Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä on hankala päästä lattialta ylös? Ja tuleeko se väistämättä kaikille eteen, että kaaduttuaan ei pääsekään ylös?

Vierailija
25.04.2026 |

Tätä pohdiskelen, kun olen nyt sohvaperunakauteni jälkeen alkanut kotijumppaamaan kotona jumppamaton päällä. Olen vasta viikon jumpannut ja sohvaperunakauteni kesti noin 10 vuotta eli olen täysin rapakuntoinen.

Lattialla kun makaan, pääsen istuma-asentoon käsillä tukien kyljen kautta ja kun istun lattialla, pääsen kyllä ilman käsiä kokonaan ylös (testasin tarkoituksella ilman käsiä).

Auttaako lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vanhuksenakin ylös maasta?

Paljon kun lukee näitä juttuja, että vanhus kaatui kotonaan, eikä päässyt ylös. En halua sellaista kohtaloa.

N49

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljon kun lukee näitä juttuja, että vanhus kaatui kotonaan, eikä päässyt ylös. En halua sellaista kohtaloa."

Usein syynä on se, että on kaatuessaan loukannut itsensä eikä se, että muuten ei pääsisi.

Vierailija
82/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksilöllistä, riippuu lihaskunnosta ja siitä mitä vammoja ja sairauksia mahdollisesti on. Vaikka lihakset olisivat miten kunnossa, esim. huimaus saattaa estää pääsemästä lattialta ylös. Minä pääsen kotona lattialta ylös huonekalujen avulla, aina joku huonekalu on sen verran lähellä että siitä saa tukea, mutta ulkona en pääse ylös ellei satu olemaan  jotain sopivaa aitaa yms. vieressä tai joku nuori riski mies tule auttamaan, kuten on pari kertaa käynyt. Ikää on 75 v. ja molemmissa lonkissa on tekonivelet, vaikka en tiedä vaikuttavatko ne tähän asiaan. Paino tietysti vaikuttaa myös, mitä enemmän on kiloja sitä enemmän niissä on nostamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reisilihasten pitää olla kunnossa. Minulla ongelmana on se, että en voi olla yhtään polvillani kovalla alustalla, kun polviin koskee valtavan paljon.

Samoin pakaralihasten. Kannattaa tehdä niitä tuolilta ylösnousuja tukea ottamatta päivällä monta kertaa. Puolet 60-vuotiaista suomalaisnaisista ei pääse tuolista tai vessanpöntöltä ylös ottamatta tukea. Se ennustaa vaivaista vanhuutta. 

Vierailija
84/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painokin ratkaisee. Mä olen päässyt helposti aikaisemmin ylös ilman tukea, mutta pari liikakiloa on nyt ja pääsen kyllä mutta heikosti.  Tasapaino sen sijaan on huono kun liikun tosi vähän. 

Vierailija
85/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painokin ratkaisee. Mä olen päässyt helposti aikaisemmin ylös ilman tukea, mutta pari liikakiloa on nyt ja pääsen kyllä mutta heikosti.  Tasapaino sen sijaan on huono kun liikun tosi vähän. 

Olen 44 v. 

Vierailija
86/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 44 v. 

Mitä on pari liikakiloa? Mulla on 5 kiloa ylipainoa ja pääsen lattialta ylös ilman käsiäni.

Vierailija
87/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reisilihasten pitää olla kunnossa. Minulla ongelmana on se, että en voi olla yhtään polvillani kovalla alustalla, kun polviin koskee valtavan paljon.

Samoin pakaralihasten. Kannattaa tehdä niitä tuolilta ylösnousuja tukea ottamatta päivällä monta kertaa. Puolet 60-vuotiaista suomalaisnaisista ei pääse tuolista tai vessanpöntöltä ylös ottamatta tukea. Se ennustaa vaivaista vanhuutta. 

En ihan allekirjoita tuota, että puolet 60v täyttäneistä ei pääsisi tuolilta ylös tukea ottamatta. Olen lähes 60v, enkä tunne yhtään tuon ikäistä tuossa tilanteessa. Itsellänikin on lihassairaus sekä lannerangan hermopinteistä johtuva alaraajojen lihasheikkous, minkä vuoksi kävely on vaikeaa. Silti pääsen - onneksi - vielä ylös sekä tuolilta, että lattialta. Lattialta kuitenkin käsillä tukien. 

Tuolilta nousemisen ongelmat ovat yleensä vanhemmilla ikäluokilla, ja monilla se johtuu esim. polvien nivelrikosta, jonkun vakavan sairauden (kuten sairaalahoitoa vaatimut korona, aivotapahtuma) aiheuttamasta pitkästä vuodelevosta.  

Vierailija
88/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, mistä tämä tieto. Heittämällä vaikka 30 kertaa peräkkäin, vaikken ikinä ole edes tietoisesti jalkoja/pakaroita treenannut.  Sairaat tietysti eri juttu.

N60

Vierailija
89/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paljon kun lukee näitä juttuja, että vanhus kaatui kotonaan, eikä päässyt ylös. En halua sellaista kohtaloa."

Usein syynä on se, että on kaatuessaan loukannut itsensä eikä se, että muuten ei pääsisi.

Mutta miksi on alunperin kaaduttu?

Vierailija
90/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako se, jos yksinkertaisesti oleilee lattialla joka päivä? Itse olen nelikymppinen nainen, en mitenkään erityisen hyvässä kunnossa, mutta istun paljon lattialla risti-istunnassa päivittäin. Toki olen aika nuori vielä. Mutta tulenko vain jonain päivänä huomaamaan, ettei tämä enää onnistu ja ylös nouseminen on liian rankkaa, vaikka tekisin sitä säännöllisesti?

Vierailija
91/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako hyvän lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vaikkapa vielä 80-vuotiaana ylös lattialta yksin?

Tietenkin auttaa. Mun mielestä lihaskuntoa kuitenkin vähän yliarvostetaan. Mun mielestä liikkuvuudesta huolehtiminen on jopa tärkeämpää, koska nivelten kunto korostuu vanhemmiten. Hyvän lihaskunnon ja ennen kaikkea liikkuvuuden ja notkeuden saa ihan kehonpainoa hyödyntävällä kotijumpalla tai (voima)joogalla, salilla käyminen ei ole pakollista. Joskus vähemmän on enemmän.

Taas näitä asiantuntijan "mun mielestä". Oikeasti, tutkitusti ja todistetusti lihasmassa ja lihaskunto ovat aivan äärettömän tärkeitä. Joku liikkuvuus on pikkujuttu sen rinnalla.

Reisilihakset korreloivat suoraan vanhuuden kognitiivisiin kykyihin. Niillä naisilla, joilla on eniten lihasta, dementia siirtyy 10 vuodella eteenpäin. Syy on ilmeisesti se, että lihakset ovat kehon glukoosivarasto. Ilman niitä verensokeri nousee pitkiksi ajoiksi, mikä tuhoaa kehoa. 

Lisäksi niillä, joilla on lihaksia, on myös vahva luusto. Noin puolet naisista saa osteoporoottisen murtuman ennen kuolemaansa. Jos se on lantionmurtuma, kuolema seuraa usein pian. 

Lattialta ylöspääseminen on toki itsessäänkin hyvin tärkeä kyky. Mutta se, että keski-ikäinen pääsee lattialta, ei vielä tarkoita että on riittävän hyvässä kunnossa. Ilman kunnon lihaskuntotreeniä lihasmassa häviää. Se alkaa 30v ja kiihtyy vaihdevuosien jälkeen. Jos sitten 60v joutuu lepäämään vaikkapa leikkauksen takia viikkoja, se voi olla viimeinen niitti, mikäli lihasmassasta ei ole pitänyt kiinni. 

Vierailija
92/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienen ollut 65-vuotias, kun piti pohtia perusteellisesti, miten täältä lattialta nousen. Sitä ennen pääsin ylös tuosta noin vain.

Vierailija
93/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako se, jos yksinkertaisesti oleilee lattialla joka päivä? Itse olen nelikymppinen nainen, en mitenkään erityisen hyvässä kunnossa, mutta istun paljon lattialla risti-istunnassa päivittäin. Toki olen aika nuori vielä. Mutta tulenko vain jonain päivänä huomaamaan, ettei tämä enää onnistu ja ylös nouseminen on liian rankkaa, vaikka tekisin sitä säännöllisesti?

Jonain päivänä. 

Vierailija
94/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis pääse makuulta istumaan ilman käsiä? Aika huolestuttavaa. Ilmeisesti vatsalihaksissa ei ole mitään voimaa. Ilman keskikehon hallintaa on vaikea pysyä pystyssä vanhemmiten. 

Vierailija
95/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis pääse makuulta istumaan ilman käsiä? Aika huolestuttavaa. Ilmeisesti vatsalihaksissa ei ole mitään voimaa. Ilman keskikehon hallintaa on vaikea pysyä pystyssä vanhemmiten. 

Pääsisin, mutta selän takia pitää nousta kyljen kautta ylös. Se ei onnistu keneltäkään ilman käsiä.

Vierailija
96/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella raahautumista lattialla makuulla kohti puhelinta. Jos kieriminen ei onnistu. 

Vierailija
97/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne, jotka harjoittelevat lattialta ylöspääsyä päivittäin pääsevät vielä vanhanakin lattialta ylös. Äitini pääsi ihan loppuun asti yli 90 -vuotiaaksi. Isäni ei päässyt edes 40 -vuotiaana, vaan aina piti jonkun auttaa. 
Tästä taidosta on oikeasti apua.

Vierailija
98/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko polvisuojista apua ?

Minä ostin pehmustetut polvisuojat kun en polvileikkauksen jälkeen enää pystynyt olemaan polvillani. On se niidenkin kanssa kivuliasta, mutta vähän aikaa onnistuu.

Suosittelen polvisuojia myös aiemmalle polvikipuiselle.

Vierailija
99/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 46 ja viittä vaille 45 vuotiaana tajusin että lihas vaan vähenee ja tulevat vuodet ei näytä kovin valoisilta jos lihaskuntoharjoittelua ei säännöllisesti tee. Olin kunnon salitreenivihaaja ja lähinnä lenkkeilin, pyöräilin, jumppailinnkotona ja uin.

Siinä kävin sitten niin että menin lähimmälle salille ja otin sillä reissulla heti kolmivuotisen jäsenyyden. Ja käyn salilla 3 krt viikossa satoi tai paistoi. Lisäksi kerran viikkoon kunnon hikijumppa ja joka aamu heti herättyä venyttelen.

En halua olla se joka ei kuusikymppisenä saa kenkiä jalkaan tai vuosikymmen myöhemmin voivottelee miten vaikeaa on nousta sohvalta ylös.

Joka päivä testaan että saan taivutettua kädet lattiaan. Ja viikottain teen tuota että menen ilman käsiä apuna käyttäen lattialle makaamaan ja tulen sieltä ylös.

Muscle is the organ of longevity.

Vierailija
100/123 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lattialla kun makaan, pääsen istuma-asentoon käsillä tukien kyljen kautta "

Siis, miksi ap ei pääse suoraan istuma-asentoon? Vatsalihakset niin heikot?