Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoiva-avustaja meni syöttämään miehelle aamiaista. Hän poisti mieheltä hengityslaitteen maskin ja sammutti laitteen. Mies tukehtui

Kommentit (494)

Vierailija
481/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko mies syötettävissä edes suun kautta? 

Niin ihmettelen kanssa kuinka hän voi syödä jos ei pysty hengittämään ilman maskia?Pitäisi  mielestäni hänen olla letkuruokinnassa.

Ja missä on sanottu, ettei ollut peg-letkua??? Tietysti on ollut. Silloin tämän hoiva-avustaja on ihan omin lupineen mennyt syöttämään sinne. Ei missään ole väitetty, että hänelle olisi kukaan sanonut, että käy syöttämässä tämä asukas.

Jutussa sanotaan aivan selvällä suomen kielellä, että hänet käskettiin syöttämään juuri tämä tietty asiakas!

Hän oli täysin kouluttamaton, eikä perehdytystä oltu annettu. Hän oli siellä syöttämässä asiakkaita aivan perinteiseen tapaan, eikä hänen tehtäviinsä kuulunut lääkinnällisten laitteiden käyttäminen. Ei hän olisi voinut ruokkia potilasta millään muulla tavalla, koska hänellä ei ollut mitään koulutusta sellaiseen. 

Eikä hänellä ole ollut mitään syytä olettaa, että hänet jätettäisiin yksin syöttämään sellaista potilasta, jonka kanssa hänen ei osaamisensa perusteella kuuluisi olla yhtään missään tekemisissä, varsinkaan yksin! Erilaisia hengityslaitteita ei voi maallikkona osata erottaa toisistaan.

Sitäpaitsi edes hoiva-avustajan koulutukseen ei kuulu lääkinnälliset laitteet! 

Niin ja minun mielestä on vielä pahempi virhe, jos tuo hoiva-avustaja olisi laitettu ruokkimaan peg-letullista ihmistä tuosta vaan, ihan ilman mitään opastusta.

Siis miten ihmiset on niin  tyhmiä, että ne luulee, että kadulta non vain poimittu ihminen osaa ruokki jotain letuissa makaavaa ihmistä? Sillä letkuruokinnalla(kaan). Ei se ihan niin simppeliä ole, että sen jokainen tuosta vaan osaa. 

Tuosta kouluttamattomasta ruokkijastahan se syyllinen nyt tehdään ja kukaan, jonka olisi pitänyt asiasta kantaa vastuu, ei sitä kanna. 

Kyllähän nyt järkikin sanoo, että ei ihmistä joka on täysin kouluttamattomana toista päivää töissä, ei ole missään tapauksessa pätevä yksin hoitamaan jotakin hengityskoneessa/ties missä letkuissa makaavaa ihmistä. 

No tuskin häntä on laitettukaan. Hän on mennyt syöttämään. Vienyt ruokaa ihmiselle, jolle ei pitänyt. Tämän taloa se on niin törkeää, että kännykältä katsoo, kenelle asiakkaalle viedään ruoka! Siinä ne asunnot on vierekkäin, ja aina pitää katsoa, kenelle viedään ruoka ja kenelle ei viedä. 

Vierailija
482/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei avustajilla mitään koulutusta ole. Näitä töitä on työkkärin sivuilla auki.

Kieltämättä karu ajatus että käytännössä kuka tahansa voi toimia yksityisen asiakkaan itse palkkaamana henkilökohtaisena avustajana ilman että tällä palkattavalla olisi mitään sote-alaan liittyvää taustaa saati koulutusta.

Ai mitä? Siis henkilökohtaista avustajaako tarkoitat? El ikinä ole vaadittu koulutusta. Itsekin olin vammaisen ihmisen avustajana kesätöissä 17-vuotiaana. Se olo ysärillä,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Validia on kauhea. Olin siellä hetken töissä mutta en mene enää ikinä. Näitä uutisia tulee joka vuosi ja kukaan ei tee mitään, väärinkäytöksiä katsotaan läpi sormien eikä kukaan ota vastuuta. Pomot näissä taloissa on kusipäisimpiä mitä hoitoalalla tiedän. 

Vierailija
484/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Validia on kauhea. Olin siellä hetken töissä mutta en mene enää ikinä. Näitä uutisia tulee joka vuosi ja kukaan ei tee mitään, väärinkäytöksiä katsotaan läpi sormien eikä kukaan ota vastuuta. Pomot näissä taloissa on kusipäisimpiä mitä hoitoalalla tiedän. 

Ja lisäyksenä vielä että ei ollut minullakaan mitään perehdytystä. Ja asukkailla vaikeita vammoja tai sairauksia ms-tautia, epilepsiaa jne. Onneksi ei sattunut mitään vaikka olin nuori ja kokematon. Luulisi että joku perehdytys olisi mutta ei... yksi pahimpia työpaikkoja, surettaa asukkaiden puolesta validian tapa toimia

Vierailija
485/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyseisen tyypin tarvitse tehdä töitä enää koskaan hoito-alalla.

Toivottavasti, koska eihän hänellä ainakaan tapahtuma-aikaan ole edes ollut mitään hoitoalan koulutusta. Tapahtuneen jälkeen ainakin itse vahvasti harkitsisin olenko sittenkään soveltuva alalle.

- kohta 30 vuotta hoitajana

Vierailija
486/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä karu ajatus että käytännössä kuka tahansa voi toimia yksityisen asiakkaan itse palkkaamana henkilökohtaisena avustajana ilman että tällä palkattavalla olisi mitään sote-alaan liittyvää taustaa saati koulutusta.

Ai mitä? Siis henkilökohtaista avustajaako tarkoitat? El ikinä ole vaadittu koulutusta. Itsekin olin vammaisen ihmisen avustajana kesätöissä 17-vuotiaana. Se olo ysärillä,

Niinpä. Mitään koulutusta ei tarvita. Kuka on vastuussa ja huolehtii perehdyttämisestä jos henkilökotaisen avustajan työnantaja tarvitseekin jotakin sairaan- tai terveydenhoidollista avustamista.

Vierailija
487/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäyksenä vielä että ei ollut minullakaan mitään perehdytystä. Ja asukkailla vaikeita vammoja tai sairauksia ms-tautia, epilepsiaa jne. Onneksi ei sattunut mitään vaikka olin nuori ja kokematon. Luulisi että joku perehdytys olisi mutta ei... yksi pahimpia työpaikkoja, surettaa asukkaiden puolesta validian tapa toimia

Tätähän se oli jo 10 vuotta sittenkin. Minulle sattui vielä naispuolinen kiusaajapomo. 

Vierailija
488/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko on syy vieritetty uuden työntekijän niskaan? 

no kyllä sen verran pitää olla järkeä päässä, että jos toinen on hengityskoneessa, niin se on hengityskoneessa.

Ei sitä sammuteta aamiaisen ajaksi ja sitten taas pistetä päälle, vai mitä se ajatteli?

Oliko se hengityskone? Tuskin. Joku cpap-laite, joka antaa vauhtia hengitylselle, mutta ei ole hengityskone. 

Eikös hengityskoneessa ole se putki, joka viedään sinne keuhkoihin. Ei maskia varsinaisesti.

Bipap laite

Vierailija
489/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Validialla sattuu ja taphtuu... seinäjoella kuoli kaksi asukasta hiljattain. Nämä vaan lakaistaan maton alle. Oulussa vaikeasti aivovammainen oli 10 tuntia kateissa ennen kuin huomasivat. Ja toimittivat viranomaisille muokattuja dokumentteja tapahtuneesta.

On kyllä erikoinen firma, kun ainakin kaksi valviran valvovaa viranomaista on siirtynyt heille töihin (riikka haahtela ja sari vuorilammi). 

Vierailija
490/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mitään koulutusta ei tarvita. Kuka on vastuussa ja huolehtii perehdyttämisestä jos henkilökotaisen avustajan työnantaja tarvitseekin jotakin sairaan- tai terveydenhoidollista avustamista.

On siinä se ero, että avustettava voi kouluttaa henkilökohtaisen avustajan itse. Usein monet jopa ilman koulutusta työtä tekevät oppivat hyviksi avustajiksi jos perehdytys on kunnossa. Kyllä tässä tapauksessa syyttävä sormi osoittaa esimiehiin ja johtajaan. Talossa selkeästi huono perehdytys ja työntekijät oman onnensa nojassa. Toki ei tuo työntekijäkään ilmeisesti penaalin terävin kynä ollut

Vierailija
491/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli täysin kouluttamaton henkilö. 

Tämä kouluttamaton  henkilö oli jätetty myös perehdyttämättä!

Yrityksellä olisi ollut mahdollisuus palkata myös koulutettu, oikea hoiva-avustaja!

Kyllä, mutta hoiva-avustajan koulutukseen ei sisälly perehdytystä hengityslaitteisiin. Se kuuluu lähihoitajakoulutukseen. En ymmärrä, kuinka noin vaikeavammaista ihmistä laitettaisiin mikään hoiva-avustaja auttamaan. 

Kyllä näin toimitaan kaikissa suurissa alan toimijoissa. Ja on aina toimittu. Siitä on vaan oltu hiljaa. Alalla vuodesta 1990 saakka ollut. 

Vierailija
492/494 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikan toiminnassa on kyllä paljon moitittavaa ihan artikkelin tietojen perusteella.  Ensinnäkin kukaan ei ota mistään mitään vastuuta. Toisekseen toiminnan johtaminen on ala-arvoista. Jos on kyseessä uusi työntekijä  - perehdytys ei voi olla vain sitä, että tiedot on itse kaivettava jostain sähköiseltä alustalta esiin. Uudella työntekijällä menee aikansa oppia asiakkaat sekä heidän hoitosuunnitelmiinsa liittyvät ydinkohdat. Työnkuvan hallinta ei tapahdu ihan kahden vuoron aikana, vaan realistisesti kokemattomampi hoitaja tarvitsee usein jopa viikkoja tai muutaman kuukauden ennen kuin hahmottaa kaikki mahdolliset yksityiskohdat uudessa työpaikkassa. Nyt kun on kyse hoiva-avustajasta eikä edes lähihoitajasta niin lääkinnällisten laitteiden käyttö ei  pitäisi ensisijaisesti kuulua hänen tehtäviinsä. 

Tässä tilanteessa kyllä suurin vastuu on laitoksen johdolla tai vuorossa olleella vastuuhoitajalla - ei hoiva-avustajalla. Mutta tällaiset tapaukset tulevat kyllä yleistymään, kun yritetään säästää  yksityisten hoivayksiköiden  voitontavoittelussa liikaa - ei ole  tarpeeksi osaavia hoitajia vuorokohtaisesti, vaan suurin osa juuri jotain hoiva-avustajia , usein vielä kielitaidottomia.

Vierailija
493/494 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää toimintaa, että johto pesee kätensä vastuusta.

Mutta,

Ei mitenkään yllättävää.

Vierailija
494/494 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli siis armomurha?