Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joel, 24, on ylpeästi työtön – ”Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen”

Kommentit (281)

Vierailija
201/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sympatiat Joelille. Mullakaan ei ollut koskaan unelma-ammattia. Tähän päälle koti, josta ei saanut minkäänlaista tukea ammatinvalintaan ja yläkoulun opo nyt oli ihan vitsi. Koska olin 16-vuotiaana aivan pihalla mitä työtä voisin tehdä, lähdin vain opiskelemaan jotakin. 

Suvussa oli korkea työmoraali, enkä tiedä, että kukaan olisi ollut työtön, mutta monellakaan ei varsinaisesti ollut koulutusta. 

Opiskelin yhden ammatin, toisen ja vielä kolmannenkin. Olen tehnyt vähän sitä sun tätä, mutta vielä näin viisikymppisenäkin mulla on tuo sama tunne kuin Joelilla, että en oikein tunnu kuuluvani mihinkään.  

Näin jälkeenpäin olisin toivonut, minua olisi kannustettu menemään lukioon, luulen, että se mun juttu olisi löytynyt akateemiselta puolelta. Mulla on ollut aina syvä kiinnostus tiettyä aihetta kohtaan, mutta en nuorena osannut ajatella, että sellaista voisi tehdä työkseen. Mielenkiinnolla nyt seuraan kyseisestä alaa, mutta minusta aika ajoi jo ohi. 

Tsemppiä Joelille! 

Voi viiskymppisenäkin opiskella. Sinullahan on vielä kaikki korkeakouluopiskelijan opintotuet käyttämättä, jos olet vain amiskassa opiskellut. 

Voi toki, sitten on entisten ongelmien lisäksi isot opintolainat eikä edelleenkään töitä koska yksikään firma ei edes haastattele jotain 50+ vastavalmistunutta. 

Vierailija
202/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää suuttua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kusevat omaan pesään. Juuri näiden oman elämänsä sankarien takia kaikki työttömät niputetaan samaan kastiin.

Mahtaa jotain potkut saanutta duunaria vituttaa lukea tuollaista lätinää.

Tämä. Näiden takia jopa kannatan tukien pienentämistä tai ainakin siirtämistä vastikkeelliseksi. Vaikka totuus on varmasti se, että iso osa yrittää kaikkensa ja haluaa työllistyä. Tai sitten on  ihan oikeita sairauksia, jotka sen estää. 

Mikä sairaus saa ajattelemaan "totuus on, että iso osa yrittää saada töitä, mutta kivempaa on ajatella, etteivät yritä, jotta voidaan ottaa tuet pois?"

En tiedä, haluaisin ajatella noin. Mutta kyllä tosi on, että en itsekään oikeasti halua töihin. Terve ruumis ei työtä kaipaa. Olen todella tyytyväinen, että saan olla kotona. - Eri

Vierailija
204/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joel nauttii elämästä.

Niin, muiden rahoilla.

Vierailija
205/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kymmenen vuoden päästä voi olla aika eri ääni kellossa. Sitten alkaa miettiä, että mihin ne vuodet meni ja olisiko pitänyt tehdä jotain jo aikaisemmin.

Vierailija
206/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sympatiat Joelille. Mullakaan ei ollut koskaan unelma-ammattia. Tähän päälle koti, josta ei saanut minkäänlaista tukea ammatinvalintaan ja yläkoulun opo nyt oli ihan vitsi. Koska olin 16-vuotiaana aivan pihalla mitä työtä voisin tehdä, lähdin vain opiskelemaan jotakin. 

Suvussa oli korkea työmoraali, enkä tiedä, että kukaan olisi ollut työtön, mutta monellakaan ei varsinaisesti ollut koulutusta. 

Opiskelin yhden ammatin, toisen ja vielä kolmannenkin. Olen tehnyt vähän sitä sun tätä, mutta vielä näin viisikymppisenäkin mulla on tuo sama tunne kuin Joelilla, että en oikein tunnu kuuluvani mihinkään.  

Näin jälkeenpäin olisin toivonut, minua olisi kannustettu menemään lukioon, luulen, että se mun juttu olisi löytynyt akateemiselta puolelta. Mulla on ollut aina syvä kiinnostus tiettyä aihetta kohtaan, mutta en nuorena osannut ajatella, että sellaista voisi tehdä työkseen. Mielenkiinnolla nyt seuraan kyseisestä alaa, mutta minusta aika ajoi jo ohi. 

Tsemppiä Joelille! 

Voi viiskymppisenäkin opiskella. Sinullahan on vielä kaikki korkeakouluopiskelijan opintotuet käyttämättä, jos olet vain amiskassa opiskellut. 

Voi toki, sitten on entisten ongelmien lisäksi isot opintolainat eikä edelleenkään töitä koska yksikään firma ei edes haastattele jotain 50+ vastavalmistunutta. 

Riippuu varmaan alasta, jotkut alat voi olla syrjivämpiä kuin toiset. Mutta yleisesti ottaen asiantuntijatöissä ikä ei ole samalla lailla este kuin fyysisissä töissä. Opintoihin kuuluu yleensä harjoittelut, ja harjoittelupaikkojen kautta saa usein töitä. Moni on opiskellut viiskymppisenä ja saanut töitä. Mutta tällä hetkellä on tietysti ihan kaikilla hankala työllistyä. 

Vierailija
207/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiltä teen mikä tuntuu hyvältä- tyypeiltä pitäisi lopettaa kaikki tuet, nyt kun naamakin lehdessä. Oikeasti, kolmivuorotyötä hoito-ja sosiaalialalla pitkään tehneenä tuntuu absurdilta tällaiset mielipiteet. Mikä ihmisiä vaivaa?

Ei työn tai opiskelun tarvinne tuntua niin kivalta. Jos vaihtoehto olisi asunnottomuus ja nälkä, luulidi olevanihan sama,onko kivaa vai ei.

Jokaisen pitäisi pyrkiä pitämään itsestään huolta,ei heittäytyä elätiksi. Ei ihme,että tämä maa on tällaisessa tilassa, jos murto-osan ajatusmaailma on tällainen. 

Juuri näin, olen samaa mieltä. Kyllä saattaa alkaa opiskelu ja työnteko kiinnostaa, jos vaihtoehtona ei ole kaikkien perustarpeiden tyydyttäminen Kelan tuilla. 

Hei, kivat sulle. Lupaa myös, että kaikki työttömiksi 50+ -ikäisinä jääneet saavat opiskelu- ja työpakat. 

Äläkä tule nyt sanomaan, että puhut vain nuorista, jotka eivät koskaan menneet töihin (siis niihin töihin, joita ei ole), koska kyllä vanhemmatkin ihmiset joutuvat tyytymään vain perustarpeisiin.

On kyllä ihan eri asia olla 20 kuin 50. Kyllä 50+ -ikäsellä on työttömäksi jäädessä yleensä ansiosidonnainen (tai jos ei ole niin katsoo peiliin), ja omat säästötkin on kertyneet työuran aikana. Eikä ole viiskymppinen vielä liian vanha kouluttautumaan uuteen ammattiinkaan. Pari-kolme vuotta opiskelee, ja sitten on vielä 15 vuotta työuraa. 

En tosiaan hyväksy, että joku jää viiskymppisenä loisimaan Kelan tuille eikä enää yritä itse mitään. Tuet pois sellaisilta. 

"Katso peiliin" 

En  hämmästynyt vastenmielisestä kommentistasi. 

Sinulle kelpaa kuitenkin hyvin se, että kaupan kassojen, siivoojien, lähihoitajien ynnä muiden ihmisten palkat ovat matalia. Saisit itkupotkuraivarit, jos kaupassa leipä maksaisi 50 euroa, koska työntekijöille maksettaisiin kunnollista palkkaa. 

Anna työpaikkoja ihmisille ja lopeta itkusi. 

Niin, eikös tuo nyt ole ihan oma valinta, jos ei ole työttömyyskassaan liittynyt. Siinä säästää kassamaksut, mutta sitten ei saa ansseja ja saa kärvistellä Kelan tukien varassa. 

Jos on viiskymppisenä kaupan kassalla matalapalkkatöissä, kun ei ole jaksanut hommata itselleen koulutusta ja ammattia, ja sekin työ loppuu ja joutuu työttömäksi, niin kannattaa harkita tosiaan vielä sitä koulutusta. Työn hinta määräytyy sen mukaan, mikä on tarjonta. Noita kassoja ja siivoojia on tarjolla paljon, niin sen työn hinta on matala. Hyvillä koulutuksilla ja harvinaisilla, arvostetuilla taidoilla voi parantaa omaa työmarkkina-arvoaan. 

Jos tämä tuntuu vastenmieliseltä, niin ei voi muuta kuin todeta, että totuus sattuu. 

Olet ihan sekaisin. Ihminen voi hyvinkin olla liiton jäsen ja saada matalaa ansiosidonnaista. 

Toivottavasti sairastut ja jäät työttömäksi. 

Vierailija
208/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä joku performanssi ja Joelin 15 min. kuuluisuutta. Seuraavaksi sitten turhaksi julkkikseksi kaikkiin tosi-TV juttuihin.

Vierailija
209/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olisin tuon ikäinen, en välttämättä lähtisikään tähän oravanpyörään, jota työelämäksi kutsutaan. Ainakaan siis siinä mitassa kuin nyt. 

Ehkä pyrkisin etsimään joitakin lyhyitä työpätkiä, kesätöitä tms, ja rytmittämään elämääni niin, että aina ei tarvitsisi töitä tehdä. Pyrkisin elämään säästeliäästi ja mahdollisimman vähällä. Jos asumisen saa järjestymään halvalla, ei siihen muuhunkaan elämiseen välttämättä ihan hirveästi rahaa tarvita. 

Välillä pyrkisin säästämään vähän rahaa ja lähtisin reppureissaamaan, menisin vaikka Flixbusilla Keski-Eurooppaan ja sieltä eri kulkuvälineillä Etelä-Eurooppaan. Jos mahdollista, liftaisin. Yöpyisin, missä halvimmalla voisin. Jos kokisin oloni turvalliseksi, yöpyisin vaikka makuupussissa ulkona. Ostaisin kaupoista edullista syömistä ja juomista, ja jos en muuta keksisi, niin voisin kerjätäkin vähän. 

Kyllä maailmasta löytyisi aina jokin rakonen elää ilman jatkuvaa työntekoa.  

Vierailija
210/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kusevat omaan pesään. Juuri näiden oman elämänsä sankarien takia kaikki työttömät niputetaan samaan kastiin.

Tämä. Näiden takia jopa kannatan tukien pienentämistä tai ainakin siirtämistä vastikkeelliseksi. Vaikka totuus on varmasti se, että iso osa yrittää kaikkensa ja haluaa työllistyä. Tai sitten on  ihan oikeita sairauksia, jotka sen estää. 

Mikä sairaus saa ajattelemaan "totuus on, että iso osa yrittää saada töitä, mutta kivempaa on ajatella, etteivät yritä, jotta voidaan ottaa tuet pois?"

En tiedä, haluaisin ajatella noin. Mutta kyllä tosi on, että en itsekään oikeasti halua töihin. Terve ruumis ei työtä kaipaa. Olen todella tyytyväinen, että saan olla kotona. - Eri

Työssäkäyminen on muutakin kuin raatamista ja rahan keruuta. Työ rytmittää elämää, työthteisö antaa paljon. Tietysti siellä voi olla veemäisiä, pomosta lähtien🤔Kuinka kasvatat lasta yhteiskuntaan, jos itse loisit tekemättä mitään? 

Vierailija
211/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi vapaaehtoisesti yrittää kouluttautua johonkin itseä vähiten tympivään työhön ja sen jälkeen harjoittaa jossain puitteissa sitä työn tekemistä , sillä tämä oleskelu muiden kustannuksella tulee pian loppumaan ja sen jälkeen elämä sitten onkin pelkkää pakkoa ja menet sinne minne käsketään ja teet juuri sitä mitä vaaditaan.

Vierailija
212/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noita kassoja ja siivoojia on tarjolla paljon, niin sen työn hinta on matala."

Okei, eli jos 100 000 kassaa ja siivoojaa päättää tänään nostaa asemaansa, niin heille löytyy koulutuspaikat ja uudet kovapalkkaiset työt ennen pitkää? Tiedät itsekin, ettei se ole totta. Matalapalkkatöitä on aina enemmän kuin muita töitä eikä kaikilla ole koskaan mahdollista saavuttaa parempaa. 

Mutta ymmärrän, että sinua pelottaa tämä totuus, koska mukavampaa on ajatella, että on huono-osaisuus on vain ihmisten oma vika. 

Vierailija
213/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyminen on muutakin kuin raatamista ja rahan keruuta. Työ rytmittää elämää, työthteisö antaa paljon. Tietysti siellä voi olla veemäisiä, pomosta lähtien🤔Kuinka kasvatat lasta yhteiskuntaan, jos itse loisit tekemättä mitään? 

Mitä työelämä antaa sille, joka inhoaa työtään ja pomot + työkaverit ovat veemäisiä? Et voi sanoa rahaa, koska juuri sanoit, että työ on muutakin. 

Vierailija
214/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiltä teen mikä tuntuu hyvältä- tyypeiltä pitäisi lopettaa kaikki tuet, nyt kun naamakin lehdessä. Oikeasti, kolmivuorotyötä hoito-ja sosiaalialalla pitkään tehneenä tuntuu absurdilta tällaiset mielipiteet. Mikä ihmisiä vaivaa?

Ei työn tai opiskelun tarvinne tuntua niin kivalta. Jos vaihtoehto olisi asunnottomuus ja nälkä, luulidi olevanihan sama,onko kivaa vai ei.

Jokaisen pitäisi pyrkiä pitämään itsestään huolta,ei heittäytyä elätiksi. Ei ihme,että tämä maa on tällaisessa tilassa, jos murto-osan ajatusmaailma on tällainen. 

Juuri näin, olen samaa mieltä. Kyllä saattaa alkaa opiskelu ja työnteko kiinnostaa, jos vaihtoehtona ei ole kaikkien perustarpeiden tyydyttäminen Kelan tuilla. 

Tällaista ajattelua ei pitäisi olla enää 2020-luvulla. Se kuuluu jonnekin alkeellisemmalle aikakaudelle, jolloin ihmisten elämän ajateltiin olevan enemmän tai vähemmän kärsimystä.

Joelin kaltaisia ihmsiiä alkaa syntyä todennäköisesti yhä enemmän, kun ihmiskunnan henkinen kehitys etenee. Elämää, omaa ja muiden, aletaan arvostamaan yhä enemmän. 

Vierailija
215/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on paskaa vaikka työ olisi itsessään mukavaa. Ymmärrän kyllä ettei kiinnosta eikä mikään tunnu omalta. 

Vierailija
216/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää nostaa valtakunnan medioissa näin surkeita esimerkkejä tällaisessa tilanteessa? Ihmisiä pitää kannustaa ja antaa toivoa!. 

Vierailija
217/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joel nauttii elämästä.

Niin, muiden rahoilla.

Yhyyy, menikö sinulta euro hänen elättämiseensä? Voihan olla, että se euro putosi taskustasi kun tulit kuppilasta kotiin. 

Vierailija
218/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kivat sulle. Lupaa myös, että kaikki työttömiksi 50+ -ikäisinä jääneet saavat opiskelu- ja työpakat. 

Äläkä tule nyt sanomaan, että puhut vain nuorista, jotka eivät koskaan menneet töihin (siis niihin töihin, joita ei ole), koska kyllä vanhemmatkin ihmiset joutuvat tyytymään vain perustarpeisiin.

On kyllä ihan eri asia olla 20 kuin 50. Kyllä 50+ -ikäsellä on työttömäksi jäädessä yleensä ansiosidonnainen (tai jos ei ole niin katsoo peiliin), ja omat säästötkin on kertyneet työuran aikana. Eikä ole viiskymppinen vielä liian vanha kouluttautumaan uuteen ammattiinkaan. Pari-kolme vuotta opiskelee, ja sitten on vielä 15 vuotta työuraa. 

En tosiaan hyväksy, että joku jää viiskymppisenä loisimaan Kelan tuille eikä enää yritä itse mitään. Tuet pois sellaisilta. 

"Katso peiliin" 

En  hämmästynyt vastenmielisestä kommentistasi. 

Sinulle kelpaa kuitenkin hyvin se, että kaupan kassojen, siivoojien, lähihoitajien ynnä muiden ihmisten palkat ovat matalia. Saisit itkupotkuraivarit, jos kaupassa leipä maksaisi 50 euroa, koska työntekijöille maksettaisiin kunnollista palkkaa. 

Anna työpaikkoja ihmisille ja lopeta itkusi. 

Niin, eikös tuo nyt ole ihan oma valinta, jos ei ole työttömyyskassaan liittynyt. Siinä säästää kassamaksut, mutta sitten ei saa ansseja ja saa kärvistellä Kelan tukien varassa. 

Jos on viiskymppisenä kaupan kassalla matalapalkkatöissä, kun ei ole jaksanut hommata itselleen koulutusta ja ammattia, ja sekin työ loppuu ja joutuu työttömäksi, niin kannattaa harkita tosiaan vielä sitä koulutusta. Työn hinta määräytyy sen mukaan, mikä on tarjonta. Noita kassoja ja siivoojia on tarjolla paljon, niin sen työn hinta on matala. Hyvillä koulutuksilla ja harvinaisilla, arvostetuilla taidoilla voi parantaa omaa työmarkkina-arvoaan. 

Jos tämä tuntuu vastenmieliseltä, niin ei voi muuta kuin todeta, että totuus sattuu. 

Olet ihan sekaisin. Ihminen voi hyvinkin olla liiton jäsen ja saada matalaa ansiosidonnaista. 

Toivottavasti sairastut ja jäät työttömäksi. 

No sitten sitä suuremmalla syyllä kannattaa hankkia koulutus. Ei se ole muiden vika, jos oma palkka on ollut matala ja nyt siitä saa matalaa ansiosidonnaista. Lopeta uhriutuminen! 

Äläkä luule, ettenkö koskaan olisi ollut sairas tai työtön. Kaikki vain eivät ole tuollaisia että jäisivät rypemään omaan avuttomuuteensa, vaan tekevät asioille jotain. 

Vierailija
219/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri työttömät ja köyhät ovat syynissä ja etsimällä etsitään paheksunnan kohteita heidän joukostaan? Riittääkö se perusteeksi rangaista heitä, jos joku ei täytä "hyvän ihmisen" kriteerejä? Miksei muillekin ryhmille ole samaa kohtelua?

Toisten rahoilla elävät saatanat kuppaavat yhteiskunnalta rahaa 11 miljardin euron edestä. Suomessa on miljoona "Joelia" ja "Joellaa" loisimassa ilman että heistä on mitään hyötyä yhteiskunnalle. Pitäisikö tehdä jotain rajoituksia heidän palveluvalikoimaansa kuten että jätetään sairaudet hoitamatta näiltä työtä vieroksuvilta laiskureilta. Ihmisten tapa ajatella itseään on nykypäivää ja harva miettii miten voisi auttaa muita tai yhteiskuntaa. 

Että ihan miljoona. Löysitkö persujen puoluetoimistolta tuollaisen vitsin kirjoitettuna käytettyyn nenäliinaan?

Miljoona tulee helposti täyteen: 350 000 työtöntä ja työllistettyä, 150 000 opiskelijaa yliopistoissa ja 500 000 kansaneläkkeen nostajaa. Kelan tukia nostavat kaikki.

Ei, vaan edellä väitettiin "Suomessa on miljoona "Joelia" ja "Joellaa" loisimassa" eli siis ihmistä, jotka eivät mukamas edes halua töitä. Työttömiä on paljon, mutta kovinkaan moni heistä ei ole "Joel", joka mediassa kertoo haluavansa aina olla työtön. 

Olkaa tarkkoina, mitä kirjoitatte. 

Joelhan nimenomaan totesi, ettei halua aina olla työtön. 

"– Mutta vaikka olen sanonut, ettei minua kiinnosta opiskelu ja työnteko ja olen ylpeästi työtön, haluan kuitenkin painottaa, etten ajatellut olevani työtön loppuelämääni.

Joel hakee parhaillaankin töitä, ja hänellä on myös työttömyysviranomaisen asettama työnhakuvelvoite. Työnhaku on edellytys sille, että saa työttömyystukea.

Joel kertoo hakeneensa myös hiljattain opintoihin. Myöhemmin selviää, pääseekö hän jälleen aloittamaan media-alan opinnot syksyllä."

Miksi ihmiset meuhkaavat lukematta edes artikkelia?

Vierailija
220/281 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on paskaa vaikka työ olisi itsessään mukavaa. Ymmärrän kyllä ettei kiinnosta eikä mikään tunnu omalta. 

Niin, ei se mukavaa ole. Eikä rahaakaan saa töistä kuin himpun verran enemmän. Se on liian pieni korvaus menetetystä vapaudesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi