Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä on hankala päästä lattialta ylös? Ja tuleeko se väistämättä kaikille eteen, että kaaduttuaan ei pääsekään ylös?

Vierailija
25.04.2026 |

Tätä pohdiskelen, kun olen nyt sohvaperunakauteni jälkeen alkanut kotijumppaamaan kotona jumppamaton päällä. Olen vasta viikon jumpannut ja sohvaperunakauteni kesti noin 10 vuotta eli olen täysin rapakuntoinen.

Lattialla kun makaan, pääsen istuma-asentoon käsillä tukien kyljen kautta ja kun istun lattialla, pääsen kyllä ilman käsiä kokonaan ylös (testasin tarkoituksella ilman käsiä).

Auttaako lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vanhuksenakin ylös maasta?

Paljon kun lukee näitä juttuja, että vanhus kaatui kotonaan, eikä päässyt ylös. En halua sellaista kohtaloa.

N49

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reisilihasten pitää olla kunnossa. Minulla ongelmana on se, että en voi olla yhtään polvillani kovalla alustalla, kun polviin koskee valtavan paljon.

Olisiko polvisuojista apua ?

Eihän ne voi olla koko ajan yllä.

Ei tietenkään. Sängynaluksia imuroidessa olen kyljelläni lattialla, sieltä ylösnousua vaikeuttavat polvet (reuma). Tässä kohden polvisuojat, siivoukseen tai kitkemiseen, ovat hyödylliset. ( Jos huimaa ja pelottaa kaatuminen, ensisijaisesti kypärä päähän.) N74

Vierailija
42/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa se treeni. Pikku hiljaa. Tee sitä kärsivällisesti, säännöllisesti ja nousujohteisesti. Kyykkyjä ym. Myös liikkuvuutta. Lonkan liikkuvuus tärkeää. Mä en päässyt kolme vuotta sitten helposti ylös. Nyt pääsen jalat ristissä istumaan ja helposti ylös käsillä auttamatta. Tosin auttaa sekin, kun nyt on painoa kymmeniä kiloja vähemmän. m51

Niin ja pelkkää kehonpainotreeniä olen tehnyt kestävyysliikunnan lisäksi. m51

Mikä on kehopainotreeni? Eli kotona vain omalla keholla teet jumppaliikkeitä, kuten pilatesta? Ei siis kuntosalia?

Ja lattialla kannattaa viettää aikaa. Syväkyykkyasentoon totutella, jos se ei onnistu. Istua jalat ristissä jne. Näihin löytyy youtubesta paljon ohjeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 76-vuotias nainen ja pääsen vaivatta. Mutta tietysti kaatuessa voi loukkaantua, niin ettei pääse. Tämä voi toki tapahtua missä iässä tahansa. 

Vankka tanssi- ja voimistelutausta takana. Nykyään lähinnä vain kävelen ja käyn kuntosalilla,  joskin pitkiä lenkkejä ja päivittäin. 

Pitäkää ihmeessä huolta itsestänne,  niin vanhuus on paljon parempaa. 

Ennen kaikkea painostanne. Ihan kauhistuttaa, kuinka jumalattoman lihavia nuoria ihmisiä nykyään näkee.

Kehorauha ja silleen ei saa enää kommentoida painoa.

Mutta on se hankala jos vanhana painaa jotain 100kg niin ei varmasti pääse ylös jos lattialle kaatuu. Siinä tekee ambulanssihenkilökunnalla tiukkaa auttaa ja saada ylös.

Vierailija
44/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huomasin sen päälle 50 veenä ja kävelen paljon mutta se ei auta eli kannattaa harjotuttaa nimenomaan reisilihaksia ja liikkuvuutta voi tulla monelle yllätyksenä kun joutuu lattialta kmpimään kuin kaksivuotias

Millaiset liikkeet harjoituttavat reisilihaksia? Entä miten kannattaa venytellä?

Reisilihaksia voi harjoituttaa helposti tekemällä ihan nousuja tuolilta istumasta seisomaan. Eli istu tuolilla (mieluummin niin matalalla, että polvesi on 90 asteen kulmassa - mutta sellaisen puuttuessa vähän korkeampikin käy) ja nouse suoraksi seisomaan ilman käsien apua. Mene takaisin istumaan. Toista tämä 20 kertaa. Pidä minuutin tauko ja tee sen jälkeet uudet 20 toistoa. Pidä vielä toinen minuutin tauko ja sen jälkeen viimeiset 20 toistoa.

Kun tämä tuntuu helpolta, ota mukaan lisäpainot, esimerkiksi käsipainot roikkumaan käsiin tai selkään reppu, jossa on painavaa tavaraa (pidä kuitenkin selkä suorassa koko liikkeen ajan).

Tämän voi hyvin tehdä joka toinen päivä, mutta jo kaksi kertaa viikossa auttaa pitämään reisilihasten kuntoa yllä.

Vierailija
45/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 v ja liikun paljon, hyötyliinkuntaa, joogaa, työmatkapyöräilyä, kuntosalia. Silti huomaan, etten pääse joogamatolta ylös ihan yhtä ketterästi kuin ennen vanhaan. Muutos ei vielä ole mitenkään suuri, mutta jos ja kun kehitys jatkuu samaan suuntaan liikunnasta huolimatta niin voin ihan hyvin kuvitella etten vanhana mummona pääse ylös omin voimin jos kaadun lattialle. 

Jos liikut noin paljon, niin oletko nyt liian ankara arvostellessasi lattialta ylös pääsyäsi? Kuulostaa pelottavalta, että tuossa iässä tulee jo muutos tuohon, vaikka liikkuisi kuten sinä

Vierailija
46/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako hyvän lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vaikkapa vielä 80-vuotiaana ylös lattialta yksin?

Tietenkin auttaa. Mun mielestä lihaskuntoa kuitenkin vähän yliarvostetaan. Mun mielestä liikkuvuudesta huolehtiminen on jopa tärkeämpää, koska nivelten kunto korostuu vanhemmiten. Hyvän lihaskunnon ja ennen kaikkea liikkuvuuden ja notkeuden saa ihan kehonpainoa hyödyntävällä kotijumpalla tai (voima)joogalla, salilla käyminen ei ole pakollista. Joskus vähemmän on enemmän.

Riittääkö kotijumppa ja oman kehon vastus? Esim. pilates? Eli ei tarvi kuntosalia?

Mitä jos on luonnostaan notkea, onko hyötyä silloin tehdä venyttelyitä?

Kyllä riittää. Pelkästään joogassa on lukuisia liikkeitä, jossa vahvistetaan keskivartaloa, pakara- ja jalkalihaksia, pilateksessa samoin. Oma suosikkini on astangajooga, sillä se auttaa minua  myös mielen hallinnassa. Teen myös barresta tuttuja vatsa- ja pakaraliikkeitä, ne opettelin aikanaan jo ysärillä trendikkäässä Callaneticsissa. Samoja piirteitä ja liikkeitä on myös pilateksessa. Tärkeintä on harjoittelun säännöllisyys, ei penkistä nouseva kilomäärä, jossa päämääränä on nähdäkseni jokin ihan muu kuin lihastaspainon ja liikkuvuuden kehittäminen ja säilyttäminen. En väheksy sitä päämäärää, mutta se ei ole vanhuuden liikkuvuuden kannalta välttämätöntä.

Vierailija
47/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkkisvanhuksilla se tasapaino on niin huono aivojen vaurioitumisen takia, etteivät pääse ylös. Myös muut aivosairaudet voi aiheuttaa saman. Normaalipainoinen vanhus, jolla ei ole aivot vaurioituneet pääsee ylös lattialta, jos luita ei ole mennyt poikki. 

On vähän eroa puhutko vanhuksena 70- vai 100-vuotiaasta. 

Kyllä se kroppa vain rapistuu ilman mitään alkkistaustaakin. 

Vierailija
48/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkö takia eräs mummo kysyi minulta, pääsinkö itse ylös, kun hän kuuli minun kaatuneen? Pidin kysymystä erikoisena.

Kyllä. Niin hämmästyttävää kuin se nuoremmista tuntuukin, niin vanhat ihmiset eivät niin vain pääsekään ylös lattialta ilman toisen ihmisen apua.

Mun kasikymppinen äitini oli kylässä, kun makasin jumppamaton päällä. Nousin sieltä ketterästi ylös suitsait sukkelaan ja äitini leuka loksahti auki, että pääsetkö sä vieläkin noin ketterästi ylös. Olin silloin vasta 45-vuotias.

Tämä tosiaan tulee joillekin yllätyksenä, että liikunta on todella hyödyllistä oman toimintakyvyn kannalta. Tiedän iäkkään miehen, joka harrastaa kiipeilyä vielä liki 80-vuotiaana. Varmasti pääsee lattialta itse ylös ketterästi.

Vierailija
49/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotiaana ei enää onnistunut itseltä

Mistä tämä johtuu? Jokin vamma vai ylipaino?

Vierailija
50/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako hyvän lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vaikkapa vielä 80-vuotiaana ylös lattialta yksin?

Tietenkin auttaa. Mun mielestä lihaskuntoa kuitenkin vähän yliarvostetaan. Mun mielestä liikkuvuudesta huolehtiminen on jopa tärkeämpää, koska nivelten kunto korostuu vanhemmiten. Hyvän lihaskunnon ja ennen kaikkea liikkuvuuden ja notkeuden saa ihan kehonpainoa hyödyntävällä kotijumpalla tai (voima)joogalla, salilla käyminen ei ole pakollista. Joskus vähemmän on enemmän.

Riittääkö kotijumppa ja oman kehon vastus? Esim. pilates? Eli ei tarvi kuntosalia?

Mitä jos on luonnostaan notkea, onko hyötyä silloin tehdä venyttelyitä?

Mitään pitkiä venytyksiä ei enää suositella tehtäväksi. Notkeus on muuten usein ihan vaan yliliikkuvia niveliä mikä on vanhana huono homma, eli turha ihailla jotain spagaattiin kykeneviä. 

Ihan vaan työn tekeminen niillä lihaksilla on se juttu. Ota asioista itse selvää, tietoa on netti pullollaan. Kuntosalille ei ole pakko mennä. -eri

Vierailija
51/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias nainen ja testasin juuri, että pääsen selinmakuulta seisomaan ilman, että kädet ottavat missään vaiheessa maahan. Mutta paljon helpompaahan se on, jos saa auttaa käsillä. Täytyy olla todella huonossa kunnossa, jos ei käsien avulla pääse ylös. Toki eri asia sitten, jos on kaatuessaan loukannut jotain niin, että nouseminen ei siksi onnistu.

Vierailija
52/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan maalaisuus. Ihmeellisiä punkeroita on paljon ja nuorena, erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, jossa hesarin jutun mukaan ala-asteellakin on jouduttu hankkimaan kenkälusikoita kun lapset eivät muutoin saa kenkiä jalkaan. Aivan järkyttävää.

Vierailija
53/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omasta fyysisestä kunnosta huolen pitäminen auttaa siinä, että vanhana pääsee lattialta ylös. Mutta aina pelkkä fyysinen kunto ei riitä. Sitä voi mennä lonkat ja polvet niin huonoon kuntoon, että ei pääsekään ylös. Vanhana esimerkiksi lonkka voi murtua yllättävän pienestä. Toki hyvä lihaskunto auttaa kuntoutuksessa.

Vierailija
54/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääntyminen lattialle on suht ok tapa poistua !

Vierailija
55/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsien avulla pääsee, jos ei ole satuttanut itseään. Nojaamalla toisella sivulla oleviin käsiin, polvilleen ja takapuolta nostamalla ylös.

Palasin kävellen töistä ja upposin sulaneiden lumien jälkeen märkään hiekkarinteeseen (ns. oikopolku), pääsin ylös kierimällä reppu selässä kuivempaan kohtaan ja nousin ylös.

Ongelmana oli, että koomisen tilanteen vuoksi nauroin mönkiessäni maasta, onneksi naurettavan heikot kädet kestivät nousemisen.

Palattava kuntosalille.

N 60

Vierailija
56/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ylipainoa pitää olla, että ei pysty tekemään tiettyjä jumppaliikkeitä jumppamatolla, sellaisia, joissa puoliksi seistään tai istutaan? Esim. mennään polvilleen tms.

Vierailija
57/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huomasin sen päälle 50 veenä ja kävelen paljon mutta se ei auta eli kannattaa harjotuttaa nimenomaan reisilihaksia ja liikkuvuutta voi tulla monelle yllätyksenä kun joutuu lattialta kmpimään kuin kaksivuotias

Millaiset liikkeet harjoituttavat reisilihaksia? Entä miten kannattaa venytellä?

Reisilihaksia voi harjoituttaa helposti tekemällä ihan nousuja tuolilta istumasta seisomaan. Eli istu tuolilla (mieluummin niin matalalla, että polvesi on 90 asteen kulmassa - mutta sellaisen puuttuessa vähän korkeampikin käy) ja nouse suoraksi seisomaan ilman käsien apua. Mene takaisin istumaan. Toista tämä 20 kertaa. Pidä minuutin tauko ja tee sen jälkeet uudet 20 toistoa. Pidä vielä toinen minuutin tauko ja sen jälkeen viimeiset 20 toistoa.

Kun tämä tuntuu helpolta, ota mukaan lisäpainot, esimerkiksi käsipainot roikkumaan käsiin tai selkään reppu, jossa on painavaa tavaraa (pidä kuitenkin selkä suorassa koko liikkeen ajan).

Tämän voi hyvin tehdä joka toinen päivä, mutta jo kaksi kertaa viikossa auttaa pitämään reisilihasten kuntoa yllä.

Toinen hyvä tapa harjoituttaa sekä reisi- että pakaralihaksia on kävellä portaita. Voi myös tehdä niin, että nousee yhdelle portaalle (ensin yksi jalka ja sitten toinen sen viereeb) ja sitten heti takaisin lähtöportaalle ja toistaa tätä liikettä edestakaisin. Kannattaa vaihtaa sitä jalkaa, joka nousee ensin. Tätäkin voi tehostaa ottamalla käsiin roikkumaan käsipainot tai selkään painavan repun.

Vierailija
58/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiten siirtyminen tuolijumppaan !! ja toimintakyvyn säilyminen ihan arkisella liikkumisella, siivous omaan tahtiin, kauppareissut pienin ostoksin, kenties puutarhan hoito ym. Kunhan pysyy liikkeessä. Venytteleleminen ja meditointi varmasti hyviä myös. Liika tavoitteellinen liikunta veren maku suussa ja paikat kolottaen kuulostaa siltä, että tulee vain paljon vahinkoa.

Vanheneminen tarkoittaa myös luopumista ja hitaampaa elämää. Ei ikäihmisen tarvi esittää mitään 20 vuotiasta. t. kohta kuuskymppinen

Vierailija
59/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen 66v ja pääsen käsillä auttamatta ylös lattialta, toki ensin polvilleen ja siitä ylös mutta kuitenkin. 

Liikun vähintään hyötyliikuntaa päivittäin

Täytän 80v pian ja kokeilin joulukuussa pääsenkö lattialta ylös ilman käsiä. Pääsin. Tein sen kolme kertaa. Sitten sattui kaatuminen ulkona, ei mitään murtumia mutta jotain kävi nilkan seudulla. En ole enää kokeillut. Liikun mahdollisimman paljon sauvakävellen tai kävellen, mennen tullen vaikka suurempaan kauppaan n 3 km päähän. Askeleita tulee 8000- 15 000 päivittäin. Ja tekonivelet polvissa eivät ole olleet esteenä liikunnalle, eikä suuri selkäleikkaus ( titaanilla korjattu) kauan sitten. Nivelrikkoja on joka puolella, dg moninivelrikot. Minulla on aina ollut hyvä lihaskunto ja reisilihakset, on todettu lääkärilläkin. Voimistelen ja pyöritän vannetta aika ajoin. En ole hoikka, vaan ylipainoa on n 10- 15kg. En omista enkä halua vaakaa, nään peilistä ja vaatteista olenko lihonut. Pyrin pysymään vähintään samassa painossa. 

Vierailija
60/61 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan maalaisuus. Ihmeellisiä punkeroita on paljon ja nuorena, erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, jossa hesarin jutun mukaan ala-asteellakin on jouduttu hankkimaan kenkälusikoita kun lapset eivät muutoin saa kenkiä jalkaan. Aivan järkyttävää.

Suomen Alabama. Jeesusta ja löllyvää ihraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi