ettei saisi valehdella"??? Eiköhän rehellisyys ole ihan keskeinen arvo ihmissuhteissa, elämässä ja yritystoiminnassa yms.? Tämä kansa ja tyhmentyvä ihmiskunta todella ansaitsee tulevan tuhonsa jonka itse aiheuttaa itsekkyydellään ja tyhmyydellään.

Järki on vaihtunut tunteisiin. Jokainen järjellä varustettu ymmärtää, että esim työtä hakiessa sitä totuutta kannattaa vääristellä itselleen parempaan suuntaa. Ja varsinkaan yrityksen ei kannata kertoa totuutta, että olet pelkkä kuluerä tai tämä meidän tuote hajoaa jo yhden käyttökerran jälkeen. 

Vierailija
89/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kaltaiset pazkakasat pitäisi karkoittaa tästä maasta. Teillä ei ole mitään hyvää annettavaa yhteiskunnalle. 

Miksi et itse ottaisi sitä vastuuta ja karkota itseäsi? 

Vierailija
90/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit käydä omaa taisteluasi yhteiskuntaa vastaan.

Mutta edelleen on typerää olla hyväksymättä realiteetteja ja kieltäytyä sinulle myönnetystä rahasta vain siksi, että haluaisit jonkin yksityiskohdan olevan toisin.

Rahasta kieltäytyminen on sinun oma valintasi, joten siitä on hullua valittaa iltapäivälehdissä.

Vierailija
91/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä koskaan ikinä milloinkaan luule, että tekoälyn tekemä kooste on paikkansapitävää tietoa.

"Myös opintojen aikana voi olla työnhakuvelvoite"

92/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää häntä opiskelemasta ja samalla hakemasta töitä? Haastattelussa voi kertoa asiat ihan suoraan. Harmi että tuollaisilla älynlahjoilla on päätetty ruveta lisääntymään.

No mikä järki on edellyttää opiskelijalta työnhakua? Jos on kokoaikainen opiskelija, niin sehän on silloin tavallaan sen ihmisen työtä. Mikä on ajatuksena tuollaisessa pakkohaussa - muu kuin se, että jos ihminen työllistyy, hänen pitää lopettaa opintonsa. Onko järkevää?

Olen itse joskus opiskellut työttömyystuella. Ei silloin mitään työnhakua edellytetty. Ihan hullu tämä nykyinen lainsäädäntö.

Jos haluaa työttömyyskorvauksia niin kyllä siihen silloin se työnhakuvelvollisuus kuuluu. 
Jos haluaa vain opiskella niin silloin oikea tuki on opintotuki. 

Rangaistuksena? Vai onko siitä velvollisuudesta jotain hyötyä?

Anteeksi, en ymmärrä kysymystä? Miten niin rangaistuksena?

Jokainen siis hakee sen oikean tuen tai etuuden itselleen. Jos haluaa olla päätoiminen opiskelija niin silloin oikea tuki on opintotuki. Jos tuet on käytetty niin silloin tietenkään ei kannata velaksi opiskella, ellei ole ihan varma, että valmistuu pian ja työllistyy varmasti. 
Kannattaa laittaa vaikka mieluummin opinnot tauolle ja jatkaa niitä myöhemmin, kun rahatilanne on parempi. Niin monet opiskelijat tekevät, ovat yhden syys - tai kevätlukukauden poissaolevina ja tekevät vain töitä ja säästävät. Näin tein itsekin yliopistolla aikoinaan, koska en halunnut velkaantua. Opinnot toki venyi, mutta mitä siitä. 
Jos tämä rouva on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi niin kyllä siihen kuuluu velvollisuus hakea töitä ja olla työmarkkinoiden käytettävänä. Itse olisin hänenä kyllä hakenut töitä aktiivisesti ja mennytkin, jos jotain olisi tarjottu. Opintoja voi aina jatkaa myöhemmin. 

🇺🇦🇮🇱

93/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja työnhaku kiellettiin. Pitäisi tehdä koulutus loppuun. 

Mutta mutta. (Mm.) tämän kaltaisten tyyppien vuoksi kannatan perustuloa, vaikka tää saiskin joskus tuon tutkinnon tehtyä ja joku palkkais, niin enemmän siitä ois työyhteisössä haittaa kuin hyötyä. Annettas vaan suosiolla olla rauhassa kotona leikkimässä kotia ja jätetään ne työnteot niille joilla kognitiiviset kyvyt siihen riittää 

Olen tällä hetkellä koulutuksessa ja meitä on kuusi viidestätoista, jotka käy siellä säännöllisesti. Milloin ollaan itse sairaana, milloin lapset, yms. Kansalaispalkan avulla koko kelan voisi lakkauttaa. 

Tuollaiset koulutukset voisi lakkauttaaa. Miksi veronmaksajien rahaa käytetään tällaiseen? 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
94/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä koskaan ikinä milloinkaan luule, että tekoälyn tekemä kooste on paikkansapitävää tietoa.

"Myös opintojen aikana voi olla työnhakuvelvoite"

Tämäkin asia on yleensä selvitettävissä niinkin yksinkertaisesti, että ottaa yhteyttä työkkäriin (tai mikä se nyt onkaan tällä hetkellä) ja kysyy miten asia menee. 

Pintakäsittelyäkin voi opiskella niin omaehtoisesti kuin työvoimapoliittisena koulutuksena. Kumpaankin varmasti saa pelkällä peruskoulupohjalla puollon. Työvoimapoliittisessa koulutuksessa saa lisäksi huikean 9 e kulukorvauksen. 

Jostain syystä nämä järjenjättiläiset eivät vaan osaa selvittää näitä asioita. Mullakin oli opintoryhmässä yksi, joka vaan "oli lähtenyt opiskelemaan". Ei ollut kysynyt työkkäriltä mitään, vaan hakenut normaalia kautta ja jälkikäteen ei saanut puoltoa työttömyysrahalla opiskeluun eikä jostain syystä hakenut edes opintotukea. Itsehän fiksusti opiskelin työvoimapoliittisessa koulutuksessa.

Vierailija
95/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset koulutukset voisi lakkauttaaa. Miksi veronmaksajien rahaa käytetään tällaiseen? 

Se on aikuisten päivähoitoa osalle porukasta. Jotain on työttömyysturvan vastikkeeksi puuhattava. 

Ikävää meidän motivoituneiden kannalta. 

Eri

Vierailija
96/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen AP:n tapaa vaan pitää täysin normaalina ja hyväksyttävänä että sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla käytäntönä laajemminkin vain näytellään hakevansa töitä vaikka ei olisi aikomuskaan niitä ottaa vastaan.

Ymmärrän että niin täytyy tehdä, mutta on se silti typerää vain ja ainoastaan yksilöä syyttää että hän ei ole valmis valehtelemaan olevansa valmis ottamaan töitä vastaan, jos ei oikeasti niin ole vaan aikoo opiskella ja sitä kautta saada paremmat edellytykset työn hakuun.

Eihän järjestelmän kanssa pärjää kuin patologinen valehtelija? Ja voidaan sitten rankaista yksilöä jos oikeasti ei ollutkaan valmis tekemään töitä vaan näytteli vaan tukien vuoksi. 

Olisihan sitä asiaa voinut kritisoida silloinkin, jos olisi opiskellut työttömyysetuudella ja lähtenyt mukaan hakurumbaan. Tosin silloin ei olisi saanut yhtä raflaavaa artikkelia aikaiseksi.

Ap

Joillakin voi olla tuollaisia vanhanaikaisia käsityksiä että ei saisi valehdella.

Entä toimiiko sama kaikkialla. Jossain paheksuttiin että ihmiset liioittelevat oireitansa jotta pääsevät hammaslääkärijonojen ohi.

Onko se sitten enemmän väärin valehdella silloin?

Kuka sen loppujen lopuksi määrittelee missä saa valehdella ja missä ei, jos on joku yleinen päivänselvä käsitys että ap:n linkkaaman jutun ihmisen olisi pitänyt valehdella kuukaudesta toiseen väittävänsä hakevansa töitä ja tuottaen lisää hakemuksia joissa tarkoituksena ei ole hakea kuin muodon vuoksi.

Mitä valehtelua se on, jos lähettää työhakemuksia ja kertoo haastattelussa (johon on todella vaikea edes päästä) tilanteestaan rehellisesti? 

En mä ainakaan olisi ottanut lainaa sen takia, että systeemi on tyhmä. Mutta ehkä olen sitten itse jotenkin epärehellinen luonne?

Ap

Ja sitten, kun sanot rehellisesti työhaastattelussa, mikä tilanteesi on, saat karenssia, koska tahallasi sabotoit mahdollisuutesi tulla valituksi. Näitäkin tapauksia on ihan oikeasti. Monet ihmiset ovat aivan liian sinisilmäisiä suhteessa työkkäriin.

Ensin pitäisi päästä sinne työhaastatteluun täysin kouluttamattomana ja kokemattomana, olla paras kaikista haastateltavista, ja haastattelijaksi pitäisi vielä osua tolkuttoman pikkumainen ihminen, joka viitsisi nähdä vaivaa hakijan "käräyttämiseen" työkkärille. 

Millä todennäköisyydellä tuollaista tapahtuu? Ja kannattaako tuollaista skenaariota pelätä jo etukäteen?

Ap

Mulle on tuota varoitettu kuule ihan työkkärin itsensä toimesta. Tosin siitä on jo vuosia aikaa.

Ja meinaat, että työkkäri on siinä ihan täysin puolueeton, kun kertoo omista säännöistään?

Tottakai työkkäri uskottelee, että heidän sääntönsä ylittävät luonnonlaitkin! Sillä niille työntekijöille ne säönnöt ovat nimenomaan se ylin ohjeistus, jonka mukaan he työskentelevät. Mutta yyökkärin ulkopuolella voi käyttää myös todennäköisyyksien arvioimista ja omaa järkeä.

Vierailija
97/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippasen päässyt unohtumaan keistä yhteiskunta koostuu. 

Vierailija
98/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytäntö on ihan typerä, siitä ei pääse mihinkään. Mutta viranomainen voi jokaisen kohdalla katsoa millainen työnhakuvelvoite on järkevä, ja se voi olla jotain muutakin kuin yleinen määräys. Ja vaikka olisi velvollisuus hakea ja ottaa vastaan kokoaikatyötä, niin tässä työllisyystilanteessa opiskelijan hakemus lentää roskiin jo ennen haastatteluvaihetta.

Vierailija
99/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinka monet tuhannet muutkin opiskelijat ovat joutuneet ottamaan opintolainaa? Tällä kyseisellä rouvalla se vaan tapahtuu myöhemmin. Sama huoli kaikilla muillakin on ollut pystyykö maksamaan takaisin.

En vaan tajua näitä lehtijuttuja!

Työmarkkinatuella pystyy opiskelemaan kun sopii asian työkkärin kanssa ensin. Varsinkin ammattitutkintoja pystyy opiskelemaan työkkärituilla. 

Tässä keississä työkkärin työntekijä on hoitanut hommansa huonosti kun ei ole tiedottanut asioita järkevästi kyseiselle naiselle ja nainen päätyi ottamaan opintotuen. Työkkärintädin olisi pitänyt rohkaista opiskeleen sillä työkkärituella ja vakuuttaa että vaikka on työnhakuvelvollisuus niin et sinä minnekään töihin joudu. Tai vaikka ottaa koko työnhakuvelvollisuus pois vedoten naisen elämäntilanteeseen, niinkin voi työkkärin työntekijä tehdä.

Vierailija
100/144 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytäntö on ihan typerä, siitä ei pääse mihinkään. Mutta viranomainen voi jokaisen kohdalla katsoa millainen työnhakuvelvoite on järkevä, ja se voi olla jotain muutakin kuin yleinen määräys. Ja vaikka olisi velvollisuus hakea ja ottaa vastaan kokoaikatyötä, niin tässä työllisyystilanteessa opiskelijan hakemus lentää roskiin jo ennen haastatteluvaihetta.

Opinnot edistää tämän henkilön työllistymistä ja hänen työnhakusuunnitelmaan voidaan kirjata ettei työnhakuvelvoitetta ole.