Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (2931)

Vierailija
2861/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella meistä on oma tarina. Tietenkin nämä, joissa kerrotaan ehkäisyn käyttöönotosta, saavat kiitosta ja yläpeukkuja. Nämä perheet ovat tehneet ratkaisunsa, johon on ollut jokin syy.

Toivon, että myös niitä tarinoita peukutetaan, joissa kerrotaan lasten vastaanottamisesta ja luottamuksesta Jumalaan. Itse olin reilu kolmekymppinen, kun nuorin lapsemme syntyi. Sen jälkeen emme saaneet yhtään lasta, vaikka mikään ei muuttunut. Nyt jo huomattavasti vanhempana olen kiitollinen siitä, että luotimme Jumalaan elämänantajana, muuten olisi joku ihanista lapsistamme jäänyt syntymättä, kun vanhimmat heistä syntyivät melko pienillä ikäeroilla.

En syyllistä ketään eikä kenenkään pidä henkisen tai fyysisen sairauden varjossa tulla raskaaksi. Mutta toivon, että ne perheet, jotka haluavat ottaa lapset vastaan, myös saisivat arvostusta. 
Ja lopuksi tämä kuulostaa varmasti monen viisaan mielestä naiivilta, mutta ihan monen tutkimuksen mukaan nykyihmisten ei ole niin helppoa tulla raskaaksi kuin ennen - monesta syystä. Totta kai se koskee myös lestadiolaisia perheitä. Niin helposti ulkopuoliset rupeavat arvuuttelemaan, miksi johonkin perheeseen ei synny lapsia. Tiedän tämän kokemuksesta lastemme perheistä.

(Ja mitä mieltä naapurit olivat siitä, ettemme saaneet enempää lapsia? Pahaksi onneksi otimme koiran siinä vaiheessa, kun nuorin lapsemme syntyi ja isommat lemmikkiä halusivat. Naapurustossa levisi juoru, että ne lopettivat lastenteon ja ottivat tilalle koiran.) 🥴

Kirjoitin jo aiemminkin, että arvostan ajatusta, että lapset vastaanotetaan odotettuina ja rakastettuina lahjoina. Mutta kaikissa tilanteissa se ei niin mene. 

On myös hyvä huomata, että aina lapsia ei synny hartaasta halusta huolimatta. Esim. läheisellä ystävälläni (ei vl) on kaksi lasta ja ovat toivoneet kovasti lisää, eikä ole koskaan ollut ehkäisy tästä syystä käytössä, mutta eipä vain ole onnistanut edes hoitojen avulla. Tiedän muitakin sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsiviä ja monia, joilla ensimmäinenkin lapsi on ollut pitkään haaveissa, mutta onnistunut vasta hoidoilla tai pitkän ajan kuluttua.

Uskon, että nykyaikana raskaaksi tuleminen on kokonaisuutena vaikeampaa, varmasti tekijöitä on monia, kuten kännykät, säteily ym. ympäristötekijät. Onhan tätä tutkittukin, että nuorten miesten siittiöiden tuotanto on laskenut ja monilla riittämätön lasten saamiseen. 

Sitä raskaammalta varmasti tuntuu, jos vielä riittää kyttääjiä, jotka miettivät että nyt on varmasti ehkäisy käytössä, kun ei joka vuosi synny lapsia...

Vierailija
2862/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella meistä on oma tarina. Tietenkin nämä, joissa kerrotaan ehkäisyn käyttöönotosta, saavat kiitosta ja yläpeukkuja. Nämä perheet ovat tehneet ratkaisunsa, johon on ollut jokin syy.

Toivon, että myös niitä tarinoita peukutetaan, joissa kerrotaan lasten vastaanottamisesta ja luottamuksesta Jumalaan. Itse olin reilu kolmekymppinen, kun nuorin lapsemme syntyi. Sen jälkeen emme saaneet yhtään lasta, vaikka mikään ei muuttunut. Nyt jo huomattavasti vanhempana olen kiitollinen siitä, että luotimme Jumalaan elämänantajana, muuten olisi joku ihanista lapsistamme jäänyt syntymättä, kun vanhimmat heistä syntyivät melko pienillä ikäeroilla.

En syyllistä ketään eikä kenenkään pidä henkisen tai fyysisen sairauden varjossa tulla raskaaksi. Mutta toivon, että ne perheet, jotka haluavat ottaa lapset vastaan, myös saisivat arvostusta. 
Ja lopuksi tämä kuulostaa varmasti monen viisaan mielestä naiivilta, mutta ihan monen tutkimuksen mukaan nykyihmisten ei ole niin helppoa tulla raskaaksi kuin ennen - monesta syystä. Totta kai se koskee myös lestadiolaisia perheitä. Niin helposti ulkopuoliset rupeavat arvuuttelemaan, miksi johonkin perheeseen ei synny lapsia. Tiedän tämän kokemuksesta lastemme perheistä.

(Ja mitä mieltä naapurit olivat siitä, ettemme saaneet enempää lapsia? Pahaksi onneksi otimme koiran siinä vaiheessa, kun nuorin lapsemme syntyi ja isommat lemmikkiä halusivat. Naapurustossa levisi juoru, että ne lopettivat lastenteon ja ottivat tilalle koiran.) 🥴

Kirjoitin jo aiemminkin, että arvostan ajatusta, että lapset vastaanotetaan odotettuina ja rakastettuina lahjoina. Mutta kaikissa tilanteissa se ei niin mene. 

On myös hyvä huomata, että aina lapsia ei synny hartaasta halusta huolimatta. Esim. läheisellä ystävälläni (ei vl) on kaksi lasta ja ovat toivoneet kovasti lisää, eikä ole koskaan ollut ehkäisy tästä syystä käytössä, mutta eipä vain ole onnistanut edes hoitojen avulla. Tiedän muitakin sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsiviä ja monia, joilla ensimmäinenkin lapsi on ollut pitkään haaveissa, mutta onnistunut vasta hoidoilla tai pitkän ajan kuluttua.

Uskon, että nykyaikana raskaaksi tuleminen on kokonaisuutena vaikeampaa, varmasti tekijöitä on monia, kuten kännykät, säteily ym. ympäristötekijät. Onhan tätä tutkittukin, että nuorten miesten siittiöiden tuotanto on laskenut ja monilla riittämätön lasten saamiseen. 

Sitä raskaammalta varmasti tuntuu, jos vielä riittää kyttääjiä, jotka miettivät että nyt on varmasti ehkäisy käytössä, kun ei joka vuosi synny lapsia...

”miettivät että nyt on varmasti ehkäisy käytössä, kun ei joka vuosi synny lapsia”

Tässä olet väärässä. Meikäläiset tietävät kyllä kokemuksesta, että lapsia ei todellakaan synny joka vuosi vaikka ei olisi ehkäisyä käytössä. Vain sellaiset, joilla ei ole kokemusta siitä, mitä tapahtuu jos ei ehkäise, luulevat että joka vuosi syntyy lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2863/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monille kuitenkin syntyy lapsia hyvin tiheää ilman ehkäisyä. Enemmistö raskauksista alkaa alle vuoden sisällä ilman ehkäisyä. Noin joka viides tai joka kuudes pariskunta ei tule vuoden sisällä raskaaksi, mutta heistäkin suuri osa seuraavan vuoden sisällä. Käytännössä suurin osa saa paljon lapsia, jos aloittaa nuorena eikä syntyvyyttä säännöstelee mitenkään. 

Esimerkiksi tämän keskustelun aiheena olevalla pariskunnalla on neljä alle 5-vuotiasta lasta. 

Ehkäisyn käyttö on varmasti kasvanut vl-perheissä, mutta jostain syystä siitä kertovat halutaan leimata huijareiksi. Aihe on varmasti vaikea, etenkin niille, jotka kamppailevat sen aiheuttamien ristiriitaisten tunteiden kanssa. Kannattaisi kuitenkin olla leimaamatta niitä, jotka aiheesta uskaltavat puhua.

Vierailija
2864/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varmaan poikkeuksellisen surkea kroppa, mutta:

En käsitä, miten joillekin voi syntyä lapsia vuoden ikäerolla eli raskaaksi on tultu 3 kk synnytyksestä. Itse olen ollut synnytysten jälkeen niin kipeä (epparihaavat yms), että seksiä on voinut ensimmäisen kerran kokeilla lähemmäs 6 kk synnytyksestä ja silloinkin on tehnyt tosi kipeää. En käsitä, miten nopeasti monet aloittavat seksin synnytyksen jälkeen. Eikö todella kroppa kaipaa lepoa? 

Periaatteessa kai keholla menee vuosi toipua raskaudesta ja synnytyksestä. Siitä voi sitten päätellä tekeekö hyvää raskautua joka vuosi tai edes joka toinen vuosi, vaikka naisen keho sen kestäisi. 

Alkoi nyt mietityttää miksi sitten on edes mahdollista tulla raskaaksi kun toipuu edellisestä?

Kunhan mietin. Ei ole tarkoitus ottaa mitään puolta tästä keskustelussa.

Vierailija
2865/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miten joillekin voi syntyä lapsia vuoden ikäerolla eli raskaaksi on tultu 3 kk synnytyksestä. Itse olen ollut synnytysten jälkeen niin kipeä (epparihaavat yms), että seksiä on voinut ensimmäisen kerran kokeilla lähemmäs 6 kk synnytyksestä ja silloinkin on tehnyt tosi kipeää. En käsitä, miten nopeasti monet aloittavat seksin synnytyksen jälkeen. Eikö todella kroppa kaipaa lepoa? 

Periaatteessa kai keholla menee vuosi toipua raskaudesta ja synnytyksestä. Siitä voi sitten päätellä tekeekö hyvää raskautua joka vuosi tai edes joka toinen vuosi, vaikka naisen keho sen kestäisi. 

Alkoi nyt mietityttää miksi sitten on edes mahdollista tulla raskaaksi kun toipuu edellisestä?

Miksi 11v lapsella on mahdollisuus tulla raskaaksi raiskauksen seurauksena…?

Miksi Josef Fritzlin raiskaama tytär tuli kerta toisensa jälkeen raskaaksi..? 

Miksi keho voi raskautua, vaikka nainen on vakavasti sairas…?

Vierailija
2866/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskeho, kuten asia on monilla eläinlajillakin, pyrkii tuottamaan mahdollisimman paljon jälkeläisiä lajin säilymisen turvaamiseksi. Lisääntymisnäkökulmasta ei ole olennaista miten vanhemmille käy, vaan miten tuotetaan mahdollisimman paljon  uusia lajin edustajia. Keho ei siis pyri säilyttämään äitiä hengissä, ikävä kyllä, vaan se pyrkii tuottamaan mahdollisimman paljon jälkeläisiä. Toisin sanoen, keho ei ole viisas, että se suojelisi äidin terveyttä vaan sen viisaus tähtää lisääntymiseen. Siksi se on ihmisten tehtävä käyttää järkeä ja suojella.

Vierailija
2867/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 11v lapsella on mahdollisuus tulla raskaaksi raiskauksen seurauksena…?

Miksi Josef Fritzlin raiskaama tytär tuli kerta toisensa jälkeen raskaaksi..? 

Miksi keho voi raskautua, vaikka nainen on vakavasti sairas…?

Joo. Ihan hyviä kysymyksiä.

Vierailija
2868/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt vastaus: ihmiskeho on luotu maksimaaliseen hedelmällisyyteen. Viallisessa maailmassa sitten se voi johtaa ikäviin asioihin.

Vierailija
2869/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä voi toki jokainen omalta gynekologiltaan tai lääkäriltä kysyä, mutta itsekin olen käsittänyt samalla tavalla. 

Ei tarvi kysyä, kun kaikki tieto (ja mielenkiinto toisten asioihin) tuntuu löytyvän täältä. Täällä ovat kaikkien (toisten ihmisten) asioiden asiantuntijat. 😂

Vierailija
2870/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaaksi tuleminen ei ole automaatio, niin kuin täällä tunnutaan ymmärtävän.

Yksi tuttavani meni nuorena naimisiin itseään vähän vanhemman miehen kanssa. Kylän mummot päivittelivät, kuinka kauhean iso perhe heille ehtii tällä menolla tulla. Kun olivat olleet naimisissa 20 vuotta, syntyi ensimmäinen kahdesta lapsesta.

Toinen tuttavani meni myös nuorena naimisiin. 25 avioliittovuoden aikana eivät ole saaneet yhtään lasta. Ja mitään syytä ei ole löytynyt.

Vierailija
2871/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monille kuitenkin syntyy lapsia hyvin tiheää ilman ehkäisyä. Enemmistö raskauksista alkaa alle vuoden sisällä ilman ehkäisyä. Noin joka viides tai joka kuudes pariskunta ei tule vuoden sisällä raskaaksi, mutta heistäkin suuri osa seuraavan vuoden sisällä. Käytännössä suurin osa saa paljon lapsia, jos aloittaa nuorena eikä syntyvyyttä säännöstelee mitenkään. 

Esimerkiksi tämän keskustelun aiheena olevalla pariskunnalla on neljä alle 5-vuotiasta lasta. 

Ehkäisyn käyttö on varmasti kasvanut vl-perheissä, mutta jostain syystä siitä kertovat halutaan leimata huijareiksi. Aihe on varmasti vaikea, etenkin niille, jotka kamppailevat sen aiheuttamien ristiriitaisten tunteiden kanssa. Kannattaisi kuitenkin olla leimaamatta niitä, jotka aiheesta uskaltavat puhua.

Olen samaa mieltä kanssasi. Silti kehotan uskovaisin puhumaan luotettaville matkaystäville nettikeskustelijoiden sijaan. Näitä ketjuja seurannut tietää varmasti kuinka rumasti uskovaisista täällä puhutaan ja ajatellaan. Suurin osa keskustelijoista ei ole uskoutumisen arvoisia.

Voit turvallisin mielin rukoilla Jumalalta sopivaa matkaystävää ja tilannetta, jossa saat puhua asioistasi.

”Siinä on rakkaus, ei että me rakastimme Jumalaa, vaan että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa sovinnoksi meidän synteimme edestä. Te rakkahimmat, jos Jumala meitä niin rakasti, niin meidän pitää myös toinen toisiamme rakastaman.” (1. Joh. 4:10–11.)

Vierailija
2872/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttavani meni nuorena naimisiin itseään vähän vanhemman miehen kanssa. Kylän mummot päivittelivät, kuinka kauhean iso perhe heille ehtii tällä menolla tulla. Kun olivat olleet naimisissa 20 vuotta, syntyi ensimmäinen kahdesta lapsesta.

Toinen tuttavani meni myös nuorena naimisiin. 25 avioliittovuoden aikana eivät ole saaneet yhtään lasta. Ja mitään syytä ei ole löytynyt.

Eihän kukaan ole niin väittänyt, että olisi. Fakta vaan on, että suurin osa pariskunnista on hedelmällisiä ja lapsia tulee enemmän kuin itse haluaisi, ellei käytä ehkäisyä. Se ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että osa kärsii heikosta hedelmällisyydestä. Kaksi asiaa voi olla samaan aikaan totta. 

Vierailija
2873/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta raskauteen liittyy paljon eettistä pohdintaa, joka saa ihan erilaiset mittasuhteet, jos ehkäisy on pois laskuista. Tällaiset tilanteet eivät ole mitenkään tavattomia:

-Kyllikki ja Taavetti ovat saaneet 3 lasta. Kuopuksen syntymän jälkeen selviää, että lapset ovat saaneet molemmilta vanhemmilta geenivirheen, joka aiheuttaa pysyvää sairautta. Kaikilla kolmella lapsella oli huono tuuri ja jokaisen kohdalla puhkesi sairaus. Geenivirheen vuoksi todennäköisyys sairastumiselle on 75 % luokkaa. Kyllikki ja Taavetti eivät halua käyttää ehkäisyä, vaikka tiedossa on, että todennäköisesti seuraavatkin lapset ovat sairaita. Kumpi on suurempi oikeus: vanhempien oikeus kieltäytyä ehkäisystä vai lapsille oikeus syntyä terveenä?

-Anneli ja Akseli ovat saaneet 8 lasta, joista 6 on alle kouluikäisiä. Kouluikään ehtineillä lapsilla on diagnosoitu adhd ja myös kouluikää lähestyvissä sisaruksissa on viitteitä samaan. Akselilla epäillään myös adhd:ta, mutta diagnoosia ei ole vielä tehty. Annelin ja Akselin diagnoosin saaneet lapset tarvitsevat paljon tukitoimia koulussa ja arjessa. Yhteiskunta maksaa lasten tukitoimet, terapiat yms. Eettisesti on kohtuullista pohtia: minkä verran tukitoimia yhteiskunnalla on vara maksaa? Mikä on vanhempien oma vastuu, kun adhd:n riski tulevienkin lasten osalta on tiedossa?

-Hilma ja Juhani ovat neljän lapsen vanhemmat. Hilmalla puhkesi vaikea reuma ensimmäisen lapsen synnyttyä. Hilma ei voi käyttää reumalääkkeitä, jos ehkäisy ei ole käytössä. Ilman lääkitystä reuma etenee ja hankaloittaa Hilman elämää. Raskaudet ovat olleet Hilmalle helpompaa aikaa, mutta raskauden jälkeisinä aikoina Hilma on pitkään ollut todella huonossa kunnossa reuman ärhäköidyttyä. Lääkäri on suoraan sanonut, että jos Hilma ei sitoudu reuman lääkehoitoon, jää osa reuman aiheuttamista oireista pysyviksi ja Hilman toimintakyky on uhattuna. Kumpi painaa vaakakupissa enemmän: Hilman terveydentila vai ehkäisemättömyys?

Minua adhd-ihmisenä loukkaa se, että lapsi olisi vähemmän toivottu adhd:n takia. Muuten en osaa ottaa esimerkkeihin kantaa. Eikä minun kyllä kuulukaan puuttua toisten ehkäisyyn.

Meidän perheen adhd-ihmiset ovat tykänneet kirjasta ”Supervoimani adhd”. Lue, jos et vielä ole lukenut! 😊

Vierailija
2874/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei erityislapset ole vähemmän toivottuja. Näitä vaan kun sattuu useampi niin vanhempien ja lähipiirin elämä voi mennä kohtuuttoman raskaaksi vuosikausiksi. Kyse ei ole pikkujutuista, vaan ne voi eskaloitua sairaalahoidon tarpeeseen, jatkuvaan valvontaan ja pelaamiseen, ettei mitään katastrofaalista tapahdu kenellekään. Nämä on perinnöllisiä juttuja, siksi kannattaa harkita montako lasta tekee jos tietää jommallakummalla vanhemmista olevan näitä juttuja itsellään tai lähisuvussa. 

ADHD-ihmisistä kirjoittaminen kuten täällä on tehty kuulostaa kyllä pahalta ja asiattomalta. Jokainen voi miettiä, mitä kirjoittaa.

Kirjoitan omista kokemuksistani erityislasten kanssa. Autismi/adhd/muut asiat. Nämä voi ilmetä lievinä ja kaikki olla suht helppoa, tai sitten ongelmat voi olla niin pahoja, että se tekee perhe-elämästä helvettiä. 

Vierailija
2875/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen perusasetus on kuitenkin lisääntyminen. Joillakin on häiriöitä tässä, valtaosalla ei. Suurin osa raskautuu helposti jos alottaa seksin nuorena, eikä ehkäise mitenkään. Niin se keho on luotu toimimaan.

Vierailija
2876/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen samaa mieltä kanssasi. Silti kehotan uskovaisin puhumaan luotettaville matkaystäville"

Minä kehotan puhumaan myös luotettaville lääkäreille ja psykologeille.   

Vierailija
2877/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen samaa mieltä kanssasi. Silti kehotan uskovaisin puhumaan luotettaville matkaystäville"

Minä kehotan puhumaan myös luotettaville lääkäreille ja psykologeille.   

Hyvä lisäys! t. Se, jota lainasit

Vierailija
2878/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä, mitä tämä meitä ei lestadiolaisia naisia liikuttaa.

Vierailija
2879/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin

Toisia vain ilmeisesti ärsyttää erilaisuus liikaa.

Lähimmäisenrakkautta se ei ole, koska apua ei tarjota suoraan sitä tarvitseville, ainakaan kukaan ei ole niin kertonut tehneensä.

Vierailija
2880/2931 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua liikuttaa mm. koska äitini oli aikanaan useaan otteeseen kuolemanvaarassa tän yhteisön oppien takia. Ei paljon mieltä lämmitä. En halua yhdenkään joutuvan samaan tilanteeseen, koskaan toivottavasti. Ei kai nää ulkopuolisia yleensä kiinnostakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän