Kokki hetken linjoilla, jos joku tahtoo kysellä/keskustella ruoanlaitosta!
Kommentit (23)
Käytä riittävästi sokeria ja voita/margariinia. Pulla ilman niitä on kuin sokerilla kuorrutettu sämpylä... Lähes jokaiseen näkemääni ohjeeseen pitää lisätä näitä aineita.
Toinen seikka on taikinan koostumus; pehmeästä taikinasta tulee pehmeää pullaa. Vaikka löysää taikinaa on vaikeampi leipoa, lopputulos on vaivan arvoinen! Muista myös kunnon kohotus!
T: kokki
ei tarvitse paistaa, kuumennus riittää, lisätään loppuvaiheessa
mausteina esim. valkosipulia ja yrttejä. myös lampaankyljykset ovat kokeilemisen arvoisia
Itse tykkään paksupohjaisesta pizzasta (siis sellaisesta jota Italiassa pilkattaisiin kovalla kädellä...) ja teen sen sekoittamalla jauhoja, vettä, hiivaa, öljyä ja ripaus suolaa. Ainesuhteet ovat vaihtelevat, en koskaan mittaa niitä. Tämä taikina on hyvä kohottaa pellillä.
Ollessani teininä pizzeriassa töissä, osasin tehdä sellaista " oikeaa" pizzataikinaa, mutta se on hieman hatarasti muistissa... Muistaakseni siihen tuli vettä, öljyä, suolaa ja jauhoiksi 1/3 hienoja vehnäjauhoja ja 2/3 karkeita. Taikina vaitaan kunnolla niin että irtoaa kulhon reunoista. Muistaakseni se oli näin.
Jos kyse on carbonaran tapaisesta kastikkeesta, niin minä teen sen ihan sekoittamalla kerman joukkoon kananmunat, parmesani ja mausteet (suola + mustapippuri) ja vatkaamalla ne hyvin sekaisin. Sitten vaan kastike kypsän pastan sekaan ja hiljaisella lämmöllä sekoitetaan niin kauan että kastike kypsyy. Kastiketta ei saa laittaa liikaa, sillä ylimääräinen kastike kokkeloituu pastan sekaan.
Vierailija:
Miten ihmeessä tehdään hyvä pastakastike, johon tulee kananmunaa ja kermaa. Mulla käy aina niin, että muna menee kokkeliksi ja kastike kamalaa. Olen koittanut hiljaisella lämmöllä ja ties mitä, aina kokkelia :((Kerro seikkaperäisesti miten onnistun ja mitä laitan!
ja suurustetaan sitten lopuksi esim. vehnäjauhoilla
3 dl vettä
1/4 lihaliemikuutio
suurukseen 1 dl vettä ja 2 1/2 rkl vehnäjauhoja
mausteeksi ketsuppia, soijaa, sinappia, pippuria (kermaa)
Ripotellaan vehnäjauhoja paistetun " tavaran" päälle, esim. jauhelihan. Sekoitus, ja ripotellaan lisää ja sekoitus. Sitten vettä päälle ja esim. lihaliemikuutiota/tiivistettä, josta tulee väriä. Väriä saa myös esim. soijasta tai sitten ainakin tukuissa myydään kastikkeenruskistajaa, niin siitä. Tämä kastikkeenruskistaja ei maistu millekään,antaa vain hyvää väriä kastikkeeseen.
terveisin toinen kokki
Toki kastiketta voi tehdä ilman käristämistäkin! Jos tahtoo nimenomaan ruskeaa kastiketta ilman maitorasvaa, (paistamisessa ruskea väri tulee nimenomaan maitoproteiinien ruskistuessa, eli ruskeaan väriin tarvitaan jotain maitorasvaa) niin väri on hankittava kastikkeen ruskistajalla tai ruskeankastikkeen saostajalla tms. Itse en näitä suosi, mutta ovat kai ihan ok tuotteita. Mutta jos et tahdo käristää rasvaa ja jauhoja, niin mikset tekisi suoraan jotain muuta kastiketta? Erilaisia kastikkeita on tuhansia, kannattaa kokeilla rohkeasti!
P. S. Täällä on ilmeisesti joku toinenkin kokki vastailemassa?
ja makua pehmentämään voi lorauttaa kermaa
Eli kannattaa tehdä ohjeenmukainen määrä kastiketta valmiiksi ja sitten lisätä sitä vähän kerrallaan ja lopettaa kun näyttää sopivalta.
Unohdin äsken mainita, että koko ohje menee siis niin että keität pastan kypsäksi kattilassa ja laitat sen valumaan. Sillä välin ruskistat silputtua pekonia kattilassa ja sitten kippaat pastat päälle ja sen jälkeen lisäät kastikkeen. Toki voi tehdä ilman pekoniakin! Ja päälle reilusti parmesania.
Oletko nopeampi ja osaatko organisoida ruuanlaiton paremmin kuin me tavikset?
Kerro muutama hyvä " arkiniksi" , jolla vähentää ruuanlaittoon menevää aikaa!
kiertävä ruokalista helpottaa arkea, hyvät esivalmistelut, pakasteen käyttäminen, sarjaruoanvalmistus, sesonkiherkut ja niiden hyödyntäminen
Meillä ei muuten syödäkään kun näin.
ja mahdollisesti muitakin gluttis juttuja.
Siis sellaisen, jossa kasvikset jäisi vähän koviksi, ei lötköjä. Grillissä tulee hyviä, mutta miten ilman grilliä?
Nyt kotonaollessa olen kai aika tavis äiti, en tiedä näkyykö ammatti mitenkään erityisesti. Ehkä teen enemmän erilaisia ruokia, eineksiä meillä ei oikeastaan syödä ja kokeilen paljon kaikkea. Lapset ovat pienestä asti syöneet mitä erilaisempia juttuja. Ehkä hellan käyttö on tehokkaampaa kuin joillakin tuttavilla, siis teen kaikki samalla kertaa (esim. kastike, perunat, salaatti, kasvislisäke, sämpylät) enkä jokaista erikseen jolloin aikaa säästyy. Uskallan kokeilla (ja mokailla), en ota ruokaa niin vakavasti.
Arkiniksi... Suosi keittoja ja uuniruokia, ne tulevat helposti itsestään. Kuori perunat edellisenä iltana jääkaappiin veteen valmiiksi seuraavaa päivää varten, tee isoja määriä jotta jokapäivä ei tarvi kokata paljon (esim sama kastike kolme päivää, mutta ekana päivänä riisiä, toisena perunaa ja kolmantena pastaa + vaihtelevia salaatteja) ja suunnittele ruokalista jonka avulla voit käyttää eilisen tähteet tämän päivän ruokaan. Ota lapset mukaan kokkaamaan (hanki tylsiä hedelmäveitsiä joilla lapset voivat pieninäkin leikata vaikka porkkanoita), näin saat enemmän aikaa keskittyä omaan kokkaukseesi.
Vierailija:
Oletko nopeampi ja osaatko organisoida ruuanlaiton paremmin kuin me tavikset?Kerro muutama hyvä " arkiniksi" , jolla vähentää ruuanlaittoon menevää aikaa!
Sitten kuitenkin taas palaan samoihin vanhoihin kastikkeisiin ja makaronilaatikkoon...
Itse en ota suurta stressiä ruoanlaitosta ja kaikki mitä teen, teen " mutu" tuntumalla, eli musta tuntuu..joskus onnistuu paremmin , joskus huonommin.
Meilläkin lapset ovat oppineet syömään mitä erilaisempia ruokia, ja mausteisiakin, mitä minä pidän hyvänä asiana.
t. eräs kokki
Miten ihmeessä tehdään hyvä pastakastike, johon tulee kananmunaa ja kermaa. Mulla käy aina niin, että muna menee kokkeliksi ja kastike kamalaa. Olen koittanut hiljaisella lämmöllä ja ties mitä, aina kokkelia :((
Kerro seikkaperäisesti miten onnistun ja mitä laitan!