Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (6484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekö teistä normaali täysjärkinen aikuinen 16v lapsensa sossujen juttusille, koska tämä on ottanut korvakorut?
No tuo ei taatusti ole ollut se syy 😂
Toki lapsi on voinut niin väittää.
Mutta vastauksena: ei vie normaali aikuinen tuollaisesta syystä, ei todellakaan.
Haastateltava videolla näin kertoi, eikä sinänsä ole syytä olettaa hänen valehtelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lyhyesti referoida, mistä ongelmista nyt puhutaan ja mitä. Siis ihan omin sanoin edes muutamalla lauseella.
Ei, hän haluaa videolleen katsojakertoja. Ei suostu, on yritetty
On kyllä yritetty, mutta sinä poistatat ne, ja päälle tällaista jankutusta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lyhyesti referoida, mistä ongelmista nyt puhutaan ja mitä. Siis ihan omin sanoin edes muutamalla lauseella.
Tuossa videolla siis haastateltu nainen kertoi vanhempiensa joskus keskustelleen, että tiesivät yhdeltä pieneltä paikkakunnalta 7 eri perhettä, joissa oli insestiä. Jos tämä(kin) on totta niin tosiaan pitäisi jokaisen järkyttyä, vaikka sinänsä yhteisön ongelmat on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin tänään 4 tuntia kesäseuraradiota automatkalla. Joukossa oli mukavia virsiä ja siionin lauluja sekä hyviäkin keskusteluita, mutta kaikista ohjelmaosioista en teologisesti perustanut. Eräs puhuja esimerkiksi totesi pelastuksesta, että Jumala olisi jo etukäteen päättänyt, kenelle antaa "osallisuuden armosta" ja kenelle ei. Eli joillakin ei olisi edes mahdollisuutta pelastua. Aivan kestämätön ajatus teologisesti. Kyllä jokainen ihminen on osallinen Jumalan armosta, mutta evankeliumista kuulevista on itsestään kiinni, heräävätkö kuulemaan sitä ja ottamaan sanan vastaan. Mutta todellakaan ei ole tuollaista armottomuutta, että Jumala loisi ihmisiä jo lähtökohtaisesti kadotukseen joutuviksi.
”Eräs puhuja esimerkiksi totesi pelastuksesta, että Jumala olisi jo etukäteen päättänyt, kenelle antaa "osallisuuden armosta" ja kenelle ei.”
Outoa, tuo ei ole edes vl-opin virallinen kanta. Raamatunkin mukaan Jumalan hyvyys, armo ja rakkaus on tarkoitettu jokaiselle ihmiselle. Liikkeen sisällä on ilmeisesti edelleen paljon tietynlaisia harhaoppeja, näitä pitäisi muiden puhujien, pappien eritoten suitsia ja oikoa aika painokkaastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekö teistä normaali täysjärkinen aikuinen 16v lapsensa sossujen juttusille, koska tämä on ottanut korvakorut?
No tuo ei taatusti ole ollut se syy 😂
Toki lapsi on voinut niin väittää.
Mutta vastauksena: ei vie normaali aikuinen tuollaisesta syystä, ei todellakaan.
Vaikutti että olisi ollut jopa vl:n luottosossu. Eli oli heti valmis toimimaan vanhempien vaatimusten mukaan. Tällaista olen itsekin aikoinani huomannut, eli sossun kohtelu riippui henkilökohtaisista suhteista.
Monista yhteisön ongelmista huolimatta on paljon hyviä muistoja lapsuudesta yhteisön sisällä ja sen tilaisuuksissa jne. Sitten kun kuulee näitä kamalia tapahtuneita asioita, niin tuntuu kuin sellanen musta vyöry tulvisi omien mielikuvien päälle. Jotenkin surullista. Monenlaista todellisuutta tässäkin yhteisössä eletään.
Nuo pedofiilitapaukset on kauheita. Mutta olisi kyllä uskomaton sattuma että jollekin paikkakunnalle olisi osunut 7 vl-pedofiilia.
Hurtigin tutkimus Taivaan taimet käsitteli vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä tapahtunutta lasten hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. Tutkimuksen perusteella hyväksikäyttötapauksia löytyi paljon enemmän kuin liikkeessä oli aiemmin tunnistettu, mutta Hurtig ei väittänyt, että seksuaalinen hyväksikäyttö tai pedofilia olisi vanhoillislestadiolaisuudessa yleisempää kuin väestössä keskimäärin. Päinvastoin hänen tutkimustaan referoineissa lähteissä todetaan, ettei ilmiö näyttänyt olevan yleisempi kuin muuallakaan yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Viekö teistä normaali täysjärkinen aikuinen 16v lapsensa sossujen juttusille, koska tämä on ottanut korvakorut?
Ei vie, eikä ole kukaan lestadiolainenkaan vanhempi vienyt. Näillä jutuilla kyllä saadaan aina noita klikkiotsikoita, kun ei kerrota asiakokonaisuuksia tai sitten ei ole ymmärretty asioista kokonaisuuksia. Mikään korvakorujen ottaminen ei ole sossuasia edes missään uskonnollisessa ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo pedofiilitapaukset on kauheita. Mutta olisi kyllä uskomaton sattuma että jollekin paikkakunnalle olisi osunut 7 vl-pedofiilia.
Hurtigin tutkimus Taivaan taimet käsitteli vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä tapahtunutta lasten hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. Tutkimuksen perusteella hyväksikäyttötapauksia löytyi paljon enemmän kuin liikkeessä oli aiemmin tunnistettu, mutta Hurtig ei väittänyt, että seksuaalinen hyväksikäyttö tai pedofilia olisi vanhoillislestadiolaisuudessa yleisempää kuin väestössä keskimäärin. Päinvastoin hänen tutkimustaan referoineissa lähteissä todetaan, ettei ilmiö näyttänyt olevan yleisempi kuin muuallakaan yhteiskunnassa.
Insestillä voidaan tarkoittaa myös sitä, että sisarukset tekee asioita pienemmille sisaruksille. Monet näistä tapauksista on ilmeisesti olleet tälläisiä, ikäerot on niin isoja monilapsisissa perheissä, että mahdollistuu. Perhedynamiikassa ja sisaruussuhteissa, kasvatuksessa on kyllä pahoja ongelmia, jos näitä asioita ilmenee. Ei normaalisti kehittynyt ja normaalisti ajatteleva, normaalin suhteen sisaruksiin luonut teini lähde tekemään pahaa pikkusisarukselleen. Jotain on pahasti silloin pielessä monessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekö teistä normaali täysjärkinen aikuinen 16v lapsensa sossujen juttusille, koska tämä on ottanut korvakorut?
Ei vie, eikä ole kukaan lestadiolainenkaan vanhempi vienyt. Näillä jutuilla kyllä saadaan aina noita klikkiotsikoita, kun ei kerrota asiakokonaisuuksia tai sitten ei ole ymmärretty asioista kokonaisuuksia. Mikään korvakorujen ottaminen ei ole sossuasia edes missään uskonnollisessa ryhmässä.
Miksi tuo nainen valehtelisi omilla kasvoillaan? Ei siinä ole järkeä. Totuus on usein tarua ihmeellisempi.
Tää on aina tätä, kun "totuuksia" esittää nuoret, jotka ei oo alunperinkää sisäistäny noita uskonasioita. Heijä kannatteis jutella asioista enste vanhempiensa tai jonku muu vanhemma ihmise kans, ennen ku menee julkisest esittää asians. Sillai ei tekis ittiää iha naurualaseks.
Karavaani kulkee (kohti suviseuroja) ja kojootit ulvoo...
Vierailija kirjoitti:
Tää on aina tätä, kun "totuuksia" esittää nuoret, jotka ei oo alunperinkää sisäistäny noita uskonasioita. Heijä kannatteis jutella asioista enste vanhempiensa tai jonku muu vanhemma ihmise kans, ennen ku menee julkisest esittää asians. Sillai ei tekis ittiää iha naurualaseks.
Kenen vastuulla se on jos 16v ei ole sisäistänyt uskonasioita, siitä huolimatta, että luultavasti viety viikoittain seuroihin? Eiköhän tässä voi osoittaa vanhempia ja yhteisön tapaa antaa uskontokasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Tää on aina tätä, kun "totuuksia" esittää nuoret, jotka ei oo alunperinkää sisäistäny noita uskonasioita. Heijä kannatteis jutella asioista enste vanhempiensa tai jonku muu vanhemma ihmise kans, ennen ku menee julkisest esittää asians. Sillai ei tekis ittiää iha naurualaseks.
Juuh, lapset tappelee. Naurattais, jos ei itkettäis.
Vierailija kirjoitti:
Karavaani kulkee (kohti suviseuroja) ja kojootit ulvoo...
Ja kojootteja tuntuu riittävän.
Hyvin on muuten tämä ketju pysynyt hengissä. Ihmeen paljon se lestadiolaisuus sitten kiinnostaa. Sikälikin hyvä, että nyt on nuo suviseurat, niin saa ihmiset tietoa tästä.
Senhän takia nuorisoa lähtee tästä yhteisöstä, jos nuori kasvava ihminen näkee miten korvakoruista tehdään iso syntikysymys ja samalla näkee miten lapsiin kohdistuneita rikoksia on salailtu ja mitätöity, niin eihän se normaalilla mielellä varustetulle ihmiselle enää näytä millään tavalla tolkulliselta yhteisöltä, johon kannattaa kuulua. Yhteisöllä on silloin peiliin katsomisen paikka, mikä kaikki on mennyt pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on muuten tämä ketju pysynyt hengissä. Ihmeen paljon se lestadiolaisuus sitten kiinnostaa. Sikälikin hyvä, että nyt on nuo suviseurat, niin saa ihmiset tietoa tästä.
Kiinnostaa lähinnä niitä ihmisiä, joilla on joku kytkös yhteisöön. Muille lestadiolaisuus näyttää samalta kuin lestadiolaisille helluntailaisuus, mormonit tai Jehovantodistajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on muuten tämä ketju pysynyt hengissä. Ihmeen paljon se lestadiolaisuus sitten kiinnostaa. Sikälikin hyvä, että nyt on nuo suviseurat, niin saa ihmiset tietoa tästä.
Kiinnostaa lähinnä niitä ihmisiä, joilla on joku kytkös yhteisöön. Muille lestadiolaisuus näyttää samalta kuin lestadiolaisille helluntailaisuus, mormonit tai Jehovantodistajat.
Just muutama työkaveri mainitsi tästä yhteisöstä kiinnostuneena. Heillä ei sukulaisia tai muita yhteyksiä liikkeeseen.
No tuo ei taatusti ole ollut se syy 😂
Toki lapsi on voinut niin väittää.
Mutta vastauksena: ei vie normaali aikuinen tuollaisesta syystä, ei todellakaan.