Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (5306)

Vierailija
4401/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jobin kirja se vasta outo onkin. 

En pidä uskottavana, että rakastava Jumala saatanan yllyttämänä sallisi tämän kiusata ja lähes tuhota ihmisen. Joku muu tarkoitus tuolla kertomukselle on. Lähinnä ehkä se, ettei vaikeudet johdu ihmisen syyllisyydestä aina kuten siinä historiallisessa kulttuuriympäristössä usein ajateltiin. Siunaukset/vaikeudet/luonnonkatastrofit oli aina jumalien päätöksiä eikä ihmiset aina edes tienneet mitä olivat "tehneet väärin". 

Vierailija
4402/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksihän osaa yhteisöstä lähteneistä vainotaan, uhkaillaan ja kiusataan yhteisön jäsenten toimesta? Ihan käsittämätöntä. Niin kuin se nainen  somessa kertoi somessa, että joku 14 lapsen isä vainonnut (kavereidensa kanssa?), siis vain siksi, ettei joku halua olla enää vl? En vaan käsitä koska miksi se näitä yhteisössä olevia häiritsee? Siis mikä synnyttää tälläistä käytöstä? Ei kyllä kuulu vl-oppiin tuo mutta huolestuttavan monen kokemus mitä on lukenut.

Tämä on kyllä jännää käytöstä. Itse jouduin Vapaakirkosta lähtemisen takia kokemaan samaa.

Oletko koskaan puhunut asiasta missään ex-uskovien vertaistukiryhmässä tai vastaavassa? Löytyisiköhän sieltä selityksiä tuolle käytökselle? Surun ilmaukset ja käännytysyritykset ovat helpommin ymmärrettäviä reaktioita, mutta tuollainen vainoaminen on oudomman kuuloista. Itsellä tulee mieleen, että lähtösi olisi tuntunut vainoajasta jostain syystä pelottavalta (esim. muistutti häntä hänen omista ajatuksistaan) tai sitten siltä, että hän koki menettäneensä kontrollin sinuun tai jotain. Tosi asiatonta käytöstä noin lievästi sanoen joka tapauksessa. Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan tuollaista. 

En ole ollut missään vertaistukiryhmässä. Muutin vain siltä paikkakunnalta pois, kun se vainoaminen oli tosi laajaa. Tuo oli vain yksi tapaus ja yksi henkilö joka ajoi autolla takaa. Oli paljon muutakin vainoamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4403/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä uskottavana, että rakastava Jumala saatanan yllyttämänä sallisi tämän kiusata ja lähes tuhota ihmisen. Joku muu tarkoitus tuolla kertomukselle on. Lähinnä ehkä se, ettei vaikeudet johdu ihmisen syyllisyydestä aina kuten siinä historiallisessa kulttuuriympäristössä usein ajateltiin. Siunaukset/vaikeudet/luonnonkatastrofit oli aina jumalien päätöksiä eikä ihmiset aina edes tienneet mitä olivat "tehneet väärin". 

Jobin kirjan yksi sanoma on, että kärsimys on osaksi mysteeri, jota ei voi ihmisjärjellä selittää, mutta jolla on Jumalan suunnitelmassa jokin tarkoitus.

Jobin kirjaa muuten pidetään kirjallisesti äärimmäisen korkeatasoisena, se luetaan usein maailmankirjallisuuden merkkiteosten joukkoon. (Ohis).

Vierailija
4404/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajatuksia herättää tämä lehtiotsikko?

"Onko kristillinen yhteisö sitten ulkonäköpaineiden ja kauneusihanteiden suhteen armollisempi kuin sekulaari maailma? Tuskin."

Samaa mieltä. Jos jossakin niin monissa yhteisöissä ollaan epäarmollisia toisten ulkonäköä kohtaan. Sitä kontrolloidaan ja tarkkaillaan, annetaan tarkkoja sääntöjä lapsesta asti. Ei anneta jokaisen näyttää kuin haluaa. Vaikka

"Jeesus sanoi että ihmisen arvo ja hyvyys tulevat sydämestä – teoista, sanoista ja lähimmäisenrakkaudesta. Todellinen kauneus on sitä, että ihminen heijastaa hyvyyttä ja armollisuutta. "

Missä lehdessä tällainen otsikko on ollut?

Vierailija
4405/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jobin kirjan yksi sanoma on, että kärsimys on osaksi mysteeri, jota ei voi ihmisjärjellä selittää, mutta jolla on Jumalan suunnitelmassa jokin tarkoitus.

Jobin kirjaa muuten pidetään kirjallisesti äärimmäisen korkeatasoisena, se luetaan usein maailmankirjallisuuden merkkiteosten joukkoon. (Ohis).

Sitäkään kirjaa ei kuitenkaan kannata irrottaa historiallisesta viitekehyksestään. En pidä sen tarjoamaa jumalakuvaa kirjaimellisesti totena. VT:n puolella on paljon vertauskuvallisuutta. Kannattaa lukea kirjallisuutta vaikkapa muinaisen Lähi-idän imperiumeista. Raamattu ei syntynyt tyhjiössä.

Vierailija
4406/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen saanut kärsiä paljon ihmisten takia."

Tämäpä se. Ei ole Jumalan tahto, että ihminen kärsii muiden ihmisten pahuudesta. 

Jos ei ole, miksi ihmiset sitten kärsivät siitä? Jumala on kaikkivaltias, miksei estä toiseen ihmiseen kohdistuvaa pahuutta?

Vierailija
4407/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tulee julkisuuteen, niin pitää kestää negatiivista palautetta. 

Somessa esiintyviä henkilöitä ei ole sen suurempi oikeus kohdella epäasiallisesti. Eikä huono käytös ole sen oikeutetumpaa. 

Mitä huonoa käytöstä on sanoa synnytyskoneeksi? Jos joka vuosi synnyttää, niin silloinhan on sellainen. Sehän on vain fakta. Jos se jotenkin harmittaa tai satuttaa itseä, niin silloin pitää miettiä, että mistä se johtuu. Voisiko se esim johtua siitä, ettei haluaisikaan joka vuosi synnyttää?

Sanan “synnytyskone” ongelma ei yleensä ole siinä, että henkilöllä on paljon lapsia, vaan siinä, että ihmistä verrataan koneeseen. Se  kuulostaa vähättelevältä, koska ihminen määritellään silloin vain yhden toiminnan kautta.

Se, että joku loukkaantuu sanasta, ei automaattisesti tarkoita, ettei hän haluaisi synnyttää usein. Moni voi olla täysin tyytyväinen lapsilukuunsatai olla jopa lapseton ja silti kokea sanan epäasiallisena.

Kyse on myös sivistyneistä käytöstavoista. Ihmisistä ei  ole kohteliasta puhua leimaavilla tai halventaviksi koettavilla nimityksillä, vaikka niiden taustalla olisi jokin tosiasiallinen havainto. Saman asian voi ilmaista asiallisesti esimerkiksi sanomalla: “Hän on synnyttänyt lähes joka vuosi.”

Vierailija
4408/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän osaa yhteisöstä lähteneistä vainotaan, uhkaillaan ja kiusataan yhteisön jäsenten toimesta? Ihan käsittämätöntä. Niin kuin se nainen  somessa kertoi somessa, että joku 14 lapsen isä vainonnut (kavereidensa kanssa?), siis vain siksi, ettei joku halua olla enää vl? En vaan käsitä koska miksi se näitä yhteisössä olevia häiritsee? Siis mikä synnyttää tälläistä käytöstä? Ei kyllä kuulu vl-oppiin tuo mutta huolestuttavan monen kokemus mitä on lukenut.

Paskapuhetta

Vierailija
4409/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä on tullut monta sivua viestejä. Viimeisimpänä ilmeisesti mietitty suuren perheen äidin tunnelmia.

Ne on hyvin moninaisia, uskallan väittää että skaala on laaja😅

Välillä väsyttää, olo tuntuu lähes toivottomalta, miten minä riitän, onko meistä tähän? Silti jokainen lapsi (ja nyt jo lapsenlapsetkin) on niin hirmu rakas. Koen ison perheen suurena rikkautena. Ihanaa on myös nähdä kuinka tärkeitä sisarukset ovat toisilleen. Ja kun katsoo taaksepäin, niin huomaa että kaikki on mennyt hyvin, miten paljon paremmin Taivaan Isä on osannut elämäni suunnitella, kuin minä itse.

Minä koen elämäni niin hirmu vapaaksi, kun ruorissa on Jumala eikä minä itse. Voin luottaa että ”kuuliaiset lapset Hän on luvannut siunata” vaikka välillä ”minua hän kurittaa, koska lastaan rakastaa”.

En siis väitä että suuren perheen äiti pääsee helpolla tai nauttii joka hetkestä, mutta mihinkään en osaani vaihtaisi. 
Maria

Ei pahalla mutta olisin mielellään kuullut jotain muuta kuin tätä yleistä vl-puhetta. Sitä paitsi kaikilla ei mene kaikki hyvin, ei vaikka kuinka olisi uskovainen vilpittömällä mielellä. Joten nuo lauseet on hieman typeriä ja loukkaavia niitä kohtaan, jotka kohtaa pahoja vaikeuksia. Lapsiakin kuolee nälkään ja tauteihin, ihmisten pahoihin tekoihin ympäri maailmaa, nämähän on vl-opin mukaan niitä varmimmin uskovia. Silti heille tapahtuu pahoja asioita. 

Mua kiinnostaisi aidot ajatukset. Olisi ihan virkistävää jos joku uskaltaisi omilla kasvoillaan sanoa "en nyt haluaisi uutta raskautta mutta uskon kuitenkin vl-oppiin niin saa tulla uusi lapsi jos on tullakseen". Yms. Surullista että niitä aitoja ajatuksia alkaa kuulla vasta sitten kun elämäntilanne on jostain syystä pahasti eskaloitunut ja ehkä yhteisöstä lähteminenkin tullut vaihtoehdoksi. Se tekee ihmisen psyykelle hyvää jos voi peittelemättä kertoa miltä tuntuu. Salailu ja panttaaminen taas, ne syö ihmisen sisältä päin. 

Pitääkö tässä alkaa keksimään tarinoita, että saat tyydytyksen pakkomielteellesi? :D

Vierailija
4410/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olisi kivaa, jos joku vahvistaisi ennakkoluuloni kertomalla juuri sellaisia asioita, joita haluan kuulla. Olen pettynyt, jos en saa haluamaani kertomusta. Se on merkki siitä, että kukaan ei kerro todellisia ajatuksiaan. 

Todelliset ajatukset ovat aina niitä ajatuksia, joita itsellänikin on, sillä en usko, että kukaan voi aidosti olla eri mieltä kuin minä. 

Tässä lyhyt tiivistelmä täältä lukemastani.

Vierailija
4411/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olisi kivaa, jos joku vahvistaisi ennakkoluuloni kertomalla juuri sellaisia asioita, joita haluan kuulla. Olen pettynyt, jos en saa haluamaani kertomusta. Se on merkki siitä, että kukaan ei kerro todellisia ajatuksiaan. 

Todelliset ajatukset ovat aina niitä ajatuksia, joita itsellänikin on, sillä en usko, että kukaan voi aidosti olla eri mieltä kuin minä. 

Osuva tiivistelmä, juuri näin täällä kirjoitellaan. Toki höystettynä ilkeydellä.

Vierailija
4412/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuva tiivistelmä, juuri näin täällä kirjoitellaan. Toki höystettynä ilkeydellä.

Tuo aiempi on tyhmä viesti, että olen aivan varma, että kehut omaa viestiäsi.

Ja jälleen samaa uhriutumista, eli miksi vl uhriutuu aina? Eikö kestetä mitään muuta ajatusta, kuin se mitä on pakkosyötetty? 

Teidän kannattaisi olla enemmän tekemisissä muiden ihmisten kanssa, kun näyttää ettette kykene kohtaamaan kuin yhdenlaisia mielipiteitä.

Vierailija
4413/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen samaa uhriutumista, eli miksi vl uhriutuu aina? Eikö kestetä mitään muuta ajatusta, kuin se mitä on pakkosyötetty? 

Teidän kannattaisi olla enemmän tekemisissä muiden ihmisten kanssa, kun näyttää ettette kykene kohtaamaan kuin yhdenlaisia mielipiteitä.

Luinkohan nyt ihan oikein?

Kuka täällä haluaa kuulla vain yhdenlaisia mielipiteitä? 🤣

Täällähän hyväksytään pelkästään se mielipide, että vl on aivopesty synnytyskone. 😂

Muut mielipiteet eivät ole ”aitoja”.

Vierailija
4414/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse voi aina näyttää hyvää esimerkkiä sietämällä kypsällä tavalla eriäviä ja omasta ajattelusta poikkeavia näkemyksiä.

Vierailija
4415/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajatuksia herättää tämä lehtiotsikko?

"Onko kristillinen yhteisö sitten ulkonäköpaineiden ja kauneusihanteiden suhteen armollisempi kuin sekulaari maailma? Tuskin."

Samaa mieltä. Jos jossakin niin monissa yhteisöissä ollaan epäarmollisia toisten ulkonäköä kohtaan. Sitä kontrolloidaan ja tarkkaillaan, annetaan tarkkoja sääntöjä lapsesta asti. Ei anneta jokaisen näyttää kuin haluaa. Vaikka

"Jeesus sanoi että ihmisen arvo ja hyvyys tulevat sydämestä – teoista, sanoista ja lähimmäisenrakkaudesta. Todellinen kauneus on sitä, että ihminen heijastaa hyvyyttä ja armollisuutta. "

Missä lehdessä tällainen otsikko on ollut?

no ei ainakaan Päivämiehessä

Vierailija
4416/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle Areenassa on vieläkin nähtävillä ohjelma lahkoista lähteneet avec Tastula. Siellä ex lestadiolainen Vuokko Ilola kertoo kokemuksiaan.

Vuokosta veeällät kirjoittivat tosi ikävästi eri palstoilla. Vl-logiikan mukaan nämä kirjoittajat eivät tietenkään ole  uskossa ? 

Vierailija
4417/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luinkohan nyt ihan oikein?

Kuka täällä haluaa kuulla vain yhdenlaisia mielipiteitä? 🤣

Täällähän hyväksytään pelkästään se mielipide, että vl on aivopesty synnytyskone. 😂

Muut mielipiteet eivät ole ”aitoja”.

"Täällähän hyväksytään pelkästään se mielipide, että vl on aivopesty synnytyskone. 😂"

Tuo ei ole mielipide lainkaan, vaan vl-opetusta. Ja yksi syy sille, ettei muunlaisia mielipiteitä hyväksytä. Kun ehkäisy on kiellettyä ja aivopesun keinoilla juurrutettu mieliin, ei asiasta keskustella. 

Vierailija
4418/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle Areenassa on vieläkin nähtävillä ohjelma lahkoista lähteneet avec Tastula. Siellä ex lestadiolainen Vuokko Ilola kertoo kokemuksiaan.

Vuokosta veeällät kirjoittivat tosi ikävästi eri palstoilla. Vl-logiikan mukaan nämä kirjoittajat eivät tietenkään ole  uskossa ? 

Oisko sinne ”eri palstoille” kirjoittelevat käyneet ottamassa mallia tästä ketjusta? Täällä osataan kirjoittaa toisista ihmisistä tosi ikävästi.

Vierailija
4419/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse voi aina näyttää hyvää esimerkkiä sietämällä kypsällä tavalla eriäviä ja omasta ajattelusta poikkeavia näkemyksiä.

Olin kirjoittamassa jotain ihan samaa. 

Vierailija
4420/5306 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja siksi minulla ei ole tarvetta osoittaa olevani oikeassa, enkä edes viitsi puolustaa omia omantunnonkysymyksiä/ideologiaa, tai millä nimellä niitä kutsuukin. Ne ei ole tämän leskustelun aihe, joten ei niistä sen enempää. 

Miksi vl on kuin perseeseen ammuttu karhu, joku esittää eriävän mielipiteen tai näkemyksen?

En oikeasti käsitä tuota herkkähipiäisyyttä, jotain täytyy olla pahasti pielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä