Hoiva-avustaja meni syöttämään miehelle aamiaista. Hän poisti mieheltä hengityslaitteen maskin ja sammutti laitteen. Mies tukehtui
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Perehdytys!! Syöttäminen kaikenlisäksi on oikea taitolaji. Et voi vaan lapata ruokaa menemään jos et tunne etkä tiedä mistään mitään! Suututtaa että on laitettu heti noin vaativaan hommaan, varmasti jäi syöttäjälle traumat!
Jokunen vuosi sitten työttömiksi jääneet laitettiin pikakoulutukseen lähihoitajiksi. Sitten pienellä palkalla töihin päiväkoteihin ja vanhusten laitoksiin. Syöttäjiksi ja vaipanvaihtajiksi. ”Helppoa työtä”! Entiset Raksa-Penat ja pankin Marja-Leenat, halustaan ja alalle soveltumattomuudestaan huolimatta, ohjattiin pakolla hoitotyöhön. Se oli helppoa ja sitä riitti. Sitten heidät päätettiin irtisanoa niistäkin hommista ja tilalle palkattiin vielä halvemmalla, kokonaan kouluttamattomia hoiva-apulaisia. Tuoni niittää satoa. Mutta rahaa säästyy monella tavalla, kun vielä vainajatkin pantiin maksamaan siitä, kun eivät multiin pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua erillisille palkatuille perehdyttäjille. Meillä on varaa hädin tuskin palkatulle minimihoitohenkilökunnalle.
Aamen. Tähän asti ei myöskään ole näkynyt tilillä latin latia ylimääräistä korvausta yhdenkään opiskelijan ohjaamisesta. Mihin lie yhteiseen, pohjattomaan kaivoon ovat nekin rahat menneet.
Luuletko, että kaikilla muillakaan aloilla maksetaan jotain ylimääräistä. Hoitajien pitää vaan aina uhriutua kaikesta.
Hoitoalalla on ihan peruskäytäntö ainakin ennen ollut että opiskelijan ohjaamisesta maksetaan ylimääräinen korvaus työpaikkaohjaajana toimivalle ammattihenkilölle. Ei vaan ole itselläni koskaan näkynyt omalla tililläni tai palkkakuitilla. Mennyt johonkin työyksikön osuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin parisen vuotta sitten kampaajalla ja ihmettelin, kun kampaaja oli jotenkin kauhean epävarma. Sain sitten ongittua häneltä tiedon, että hän olikin palkaton harjoittelija ja ohjaaja oli lähtenyt lomalle!
Tämä nainen otti ihan yksinään vastaan asiakkaita täysin palkatta ja joku lyhennetty aikuiskoulutus oli vissiin käytynä. Mistään ei aikaa varatessa selvinnyt, että kyseessä oli harjoittelija, jolla oli nolla vuotta työkokemusta ja jonka työn jälki ei vielä ole sillä tasolla, että hänelle maksettaisi siitä työstä palkkaa. Otin yhteyttä liikkeen omistajaan joka vetosi siihen, että henkilö oli valmistunut. Yritin tälle omistajalle vääntää rautalangasta mikä ero on palkattomalla harjoittelijalla ja työntekijällä ja että ei ole Ok huijata asiakkaita näin. Ei mennyt perille, enkä saanut rahojani takaisin. Säälitti se harjoittelija myös. Hänhän antoi työpanoksensa ilmaiseksi, eikä hän saanut vastineeksi edes ohjausta vaan hänet jätettiin selviytymään yksinään.
Se olikin sitten eka ja vika kerta kun olin heidän asiakkaana.
Mutta tässä olikin kyse vain hiuksista, eikä kenenkään hengestä ja terveydestä kuten hoiva-alalla. Alan olla pikkuhiljaa kauhuissani, kun katson tätä nykymenoa ja millä tasolla suomen työmarkkinat ja yrittäjien moraali oikein on. Vai onko mitään moraalia edes?
Niinpä. Kyseessä oli vain hiukset. Harva antaisi täysin kouluttamattoman tai edes vastavalmistuneen koskea omiin hiuksiinsa. Vaikka hiuksia suurimman osan mielestä osaa leikata ihan kuka vaan, ja kampaajat on aina kuulemma niitä tyhmistä tyhminpiä ja koulutuksen pääsee läpi kuka vaan. Silti et antaisi kouluttamattoman leikata hiuksiasi ja vasta valmistunut harjoittelijakin arveluttaa. Vai mitä?
Samat tyypit on kuitenkin myös sitä mieltä, että hoiva-avustajaksi voi ihan hyvin palkata kouluttamattoman ja työstä pitää selviytyä ilman perehdytystä ja koulutusta pelkällä maalaisjärjellä.
Hoiva-alalla on kuitenkin ihmisten henki ja terveys kyseessä!
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on, kun koulutusta ei enää vähääkään arvosteta.
Tämähän se, aina joka paikassa hoetaan kyllä hurskaasti että kyllä ihan kuka tahansa (työtönkin) kelpaa avustaviin tehtäviin terveydenhuollossa. Tämä on sitten se ikävä lopputulos, vaikka alalle lykätyllä sattuisikin olemaan edes hiukan omaa kiinnostusta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua erillisille palkatuille perehdyttäjille. Meillä on varaa hädin tuskin palkatulle minimihoitohenkilökunnalle.
Olen aina sanonut työnantajalle kun minut on pistetty perehdyttämään, että tästä eteenpäin jäädään töissä jälkeen sen verran ja päivässä tekemättömiä töitä tulee sen verran. Olen ihan varoittanut konkreettisesti mitä tapahtuu un otetaan harjoittelija. Minä pysyn harjoittelijan vierellä vähintään sen 3kk ja en tee itse mitään muuta kuin näytän. Kun hommat sujuu niin olen vierellä auttamassa, mutta en vie hänen harjoitustyötä kuin sopivan määrän että päästään kotiin.
Perehdytys tarkoittaa minulle lomaa ja rennompaa aikaa. Olen myös sanonut että saa antaa potkut, jos kiukuttaa, mutta olen yhteydessä liittoon ja asiat hodietaan sen kautta jatkossa. En ota mitään riskejä että minun takia kukaan kuolee tai tulee tuhansien tuhoja perehdytyksen takia.
jämäkkänä kun pysyy, niin asiat hoituu. Pidän myös ruokatunnit lakisääteisen mittaisina, muita voi kiukuttaa kun eivät uskalla pitää taukojaan.
Elämässä työntekijä tekee sen työpaikan. Jos lähdetään pelkäämään työnjohtoa ja ollaan määkiviä lampaita heidän edessä, niin sitää saa mitä tilaa. Pian teillä ei ole vessataukojakaan. Painotan tässä että yhteensä 10 min tunnissa voi pitää vessatauon tarvittaessa. Ei ole pakko pitää, mutta tarvittaessa.
Työnantajat eivät nykyisin ota ammattikouluista harjoittelijoita. Veisivät liikaa aikaa niiltä, jo kolmen työt tekeviltä hoitajilta. Sitten rääkyvät mediassa, ettei ammattikouluista tule päteviä, osaavia, kokeneita, valmiiksi kullekin herhiläisille perehdytettyjä työläisiä.
Ammattikoululaiset eivät valmistu, kun valmistuminen tyssää siihen, ettei pääse harjoitteluun. Mutta pojat lähtee varmaan taas rekryreissuamaan itämaille.
Tällaisten yritysten toiminta on
t ä y s i n moraalitonta! Miten nämä yritysten omistajat pystyvät elämään itsensä kanssa? Miten päättäjät ja lainsäätäjät pystyvät elämään itsensä kanssa kun ovat sallineet tämän?
Suomessa koulutetaan paljon ihmisiä monille eri aloille.
Sitä palkkaa ei kuitenkaan viitsitä maksaa, joten työhön otetaan mieluummin vaikka pari palkatonta opiskelijaharjoittelijaa, yksi oppisopimustyöntekijä, yksi vastavalmistunut palkaton harjoittelija, yksi vastavalmistunut palkaton työkokeilija, yksi sivari ja sitten vielä se kouluttamaton tyyppi jolle voi maksaa vähän alennettua palkkaa, kun eihän sillä ole mitään koulutustakaan.
Noniin, tässähän meillä on jo iso henkilökunta kasassa, töihin siitä, hopihopi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut työnantajalle kun minut on pistetty perehdyttämään, että tästä eteenpäin jäädään töissä jälkeen sen verran ja päivässä tekemättömiä töitä tulee sen verran. Olen ihan varoittanut konkreettisesti mitä tapahtuu un otetaan harjoittelija. Minä pysyn harjoittelijan vierellä vähintään sen 3kk ja en tee itse mitään muuta kuin näytän. Kun hommat sujuu niin olen vierellä auttamassa, mutta en vie hänen harjoitustyötä kuin sopivan määrän että päästään kotiin.
Perehdytys tarkoittaa minulle lomaa ja rennompaa aikaa. Olen myös sanonut että saa antaa potkut, jos kiukuttaa, mutta olen yhteydessä liittoon ja asiat hodietaan sen kautta jatkossa. En ota mitään riskejä että minun takia kukaan kuolee tai tulee tuhansien tuhoja perehdytyksen takia.
jämäkkänä kun pysyy, niin asiat hoituu. Pidän myös ruokatunnit lakisääteisen mittaisina, muita voi kiukuttaa kun eivät uskalla pitää taukojaan.
Elämässä työntekijä tekee sen työpaikan. Jos lähdetään pelkäämään työnjohtoa ja ollaan määkiviä lampaita heidän edessä, niin sitää saa mitä tilaa. Pian teillä ei ole vessataukojakaan. Painotan tässä että yhteensä 10 min tunnissa voi pitää vessatauon tarvittaessa. Ei ole pakko pitää, mutta tarvittaessa.
Työnantajat eivät nykyisin ota ammattikouluista harjoittelijoita. Veisivät liikaa aikaa niiltä, jo kolmen työt tekeviltä hoitajilta. Sitten rääkyvät mediassa, ettei ammattikouluista tule päteviä, osaavia, kokeneita, valmiiksi kullekin herhiläisille perehdytettyjä työläisiä.
Ammattikoululaiset eivät valmistu, kun valmistuminen tyssää siihen, ettei pääse harjoitteluun. Mutta pojat lähtee varmaan taas rekryreissuamaan itämaille.
Kyllä niitä otetaan, mutta vessaa saavat pestä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai!
Olihan hän saanut järjestelmiin tunnukset. Sieltäpä sitten itsenäisesti perehtymään.
Joo. Salasana ja käyttäjätunnus annettu. Ei muuta, kuin klikkailemaan. :D
Ihan järkyttävää, jos mitään tietoa tai ohjeita ei anneta suullisesti. Täysin kokematon ja kouluttamaton vain lykätään puhelimen kanssa tekemään työtä, jossa on vastuussa ihmisten hengestä.
Eikö A-studio osaltaan kertonutkin rivien välissä mistä nämä kuolemat hoivalaitoksissa johtuvat ja mihin suuntaan ollaan menossa? Vastuuministeri virnuilee ja naureskelee ministeriaitiossa ja, -niin, lisäksi se, mitä ohjelmassa nähtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaanhan moni otti sen vessatauon "tupakkatauon". Kymmenen minuuttia tunnissa. Mielestäni aika ok, kun kouluissakin on se välitunti, nin huonompaan suuntaan on menty työelämässä. Aluksi ne puuttui "tupakkataukohin" jotka käytännössä oli vain se laillinen vessatauko tunnissa. Eikä kukaan ennen ollut edes täyttä kymmentä minuuttia tauolla.
Järjestäen menty huonompaan suuntaan työelämässä. Kahvitaukoja ei enää uskalleta ja keretä pitää mukamas. Ruokatunnillekin käynyt sama. Kun antaa pikkusormen, niin ne vie kaikki tauot ja hyvinvoinnin töistä!
Sitten on meitä vanhanliiton Iitoja joita ei palkata, koska me otetaan heti puheeksi liitto ja aikuisen ihmisen oikeudet kelvollisiin työoloihin. Se kymmenen minuutin tauko kerran tunnissa ei pitäisi olla ongelma kenellekään, vessatauko on sellainen juttu ettei siihen ole oikeutta puuttua kenelläkään. Yksityisasia mitä vessassa tekee ja käykö röökillä sen jälkeen. On niin surkeita palkkoja ja työsopimuksiakaan ei enää saa. Pelkkää nollatuntia, niin miksi ihmiset edelleen vetää kättä lippaan ja kyllä herra, kyllä rouva?
Meitä viisikyppisiä pelätään työelämässä, koska me ollaan nähty paremmat ajat ja millaista työ on oikeasti ollut. Nykyinen on ihan pelleilyä ja kyykyttämistä. Ihan oikeasti orjuuden olot monilla aloilla. Kasvattakaa saatana selkäranka ettei viattomat kuole työelämässä.
Tämä on monen tekijän summa ja yksi syy on aikuisten työläisten munattomuus ja lämmasmainen pelkuruus sanoa stoppia liika kiihtyvälle tahdille tehdä työt.
Pitäkää ne tauot ja tauottakaa ne työt että selviätte niistä.
Kova kiire on riski tapaturmille ja turhille mokille työelämässä. Nyt kun ei pidetä taukoja ja keritä edes juttelemaan miten missäkin menee, nin meininki on päättömänä kanana juoksentelua paikasta toiseen. Ne tauot ja ylimääräiset tauot pitäisi olla parantamassa turvallisuutta. Ihminen on kiireessä altis vaaratilanteille. Missä vaiheessa työnteosta on tullut hätäilyä ja säntäilyä ja ettei keritä opastamaan harjoittelijoita???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan avustalle on antanut tehtävän mennä ruokkimaan asiakas. Epäilen, että ruokinta ei olisi pitänyt olla tavallista ruokaa vaan mahassa olevan napin kautta nestemäistä ravintoa.
Puhutaan ruuan antamisesta ei ruokkimisesta.
Eläimiä ruokitaan, ihmisiä syötetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle on sanottu että potilas pitää ruokkia. Työsuhteen purkamisen pelossa on sitten tehnyt minkä osannut,ei maski pois ja puuroa suuhun.
Ei ole sanottu. Hän on itse mennyt sinne syöttämään. Jos hän olisinlukenut asiakkaan tiedot kännykästä, kuten olisi pitänyt, siitä käy ilmi, että ei anneta ruokaa. Peg-letkuruokintaa ei hoida avustajat.
Luin jutun eilen ekaa kertaa ja siellä luki, että avustaja on ohjattu syöttämään tämä asiakas. Juttua on ilmeisesti nyt muokattu siten, että avustaja on mennyt syöttämään asiakasta. Kumpi lie totuus.
Henkilöä on ohjattu menemään syöttämään. On ohjattu syöttämään ja sen mukaisesti hän on mennyt syöttämään asiakasta. Ohjauksella emme tässä tapauksessa tiedä tarkoitetaanko nyt että hänelle on annettu/ohjattu työtehtävä vai että hänelle on ohjattu miten syöttäminen käytännössä tapahtuu.
Sote-, vaka- ja hoitoalan työntekijöiden moraali on nyt uskomattoman matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan avustalle on antanut tehtävän mennä ruokkimaan asiakas. Epäilen, että ruokinta ei olisi pitänyt olla tavallista ruokaa vaan mahassa olevan napin kautta nestemäistä ravintoa.
Puhutaan ruuan antamisesta ei ruokkimisesta.
Eläimiä ruokitaan, ihmisiä syötetään.
Ihmisille myös sanotaan: Eikko huva, ei maistu! Kerta, päivä, viikko, vuosi toisensa jälkeen. Tuloksena vielä elossa oleva luukasa. (Omaiseni).
Vierailija kirjoitti:
Voisko nämä ilmaistyöntekijät lopettaa lailla Suomesta? Tilalle vaikka oppisopimus ja palkattu kouluttaja siihen sivuun. Asiat pitäisi tehdä hyvin ja huolella. Tämä on jo vaarallista ihmishengille. Lähtökohtana on ihmishenkien pelastus eikä eutanasiointi.
Entä tarkoituksena?
Minä olen kokenut perehdytysvaiheessa lähinnä tiuskimista ja huutamista. Olen usein jättänyt kesken nämä kokeilut ja ihan koulunkin kautta on käynyt niin että työpaikalla on ollut epäasiallista kohtelua.
Mä en halua vetää ketään turpaan ja saada ongelmia siitä että mua provosoidaan asiattomalla käytöksellä mitä ei työpaikoilla pitäisi olla. Huutaminen ja asiaton kyttääminen sekä hoputtaminen ei kuulu nykyajan työhön yhtään. Tämä on myös koululaitokselta todettu että ei ole tätä päivää ja ihan oikein teit. Kyseiselle firmalle menee jatkossa raksi ja sinne ei harjoittelijoita lähetetä.
Olisi mainiota tehdä töitä, mutta työnteko on tehty mahdottomaksi tässä maassa. Työntekijöiden oikeudet on päin helvettiä ja asiaan ei auta että palkkatasokin on ihan vitsi vain. Sen päälle pitäisi: "Ain laulain tyätäins teeet"
Vierailija kirjoitti:
Eiks tuo tekijä ollut joku 6-kymppinen?
Niiin?
Vierailija kirjoitti:
Eiks tuo tekijä ollut joku 6-kymppinen?
Kasikymppisenä pääsee taas vapaaksi
Ihan järkyttävää, jos mitään tietoa tai ohjeita ei anneta suullisesti. Täysin kokematon ja kouluttamaton vain lykätään puhelimen kanssa tekemään työtä, jossa on vastuussa ihmisten hengestä.