Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (7552)

Vierailija
7081/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös erikoista, että täällä mielistellään herätysliikettä, johon kuuluu eksklusiivinen pelastusoppi. Eikö näitä liikkeen ulkopuolisia yhtään haittaa se, etteivät he itsekään ole oikeita uskovaisia tämän liikkeen mukaan elleivät vl-termein ”tee parannusta” ja heistäkin tule vanhoillislestadiolaisia?

Vierailija
7082/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hauskaa on, kun nämä yhteiskristilliset konservatiivit yrittävät liittoutua vl-väen kanssa. Kuvittelevat, että perinteinen raamatuntulkinta, naisten pappeuden vastustaminen yms yhdistävät. Eivät käsitä, että vl-opin mukaan ovat aivan yhtä vääräuskoisia kuin modernimmat ev. lutit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7083/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hauskaa on, kun nämä yhteiskristilliset konservatiivit yrittävät liittoutua vl-väen kanssa. Kuvittelevat, että perinteinen raamatuntulkinta, naisten pappeuden vastustaminen yms yhdistävät. Eivät käsitä, että vl-opin mukaan ovat aivan yhtä vääräuskoisia kuin modernimmat ev. lutit.

Samasta syystä kummastuttaa välillä vl-ihmisten kohdalla vetoaminen katolisiin ja heidän oppeihin, vaikka hekään ei ole ns. oikeassa uskossa.

Vierailija
7084/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, ettei esikoislestadiolaiset ole oikeita uskovaisia vl-näkemyksen mukaan?

Vierailija
7085/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi täällä kokoajan yritetään saada muille tuomiota vanh.lestadiolaisilta vaikka itse emme halua ketään tuomita?

Jumala on ainut tuomari

Vierailija
7086/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi täällä kokoajan yritetään saada muille tuomiota vanh.lestadiolaisilta vaikka itse emme halua ketään tuomita?

Jumala on ainut tuomari

Hienoa. Eli pelastus löytyy vl-ihmisten mielestä myös vaikkapa tavallisesta luterilaisesta uskosta ja yhteisöstä?

Vierailija
7087/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vastata kysymykseen esikoislestadiolaisista? 

Vierailija
7088/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että tietyt aiheet vain ohitetaan. Ei olisi voinut arvata, että muut lestadiolaisuuden haarat kuuluu aiheeseen, josta ei puhuta.

Vierailija
7089/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju koskee vanhoillislestadiolaisuutta, pidetään se mielessä. Nyt ketjuun spämmää yksi henkilö ihan muusta. 

Vähän hassua vedota aiheeseen nyt, kun ketju on aina ohi aiheen (Eeva&Olle).

Ymmärrän kyllä ettei kaikista ole mukavaa huomata, että Raamattua tuntevissa ihmisissä on paljon muitakin, jotka tulkitsevat sitä monissa asioissa perinteisesti (kuten vl tekee).

Onpa melkoisen omahyväistä kuvitella, että vain itsensä kaltaisesti Raamattua tulkitsevat ”tuntevat Raamattua”. Täällähän on maallikot tyrmänneet teologin koulutuksen saaneet naispapit ja käytännössä naispappeuden hyväksyvät, joten omahyväisyyys kyllä täällä loistaa. 

Ei teologinen koulutus tarkoita, että se opetus olisi oikeaa. Minkä tahansa kristillisen puljun ympärille voidaan kyhätä vaikka minkälainen häkkyrä ja opettaa sitä niiden puljujen opistoissa (pastoreita valmistuu muualtakin kuin evlutista), mutta sillä vain on väliä, löytyykö sille tukea Raamatusta.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
7090/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä tiedän tästä ketjusta muita yhteiskristillisiä kuin itseni, joka yrittää houkutella lestoja aidan toiselle puolelle. :)

Eikä mua haittaa, vaikken heidän mielestään ole uskossa. Itse tiedän olevani 100 % uskossa, tulin aikoinani rytinällä uskoon. Toki parannusta teen joka päivä, en voi mäkään henkseleitä paukutella tai ylpeillä.

Lestojen suhteen on tunne, niin kuin oisin Etelä-Korean puolella ja yrittäisin huiskuttaa Pohjois-Koreaan "hei siskot ja veljet, tulkaa tänneee." :D

-Yhteiskristillinen

Vierailija
7091/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, ettei esikoislestadiolaiset ole oikeita uskovaisia vl-näkemyksen mukaan?

on ja kaikki muutkin lestadiolaiset ovat eriseuraa. Vl-liikkeen mukaan muiden lestaiolaisten pitää tehdä parannus

Vierailija
7092/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kummastuttaa välillä vl-ihmisten kohdalla vetoaminen katolisiin ja heidän oppeihin, vaikka hekään ei ole ns. oikeassa uskossa.

Totta muuten! En olekaan aiemmin tullut ajatelleeksi tätä. Katolisetkin ovat heistä vääräoppisia, mutta vedotaan kuitenkin heidän näkemykseensä naisten pappeudesta ja esim. ehkäisystä (vaikka todellisuudessa harva katolinen suhtautuu kielteisesti ehkäisyyn ja sitä käytetään).

Vierailija
7093/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju koskee vanhoillislestadiolaisuutta, pidetään se mielessä. Nyt ketjuun spämmää yksi henkilö ihan muusta. 

Ymmärrän kyllä ettei kaikista ole mukavaa huomata, että Raamattua tuntevissa ihmisissä on paljon muitakin, jotka tulkitsevat sitä monissa asioissa perinteisesti (kuten vl tekee).

Onpa melkoisen omahyväistä kuvitella, että vain itsensä kaltaisesti Raamattua tulkitsevat ”tuntevat Raamattua”. Täällähän on maallikot tyrmänneet teologin koulutuksen saaneet naispapit ja käytännössä naispappeuden hyväksyvät, joten omahyväisyyys kyllä täällä loistaa. 

Ei teologinen koulutus tarkoita, että se opetus olisi oikeaa. Minkä tahansa kristillisen puljun ympärille voidaan kyhätä vaikka minkälainen häkkyrä ja opettaa sitä niiden puljujen opistoissa (pastoreita valmistuu muualtakin kuin evlutista), mutta sillä vain on väliä, löytyykö sille tukea Raamatusta.

-Yhteiskristillinen

Sähän teilasit jo aiemmin naispuolisen papin, joka puhui ihan täyttä asiaa Raamatusta. Mutta kun sulle ei kelpaa, jos on nainen kyseessä. :)

Vierailija
7094/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä tiedän tästä ketjusta muita yhteiskristillisiä kuin itseni, joka yrittää houkutella lestoja aidan toiselle puolelle. :)

Eikä mua haittaa, vaikken heidän mielestään ole uskossa. Itse tiedän olevani 100 % uskossa, tulin aikoinani rytinällä uskoon. Toki parannusta teen joka päivä, en voi mäkään henkseleitä paukutella tai ylpeillä.

Lestojen suhteen on tunne, niin kuin oisin Etelä-Korean puolella ja yrittäisin huiskuttaa Pohjois-Koreaan "hei siskot ja veljet, tulkaa tänneee." :D

-Yhteiskristillinen

Sanot, että et voi henkeleitä paukutella ja ylpeillä, mutta olet tässä sivutolkulla hokenut, miten toiset eivät ole raamatullisia, naispuolisista papeista ei ole mihinkään jne. Kannattaisiko kaivella sitä hirttä omasta silmästä sen sijaan, että keskityt perustelemaan toisille, miksi he eivät usko mielestäsi oikealla tavalla?

Vierailija
7095/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että tietyt aiheet vain ohitetaan. Ei olisi voinut arvata, että muut lestadiolaisuuden haarat kuuluu aiheeseen, josta ei puhuta.

En ole vl, mutta tiedän aiheesta: muut vl-haarat ovat aivan yhtä harhaoppisia vl-opetuksen mukaan kuin muutkin kristityt. Jopa niitä pidetään harhaoppisina, jotka lähtivät 60-luvun hajaannuksen myötä (eli kun papit lähtivät vl-porukasta ja siinä samassa osa vl-väestä lähti pappien mukana).

Vierailija
7096/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Sähän teilasit jo aiemmin naispuolisen papin, joka puhui ihan täyttä asiaa Raamatusta. Mutta kun sulle ei kelpaa, jos on nainen kyseessä. :)

Niin teilasinkin. Teilaan kaikki naispapit ja jos mulla valta olisi, patistaisin ne samaan penkkiriviin seurakuntalaisten kanssa. <3 Tai menköön seurakunnanpalvelijaksi (diakoni), siinä riittää hyvin monipuolista työsarkaa ja saa ehkä jopa paremminkin yhteyden ihmisiin, kuin pastorina.

Ehkä jossain pioneeritason lähetystyössä voi nainen johtaa seurakuntaa, silloin kun siellä pakanakentällä vielä Raamatun osaavia miehiä ei ole saatavilla. Mutta sitten kun se miespastori löytyy, niin nainen penkinkuluttajaksi. 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
7097/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Sanot, että et voi henkeleitä paukutella ja ylpeillä, mutta olet tässä sivutolkulla hokenut, miten toiset eivät ole raamatullisia, naispuolisista papeista ei ole mihinkään jne. Kannattaisiko kaivella sitä hirttä omasta silmästä sen sijaan, että keskityt perustelemaan toisille, miksi he eivät usko mielestäsi oikealla tavalla?

Hmm, ehken täsmentänyt mitä tarkoitin. Olen 100 % uskossa ja naispappeutta puoltavia kohtia löydän Raamatusta 0 %. 

(Ainut poikkeus jota mietin, on naistuomari ja profeetta Debora, joka kuvattiin "Israelin äidiksi". Mutta olikin aika tiukka täti, toisin kuin naispapit. Ehkä ne Deboran aikalaiset miehet oli lökäpöksyjä ja Jumala joutui ottamaan jumalisen naisen hommiin.)

Mutta se mitä puhun parannuksen teosta, niin viittasin tavallisiin synteihin, mitä vastaan nyt jokainen uskova taistelee tässä elämässä. 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
7098/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Hmm, ehken täsmentänyt mitä tarkoitin. Olen 100 % uskossa ja naispappeutta puoltavia kohtia löydän Raamatusta 0 %. 

(Ainut poikkeus jota mietin, on naistuomari ja profeetta Debora, joka kuvattiin "Israelin äidiksi". Mutta olikin aika tiukka täti, toisin kuin naispapit. Ehkä ne Deboran aikalaiset miehet oli lökäpöksyjä ja Jumala joutui ottamaan jumalisen naisen hommiin.)

Mutta se mitä puhun parannuksen teosta, niin viittasin tavallisiin synteihin, mitä vastaan nyt jokainen uskova taistelee tässä elämässä. 

-Yhteiskristillinen

Luin Deboran tarinan. Itse asiassa, Raamattu kun itse selittää itseänsä, niin Deboran ja kaverinsa, sotaurho Baarakin ylistysvirrestä löytyy se ratkaisu, miksi Debora oli koko Israelin tuomari ja johtaja. 

"Israel oli johtoa vailla, peräti vailla, kunnes sinä, Debora, nousit, sinä, Israelin äiti.

8 He valitsivat uusia jumalia; silloin oli sota porteilla asti, mutta ei näkynyt kilpeä, ei keihästä Israelin neljänkymmenen tuhannen joukossa."

Eli suomeks: Israelista kun ei löytyny Jumalalle kuuliaista miestä johtajaksi ja porukka pyöri epäjumalien parissa, niin Jumala nosti esille uskovan naisen. Yleensä valtakunnasta löytyy joku Jumalalle kuuliainen mies, mutta tuolloin ei. Baarak oli jees, mutta halusi taisteluun Deboran tueksi, eli oli ilmeisesti aika pelokas tapaus.

Mulle tulee mieleen "Jumalan naispoikkeuksista" Päivi Räsänen. Miehet kun eivät uskalla nousta niin näkyvästi vastustamaan syntiä, niin Päivi uskaltaa. Eikä mua haittaisi vaikka Päivistä tulisi meidän Deboramme, eli pääministeri tai pressa.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
7099/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset näköjään kelpaavat tulkkaamaan puheita, kun nyt kuuluu kesäseuraradiosta ruotsinkielinen puhe ja sitä tulkkaa nainen. 

Vierailija
7100/7552 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös erikoista, että täällä mielistellään herätysliikettä, johon kuuluu eksklusiivinen pelastusoppi. Eikö näitä liikkeen ulkopuolisia yhtään haittaa se, etteivät he itsekään ole oikeita uskovaisia tämän liikkeen mukaan elleivät vl-termein ”tee parannusta” ja heistäkin tule vanhoillislestadiolaisia?

Miten sitä mielistellään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän