Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (2069)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ei vanhoillislestadiolaisistakaan varmasti tuntuisi kivalle, jos heidän oman yhteisönsä sisälle muodostuisi pienempi ryhmä, joka alkaisi puhumaan muista vanhoillislestadiolaisista epäuskoisina, uskottomina tai armosta osattomina ja omaan ryhmäänsä kuuluvista uskovaisina, Jumalan lapsina ja elävässä uskossa olevina.”
Itse tuollaisessa tilanteessa ajattelisin, että mun on syytä tarkastaa omaa uskonkäsitystäni. Että kumpi uskoo niin, kuin Jumalan sanassa neuvotaan. Jos se olisi tuo pieni ryhmä, niin tekisin parannusta ja lähtisin kulkemaan heidän joukossaan. Jos taas löytäisin pienen ryhmän opetuksessa sellaista, joka tuntuu vieraalta Raamattuun verraten, pitäisin heitä eriseurana.
Tuotahan on tapahtunutkin lestadiolaisten historiassa monesti.Olisiko sinusta ihan ok, että tuo "eriseura" pitäisi hääjuhlansa ja hautajaisten muistotilaisuutensa ry:n toimitalolla? Välillä seuroissa olisi puhujana joku "eriseuralaispuhuja" ja isojen juhlapyhien aikana ja välillä muulloinkin tuo eriseura järjestäisi ry:llä omien isojen seurojen päätapahtumansa. Nämä eriseuralaiset olisivat myös ääni ry:n jäseniä ja heitä valitaisiin johtokuntaan ja muihin tehtäviin. Miltä kuulostaisi?
Olisi, niin kauan kuin maksavat tasapuolisesti osansa kuluista.
En varmaan kävisi seuroissa silloin, kun heidän puhujalla on vuoro.
Tuohon johtokuntaan en osaa ottaa kantaa, kun en ole ollut johtokunnassa. Käsittääkseni johtokunta hoitaa yhdistystoiminnan ”maallisia” asioita, niin varmaan se voisi onnistuakin. Toisaalta se voisi aiheuttaa riitaa 🤔
Käsitänkö oikein, että sinua häiritsee se, että lestadiolaisia on kirkon luottamustehtävissä? Missä asioissa se sinusta aiheuttaa ongelmia?
Yritän vertauksen avulla havainnollistaa sitä miltä muista evlut-kirkoon kuuluvista vanhoillislestadiolaisten kirkkoon kuuluminen ja samaan aikaan muista "epäuskoisina" tai "uskottomina" ja itsestä "uskovaisina" puhuminen voi tuntua. En tiedä oliko vertaus onnistunut.
Kyllä minä mielestäni käsitin sun tarkoituksen.
Olisko sulle mahdotonta ajatella toimia noin kuten minä kirjoitin: että pyrkisit tarkastelemaan kirkon yleistä oppia ja lestadiolaisten oppia ja miettisit kumpi on se Raamatun linjan mukainen?
Jos sait käsityksen siitä, mitä tarkoitin niin ymmärrätkö nyt paremmin miksi joitakin vanhoillislestadiolainen kielenkäyttö ja jotkut sanat voivat loukata tai ärsyttää? Siitähän tämä keskustelu lähti.
Tähän olisin toivonut vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tänne kirjoita kirkon jäsenet? Hakeutukaa itse kirkon tehtäviin ja luottamustoimiin ja vaikuttakaa kirkon toimintaan ja vaikuttamaan kirkon päätöksiin. Niin vl-ihmisetkin tekevät. Toiset tekevät, toiset valittavat.
Kuka sanoi, etten ole kirkolla töissä? Sinä.
T. Vuodesta 2011 kirkolta palkkansa saanut.
Siinä tapauksessa kuulostaa vielä hassummalta, ettet osoita valitusta oikeaan osoitteeseen.
Mitäs hänen toiminnastaan tiedät? Onko sulla kristallipallo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologin kommentti tuohon kieliasiaan. Vanhoillislestadiolaisilla on paljon termejä, joita viljellään säännöllisesti seurapuheissa, Päivämiehessä jne, mutta kyseisiä termejä ei ev. lut. kirkossa käytetä. Esimerkiksi armosta osaton, armoevankeliumi, elävä usko, pysyä uskomassa/luopua uskosta, Jumalan lapset, kotisiion, matkaystävä, Jeesuksen nimessä ja veressä jne. Näitä sanoja ei kuule ev. lut. kirkon kielessä. Sen sijaan puhutaan armosta, uskosta, kristityistä/seurakunnasta jne. Minusta kertoo paljon se, että vanhoillislestadiolaisuudessa tuo omien termien käyttö on hyvin vahvaa. Kieli myös erottaa - tämä kieli ei välttämättä avaudu ihmiselle, joka ei liikkeen parissa ole kasvanut. Jokainen vanhoillislestadiolainen taas tietää heti, mistä puhutaan, kun puheessa vilahtavat elävä usko, pysyä uskomassa ja matkaystävä.
Hyvä kirjoitus. Ja uskon, haluan uskoa, että tuohon kielenkäyttöön kasvanut ( tai ainakin tottunut) ei kuule sitä, miten loukkaavalta osa sanastosta muiden korvissa kuulostaa.
Mikä sinua siinä loukkaa? Miksi moni näyttää olevan ärsyyntynyt siitä, että toiset uskovat eri tavoin kuin itse? Sitähän varten herätysliikkeet ja eri uskonnot ja kirkkokunnat ovat, että voi itse valita sen, mikä vastaa omia näkemyksiä.
Ei se loukkaisikaan, jos vlliike olisi oma kirkkonsa. Eivät jehovat, mormonit, adventistit jne minua uskollaan loukkaa. Muslimeista puhumattakaan. Tai hinduista. No, tajusit jo varmasti.
Mutta että ollaan osa samaa kirkkoa. Otetaan hyöty siitä, että ollaan osa kirkkoa, otetaan tilat, otetaan omien pappien palkat, otetaan mainehyöty. Ja samaan aikaan saarnataan, miten vain lestadiolaisilla on se oikea usko, kirkolla ei. Minusta se on kaksinaamaista ja hävytöntä ihan organisaatiotasolla. Henkilökohtainen tunne on vielä eri asia.
Sinulla ei varmaan ole käsitystä siitä, kuinka paljon esim. lestadiolaisia kanttoreita on ev.lut. kirkon palveluksessa. He huolehtivat monissa seurakunnissa lapsi- ja aikuiskuoroista. Ihan vastikään palkittiin lestadiolainen naiskanttori siitä merkittävästä työstä, jota hän on omassa seurakunnassaan tehnyt.
Kuulostaako tämä sinusta jotenkin kaksinaamaiselta ja hävyttömältä?
Pohjois-Pohjanmaalla tämä varmasti pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologin kommentti tuohon kieliasiaan. Vanhoillislestadiolaisilla on paljon termejä, joita viljellään säännöllisesti seurapuheissa, Päivämiehessä jne, mutta kyseisiä termejä ei ev. lut. kirkossa käytetä. Esimerkiksi armosta osaton, armoevankeliumi, elävä usko, pysyä uskomassa/luopua uskosta, Jumalan lapset, kotisiion, matkaystävä, Jeesuksen nimessä ja veressä jne. Näitä sanoja ei kuule ev. lut. kirkon kielessä. Sen sijaan puhutaan armosta, uskosta, kristityistä/seurakunnasta jne. Minusta kertoo paljon se, että vanhoillislestadiolaisuudessa tuo omien termien käyttö on hyvin vahvaa. Kieli myös erottaa - tämä kieli ei välttämättä avaudu ihmiselle, joka ei liikkeen parissa ole kasvanut. Jokainen vanhoillislestadiolainen taas tietää heti, mistä puhutaan, kun puheessa vilahtavat elävä usko, pysyä uskomassa ja matkaystävä.
Hyvä kirjoitus. Ja uskon, haluan uskoa, että tuohon kielenkäyttöön kasvanut ( tai ainakin tottunut) ei kuule sitä, miten loukkaavalta osa sanastosta muiden korvissa kuulostaa.
Mikä sinua siinä loukkaa? Miksi moni näyttää olevan ärsyyntynyt siitä, että toiset uskovat eri tavoin kuin itse? Sitähän varten herätysliikkeet ja eri uskonnot ja kirkkokunnat ovat, että voi itse valita sen, mikä vastaa omia näkemyksiä.
Ei se loukkaisikaan, jos vlliike olisi oma kirkkonsa. Eivät jehovat, mormonit, adventistit jne minua uskollaan loukkaa. Muslimeista puhumattakaan. Tai hinduista. No, tajusit jo varmasti.
Mutta että ollaan osa samaa kirkkoa. Otetaan hyöty siitä, että ollaan osa kirkkoa, otetaan tilat, otetaan omien pappien palkat, otetaan mainehyöty. Ja samaan aikaan saarnataan, miten vain lestadiolaisilla on se oikea usko, kirkolla ei. Minusta se on kaksinaamaista ja hävytöntä ihan organisaatiotasolla. Henkilökohtainen tunne on vielä eri asia.
Sinulla ei varmaan ole käsitystä siitä, kuinka paljon esim. lestadiolaisia kanttoreita on ev.lut. kirkon palveluksessa. He huolehtivat monissa seurakunnissa lapsi- ja aikuiskuoroista. Ihan vastikään palkittiin lestadiolainen naiskanttori siitä merkittävästä työstä, jota hän on omassa seurakunnassaan tehnyt.
Kuulostaako tämä sinusta jotenkin kaksinaamaiselta ja hävyttömältä?
Pohjois-Pohjanmaalla tämä varmasti pitää paikkansa.
Ei niinkään muualla Suomessa, arvelisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa seuraavia tilanteita:
Minna on töissä lihatuotteita valmistavassa yrityksessä, joka tekee sivussa myös muutamaa kasvisvalmisruokaa kuluttajille myyntiin. Minna ajattelee, että vain lihaa syövät ovat kunnon ihmisiä ja kasvissyöjät ovat naurettavia viherpiipertäjiä. Minnaa ei kiinnosta puheet tehotuotannosta tai ilmastonmuutoksesta, kyllä kunnon ihminen on syönyt lihaa aina. Minna pitää kanta-asiasta Venla-vegaania ja työpaikan Kaisa-kasvissyöjää älyttöminä, kun kieltäytyvät syömästä lihaa. Minna ihmettelee, miksi Venla on edes heidän asiakkaansa ja mitä Kaisa tekee heillä töissä, kun eivät ymmärrä hyvän lihan päälle.
Paula on töissä asiakaspalvelijana suuressa huonekaluketjussa. Paulaa häiritsee, kun työkavereista moni on kotoisin muualta kuin suomineidon rajojen sisäpuolelta. Paula on ennakkoluuloinen ja kokee, että muualta tulevat työkaverit eivät ole yhtä ahkeria ja työpaikkoja kaivattaisiin täällä syntyneillekin. Paulalla on pari todella huonoa kokemusta muualta tulleiden kanssa, tapahtumista on jo vuosia. Paula suhtautuu varauksella myös asiakkaisiin, jotka ovat ns. muita kuin Einoja ja Ainoja. Paula hoitaa asiakaspalvelussa näiden asiakkaiden kanssa vain minimin, mutta Einoille ja Ainoille Paula antaa parempaa asiakaspalvelua.
Kummassakin tilanteessa pidettäisiin kamalana Minnan ja Paulan käytöstä. Sitten taas on ihan ok, että kirkkoon kuuluvan herätysliikkeen jäsenet pitävät muita vääräuskoisina ja sanovat sen ääneen.
Se, mitä herätysliikkeitä kirkko hyväksyy kattonsa alle, on ihan kirkon oma asia. Jos olet tyytymätön, valita kirkkoon. Jäsenenä sinulla on mahdollisuus vaikuttaa.
Luterilainen kirkko tosiasiassa pitää kiinni herätysliikkeistä, jotka ovat sille tärkeä ja aktiivinen jäsenryhmä.Yksikään muu herätysliike ei opeta, että kirkko on harhaoppinen, vaan niille ekumenia on tärkeä arvo. Siinä on vuoren korkuinen ero.
Hienoa, että täällä on näin paljon tyytymättömyyttä. Nyt sitten voi heti alkaa itse kukin sen eteen, että kirkko heittää herätysliikkeet ulos, vai mitä?
Epäilen, että suurin osa tyytyy puhisemaan täällä eikä osoita valitusta oikeaan osoitteeseen eli kirkkoon itseensä, joka herätysliikkeet pitää mukana.Valitettavasti voit olla oikeassa, mutta ei se juuri ilahduta. Miksi viesteistänne tulee vahingoniloinen sävy? " Kirkkopa ei meitä potki, siinähän inisette, lällääälää".
Miksi oletat, että olen vl? Vahingonilokin on liian vahva ilmaisu. Koen enemmänkin turhautumista siihen, että moni on melko vähän kiinnostunut oman kirkkonsa toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minna on töissä lihatuotteita valmistavassa yrityksessä, joka tekee sivussa myös muutamaa kasvisvalmisruokaa kuluttajille myyntiin. Minna ajattelee, että vain lihaa syövät ovat kunnon ihmisiä ja kasvissyöjät ovat naurettavia viherpiipertäjiä. Minnaa ei kiinnosta puheet tehotuotannosta tai ilmastonmuutoksesta, kyllä kunnon ihminen on syönyt lihaa aina. Minna pitää kanta-asiasta Venla-vegaania ja työpaikan Kaisa-kasvissyöjää älyttöminä, kun kieltäytyvät syömästä lihaa. Minna ihmettelee, miksi Venla on edes heidän asiakkaansa ja mitä Kaisa tekee heillä töissä, kun eivät ymmärrä hyvän lihan päälle.
Paula on töissä asiakaspalvelijana suuressa huonekaluketjussa. Paulaa häiritsee, kun työkavereista moni on kotoisin muualta kuin suomineidon rajojen sisäpuolelta. Paula on ennakkoluuloinen ja kokee, että muualta tulevat työkaverit eivät ole yhtä ahkeria ja työpaikkoja kaivattaisiin täällä syntyneillekin. Paulalla on pari todella huonoa kokemusta muualta tulleiden kanssa, tapahtumista on jo vuosia. Paula suhtautuu varauksella myös asiakkaisiin, jotka ovat ns. muita kuin Einoja ja Ainoja. Paula hoitaa asiakaspalvelussa näiden asiakkaiden kanssa vain minimin, mutta Einoille ja Ainoille Paula antaa parempaa asiakaspalvelua.
Kummassakin tilanteessa pidettäisiin kamalana Minnan ja Paulan käytöstä. Sitten taas on ihan ok, että kirkkoon kuuluvan herätysliikkeen jäsenet pitävät muita vääräuskoisina ja sanovat sen ääneen.
Se, mitä herätysliikkeitä kirkko hyväksyy kattonsa alle, on ihan kirkon oma asia. Jos olet tyytymätön, valita kirkkoon. Jäsenenä sinulla on mahdollisuus vaikuttaa.
Luterilainen kirkko tosiasiassa pitää kiinni herätysliikkeistä, jotka ovat sille tärkeä ja aktiivinen jäsenryhmä.Yksikään muu herätysliike ei opeta, että kirkko on harhaoppinen, vaan niille ekumenia on tärkeä arvo. Siinä on vuoren korkuinen ero.
Hienoa, että täällä on näin paljon tyytymättömyyttä. Nyt sitten voi heti alkaa itse kukin sen eteen, että kirkko heittää herätysliikkeet ulos, vai mitä?
Epäilen, että suurin osa tyytyy puhisemaan täällä eikä osoita valitusta oikeaan osoitteeseen eli kirkkoon itseensä, joka herätysliikkeet pitää mukana.Valitettavasti voit olla oikeassa, mutta ei se juuri ilahduta. Miksi viesteistänne tulee vahingoniloinen sävy? " Kirkkopa ei meitä potki, siinähän inisette, lällääälää".
Miksi oletat, että olen vl? Vahingonilokin on liian vahva ilmaisu. Koen enemmänkin turhautumista siihen, että moni on melko vähän kiinnostunut oman kirkkonsa toiminnasta.
Tuon turhautumisen jaan. Anteeksi, jos roolitin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon turhautumisen jaan. Anteeksi, jos roolitin väärin.
Ei tarvitse anteeksi pyydellä, kun itse kommentoin liian kärjekkäästi. Parempi olisi miettiä hetki ja kirjoittaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt vastailla mutta luovutan. Tämä ei ole uhriutumista eikä säälin kerjäämistä vaan yksinkertaisesti sitä, että en enää jaksa yrittää. Kun vastaan parhaan ymmärrykseni mukaan, saan sellaisen ryöpyn niskaani, että ei maksa vaivaa enää yrittää. En esimerkiksi jaksa ottaa vastuulleni niitä erehdyksiä tai virheitä, joita jotkut ihmiset ovat yli 50 vuotta sitten tehneet.
Ja kuitenkin Suomessa on, tai ainakin pitäisi olla, uskonnonvapaus. Vl-kristillisyys on tämänkin palstan kommentoijille kuin punainen vaate. Muita uskonsuuntia ymmärretään ja jopa puolustetaan. Niistä löydetään ainakin jotakin hyvää ja puolustamisen arvoista. Onhan tämä kyllä erikoista keskustelua maailman onnellisimmassa maassa vuonna 2026.Ymmärrettävää ja ikävää että olet turhautunut. Myös vl kristillisyydessä kuten varmaan oikeastaan kutakuinkin lähes kaikissa kristillisyyksissä on tietenkin hyviäkin piirteitä.
Ajattelisin, että on ehkä yksi jotenkin juuri tälle ajalle ominainen piirre, että moni uskaltautuu elämäntarinansa kanssa "ulos kaapista" sen suhteen, mitä kurjaa ja ikävää on kokenut. Ja tällaisten tarinoiden on yleisesti ottaen helppo saada näkyvyyttä ja löytää tukijoita. Näiden henkilöiden puolesta ollaan ymmärrettävästi tuohtuneita ja vihaisia ja aivan asiallisen kritiikin lisäksi voi toki kielenkäyttö kärjistyäkin.
Luvalla sanoen vielä olen sitä mieltä, että SRK viestintäosasto hoitaa työnsä aikalailla surkeasti. Kyllä nykyaikana heidän pitäisi ehdottomasti mielestäni olla esim tietoisia tämänkin palstan tuhansista keskustelukommenteista ja avautua avoimelle keskustelulle. Pelkkä hurskas usko ei oikein riitä vaan pitäisi olla viestintätaitoa, kykyä ja halua. Eikä vaan kylmästi todeta: lue netistä!
Mikään organisaatio paitsi itänaapurin trollit ei voi palkata viestintäosastoa jokaiseen verkkokeskusteluun. Se on ensinnäkin mahdotonta isollekin organisaatiolle ja toiseksi vain yllyttää anonyymejä häiriköitä.
Tässäkin keskustelussa on ollut paljon asiallisia kommentteja, mutta mitä hyötyä niistä on ollut? Ei mitään.Kyllä voisi, jos haluaisi.
Tällä palstalla päivystää yksi aamusta iltaan, se ei voi olla sattumaa. Ei ketään kiinnostaisi täällä olla koko päivää. Lisäksi viestien laatu kertoo myös jostain, kun ei kuitenkaan halua käydä avointa keskustelua, pääasia on ikävien viestien poistatus.
Esim. itse saatan käydä 0-3 kertaa viikossa täällä. Yksi on paikalla aina, olisiko jopa moderaattoriksi päässyt? Toivottavasti ei.
Eräällä toisella palstalla oli moderaattorina erään yrityksen henkilökuntaan kuuluva henkilö. Kyseinen firma huijasi asiakkaita, ja hän oli poistamassa kaikki firmaa koskevat viestit. Sattumalta oli vielä saman aihealueen moderaattori, mitä kyseinen firma🤦
Täällä ei taida moderaattoreilla omia alueita, kun lähes kaikki keskustelu on yleisellä alueella.
Mihin perustuu kuvitella, että koko maassa on vain yksi henkilö, joka viitsii vastata kokonaista ihmisryhmää kohtaan esitettyihin väitteisiin? Olisiko ihan mahdotonta ajatella, että maassa voi olla yhtä useampi henkilö eri mieltä kuin mitä itse on?
Samaa ihmettelen. Täällä on jotenkin vainoharhainen meininki. Joskus mietin onko osa keskustelijoista menossa joukkopsykoosiin.
Joo. Taas täällä on nämä pari tyhjää tynnyriä ilmeisesti kolistelleet koko päivän. Ja varmasti SRK:n kätyrit kurkkii jo heidän ikkunoistakin.
Tuosta yhdestä ainoasta vl-kirjoittajasta puhuminen on täysin vainoharhaista. Vain sellainen joka itse päivystää täällä, voi kuvitella, että joku toinen olisi yhtä hullu.Itse laitan silloin viestin loppuun VL jos on erikseen jotain kysytty ja on mun mielestä tarpeellista täsmentää, että juuri VL vastasi.
Suosittelen keksimään terveellisemmän harrastuksen kuin lestojen haukkumisen anonyymilla palstalla. Olette alkaneet jo itse uskoa että juttunne on totta, huolestuttavaa.
"Me hyvät uskovaiset täydet tynnyrit ja ne kadotukseen menevät uskottomat tyhjät tynnyrit". Se, mitä oon aina ihmetelly, on se että ylimielisyyttä ei pidetä kovinkaan pahana syntinä. Esim. kynsilakka on pahempi
Ei kai tuossa kenenkään kadotukseen menosta puhuttu, vaan käytöksestä. Olen varma että jos lestadiolaiset ovat kritisoineet täällä muita se ei johdu uskosta että he menevät kadotukseen. Lestadiolainen voi kritisoida toistakin jos hän on jossain asiassa väärässä tai käyttäytyy epäasiallisesti.
Sitä paitsi lestadiolaisilla on yleisesti ottaen toive että kaikki pelastuvat.
Yllätytkö, jos kerron, että se on kaikkien kristittyjen toive? Vl joukko omii sen usein suotta vain heidän toiveekseen, mikä tuntuu ikävältä ja syrjivältä.
Eiköhän tuo ole itsestäänselvää, että JOKAINEN normaali ihminen toivoo kaikkien pelastuvan.
Ei ole millään tavalla vain vl-toive, ei ole omittu.
VL
JOKAINEN normaali ihminen ?! Olen siis epänormaali, koska en mieti omaa enkä toisen ihmisen pelastumista. Teen työni hyvin, autan, jos joku tarvitsee esim muuttoapua ja saan apua, jos tarvitsen. Käytän alkoholia hyvin harvoin, en tupakoi, en käytä huumeita. Suojelen luontoa tavallani. Pahin rikokseni on, että menen päin punaisia kävelessäni, jos autoliikennettä on vähän. Kannattaa elää eikä miettiä pelastumisia ja kadotuksia
Siinä tapauksessa kuulostaa vielä hassummalta, ettet osoita valitusta oikeaan osoitteeseen.