Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä on hankala päästä lattialta ylös? Ja tuleeko se väistämättä kaikille eteen, että kaaduttuaan ei pääsekään ylös?

Vierailija
25.04.2026 |

Tätä pohdiskelen, kun olen nyt sohvaperunakauteni jälkeen alkanut kotijumppaamaan kotona jumppamaton päällä. Olen vasta viikon jumpannut ja sohvaperunakauteni kesti noin 10 vuotta eli olen täysin rapakuntoinen.

Lattialla kun makaan, pääsen istuma-asentoon käsillä tukien kyljen kautta ja kun istun lattialla, pääsen kyllä ilman käsiä kokonaan ylös (testasin tarkoituksella ilman käsiä).

Auttaako lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vanhuksenakin ylös maasta?

Paljon kun lukee näitä juttuja, että vanhus kaatui kotonaan, eikä päässyt ylös. En halua sellaista kohtaloa.

N49

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasin sen päälle 50 veenä ja kävelen paljon mutta se ei auta eli kannattaa harjotuttaa nimenomaan reisilihaksia ja liikkuvuutta voi tulla monelle yllätyksenä kun joutuu lattialta kmpimään kuin kaksivuotias

Vierailija
22/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54 v ja liikun paljon, hyötyliinkuntaa, joogaa, työmatkapyöräilyä, kuntosalia. Silti huomaan, etten pääse joogamatolta ylös ihan yhtä ketterästi kuin ennen vanhaan. Muutos ei vielä ole mitenkään suuri, mutta jos ja kun kehitys jatkuu samaan suuntaan liikunnasta huolimatta niin voin ihan hyvin kuvitella etten vanhana mummona pääse ylös omin voimin jos kaadun lattialle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tätini on 97-vuotias ja hän pääsee edelleen ylös lattialta. Eli ei ole mitään maagista ikää minkä jälkeen se ei enää onnistu. Se on ihan henkilökohtaista. Lihaskunnon ja liikkuvuuden ylläpidosta on aina hyötyä aloitti sen missä iässä tahansa.

No veikkaanpa, että hän on harvinaisuus. Jumppaako hän siis viikottain yhä? Muuten tuo ei ole mahdollista.

Vierailija
24/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huomasin sen päälle 50 veenä ja kävelen paljon mutta se ei auta eli kannattaa harjotuttaa nimenomaan reisilihaksia ja liikkuvuutta voi tulla monelle yllätyksenä kun joutuu lattialta kmpimään kuin kaksivuotias

Millaiset liikkeet harjoituttavat reisilihaksia? Entä miten kannattaa venytellä?

Vierailija
25/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reisilihasten pitää olla kunnossa. Minulla ongelmana on se, että en voi olla yhtään polvillani kovalla alustalla, kun polviin koskee valtavan paljon.

Suurimmalla osalla nykyään on todella heikot pakarat (ja tästä syystä takareidet kuin viulun kielet/polvikipuja ylikuormituksen takia.) Reidet tekevät kaiken työn jos pakarat heikot. Reisien heikkouttakin toki voi olla huomattavasti jos ei mitään muuta tee kuin kävele tai on aivan sohvaperuna.

Vierailija
26/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaa se treeni. Pikku hiljaa. Tee sitä kärsivällisesti, säännöllisesti ja nousujohteisesti. Kyykkyjä ym. Myös liikkuvuutta. Lonkan liikkuvuus tärkeää. Mä en päässyt kolme vuotta sitten helposti ylös. Nyt pääsen jalat ristissä istumaan ja helposti ylös käsillä auttamatta. Tosin auttaa sekin, kun nyt on painoa kymmeniä kiloja vähemmän. m51

Niin ja pelkkää kehonpainotreeniä olen tehnyt kestävyysliikunnan lisäksi. m51

Vierailija
27/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako hyvän lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vaikkapa vielä 80-vuotiaana ylös lattialta yksin?

Tietenkin auttaa. Mun mielestä lihaskuntoa kuitenkin vähän yliarvostetaan. Mun mielestä liikkuvuudesta huolehtiminen on jopa tärkeämpää, koska nivelten kunto korostuu vanhemmiten. Hyvän lihaskunnon ja ennen kaikkea liikkuvuuden ja notkeuden saa ihan kehonpainoa hyödyntävällä kotijumpalla tai (voima)joogalla, salilla käyminen ei ole pakollista. Joskus vähemmän on enemmän.

Lihasmassa ja kunto on tärkein ylläpidettävä. Lihakset surkastuvat kun ikää tulee 30+.

Vierailija
28/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakara- ja reisilihakaset olisi hyvä pitää kunnossa. Sekä käsien ojentajalihakset, että saa sen ylävartalon ylös lattian pinnasta. 

Vierailija
29/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti lihaskunto auttaa. Mutta jos ylipainoa on 50 kiloa, menee homma vanhuksella paljon vaikeammaksi, oli lihaskunto mitä tahansa. 

Vierailija
30/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 76-vuotias nainen ja pääsen vaivatta. Mutta tietysti kaatuessa voi loukkaantua, niin ettei pääse. Tämä voi toki tapahtua missä iässä tahansa. 

Vankka tanssi- ja voimistelutausta takana. Nykyään lähinnä vain kävelen ja käyn kuntosalilla,  joskin pitkiä lenkkejä ja päivittäin. 

Pitäkää ihmeessä huolta itsestänne,  niin vanhuus on paljon parempaa. 

Ennen kaikkea painostanne. Ihan kauhistuttaa, kuinka jumalattoman lihavia nuoria ihmisiä nykyään näkee.

Vierailija
31/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa se treeni. Pikku hiljaa. Tee sitä kärsivällisesti, säännöllisesti ja nousujohteisesti. Kyykkyjä ym. Myös liikkuvuutta. Lonkan liikkuvuus tärkeää. Mä en päässyt kolme vuotta sitten helposti ylös. Nyt pääsen jalat ristissä istumaan ja helposti ylös käsillä auttamatta. Tosin auttaa sekin, kun nyt on painoa kymmeniä kiloja vähemmän. m51

Mikä on kehopainotreeni? Eli kotona vain omalla keholla teet jumppaliikkeitä, kuten pilatesta? Ei siis kuntosalia?

Vierailija
32/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Olen treenannut nyt muutaman vuoden. Lihaksia on. Aina olen ollut notkea, geeneistä johtuvaa varmaan, mutta ylläpidän elastisuutta venyttelemällä. Ei ylipainoa. 
Pääsen ylös lattialta jopa joitain oppilaitani (10-13v) paremmin. Osa lapsistak8n on jo pökkelöitä.

Ope49v

Vierailija
33/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa kotiin käsipainot ja tehdä niillä aina vähän niinkuin ohimennen.

Vierailija
34/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman käsien apua en ole  päässyt ylös lattialta enää vuosiin, vaikka joka päivä teen vähintään tunnin kävelylenkin. Ikää nyt 64 v. Huomaan myös matkustellessa, että aasialainen kyykkypissavessa on jo mahdottomuus, siitä kyykystä en pääse ylös ilman että käsillä ottaisi tukea tahmaisesta lattiasta. 

Vierailija
35/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 45-vuotiaana muuttui vaikeaksi nivelrikon takia. Ilman käsien apua en pääse mitenkään ylös.

Vierailija
36/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 76-vuotias nainen ja pääsen vaivatta. Mutta tietysti kaatuessa voi loukkaantua, niin ettei pääse. Tämä voi toki tapahtua missä iässä tahansa. 

Vankka tanssi- ja voimistelutausta takana. Nykyään lähinnä vain kävelen ja käyn kuntosalilla,  joskin pitkiä lenkkejä ja päivittäin. 

Ennen kaikkea painostanne. Ihan kauhistuttaa, kuinka jumalattoman lihavia nuoria ihmisiä nykyään näkee.

Mikä sinulle on pitkä lenkki?

Vierailija
37/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotiaana ei enää onnistunut itseltä

Vierailija
38/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kehopainotreeni? Eli kotona vain omalla keholla teet jumppaliikkeitä, kuten pilatesta? Ei siis kuntosalia?

Niin. Oman kehon painolla, ei tarvitse salia, jos ei tykkää. Ensin kyykkyjä, lantionnostoja ym. Sitten kun voima kasvaa, voi siirtyä yhden jalan liikkeisiin, askelkyykky, bulgarian split kyykky, myöhemmin vaikka pistoolikyykkyprogressiot, ym. Jos voimaa haluaa, pitää alun totutteluvaiheen jälkeen tehdä osa sarjoista lähelle väsymystä. Pilates on kai hyvä liikkuvuuteen, mutta sillä ei saa tarpeeksi voimaa.

Vierailija
39/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinulle on pitkä lenkki?

8-10 km.

Jos on kovin liukasta tai muuten epämiellyttävä ilma, niin vähemmän. Minulla on koira,  joten aina kuitenkin menen. 

Vierailija
40/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkkisvanhuksilla se tasapaino on niin huono aivojen vaurioitumisen takia, etteivät pääse ylös. Myös muut aivosairaudet voi aiheuttaa saman. Normaalipainoinen vanhus, jolla ei ole aivot vaurioituneet pääsee ylös lattialta, jos luita ei ole mennyt poikki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi