Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (2931)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttämällä taivaaseen. . .
...ehkäisemällä helvettiin.
Raamatun mukaan kaikki synnit paitsi yksi on anteeksi annettavissa, myös ehkäisy siten.
Usein olen liikkeeseen kuulumattomana ajatellut, että minusta ei ikinä olisi suurperheen äidiksi. Fyysinen terveyteni ei kestäisi raskauksia, mutta en jaksaisi henkisestikään. Kuormitun metelistä. Yöheräilyt ottavat voimille, kun olen jo valmiiksi herkkäuninen. Eikä niitä voimia minulla olisi rajattomasti. Jossakin vaiheessa joko keho tai mieli laittaisi stopin. Ihailen ihmisiä, joista on suurperheen äideiksi, mutta itsestäni ei olisi. Onneksi en ole joutunut murehtimaan siitä, joutuisinko venymään yli omien voimieni.
Miksi täällä taas poistellaan viestejä?
Mitä pahaa vaikka tässä oli:
”Yhteisö ei voi olla vastuussa yksilön omakohtaisesta uskosta. Surua (ja varmasti myötätuntoakin) uskon kieltäminen toisissa uskovaisissa herättää.”
Vierailija kirjoitti:
”Yhteisö ei voi olla vastuussa yksilön omakohtaisesta uskosta. Surua (ja varmasti myötätuntoakin) uskon kieltäminen toisissa uskovaisissa herättää.”
Tai tässä:
Yleensä ”ongelma” on se, että joku haluaa muodostaa omaehtoisen uskonkäsityksen. Eli muuttaa uskoa oman mielensä mukaiseksi. Sitä, joka on seurakunnassa koettu Raamatun ja Pyhän Hengen ilmoittamaksi.
Siksi ongelma on vaikea poistaa keskustelemalla.
Molemmat poistettu 🙄
Tiedoksi siis taas keskustelijoille, että (ainakin vl-) viestejä karsitaan reippaasti.
Älä kirjoita tai ota viestisi talteen.
Johanneksen ilmestyksessä varoitetaan ”muokkaamasta” Raamattua (ja muistutan tässä myös itseäni):
Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai tässä:
Yleensä ”ongelma” on se, että joku haluaa muodostaa omaehtoisen uskonkäsityksen. Eli muuttaa uskoa oman mielensä mukaiseksi. Sitä, joka on seurakunnassa koettu Raamatun ja Pyhän Hengen ilmoittamaksi.
Siksi ongelma on vaikea poistaa keskustelemalla.
Molemmat poistettu 🙄
En minä noita poistattaisi, vaikka ovatkin erittäin ärsyttäviä. Usko= vlusko.
Vierailija kirjoitti:
Johanneksen ilmestyksessä varoitetaan ”muokkaamasta” Raamattua (ja muistutan tässä myös itseäni):
Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.
Kumpaa tuossa nyt tarkoitetaan, koko Raamattua vai tuota Johanneksen ilmestystä? Minkä ennustuksia ei saa mennä muuttelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Johannes puhuu siinä ilmestyskirjasta, ei Raamatun kaanon ollut edes muodostunut vielä. Johannes puhuu siis, älä lisää tähän minun kirjoittamaani mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johannes puhuu siinä ilmestyskirjasta, ei Raamatun kaanon ollut edes muodostunut vielä. Johannes puhuu siis, älä lisää tähän minun kirjoittamaani mitään.
Yleinen teologinen tulkinta on, että kyse on vakavasta varoituksesta väärentää Jumalan ilmoitusta yleensäkään.
Sillä tarkoitetaan yleensä:
* ei saa poistaa Jumalan sanasta epämieluisia asioita
* ei saa lisätä omia opetuksia Jumalan ilmoituksen rinnalle
* ei saa vääristää sanoman merkitystä tahallisesti
Tässä vain alkuosaa Ilmestyskirjasta tiivistettynä:
Jumalan valtaistuimen ympärillä on 24 muuta valtaistuinta, jolla istuvat 24 vanhinta valkoisissa vaatteissa.
Kirjoittaja näkee myös neljä olentoa, joilla on kuusi siipeä ja jotka ovat yltä päältä täynnä silmiä. Olennot ylistävät ja kiittävät Jumalaa lakkaamatta yötä päivää, ja aina olentojen ylistäessä 24 vanhinta kumartuivat Jumalan eteen.
Kirjoittaja näkee teurastetun karitsan, jolla on seitsemän sarvea ja seitsemän silmää. Se saa valtaistuimella istuvalta kirjakäärön, jossa on seitsemän sinettiä. Karitsa avaa sinetit yksi kerrallaan. Sinettien seuraukset ovat:
Valkealla hevosella ratsastava jousimies lähtee voittajana voittamaan.
Tulipunaisella hevosella ratsastava miekkamies tuo sotaa maan päälle.
Mustalla hevosella ratsastava mies, jolla on vaaka, tuo sodan seurauksena suuren nälänhädän ja inflaation, jolloin ihmisten rahat eivät riitä ruokaan.
Tuhkanharmaalla hevosella ratsastava Kuolema, jota seuraa Tuonela. He tappavat miekalla, nälällä, rutolla ja petojen kautta.
Kirjoittaja näkee alttarin alla Jumalan vuoksi surmattujen marttyyrien sielut, jotka janoavat kostoa. He saavat kukin pitkän valkean puvun ja heidän käsketään odottaa vielä hetken.
Suuri maanjäristys, aurinko pimenee, tähtiä putoaa maahan, taivas kääriytyy kokoon, ja vuoret ja saaret siirtyvät sijoiltansa. Kirjoittaja näkee neljä enkeliä valmiina vahingoittamaan maata, sekä 144 000 israelilaista kaikista Israelin sukukunnista ja lukemattoman suuren valkopukuisten joukon kaikista maan kansoista. He ovat uskovia, jotka on otettu taivaaseen maan päällä vallitsevasta ahdistuksesta.
Hiljaisuus taivaassa. Palava suitsutusastia heitetään taivaasta maan päälle, aiheuttaen ukkosia, salamoita ja maanjäristyksiä. Seuraa seitsemän enkeliä ja seitsemän pasuunaa.
Mitähän tuostakin nyt sitten pitäisi ajatella. Mitä ajattelisit, jos joku nyt sanoisi, että "tämmöistä näin".
Kuulosta ennemmin kuumehoureelta tai siltä, että joku laittoi taikasieniä taikinan sekaan.
P.S. Jehovan todistajat ovat tuosta saaneet idean 144 000 tuhannesta paratiisiin pääsevästä.
Vierailija kirjoitti:
Tie helvettiin on katettu hyvillä aikomuksilla.
Mitähän tuokin sanonta muka tarkoittaa? Selitä, jos osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttämällä taivaaseen. . .
...ehkäisemällä helvettiin.
Raamatun mukaan kaikki synnit paitsi yksi on anteeksi annettavissa, myös ehkäisy siten.
Paitsi että ehkäisy ei ole synti,
"Kirjoittaja näkee teurastetun karitsan, jolla on seitsemän sarvea ja seitsemän silmää. Se saa valtaistuimella istuvalta kirjakäärön, jossa on seitsemän sinettiä. Karitsa avaa sinetit yksi kerrallaan."
Siis hetkinen. Se karitsa on teurastettu? Eli kuollut. Seitsemän silmäinen karitsa. Tämä kuollut sitten kuitenkin avaa sinetit. Ouuuukkeeeiiiiiiiiii.
Jos tuohon uskoo, niin sitten uskoo kyllä ihan mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tätä, mitä tämä meitä ei lestadiolaisia naisia liikuttaa.
Mua liikuttaa mm. koska äitini oli aikanaan useaan otteeseen kuolemanvaarassa tän yhteisön oppien takia. Ei paljon mieltä lämmitä. En halua yhdenkään joutuvan samaan tilanteeseen, koskaan toivottavasti. Ei kai nää ulkopuolisia yleensä kiinnostakaan.
Hän olisi voinut lähteä. Itsekin olen aikoinaan eräästä uskonliikkeestä lähtenyt. Joo, sain esim tappouhkauksia ja ystävät jäi, mutta kannatti.
Ei sitä niin vaan lähdetä, jos ei halua ulos "Jumalan valtakunnasta".
Ei tarvitse olla missään uskonliikkeessä mukana päästäkseen taivaaseen.
Totta, mutta yhteisössä oleville ihmisille se ei välttämättä tunnu hyvältä.
Mutta siihenkin tottuu aikanaan. Tiedän tämän omasta kokemuksesta.
Mihin siis tottuu?
Siihen että on yksin uskonsa kanssa eikä kuulu mihinkään seurakuntaan tai uskonnolliseen yhteisöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen teologinen tulkinta on, että kyse on vakavasta varoituksesta väärentää Jumalan ilmoitusta yleensäkään.
* ei saa vääristää sanoman merkitystä tahallisesti
Tämä on aika ongelmallista kun raamatun kaanon on elänyt ja muodostunut vuosisatoja jatkuneen polveilevan prosessin tuloksena. Ja kenellä sitten olisi edes se "aito", luterilaisilla, ortodokseilla, katolisilla vai kenties Etiopian kristityillä? Kun katolinen katsoo luterilaisten raamattua, siitä on otettu aika paljon pois. Jne. Pitää ymmärtää mikä on inhimillistä tekstin tuottoa ja mikä on ilmoitus. Ilmoitus raamatussa on hyvin yksinkertainen ja selkeä: Kristus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* ei saa vääristää sanoman merkitystä tahallisestiTämä on aika ongelmallista kun raamatun kaanon on elänyt ja muodostunut vuosisatoja jatkuneen polveilevan prosessin tuloksena. Ja kenellä sitten olisi edes se "aito", luterilaisilla, ortodokseilla, katolisilla vai kenties Etiopian kristityillä? Kun katolinen katsoo luterilaisten raamattua, siitä on otettu aika paljon pois. Jne. Pitää ymmärtää mikä on inhimillistä tekstin tuottoa ja mikä on ilmoitus. Ilmoitus raamatussa on hyvin yksinkertainen ja selkeä: Kristus.
Saanko kysyä, minkä koet omaksi uskonnoksesi? Luterilaisuutta et vissiin ainakaan, koska siellä ”Raamattu on uskon ja elämän ylin ohje.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* ei saa vääristää sanoman merkitystä tahallisestiTämä on aika ongelmallista kun raamatun kaanon on elänyt ja muodostunut vuosisatoja jatkuneen polveilevan prosessin tuloksena. Ja kenellä sitten olisi edes se "aito", luterilaisilla, ortodokseilla, katolisilla vai kenties Etiopian kristityillä? Kun katolinen katsoo luterilaisten raamattua, siitä on otettu aika paljon pois. Jne. Pitää ymmärtää mikä on inhimillistä tekstin tuottoa ja mikä on ilmoitus. Ilmoitus raamatussa on hyvin yksinkertainen ja selkeä: Kristus.
Saanko kysyä, minkä koet omaksi uskonnoksesi? Luterilaisuutta et vissiin ainakaan, koska siellä ”Raamattu on uskon ja elämän ylin ohje.”
Kuulehan, tiedätkö, voi tietää Raamatun synnystä, eri käännöksistä jne paljonkin. Ja silti uskoa. Ei tarvitse pistää silmiä kiinni ja pelätä, että mikä tahansa tieto horjuttaa itsen pois raiteiltaan.
Tie helvettiin on katettu hyvillä aikomuksilla.