Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (1619)

Vierailija
1601/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla vl-lapsilla se pelastus-oppi aiheuttaa pelkoa just sen takia, että se näyttää niin ahtaalta." Kun kerta ne tavalliset naapurit ei kelpaa taivaaseen niin hyväksyyköhän se Jumala minuakaan. Entä jos joku synti jää pyytämättä anteeksi." Sitten seuraa kierre, jossa jatkuvasti varmistellaan omaa taivaspaikkaa hakemalla synninpäästöä. Yllätyin itse asiassa miten yleisenä tämä ajatuskuvio näkyy lapsilla ja nuorilla, vaikka olisi ns. turvallinen perhe. 

Monen kohdalla olen törmännyt pelkoon, ettei syntiä ehtisi pyytää anteeksi, jos sattuisikin äkillisesti kuolemaan. Tätä ahdistusta on itsellä ev. lut. ihmisenä vaikea ymmärtää. Olen aina luottanut siihen, että Jumala kyllä antaa anteeksi, vaikka itse olen vajavainen.

Minullakin on ollut nuorena tätä ahdistusta mutta sitten yksi vl-aikuinen kertoi että uskovaisella on aina synnit anteeksi kun ne kerran on uskonut. Eikö tätä opeteta kaikkialla?

Vierailija
1602/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyn, eikö keskustelussa muut kuin vl:t ole kertoneet lapsilleen taivaasta? Tarkoitan nyt uskovia, muita kuin herätysliikkeisiin kuuluvia. 

Totta kai kertoo, sehän on ihan yleinen tapa kertoa lapsille, mihin ihmiset menee. "Ukki lähti taivaaseen." Jne. Paitsi jos on täysateisti.

Miksi täällä sitten paheksutaan taivaasta puhumista vl-lapsille, mutta ei muiden lapsille? 

Muita lapsia ei kasvateta aktiivisesti helvetinpelossa.

Luulen että kasvatetaan. Voisin kuvitella että esim. jotkut Jehovan todistajat tekee niin.

Tarkoitin ihmisiä, jotka kasvaa normaalisssa ympäristössä ilman uskonnollista "lahkoa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyn, eikö keskustelussa muut kuin vl:t ole kertoneet lapsilleen taivaasta? Tarkoitan nyt uskovia, muita kuin herätysliikkeisiin kuuluvia. 

Totta kai kertoo, sehän on ihan yleinen tapa kertoa lapsille, mihin ihmiset menee. "Ukki lähti taivaaseen." Jne. Paitsi jos on täysateisti.

Miksi täällä sitten paheksutaan taivaasta puhumista vl-lapsille, mutta ei muiden lapsille? 

Tämä on juuri sellaista ivallista ja rumaa kommentointia.

Esitetään valhe faktana ivallisessa sävyssä. On tosi surullista, jos sinä olet kasvanut helvetinpelossa. Se on kuitenkin vain sinun kokemuksesi.

Minun ja tuhansien muiden lasten ja nuorten. Sanoin tuon ihan neutraalina tosiasiana, hämmentävää, että tulkitsit sen rumana ja ivallisena puheena. 

Ei, et voi puhua kuin omasta kokemuksestasi. Muuten minä voin yhtä lailla yleistää oman kokemukseni tuhansiin (mikä mielestäni onkin totuus).

”vl-lapsia kasvatetaan aktiivisesti helvetinpelossa” on vakava, kärjistävä ja yleistävä syytös kasvatustapaa kohtaan. Se ei ole neutraalia nähnytkään. 

Voit itse lukea lestadiolaisuudesta tehtyjä tutkimuksia, lukea ihmisten kokemuksia miten oli jatkuva sisäinen pakko olla pyytämässä syntejä anteeksi jne. Ei ole mitään syytä kuvitella näitä asioita. 

Onko jokin syy kuvitella, että tuo olisi enemmistön kokemus? Onko jokin syy olla uskomatta minua, kun sanon ettei minulla ole koskaan ollut tuota kokemusta?

Miten voi olla niin vaikeaa käsittää, että jokaisella on se oma kokemuksensa, eikä toisen kokemaa voi pakottaa toiselle?

Minusta nimenomasn tuntuu, että osalla keskustelijoista on jokin (tiedostamaton?) syy kuvitella, että muiden elämässä on tapahtunut jotain yhtä kurjaa kuin omassa elämässä. 

Ei tarvitse kuvitella mitään, netti on pullollaan vl-yhteisössä kasvaneiden ikäviä kokemuksia. Valitettavan paljon näitä on.

Niin, mutta mediaa ei kiinnosta kertoa positiivista kokemuksista. Eikä monikaan uskalla omalla nimellään tunnustautua varsinkaan mediassa vanhoillislestadiolaiseksi, koska siihen yhdistetään niin negatiivisia asioita. Piiri pieni pyörii siis. Lisäksi tässäkin keskustelussa on syytetty positiivisia kokemuksia valehteluksi tai yleistykseksi. Niitä myös kieltäydytään uskomasta.

Mietinpä minkä tuloksen saisi objektiivinen tutkimus, joka kysyy jokaisen vanhoillislestadiolaisen ja sieltä lähteneen kokemuksia.

No mitäpä arvelisit tuollaisen objektiivisen tutkimuksen tulokseksi? 100 % hyviä kokemuksia? 90 % hyviä kokemuksia ja vain 10 % huonoja? 50 %/50 %? Mikä olisi se prosenttimäärä huonoja kokemuksia, joka saisi sinut pohtimaan, että mahtaako opetuksessa olla jotain vialla, jos noin moni kärsii ja voi huonosti? 

Vierailija
1604/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla vl-lapsilla se pelastus-oppi aiheuttaa pelkoa just sen takia, että se näyttää niin ahtaalta." Kun kerta ne tavalliset naapurit ei kelpaa taivaaseen niin hyväksyyköhän se Jumala minuakaan. Entä jos joku synti jää pyytämättä anteeksi." Sitten seuraa kierre, jossa jatkuvasti varmistellaan omaa taivaspaikkaa hakemalla synninpäästöä. Yllätyin itse asiassa miten yleisenä tämä ajatuskuvio näkyy lapsilla ja nuorilla, vaikka olisi ns. turvallinen perhe. 

Monen kohdalla olen törmännyt pelkoon, ettei syntiä ehtisi pyytää anteeksi, jos sattuisikin äkillisesti kuolemaan. Tätä ahdistusta on itsellä ev. lut. ihmisenä vaikea ymmärtää. Olen aina luottanut siihen, että Jumala kyllä antaa anteeksi, vaikka itse olen vajavainen.

Minullakin on ollut nuorena tätä ahdistusta mutta sitten yksi vl-aikuinen kertoi että uskovaisella on aina synnit anteeksi kun ne kerran on uskonut. Eikö tätä opeteta kaikkialla?

Sehän kertoo, että opissa on ongelmia kun nuoret joutuu tuota edes miettimään. Meidänkin vl-riparilla joku kysyi, pääseekö taivaaseen jos kuolee kolarissa ja on just kuunnellut radiosta musiikkia. 

Vierailija
1605/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ev. lut.

Olen kiittänyt vanhempiani aikuisena siitä, että uskonnollinen kasvatukseni on mennyt nappiin. Meillä ei koskaan peloteltu helvetillä, eikä uskontoa käytetty ikinä mihinkään pahaan, uhkailuun tai muuhun. Meillä puhuttiin rakastavasta Jumalasta, minä kävin pyhäkoulut ja usko näkyi meillä arjessa. Vaikka moni asia lapsuudenperheessäni ei mennyt hyvin, niin tästä myönteisestä jumalakuvasta olen valtavan iloinen. Usko on minulle yhä iloinen, turvaa tuova asia. En hetkeäkään epäröi, etteikö minuakin odota paikka taivaassa sitten aikanaan. Omaa lasta olen kasvattanut samalla otteella. Lapselle on puhuttu uskosta pienestä pitäen, otettu mukaan kirkkoon ja kotiseurakunnan toimintaan. Iltarukous luetaan joka ilta. Jumalalla ei koskaan pelotella. Taivaasta lapsen kanssa on puhuttu paljon ja 4 v osaa itsekin kertoa, että kuoleman jälkeen ollaan taivaassa Jumalan luona. Helvetistä emme ole koskaan puhuneet, näin pieni lapsi ei sen pohtimista tarvitse. Lapsellamme on myönteinen jumalakuva ja siitä iloitsen valtavasti.

Vierailija
1606/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vanhoillislestadiolaisuutta saisi nähdä syntipukkina? Jos se on aiheuttanut monille psyykkistä,/fyysistä pahoinvointia? 

Vierailija
1607/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ev. lut.

Olen kiittänyt vanhempiani aikuisena siitä, että uskonnollinen kasvatukseni on mennyt nappiin. Meillä ei koskaan peloteltu helvetillä, eikä uskontoa käytetty ikinä mihinkään pahaan, uhkailuun tai muuhun. Meillä puhuttiin rakastavasta Jumalasta, minä kävin pyhäkoulut ja usko näkyi meillä arjessa. Vaikka moni asia lapsuudenperheessäni ei mennyt hyvin, niin tästä myönteisestä jumalakuvasta olen valtavan iloinen. Usko on minulle yhä iloinen, turvaa tuova asia. En hetkeäkään epäröi, etteikö minuakin odota paikka taivaassa sitten aikanaan. Omaa lasta olen kasvattanut samalla otteella. Lapselle on puhuttu uskosta pienestä pitäen, otettu mukaan kirkkoon ja kotiseurakunnan toimintaan. Iltarukous luetaan joka ilta. Jumalalla ei koskaan pelotella. Taivaasta lapsen kanssa on puhuttu paljon ja 4 v osaa itsekin kertoa, että kuoleman jälkeen ollaan taivaassa Jumalan luona. Helvetistä emme ole koskaan puhuneet, näin pieni lapsi ei sen pohtimista tarvitse. Lapsellamme on myönteinen jumalakuva ja siitä iloitsen valtavasti.

Minä olen kasvanut vl-kodissa. Viestisi kuulostaa vähän kuin minun kirjoittamalta. Minäkin olen tätä lukiessa kiitollinen ettei minua ole peloteltu. Esiin on noussut Taivaan Isän hyvyys. 

Nyt epäilen. Mietin miten "maanpäällisessä Jumalan valtakunnassa" voi tapahtua niin paljon pahaa. Silti haluan pysyä jossain uskossa jos päädynkin lähtemään. Minulle usko itsessään ei ole ollut ahdistava.

Vierailija
1608/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vanhoillislestadiolaisuutta saisi nähdä syntipukkina? Jos se on aiheuttanut monille psyykkistä,/fyysistä pahoinvointia? 

On väärin nähdä joku asia pelkästään pahana, koska harva asia on pelkästään paha. On väärin leimata viattomat lestadiolaiset osaksi pahuutta. Mieti vastaava vaikka suomalaisten kohdalle.

Vierailija
1609/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärin nähdä joku asia pelkästään pahana, koska harva asia on pelkästään paha. On väärin leimata viattomat lestadiolaiset osaksi pahuutta. Mieti vastaava vaikka suomalaisten kohdalle.

En tarkoittanut sitä, että leimataan kokonaan. Kuitenkin jos yhteisön kautta on tullut merkittäviä traumoja yksilöille, niitä pitää pystyä rehellisesti käsittelemään. Jos niitä traumoja ei olisi ilman yhteisöä, silloin yhteisö/oppi on jollain tavalla syntipukki/syyllinen. 

Vierailija
1610/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hieman eri asia pehmentää taivaalla ukin maallisen vaelluksen loppumista. Kuin opettaa aktiivisesti, että vain me päästään taivaaseen ja luoda uhkakuva samalla helvettiin joutumisesta jos et ole enää uskomassa ja noudata liikkeen sääntöjä 

Minulla on yksi teoria miksi keskustelijoita ahdistaa lasten puolesta. He katsovat asiaa ulkopuolelta. He siis kuulevat etteivät ole vl-opetuksen mukaan menossa taivaaseen ja se ahdistaa. Projisoivatko he ahdistuksensa lapsiin? Miksi aikuinen jaksaa miettiä mitä muut hänestä ajattelevat. Toisaalta, liikkeeseen voi liittyä.

Tämmöinen tuli mieleen. Ei ole tarkoitus loukata tai mitätöidä ketään tällä viestillä.

Ketkä eivät ole vl-opetuksen mukaan menossa taivaaseen? Ja miksi eivät ole? Ja minne he sitten ovat menossa?

Vierailija
1611/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että kasvatetaan. Voisin kuvitella että esim. jotkut Jehovan todistajat tekee niin.

En tiedä asiasta muuta, kuin ollessani lapsi jehovantodistajia tuli ovelle kertomaan maailmanlopusta ja miten pääsee paratiisiin. Eli kertoivat tällaista n. 6 vuotiaalle lapselle. Vielä 10 vuotta sitten saamani läpyskä oli tallessa, siinä oli kuvitettuna paratiisi, jossa kaikki ihmiset ja eläimet elivät sovussa keskenään. Eli ideaalimaailma lapselle.

Olikohan tämä ihan tavallista, että käännytyksen kohteena oli lapset?

En muista, miksi säästin sen. Mutta olisi mukava jos se löytyisi uudelleen. Siinä oli myös ainakin ennustus vuodesta jolloin maailmanloppu tulee. 

Vierailija
1612/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan, joka osallistuu vahingollisten rakenteiden ylläpitämiseen millään tavalla ei ole viaton. 

Vierailija
1613/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hieman eri asia pehmentää taivaalla ukin maallisen vaelluksen loppumista. Kuin opettaa aktiivisesti, että vain me päästään taivaaseen ja luoda uhkakuva samalla helvettiin joutumisesta jos et ole enää uskomassa ja noudata liikkeen sääntöjä 

Minulla on yksi teoria miksi keskustelijoita ahdistaa lasten puolesta. He katsovat asiaa ulkopuolelta. He siis kuulevat etteivät ole vl-opetuksen mukaan menossa taivaaseen ja se ahdistaa. Projisoivatko he ahdistuksensa lapsiin? Miksi aikuinen jaksaa miettiä mitä muut hänestä ajattelevat. Toisaalta, liikkeeseen voi liittyä.

Tämmöinen tuli mieleen. Ei ole tarkoitus loukata tai mitätöidä ketään tällä viestillä.

Ymmärrätkö mitä kirjoitat ? Et. Kaikki tietävät, että vl-opin mukaan vain he menevät taivaaseen. Ahdistaako minua ? Ei, koska en   mieti tuollaista asiaa. Lasten pitäisi saada olla lapsia, vaikka vanhemmat olisivat mitä tahansa suuntausta. Ei minua kenenkään uskomukset loukkaa

Vierailija
1614/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-yhteisössä on paljon ihania asioita, mutta paljon myös ongelmia. Eipä siitä sen enempää, täällä keskustelu ei näytä olevan mitenkään hedelmällistä, joten hyvää illanjatkoa vaan kaikille ja adios. 

Vierailija
1615/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

myös ne tulevat synnit ??

Vierailija
1616/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä eivät ole vl-opetuksen mukaan menossa taivaaseen? Ja miksi eivät ole? Ja minne he sitten ovat menossa?

Mihin on kirkon oppien mukaan menossa ne, jotka ei ole uskossa? Ovatko kaikki menossa taivaaseen?

Vierailija
1617/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei luterilaisuutta saa nähdä syntipukkina, jos se on aiheuttanut monille psyykkistä/fyysistä pahoinvointia?

Vierailija
1618/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on kirkon oppien mukaan menossa ne, jotka ei ole uskossa? Ovatko kaikki menossa taivaaseen?

Siihen ei oteta yhtä varmaa kantaa kuin vl-liikkeessä. Katolisilla on myös kiirastulioppi, raamatussakin on kohta "he pelastuvat kuin tulen läpi". Mutta tosiasiassa kenellekään ihmisellä ei taida olla varmaa tietoa, joten miksi julistaa omia mielipiteitään varmana tietona? Eikö olisi parempi vain vaieta asioista, joita ei varmuudella tiedetä.

Vierailija
1619/1619 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei luterilaisuutta saa nähdä syntipukkina, jos se on aiheuttanut monille psyykkistä/fyysistä pahoinvointia?

Kaikin mokomin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi