Eilinen tietojenkäsittelytieteen valintakoe
Onko täällä kokeeseen osallistuneita? Oliko se teidän mielestä helppo?
Minua pelottaa, koska tuntui aivan liian helpolta vanhoihin kokeisiin verrattuna. Eli pelkään, että joko suunnilleen kaikki saavat täydet pisteet ja pisteraja nousee tosi ylös, tai sitten että siellä on ollut paljon kompatehtäviä joita en vain ole tajunnut.
Tein kokeen reilu kahdessa tunnissa, ja sitten tarkistin loppuajan eli melkein toiset kaksi tuntia, enkä löytänyt varsinaisia virheitä. Luetunymmärtämiseen taisin vaihtaa jonkun kohdan.
Kommentit (18)
Oli edellistäkin helpompi. Eli ei varmaankaan minulle paikkaa heru.
Hakijamateriaali on tyhmempää kuin aiemmin, siksi niitä on helpotettu samoin kuin yo-kokeitakin.
Jaa että noilla on oma valintakoe nykyään tuollekin alalle?
En ole käynyt kuin aallon kokeessa aikanaan ja siellä oli yhteinen kaikille teknisille aloille paitsi arkkitehtuuri.
Meh, stalin sort on ainoa oikea lajittelualgoritmi. Siis se, että verrataan taulukon peräkkäisiä alkioita ja eliminoidaan (poistetaan) se joka on väärässä järjestyksessä. Kun kaikki on käyty läpi on jäljellä olevat alkiot oikeassa järjestyksessä.
Läpihuutojuttu, puolet tehtävistä aivot narikkaan merge sorttia
Öö häh, jos kokeen jutut on jotain taulukon sorttailuja niin voiko tuota enää tieteeksi kutsua.
Joku perinteinen ÄO kokeen logiikkaosuuskin olisi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Meh, stalin sort on ainoa oikea lajittelualgoritmi. Siis se, että verrataan taulukon peräkkäisiä alkioita ja eliminoidaan (poistetaan) se joka on väärässä järjestyksessä. Kun kaikki on käyty läpi on jäljellä olevat alkiot oikeassa järjestyksessä.
Tuo muistuttaa kehittämääni pakkausalgoritmiä. Poistetaan vaan tavaraa kunnes on minimikoko saavutettu.
T: Urpozip
kehitin myös hakualgoritmin. speksissä vaan ei lue löytymisestä mitään, niin se vaan hakee ja hakee
T: Urposearch
Tuliko kenellekään muulle sellainen olo, että kaikkiin luetunymmärtämistehtävän kysymyksiin ei ollut vastausta aineistossa? Osa kysymyksistä oli tietenkin sellaisia, että luettu piti ymmärtää ja sitten soveltaa sitä eikä vastausta löytynyt varsinaisesti miltään riviltä. Mutta mieleen jäi kysymys 1.16, joka meni jotenkin niin, että mikä seuraavista ei ole tekoälyn historiaan liittyvä tapahtuma. Jeopardy-tietovisasta ei ollut mitään mainintaa eikä myöskään Apollosta, mutta molemmat olivat valintamahdollisuutena tehtävässä.
Moneltakohan jäi "korjaa virheet koodissa" -tehtävässä huomaamatta, että yhdellä rivillä luki fowrard eikä forward?
Mutta kiva koe.
Tuosta koodinkorjaamistehtävästä: montako riviä oli korjattavana?
Mielestäni iso osa kokeesta oli petollisen helpon oloista, joten oon nyt vaan pureskellut koetta läpi mielessäni löytääkseni kompakohdat :/ Haluaisin päästä läpi niin kovin, mutta en todellakaan ole penaalin terävin kynä, joten jos tämä oli mulle helppo niin pisterajat tulee olemaan TAIVAISSA
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni iso osa kokeesta oli petollisen helpon oloista, joten oon nyt vaan pureskellut koetta läpi mielessäni löytääkseni kompakohdat :/ Haluaisin päästä läpi niin kovin, mutta en todellakaan ole penaalin terävin kynä, joten jos tämä oli mulle helppo niin pisterajat tulee olemaan TAIVAISSA
Siis pitikö koodista löytää kirjoitusvirheitä?
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt kuin aallon kokeessa aikanaan ja siellä oli yhteinen kaikille teknisille aloille paitsi arkkitehtuuri.
Nykyään? Ensinnäkin ap ei maininnut, että mistä yliopistosta on kyse ja toisekseen jo v. 2002 eräässä Suomen yliopistossa oli valintakoe nimenomaan tietojenkäsittelytieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään? Ensinnäkin ap ei maininnut, että mistä yliopistosta on kyse ja toisekseen jo v. 2002 eräässä Suomen yliopistossa oli valintakoe nimenomaan tietojenkäsittelytieteeseen.
Niin, maailmaa ei luotu vuonna 2000
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, maailmaa ei luotu vuonna 2000
Ei niin, on varmaan ollut valintakoe jo tuota aiempinakin vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitikö koodista löytää kirjoitusvirheitä?
Siellä oli tehtäviä joissa piti "ohjata" robotti-imuria yksinkertaisilla "forward" "right" "left" "loop:" komennoilla ja yhdessä osiossa piti löytää esille kirjoitetusta komentolistasta virheelliset rivit. Eli oli tietty tehtävä joka komennoilla piti tehdä ja hakijan piti tunnistaa miksi komentolista ei suorita kyseistä tehtävää.
Tehtävänannossa ei mainittu virheellisten rivien määrää, vain että pisteitä saa 4, jokaisesta oikeasta rivistä tulee osapisteitä ja jos oikeaa riviä ei löydy niin menettää pisteitä.
Ei tosiaan mainittu, montako virhettä pitäisi löytää, mutta muistaakseni löysin neljä. Yksi oli kirjoitusvirhe (fowrard), olisikohan kahdella rivillä ollut left kun piti olla right, ja muistaakseni oli vielä joku.
Onko kukaan laskeskellu omia pisteitä vähän sinnepäin? Viime keväisiin pisterajoihin verrattuna pääsisin sisään haluamaani paikkaan, mutta vähän sellanen olo että pisterajat on tänä vuonna sitäkin korkeammat...
pääsitkö sisälle vai miten sitten kävi? Ajattelin itse hakea samaan ja vanhat kikeet vaihtelevat 2023 koe vaikuttaa helpolta en tiedä tuleeko tänä vuonna vaikeaa koetta.