Miksi kaikki muuttuu äidiksi tultua, mutta isän elämä jatkuu normaalisti?
IS oli juttu kuinka Beata Leppilampi koki kateellisuutta Mikkoa kohtaan, koska Mikon elämä jatkui normaalisti ja hänellä muuttui kaikki.
Itsellä myös vastaava kokemus ja siitä syystä vain yksi lapsi. Yhteisesti päätetty lapsi kun syntyi, mies ulkoisti täysin lapsen hoidon minulle ja jaksoi valittaa, että kaikki muuttui, vaikka ei itse osallistunut lapsen hoitoon lainkaan, siis ihan oikeasti. Vasta ero sai kiinnostumaan lapsesta sen verran, että yhden viikonlopun kuukaudessa lapsi viettää isänsä luona aikaa.
Ja ei, mies ei edes elättänyt kumpaakaan meitä, minun ostettavaksi jäi kaikki ja edelleen maksoin pienestä äitiyspäivärahasta myös puolet asunnon kuluista.
Kommentit (145)
Mun miehellä kyllä muuttui, koska on hyvä isä. Toki vauvavuodet minä olen ollut lapsissa enemmän kiinni ja heidän mentyään päiväkotiin minä olen tehnyt 80% työaikaa (jotta heidän hoitopäivänsä pysyvät lyhyinä). Mutta muutoin mies on tosi osallistuva ja ihana isä ja puoliso.
Vai ettei isien elämä muutu lastensaannin seurauksena :-)
Jouduin vaihtamaan urheiluautoni ihmeelliseen tila-autoon joka on ulkoisesti kuin hyökkäysvaunu ja ajettavuudeltaan traktorin luokkaa.
Vaimoni painosti kun tähän mahtuu kaikki stanan rattaat, vaipat ja maitopullot prekele.
Ravintolaan ei enää kehtaa mennä perheen kanssa viikonloppuna tai elokuviin spontaanisti kun lapsi alkaa rääkymään ja kirkumaan ja muija läväyttää läskit tiskiin ja alkaa imettämään vauvaa ja joutuu häpeämään silmät päästään.
Laskettelu, laskuvarjohypyt, moottoripyöräily on historiaa kun pitää kuulemma ajatella ettei vaan nyt sattuisi mitään vakavaa kun on vauvakin perheessä.
Olen tossun alla kuin koira juoksunarussaan pihassa ja elämästäni tuli rajoitettua ja kahlittua.
Katselen nyt vielä muutaman kuukauden päästääkö rouva maidot laskeutumaan takaisin rintarauhasiin ajan myötä vai pitääkö ne edelleen kuupassaan kuten nyt kun imetys hallitsee elämäämme kuin ammatti-imettäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret isät lähipiirissäni ovat ensinnäkin pitäneet puolet hoitovapaasta ( vai mikä se termi onkaan) että äiti pääsee töihin puolen vuoden jälkeen. Ottaneet täyden vastuun pukemisista, neuvoloista, nukuttamisista ja syöttämisistä. Sen jälkeen on syntynyt luonnollinen isä- lapsi suhde eikä isiä tarvitse neuvoa eikä opastaa lapsen tarpeita tunnistamaan. Todella mahtavia nuoria perheitä. Toista oli 50 ja 60 luvulla. Isät oli apukäsiä, joita piti koko ajan ohjeistaa
Minulla on kaksi poikaa, joilla kummallakin kaksi lasta, joista kaksi on nyt teini-iässä ja kaksi lähes aikuisia. Ja voin sanoa, että kummatkin ovat isänä osallistuneet lastensa hoitoon ja kasvatukseen täysipainoisesti. Ja ehkä enemmän kuin äidit.
Entäs sinun miehesi?
Taidat muutenkin olla hiukan asenteellinen, koska olet näiden "poikien" äiti
Siis niin tämä! Mies perusteli, että miksi hänellä pitäisi olla kurjaa ja yksinäistä vaikka minulla on kurjaa ja yksinäistä. Saanhan kuitenkin lapsen seuroissa olla, joten tavallaan minun pitäisi olla kiitollinen, eikä suinkaan kokea mitään kurjana tai yksinäisenä. Teimme vielä toisen lapsen ja erosimme kun muksut olivat alakoulussa. Sen jälkeen minullakaan ei ole ollut kurjaa tai yksinäistä. On tosi outoa, että parisuhteessa ollessa voi olla yksinäisempi ja kurjempi olo kuin ilman parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin vaihtamaan urheiluautoni ihmeelliseen tila-autoon joka on ulkoisesti kuin hyökkäysvaunu ja ajettavuudeltaan traktorin luokkaa.
Vaimoni painosti kun tähän mahtuu kaikki stanan rattaat, vaipat ja maitopullot prekele.
Ravintolaan ei enää kehtaa mennä perheen kanssa viikonloppuna tai elokuviin spontaanisti kun lapsi alkaa rääkymään ja kirkumaan ja muija läväyttää läskit tiskiin ja alkaa imettämään vauvaa ja joutuu häpeämään silmät päästään.
Laskettelu, laskuvarjohypyt, moottoripyöräily on historiaa kun pitää kuulemma ajatella ettei vaan nyt sattuisi mitään vakavaa kun on vauvakin perheessä.
Olen tossun alla kuin koira juoksunarussaan pihassa ja elämästäni tuli rajoitettua ja kahlittua.
Katselen nyt vielä muutaman kuukauden päästääkö rouva maidot laskeutumaan takaisin rintarauhasiin ajan myötä vai pitääkö ne edelleen kuupassaan kuten nyt kun imetys hallitsee elämäämme kuin ammatti-imettäjällä.
Kaipaamasi asiat palaavat kyllä elämääsi. Vauva on vauva muutaman kuukauden. Koita orientoitua isyyteen, olet ilmeisesti lapsen halunnut kun teillä sellainen on. Jonakin päivänä voitte myös harrastaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naiset eivät vaadi miehiä osallistumaan ja silti ovat yhdessä näiden kanssa. Silloin ei pidä myöskään valittaa
Mies on lapanen ja jotenkin sekin saadaan käännettyä naisten viaksi. Tiedätkö, ei näitä naisiakaan kukaan vaadi hoitamaan lasta ja kotia ja silti he tekevät sen. Et voi oikeasti olla noin tyhmä, että luulet miesten olevan kykenemättömiä hoitamaan omaa lastaan. Kyllä he hoitavat ja hyvin hoitavatkin, kun vain on halua. Ei sitä tarvitse mitenkään vaatia, he haluavat tehdä sen. Se on täysin normaalia ja inhimillistä huolehtia jostain, jota rakastaa yli kaiken. Ja usko pois, näitä miehiä on paljon. Joten jos mies heittäytyy lapseksi niin kyllä siitä saa valittaa.
Nainen on valinnut hyvän puolison lasten isäksi. Eli kyllä siinä on hyvä hetki katsoa peiliin.
Edelleen, kyllä se syy löytyy ihan miehestä. Jos joku (mies tai nainen) on saamaton lapanen, niin ihan turha yrittää sitä syytä vierittää muiden niskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää kun mies ei suostunut edes imettämään vauvaa että olisin itse saanut levätä ja toipua.
Miten kertoa olevansa tyhmä kuin saapas ilman, että kertoo olevan tyhmä kuin saapas. Meinaatko, että siihen lapsen hoitoon ei kuulu muuta kuin imettäminen?
No, se on ensimmäisen puolen vuoden aikana se kaikkein tärkein asia. Ihmisen lapsi on aika pitkään riippuvainen äidistään
Vierailija kirjoitti:
Se ehkäisee, joka ei lasta halua. Pääsikö tuo unohtumaan sinulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää kun mies ei suostunut edes imettämään vauvaa että olisin itse saanut levätä ja toipua.
Miten kertoa olevansa tyhmä kuin saapas ilman, että kertoo olevan tyhmä kuin saapas. Meinaatko, että siihen lapsen hoitoon ei kuulu muuta kuin imettäminen?
No, se on ensimmäisen puolen vuoden aikana se kaikkein tärkein asia. Ihmisen lapsi on aika pitkään riippuvainen äidistään
Mies on kykenevä hoitamaan kaiken muun paitsi imettämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naiset eivät vaadi miehiä osallistumaan ja silti ovat yhdessä näiden kanssa. Silloin ei pidä myöskään valittaa
Mies on lapanen ja jotenkin sekin saadaan käännettyä naisten viaksi. Tiedätkö, ei näitä naisiakaan kukaan vaadi hoitamaan lasta ja kotia ja silti he tekevät sen. Et voi oikeasti olla noin tyhmä, että luulet miesten olevan kykenemättömiä hoitamaan omaa lastaan. Kyllä he hoitavat ja hyvin hoitavatkin, kun vain on halua. Ei sitä tarvitse mitenkään vaatia, he haluavat tehdä sen. Se on täysin normaalia ja inhimillistä huolehtia jostain, jota rakastaa yli kaiken. Ja usko pois, näitä miehiä on paljon. Joten jos mies heittäytyy lapseksi niin kyllä siitä saa valittaa.
Nainen on valinnut hyvän puolison lasten isäksi. Eli kyllä siinä on hyvä hetki katsoa peiliin.
Edelleen, kyllä se syy löytyy ihan miehestä. Jos joku (mies tai nainen) on saamaton lapanen, niin ihan turha yrittää sitä syytä vierittää muiden niskoille.
On varsin koomista valittaa jos ihan itse valitset sen lapasen puolisoksi. Moni tekee tyhmän valinnan ja saa elää sen seurauksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varsin koomista valittaa jos ihan itse valitset sen lapasen puolisoksi. Moni tekee tyhmän valinnan ja saa elää sen seurauksien kanssa.
Kuinka monta kertaa pitää selittää, että moni mies muuttuu vasta sen lapsen saamisen jälkeen miesvauvaksi? Mistä hiton kristallipallosta sellaisen näkee?
eri
Riippuu naisesta itsestään, millaisen puolison on valinnut. Onko edellyttänyt tasa-arvoa ja työnjakoa ym. Omat toiveensa kannattaa tehdä selviksi. Lapsen pitää myös olla hankittu yhteisestä toiveesta, niin että kumpikin on ymmärtänyt ja hyväksynyt muutokset, jotka lapsi tuo tullessaan. Keskinäiset pelisäännöt on hyvä sopia etukäteen. Jos näin ei ole tapahtunut, kannattaa jutella yhteistyöstä ja sopia kummankin rooleista, mikäli onnistuu. Syyttely ja valittaminen on huonoja vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa pitää selittää, että moni mies muuttuu vasta sen lapsen saamisen jälkeen miesvauvaksi? Mistä hiton kristallipallosta sellaisen näkee?
eri
Ei ne muutu. Ne ovat lähes aina täysin samanlaisia, kuin ennen lapsia. Ainoa mikä muuttuu on sinun odotukset heitä kohtaan ja kun mies ei vastaakaan niitä uusia odotuksia niin se on tietenkin miehen vika? Vaikka mieshän on just sitä samaa mitä oli jo aiemmin.
1. Valitse paskimmista paskin mies
2. valita siitä, kun kaikki miehet ovat paskoja
Ilmeisesti ap ajattelee ongelman olevan miehessä (tai vain miehessä). Ongelmahan on myös naisessa. Harva mies haluaa että nainen muuttuu kärttyisäksi sisäänpäinkääntyneeksi putkiaivoksi jonka ajatukset pyörii vain lapsen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa ollut vuoroviikko vanhemmuus lapsen syntymästä saakka vaikka olemme yhdessä. Päävastuu on kummallakin vuoro viikoin.
Ei varmasti ole kukaan pikkuvauva vuoroviikoin isällä.
Vierailija kirjoitti:
1. Valitse paskimmista paskin mies
2. valita siitä, kun kaikki miehet ovat paskoja
Tämä on jotenkin hölmö logiikka. Miksi kuvittelet, että kukaan valitsisi paskan miehen? Ei, kyllä ne paskat miehet ovat yksin, ja nämä ongelmatapaukset ovat niitä, jotka teeskentelevät reilua eivätkä tosipaika edessä kuitenkaan siihen pysty. Sellaisia on ihmisissä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
On hyvä opetella tutustumaan puolisoon, myös hänen negatiivisiin puoliinsa, ennen perheen perustamista. Keskinäiset talousasiat ja työnjako kertoo jotain. Myös puolison lapsuuden perheen tuntemisesta on apua. Mitä asenteita sieltä on ehkä siirtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sen pitäisi mennä niin, että nainen keskittyy imettämiseen ja toipumiseen ensimmäiset viikot ja mies hoitaa kaiken muun. Imettäminen on vaikeaa eikä maitoa tule, jos nainen ei saa levätä eikä kunnon ravintoa. Pariuhdekin voisi paremmin, tuo ihan oikeasti ehkäisee eroja.
Alusta asti oli selvää että lapsi opetetaan myös pullolle, eikä polteta minua loppuun imettämisellä. Isällä ja lapsella on oikeus tähän yhteyteen alusta saakka.
Kyllä sen yhteyden voi hoitaa ihan jollain muullakin tavalla kuin tuttipullon avulla. Mä en tokan lapsen kohdalla saanut juuri pumpattua mitään, joten pulloa ei toinen lapsi juuri vauvana saanut. Ei estänyt isän ja lapsen yhteyden muodostumista. Muistan, kun lapsella oli vauvavuonna pitkään vaihe, että isä oli parempi lohduttaja.