Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (7551)

Vierailija
7501/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota orjuushommaa haluaisi osa nykykristityistä käyttää ”keppihevosena” sille, että sen nojalla saisi itse valita mitä Raamatusta ottaa ja mitä jättää.

Otatko vai jätätkö itse nuo orjuutta käsittelevät kohdat?

Otan koko Raamatun ja toistan itseäni:

Minusta tuo on vastaavaa kuin nykyihmisille käsky kunnioittaa esivaltaa. Hyvää esivaltaa tottelee ja kunnioittaa mielellään, huonompaa vähän vähemmän mielellään. Mutta tottelee silti.
Olen hyvilläni, että nykypäivänä orjuus on (virallisesti) laitonta ja paheksuttua. Toki erilainen orjuus rehottaa, Suomessakin.

Kannattaa lukea kirja ”Pitkä vuoro: Kuinka moderni orjuus juurtui Suomeen”

Vierailija
7502/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vklopun ajan kesäseuraradiosta on tullut LLC:n suviseurat Minnesotasta. Niitä voi kuunnella myös tallenteina jälkikäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7503/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Raamatussa on kuvauksia ja säädöksiä yhteiskunnasta, jossa orjuutta esiintyy. " Aivan totta. Ovatkos nekin sitten kuitenkin "Jumalan imoitusta",  jos kerran koko Raamattu sitä on? 

Arvaan, että tähän on vaikea vastata. Vaihtoehdot kun ovat: 

Eivät ole. Eli koko Raamattu ei ole Pyhän Hengen vaikutuksesta annettua Jumalan ilmoitusta vaan siihen sisältyy osuuksia, joissa kirjoittaja pikemmin vain  kuvaa, miten asiat olivat.  

Ovat. Tällöin toki voi pohtia, että jos Pyhä Henki vaikutti kymmeniin ihmisiin heidän kommentoidessaan orjuutta, niin miksi ei edes yhdessä kohdassa kielletä selvästi orjuutta? Aika outoa. 

Kummastakaan vaihtoehdosta ei konservatiivikristitty tykkää, luulen. 

Luulen, että katsomme tätä nyt eri tavoitteista käsin. Minä en yritä puolustaa orjuutta enkä selittää sitä hyväksi. Luotan silti Raamattuun Jumalan ilmoituksena ja pyrin elämässäni noudattamaan sen ohjeita.

Sinä taas yrität ilmeisesti (?) tehdä orjuudesta perusteen hylätä muita Raamatun opetuksia. En pidä johtopäätöstäsi loogisena, joten en usko, että keskustelu etenee tästä.

Jos luottaa, että Raamattu on sellaisenaan Jumalan ilmoitukses, hyväksyy Jumalan ilmoitukseksi myös Raamatun näkemykset orjuudesta. Se sisältää sen, että orjan pitää totella isäntäänsä. Se on aika karu näkemys.

Ai totteleminen on karua? Mä tottelen esimiestäni, vaikken nyt ihan orja olekaan. Totteleminen on kivaa.

Antiikin talous rakentui orjien työvoimalle. Ilman heidän panostaan olisi varmasti moni suku ollut kovilla. Mutta hyvään kohteluun Raamattu kehotti silti. 

Esim.Egyptissä israelilaiset oli itse orjia 400 vuotta, heille oltiin väkivaltaisia. Jumala muistuttaa Mooseksen kirjassa monta kertaa kohtelemaan orjia hyvin, saatesanoilla "muista, että itsekin olet ollut orjana Egyptissä."

-Yhteiskristillinen

Eli Raamattu edustaa näkemyksiäsi asiassa. Oma näkemykseni on, että orjuus on syvästi väärin eikä orjia tule kehottaa tottelemaan. On väärin kehottaa orjia tottelemaan. Ainoa oikea toimintatapa on orjuuden täyskielto.

Ihan kuten muunkaan ihmisarvoa loukkaavan toiminnan kohdalla ei tule kehottaa uhria hyväksymään toimintaa, joka perustavia oikeuksia kuten henkilökohtaista vapautta loukkaa. 
Ilmeisesti kaikki ei näköjään ole tätä mieltä, mikä länsimaisessa yhteiskunnassa on kyllä yllättävää. 

Siis en itse ottaisi orjaa, vaikka se olisi laillista. 

Mutta en mä nyt tiedä, oliko orjuus Israelissa nyt ihan kamalaa. Kaikista pahinta oli olla heitteillä (sen takia eri sukupolvetkin asui saman katon alla) tai kulkurina, ja ihmiset pikemminkin halusivat kuulua jollekulle, johonkin. 

Orjana sulla oli katto pään päällä, ruokaa, talon väki jne. Usein karjatiloja, ja en tiedä raatoivatko sen enempää kuin vielä 100 vuotta Suomessa sitten piiat ja rengit, jotka myös tekivät töitä aamusta iltaan - vaikka jälkimmäiset olivatkin palkollisia. 

Raamattu ei muuttanut kokonaan senaikaista yhteiskuntamallia, vaikka paransi orjien asemaa. Se joidenkin asioiden salliminen tulee esille esim.siinä, että VT:ssä Jumala salli silloisena aikana hyvin yleisen moniavioisuuden (Daavidilla ja Salomolla monia vaimoja), mutta UT:ssa vedetään tiukempi, yksiavioinen linja.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
7504/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle nykyihmiselle voi tulla yllätyksenä, että ehkä tää viimeinen 100 vuotta on enemmänkin poikkeus ihmiskunnan historiassa. 

Katselin tässä yks ilta Youtubesta kuvausta Tudorien Englannista 1500-luvulta. Silloin oli isot ja leveät sängyt muodissa. Voitteko kuvitella, että siinä yhdessä sängyssä nukkui ydinperheen lisäksi muuta sukua, palvelusväkeä, ja jopa satunnaisia matkamiehiä? Osa palvelijoista nukkui tosin lähempänä takkaa, jota kohensivat yöllä. 

Siinä sitä jokaisen nykynaisen "omaa aikaa" ja Asuntomessuja. :D

-Yhteiskristillinen

Vierailija
7505/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota orjuushommaa haluaisi osa nykykristityistä käyttää ”keppihevosena” sille, että sen nojalla saisi itse valita mitä Raamatusta ottaa ja mitä jättää.

Minusta taas näyttää siltä, että jotta ihminen ei joutuisi lainkaan joustamaan ajatuksestaan tulkita Raamattua kokonaan jonain Jumalan ilmoituksena,  niin tämä  ihminen on valmis sen sijaan luopumaan ajatuksesta jokaisen ihmisen oikeudesta ihmisarvoiseen elämään  ja vapauteen orjuudesta. Aikamoista. 

Vierailija
7506/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas näyttää siltä, että jotta ihminen ei joutuisi lainkaan joustamaan ajatuksestaan tulkita Raamattua kokonaan jonain Jumalan ilmoituksena,  niin tämä  ihminen on valmis sen sijaan luopumaan ajatuksesta jokaisen ihmisen oikeudesta ihmisarvoiseen elämään  ja vapauteen orjuudesta. Aikamoista. 

Aikamoista on hyvä sana, mutta itse sanoisin, että pöyristyttävää. Järkyttävää. Eikä minusta vastaa lainkaan sitä, mitä pidän Raamatun ydinsanomana. 

Vierailija
7507/7550 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa Eeva olla taas raskaana.  Sellaiselta vaikuttaa noissa suviseuravideoissa. Väsynyt yms.

Vierailija
7508/7550 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa Eeva olla taas raskaana.  Sellaiselta vaikuttaa noissa suviseuravideoissa. Väsynyt yms.

Oli juuri ennen suviksia kaksi viikkoa yksin lasten kanssa kun Olle oli työmatkalla, niin ei ihme jos väsyttää. 

Vierailija
7509/7550 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli juuri ennen suviksia kaksi viikkoa yksin lasten kanssa kun Olle oli työmatkalla, niin ei ihme jos väsyttää. 

Kertoi joskus instassa, että isot ihmismäärät ja meteli kuormittaa häntä herkästi, ja niitä molempia on suviseuroissa. Ihana että on jaksanut kuitenkin sinne lähteä. Ei ole ihan helppo homma reissata niin monen pienen kanssa. 

Vierailija
7510/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippi on armoetu 6 min

https://srk-radio.s3.amazonaws.com/2026/007431_Kilvoitus_osa_2_rippi.mp3
Tätä sarjaa kesäseuraradiosta jaettiin aiemmin, mutta tämä osa 2 puuttui.

Vierailija
7511/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun sisällöstä on turha vääntää. Ei ole mitenkään yleistä että vlt sitä lukisi tai edes tietäisi mitä siinä sanotaan. Yksittäisiä puhujien toistelemia raamatunpätkiä lähinnä painuu mieleen. Sielähän oikein varoitellaan perehtymästä liikaa ettei tulisi omavanhurskaaksi. Ihanne on uskoa lapsen lailla ja päivän lapsina eli sokeasti ja kyselemättä tai varsinkaan kysellä perusteluita.

Vierailija
7512/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun sisällöstä on turha vääntää. Ei ole mitenkään yleistä että vlt sitä lukisi tai edes tietäisi mitä siinä sanotaan. Yksittäisiä puhujien toistelemia raamatunpätkiä lähinnä painuu mieleen. Sielähän oikein varoitellaan perehtymästä liikaa ettei tulisi omavanhurskaaksi. Ihanne on uskoa lapsen lailla ja päivän lapsina eli sokeasti ja kyselemättä tai varsinkaan kysellä perusteluita.

Lestadiolaiset eivät itse tutki Raamattua. Totellaan vain Rauhanyhdistyksen setiä ja hoetaan hauki on kala, hauki on kala.

Vierailija
7513/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi vain ekalle lapselle pidetään baby showerit. Ei sitten enää viitsitä niitä joka vuosi järjestää.

Vierailija
7514/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi vain ekalle lapselle pidetään baby showerit. Ei sitten enää viitsitä niitä joka vuosi järjestää.

Monella on tapana käydä sitten yhdessä katsomassa vauvaa syntymän jälkeen ja pitää pienimuotoiset juhlat silloin. 

Vierailija
7515/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset eivät itse tutki Raamattua. Totellaan vain Rauhanyhdistyksen setiä ja hoetaan hauki on kala, hauki on kala.

Lahko ei olisi lahko, jos säännöt ja ohjeet ei tulisi ylemmältä tasolta. Mitä siitä nyt tulisi, jos ihmiset ajattelisivat itse😉

Vierailija
7516/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa rumasti yleistetty. Itse ja lähipiirini olemme aina lukeneet paljon Raamattua. Usein tulee myös seurojen jälkeen keskusteltua lisää käsitellystä raamatunkohdasta.

- vl

Vierailija
7517/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin katosi se vl:n aloitus, missä oli tarkoitus haukkua kaikki muut, paitsi vl?

Vierailija
7518/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minun tuntemani vl-uskon mukaista opetusta tuollainen.

-vl

Vierailija
7519/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Eikä minun. (Mutta tässä ketjussa en viitsi enää keskustella, täällä on jotkut niin huonosti käyttäytyviä.)

-vl

Vierailija
7520/7550 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Onhan.