Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki muuttuu äidiksi tultua, mutta isän elämä jatkuu normaalisti?

Vierailija
29.04.2026 |

IS oli juttu kuinka Beata Leppilampi koki kateellisuutta Mikkoa kohtaan, koska Mikon elämä jatkui normaalisti ja hänellä muuttui kaikki.

Itsellä myös vastaava kokemus ja siitä syystä vain yksi lapsi. Yhteisesti päätetty lapsi kun syntyi, mies ulkoisti täysin lapsen hoidon minulle ja jaksoi valittaa, että kaikki muuttui, vaikka ei itse osallistunut lapsen hoitoon lainkaan, siis ihan oikeasti. Vasta ero sai kiinnostumaan lapsesta sen verran, että yhden viikonlopun kuukaudessa lapsi viettää isänsä luona aikaa. 

Ja ei, mies ei edes elättänyt kumpaakaan meitä, minun ostettavaksi jäi kaikki ja edelleen maksoin pienestä äitiyspäivärahasta myös puolet asunnon kuluista.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap ajattelee ongelman olevan miehessä (tai vain miehessä). Ongelmahan on myös naisessa. Harva mies haluaa että nainen muuttuu kärttyisäksi sisäänpäinkääntyneeksi putkiaivoksi jonka ajatukset pyörii vain lapsen ympärillä. 

Olet selkeästi mies, joka ei ymmärrä elämästä mitään. 

1. Nainen muuttuu kärttyisäksi vain siksi, että mies ei osallistu, se suututtaa naista. 

2. Naisen ajatukset pyörii putkiaivoisesti vain lapsen ympärillä vain siksi, että jonkun on pakko siitä lapsesta koko ajan huolehtia, ja koska mies ei hoida lasta ja lapsen asioita, niin naisen on pakko käyttää kaikki aikansa ja energiansa lapseen. Lasta ei voi jättää hoitamatta ja heitteille, ja kun yksin sen joutuu tekemään, niin se vie kaiken ajan. 

Nämä molemmat sinun mielestä ärsyttävät muutokset naisessa välttää sillä, että mies viitsii osallistua lapsensa hoitamiseen ja lapsensa asioita huolehtimiseen. 

Vierailija
82/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap ajattelee ongelman olevan miehessä (tai vain miehessä). Ongelmahan on myös naisessa. Harva mies haluaa että nainen muuttuu kärttyisäksi sisäänpäinkääntyneeksi putkiaivoksi jonka ajatukset pyörii vain lapsen ympärillä. 

Jumalauta, että miehet osaavatkin olla itsekkäitä ja kateellisia, kun nainen huomioi LASTA enemmän kuin miestä. Juuri tällaiset aivokääpiöt sitten vänisevät palstoilla, kun ero tuli ihan puskista. Yök, mitä miehenkuvatuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsettomana olen monen kaverin kohdalla, kenellä lapsia on, ihmetellyt sitä miten äidit sietävät sitä, että isä on suoranaisesti laiska eikä osallistu lapsen- tai kodinhoitoon yhtään. Ymmärrän kyllä, jos lapsi on tavallaan äidistä "riippuvainen" esim. ruokinnan suhteen, mutta eikö sitä isää voisi laittaa edes siivoamaan kotia? Ja sitten selitellään että  no ei se isä jaksa, no miten sen äidin sitten pitäisi jaksaa? 

Yhdellä kaverilla tuli tosi paha unettomuus, koska lapsi heräili niin usein ja hän ei saanut nukuttua. Sitten yhtenä aamuna pyysi, että mies syöttäisi vauvan tutista, niin mieheltä kauhea mielenosoitus kun hänen piti yhtenä aamuna herätä syöttämään vauva. Ja nää on niitä samoja miehiä, jotka innolla oli sitä lasta tekemässä. 

Ylipäätään tuntuu oudolta, että joku suostuu tuohon että oma elämä muuttuu, mutta mies saa tehdä edelleen mitä haluaa. Tuntuu, että moni mies haluaa lapsen, mutta he eivät ole valmiita olemaan isiä. Varmaan kannattaisi ottaa jonkun tutun pikkulapsi hoitoon muutamaksi viikonlopuksi peräkkäin ennen kuin alkaa suunnitella oman lapsen hankkimista, niin näkisi, miten se mies todellisuudessa kestää elämää lapsen kanssa. Eikä mitään muutaman tunnin hoitosettejä, vaan perjantaista sunnuntaihin lapsen hoitamista. 

Vierailija
84/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ettei isien elämä muutu lastensaannin seurauksena :-)

Jouduin vaihtamaan urheiluautoni ihmeelliseen tila-autoon joka on ulkoisesti kuin hyökkäysvaunu ja ajettavuudeltaan traktorin luokkaa.

Vaimoni painosti kun tähän mahtuu kaikki stanan rattaat, vaipat ja maitopullot prekele.

Ravintolaan ei enää kehtaa mennä perheen kanssa viikonloppuna tai elokuviin spontaanisti kun lapsi alkaa rääkymään ja kirkumaan ja muija läväyttää läskit tiskiin ja alkaa imettämään vauvaa ja joutuu häpeämään silmät päästään.

Laskettelu, laskuvarjohypyt, moottoripyöräily on historiaa kun pitää kuulemma ajatella ettei vaan nyt sattuisi mitään vakavaa kun on vauvakin perheessä.

Olen tossun alla kuin koira juoksunarussaan pihassa ja elämästäni tuli rajoitettua ja kahlittua.

Katselen nyt vielä muutaman kuukauden päästääkö rouva maidot laskeutumaan takaisin rintarauhasiin ajan myötä vai pitääkö ne edelleen kuupassaan kuten nyt kun imetys hallitsee elämäämme kuin ammatti-imettäjällä.

Tähän ketjuun mielellään kommentteja vain ihmisiltä, joilla on kokemusta perhe-elämästä.

Vierailija
85/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska naiset eivät vaadi miehiä osallistumaan ja silti ovat yhdessä näiden kanssa. Silloin ei pidä myöskään valittaa

Mies on lapanen ja jotenkin sekin saadaan käännettyä naisten viaksi. Tiedätkö, ei näitä naisiakaan kukaan vaadi hoitamaan lasta ja kotia ja silti he tekevät sen. Et voi oikeasti olla noin tyhmä, että luulet miesten olevan kykenemättömiä hoitamaan omaa lastaan. Kyllä he hoitavat ja hyvin hoitavatkin, kun vain on halua. Ei sitä tarvitse mitenkään vaatia, he haluavat tehdä sen. Se on täysin normaalia ja inhimillistä huolehtia jostain, jota rakastaa yli kaiken. Ja usko pois, näitä miehiä on paljon. Joten jos mies heittäytyy lapseksi niin kyllä siitä saa valittaa. 

Nainen on valinnut hyvän puolison lasten isäksi. Eli kyllä siinä on hyvä hetki katsoa peiliin. 

Edelleen, kyllä se syy löytyy ihan miehestä. Jos joku (mies tai nainen) on saamaton lapanen, niin ihan turha yrittää sitä syytä vierittää muiden niskoille. 

On varsin koomista valittaa jos ihan itse valitset sen lapasen puolisoksi. Moni tekee tyhmän valinnan ja saa elää sen seurauksien kanssa.

Kuinka monta kertaa pitää selittää, että moni mies muuttuu vasta sen lapsen saamisen jälkeen miesvauvaksi? Mistä hiton kristallipallosta sellaisen näkee?

eri

Samalla tavalla se nainen muuttuu. Et ole suhteessasi ainoa joka ihmettelee muutoksia. Siihen en ota kantaa onko se reilua vai ei mutta sen vain sanon ettei kaikki ole niin mustavalkoista kuin moni antaa ymmärtää.

M48

Vierailija
86/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ettei isien elämä muutu lastensaannin seurauksena :-)

Jouduin vaihtamaan urheiluautoni ihmeelliseen tila-autoon joka on ulkoisesti kuin hyökkäysvaunu ja ajettavuudeltaan traktorin luokkaa.

Vaimoni painosti kun tähän mahtuu kaikki stanan rattaat, vaipat ja maitopullot prekele.

Ravintolaan ei enää kehtaa mennä perheen kanssa viikonloppuna tai elokuviin spontaanisti kun lapsi alkaa rääkymään ja kirkumaan ja muija läväyttää läskit tiskiin ja alkaa imettämään vauvaa ja joutuu häpeämään silmät päästään.

Laskettelu, laskuvarjohypyt, moottoripyöräily on historiaa kun pitää kuulemma ajatella ettei vaan nyt sattuisi mitään vakavaa kun on vauvakin perheessä.

Olen tossun alla kuin koira juoksunarussaan pihassa ja elämästäni tuli rajoitettua ja kahlittua.

Katselen nyt vielä muutaman kuukauden päästääkö rouva maidot laskeutumaan takaisin rintarauhasiin ajan myötä vai pitääkö ne edelleen kuupassaan kuten nyt kun imetys hallitsee elämäämme kuin ammatti-imettäjällä.

Aika väsynyttä provoa.🥱

Vierailija
87/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska naiset eivät vaadi miehiä osallistumaan ja silti ovat yhdessä näiden kanssa. Silloin ei pidä myöskään valittaa

Mies on lapanen ja jotenkin sekin saadaan käännettyä naisten viaksi. Tiedätkö, ei näitä naisiakaan kukaan vaadi hoitamaan lasta ja kotia ja silti he tekevät sen. Et voi oikeasti olla noin tyhmä, että luulet miesten olevan kykenemättömiä hoitamaan omaa lastaan. Kyllä he hoitavat ja hyvin hoitavatkin, kun vain on halua. Ei sitä tarvitse mitenkään vaatia, he haluavat tehdä sen. Se on täysin normaalia ja inhimillistä huolehtia jostain, jota rakastaa yli kaiken. Ja usko pois, näitä miehiä on paljon. Joten jos mies heittäytyy lapseksi niin kyllä siitä saa valittaa. 

Nainen on valinnut hyvän puolison lasten isäksi. Eli kyllä siinä on hyvä hetki katsoa peiliin. 

Edelleen, kyllä se syy löytyy ihan miehestä. Jos joku (mies tai nainen) on saamaton lapanen, niin ihan turha yrittää sitä syytä vierittää muiden niskoille. 

On varsin koomista valittaa jos ihan itse valitset sen lapasen puolisoksi. Moni tekee tyhmän valinnan ja saa elää sen seurauksien kanssa.

Kuinka monta kertaa pitää selittää, että moni mies muuttuu vasta sen lapsen saamisen jälkeen miesvauvaksi? Mistä hiton kristallipallosta sellaisen näkee?

eri

No kyllähän nyt naisen pitäisi se jostain nähdä. Eihän nyt voi olla, että syy löytyisi miehestä. Ilmeisesti jotkut edelleen kuvittelevat, että miehet eivät kykene mitenkään säätelemään käytöstään tai ottamaan vastuuta perheestään. 

Vierailija
88/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lapsettomana olen monen kaverin kohdalla, kenellä lapsia on, ihmetellyt sitä miten äidit sietävät sitä, että isä on suoranaisesti laiska eikä osallistu lapsen- tai kodinhoitoon yhtään. Ymmärrän kyllä, jos lapsi on tavallaan äidistä "riippuvainen" esim. ruokinnan suhteen, mutta eikö sitä isää voisi laittaa edes siivoamaan kotia? Ja sitten selitellään että  no ei se isä jaksa, no miten sen äidin sitten pitäisi jaksaa? 

Yhdellä kaverilla tuli tosi paha unettomuus, koska lapsi heräili niin usein ja hän ei saanut nukuttua. Sitten yhtenä aamuna pyysi, että mies syöttäisi vauvan tutista, niin mieheltä kauhea mielenosoitus kun hänen piti yhtenä aamuna herätä syöttämään vauva. Ja nää on niitä samoja miehiä, jotka innolla oli sitä lasta tekemässä. 

Ylipäätään tuntuu oudolta, että joku suostuu tuohon että oma elämä muuttuu, mutta mies saa tehdä edelleen mitä haluaa. Tuntuu, että moni mies haluaa lapsen, mutta he eivät ole valmiita olemaan isiä. Varmaan kannattaisi ottaa jonkun tutun pikkulapsi hoitoon muutamaksi viikonlopuksi peräkkäin ennen kuin alkaa suunnitella oman lapsen hankkimista, niin näkisi, miten se mies todellisuudessa kestää elämää lapsen kanssa. Eikä mitään muutaman tunnin hoitosettejä, vaan perjantaista sunnuntaihin lapsen hoitamista. 

Viimeinen kappale on ihan hyvä. Ei sillä tavalla, että jonkun toisen lapsen hoitaminen varsinaisesti kertoisi siitä, millaista on, kun on oma lapsi, mutta ylipäätään olisi ihan hyvä oppia hoitamaan lapsia. Luulen, että monella on nykyään ongelmana sekin, että ei ole yksinkertaisesti ollut tekemisissä vauvojen ja lasten kanssa, eikä ole oikein kuvaa siitä, millaisia vauvat ja lapset ovat.

Vierailija
89/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

No kyllähän nyt naisen pitäisi se jostain nähdä. Eihän nyt voi olla, että syy löytyisi miehestä. Ilmeisesti jotkut edelleen kuvittelevat, että miehet eivät kykene mitenkään säätelemään käytöstään tai ottamaan vastuuta perheestään. 

Ja osa niistä kuvittelijoista on miehiä, mikä on tosi hämmentävää. Aikuistuminen vielä kesken vai kasvatuksen virhe.

Vierailija
90/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on miehen kanssa ollut vuoroviikko vanhemmuus lapsen syntymästä saakka vaikka olemme yhdessä. Päävastuu on kummallakin vuoro viikoin. 

Voi taivas 😂

Vierailija
91/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältään opittu käytös, useimmiten.

Jatkuu sukupolvelta seuraavalle,niin kauan kuin joku on se ensimmäinen joka katkaisee tämän käytöksen siinä suvussa.

Naiset sitten jatkavat äitiensä käytöstä niin pahassa kuin hyvässä,elleivät tiedosta tätä ja muuta omaa käytöstään jossakin asiassa,joka tarvitsee muutosta/ parannusta.

Vierailija
92/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy kysymykseen lyhykäisyysessään: äiti joutuu ottamaan vastuun lapsesta, isän ei tarvitse.

joskus toki jotain poikkeuksia suuntaan jos toiseen, mutta enimmäkseen syy on se, että jonkun on otettava vastuu uuden elämän hengissäpitämisessä ja usein se vastuu lankeaa äidille.

Vierailija
93/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu sukupolvelta seuraavalle,niin kauan kuin joku on se ensimmäinen joka katkaisee tämän käytöksen siinä suvussa.

Naiset sitten jatkavat äitiensä käytöstä niin pahassa kuin hyvässä,elleivät tiedosta tätä ja muuta omaa käytöstään jossakin asiassa,joka tarvitsee muutosta/ parannusta.

Näinhän se menee. Ei se ole mitään sattumaa, että elämänkoulu yksinhuoltaja kasvattaa usein lisää yksinhuoltajia, koska siitä perheestä puuttuu hyvä äidin sekä isän malli ja sitten lapset toistaa kotoa sekä lähipiirissä opittua.

Vierailija
94/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

On se jännä miten me suhteen ulkopuoliset ihmiset näemme tämän hyvinkin varhaisessa vaiheessa. Kun vietti vie, järki vaikenee. 

Vierailija
95/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää kun mies ei suostunut edes imettämään vauvaa että olisin itse saanut levätä ja toipua.

Minä lypsin maitoa, jota mieheni pullosta antoi, jotta saan nukkua yöllä. Pari kk vauva heräsi yö syönnille, jonka jälkeen jäi klo kolmen syönti pois. Nyt 18 vuoden jälkeen muistelee, kuinka joskus ajoi töihin muistamatta matkasta. Päivääkään hän ei pois vaihtaisi. Näin sanoi. 

Vierailija
96/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhemmuuteen vaateita tule asettaa. Kyllä se lähtee itsestä.

Vierailija
97/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kannattaa puhua etukäteen. Meillä on molempien elämä muuttunut. Olin päättänyt panostaa imetykseen, jos maitoa vaan tulee. Mieheni kävi töissä, mutta vapaa-ajan hän vietti kotona. Vapaapäivänä vei meidän esikoista vaunulenkille jopa tunniksi, että minä saan kunnolla pestä hiukset ja hoitaa ihoa ja vaikka katsoa jotain sarjaa. Meillä on 3 lasta. Esikoinen oli vähän alle 4 v., kun sai pikkusiskon. Hön jäi kotiin hoitoon, ei enää päiväkodissa käynyt vuoteen. Käytiin perhekerhossa 2 kertaa viikossa. Aika paljon ulkoiltiin, jos vauva nukkui päiväunia. Leikkipuistossa käytiin ja opetin sinä talvena esikoisen hiihtämään ja luistelemaan. Välillä hän teki isänsä vapaapäivänä jotain isin kanssa, kävivät vaikka hoplopissa tai lasten konsertissa tai ukin luona, kun minä olin vauvan kanssa kotona. Sitten kun kolmas lapsi syntyi, esikoinen oli juuri aloittanut eskarin. Se olikin melkoista rumbaa minulle, koska otin mukaan vauvan ja keskimmäisen lapsen ja vietiin esikoinen autolla eskariin klo 9, haettiin pois klo 13. Vaikeinta tietysti oli ajoittaa, että vauva malttaisi olla turvaistuimessa, ei olisi nälkä eikä mikään muukaan hätä. Aika paljon minun mieheni hoiti yksin koko perheen ruokaostoksia siinä vaiheessa. Hän myös pääsääntöisesti jok vapaapäivä teki muutaman tunnin jotain yhdessä isompien lasten kanssa ja minä useinkin nukuin vauvan kanssa päiväunia silloin. Muistan olleeni väsynyt, koska nuorin lapsi valvotti paljon yöllä ja keskimmäinen myös heräili. Ehkä se alkoi helpottaa kun vauva oli noin puolivuotias tai vähän isompi. Toiset lapset vaan nukkuu paremmin yöllä ja toiset ei. Meillähän palkattiin siivoojakin jossain vaiheessa ja sitten meitä nauratti, kun tarkoitus oli, että siivoojasta on apua ja itse voidaan lähteä koko perhe vaikka kyläilemään, kun siivooja siisti asunnon. Sehän oli ihan utopistinen haave. Kyllä siinä ihan itse jouduttiin keräämään leluja ja laittamaan keittiötä siistiksi ja latomaan valtavia puhtaan pyykin pyykkivuoria kaappiin. Monta kertaa jouduttiin myös perumaan, kun joku lapsista oli kipeänä. Se siivoojan palkkaus loppui jo ennen kuin palasin töihin, nuorin oli silloin juuri täyttänyt vuoden ja meni perhepäivähoitoon kodin lähelle, esikoinen oli ekaluokkalainen ja keskimmäinen siirtyi päiväkotiin. Pääsääntöisesti minä vein lapset aamulla perhepäivähoitoon, päiväkotiin ja mahdollisuuksien mukaan ekaluokkalaisen koululle ja mieheni haki työpäivänsä jälkeen.

Vierailija
98/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän perheessä isän elämä on muuttunut paljon enemmän. Olin yh, kun kohdattiin ja nyt toinen yhteinen lapsi tulossa. Isällä ja tyttärellä on hyvin symbioottinen suhde, joka todennäköisesti vain vahvistuu kun vauva syntyy. 

Vierailija
99/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoliroolit ja kotitöihin liittyvät asenteet opitaan jo lapsuudessa. Kun aikuisena sitten muutetaan samaan huusholliin, sukupuolittuneet kaavat ovat olemassa. Yksi ”kristallipalloista” on se lapsuudenperhe. 

Vierailija
100/145 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun ostettavaksi jäi kaikki ja edelleen maksoin pienestä äitiyspäivärahasta myös puolet asunnon kuluista.

Noista asioista pitää sopia ENNEN lasten tekemistä. On hyvä laittaa ihan paperille ylös mitä sovittiin niin ei myöhemmin sitten tarvitse arvailla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä