Missä iässä on hankala päästä lattialta ylös? Ja tuleeko se väistämättä kaikille eteen, että kaaduttuaan ei pääsekään ylös?
Tätä pohdiskelen, kun olen nyt sohvaperunakauteni jälkeen alkanut kotijumppaamaan kotona jumppamaton päällä. Olen vasta viikon jumpannut ja sohvaperunakauteni kesti noin 10 vuotta eli olen täysin rapakuntoinen.
Lattialla kun makaan, pääsen istuma-asentoon käsillä tukien kyljen kautta ja kun istun lattialla, pääsen kyllä ilman käsiä kokonaan ylös (testasin tarkoituksella ilman käsiä).
Auttaako lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vanhuksenakin ylös maasta?
Paljon kun lukee näitä juttuja, että vanhus kaatui kotonaan, eikä päässyt ylös. En halua sellaista kohtaloa.
N49
Kommentit (61)
No mä olen 66v ja pääsen käsillä auttamatta ylös lattialta, toki ensin polvilleen ja siitä ylös mutta kuitenkin.
Liikun vähintään hyötyliikuntaa päivittäin
Riippuu ihmisen kunnosta ja onko jotain sairauksia. 60 vuotiaasta eteenpäin varmaan vaikeutuu. Moni iäkäs ihminen kun yksin asuu kotona ja kaatuu niin lattialla makaa tunteja kunnes kotihoito tulee jos ei mitään turvaranneketta ole. Joku ukko makasi 7 tuntia suihkunlattialla.
Tämänkö takia eräs mummo kysyi minulta, pääsinkö itse ylös, kun hän kuuli minun kaatuneen? Pidin kysymystä erikoisena.
Auttaako hyvän lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vaikkapa vielä 80-vuotiaana ylös lattialta yksin?
Vierailija kirjoitti:
Tämänkö takia eräs mummo kysyi minulta, pääsinkö itse ylös, kun hän kuuli minun kaatuneen? Pidin kysymystä erikoisena.
Kyllä. Niin hämmästyttävää kuin se nuoremmista tuntuukin, niin vanhat ihmiset eivät niin vain pääsekään ylös lattialta ilman toisen ihmisen apua.
Mun kasikymppinen äitini oli kylässä, kun makasin jumppamaton päällä. Nousin sieltä ketterästi ylös suitsait sukkelaan ja äitini leuka loksahti auki, että pääsetkö sä vieläkin noin ketterästi ylös. Olin silloin vasta 45-vuotias.
Jos joka paikka kipeä, nivelet siis. Niin ei pääse.
37v...oon juonu paljon..ja kaatuillu..
Vierailija kirjoitti:
No voihan sitä olla jokin luu murtunut tai katkennut. Lihas revähtänyt tms. ikään katsomatta.
Omituista lähinnä,että pidit kysymystä omituisena.
No tottakai hyvä lihaskunto auttaa, ihan ÄO 80-kyselyitä taas.
Olet oikealla asialla. Jotta lattiasta pääsee ylös pitää olla lihasvoimaa, niin käsissä kuin jaloissa. Portaiden kävelyä ens alkuun suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Reisilihasten pitää olla kunnossa. Minulla ongelmana on se, että en voi olla yhtään polvillani kovalla alustalla, kun polviin koskee valtavan paljon.
Olisiko polvisuojista apua ?
Ei se välttämättä ole huonoa lihaskuntoa jos vanhus ei pääse kaaduttuaan (niin ettei mitään mene rikki) ylös lattialta. Sairauksien ja lääkkeiden takia voi esim. heikottaa kovasti. Toki hyvä lihaskunto auttaa monessa asiassa ja sitä kannattaa ylläpitää niin pitkään kuin pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako hyvän lihaskunnon ylläpito siihen, että pääsisi vaikkapa vielä 80-vuotiaana ylös lattialta yksin?
Tietenkin auttaa. Mun mielestä lihaskuntoa kuitenkin vähän yliarvostetaan. Mun mielestä liikkuvuudesta huolehtiminen on jopa tärkeämpää, koska nivelten kunto korostuu vanhemmiten. Hyvän lihaskunnon ja ennen kaikkea liikkuvuuden ja notkeuden saa ihan kehonpainoa hyödyntävällä kotijumpalla tai (voima)joogalla, salilla käyminen ei ole pakollista. Joskus vähemmän on enemmän.
Minun tätini on 97-vuotias ja hän pääsee edelleen ylös lattialta. Eli ei ole mitään maagista ikää minkä jälkeen se ei enää onnistu. Se on ihan henkilökohtaista. Lihaskunnon ja liikkuvuuden ylläpidosta on aina hyötyä aloitti sen missä iässä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reisilihasten pitää olla kunnossa. Minulla ongelmana on se, että en voi olla yhtään polvillani kovalla alustalla, kun polviin koskee valtavan paljon.
Polvisuojat hyvä idea. Ja jumppamattoja myydään sellaisia superpaksuja ja pehmeitä, niissä pystyy olee polvillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin auttaa. Mun mielestä lihaskuntoa kuitenkin vähän yliarvostetaan. Mun mielestä liikkuvuudesta huolehtiminen on jopa tärkeämpää, koska nivelten kunto korostuu vanhemmiten. Hyvän lihaskunnon ja ennen kaikkea liikkuvuuden ja notkeuden saa ihan kehonpainoa hyödyntävällä kotijumpalla tai (voima)joogalla, salilla käyminen ei ole pakollista. Joskus vähemmän on enemmän.
Riittääkö kotijumppa ja oman kehon vastus? Esim. pilates? Eli ei tarvi kuntosalia?
Mitä jos on luonnostaan notkea, onko hyötyä silloin tehdä venyttelyitä?
Auttaa se treeni. Pikku hiljaa. Tee sitä kärsivällisesti, säännöllisesti ja nousujohteisesti. Kyykkyjä ym. Myös liikkuvuutta. Lonkan liikkuvuus tärkeää. Mä en päässyt kolme vuotta sitten helposti ylös. Nyt pääsen jalat ristissä istumaan ja helposti ylös käsillä auttamatta. Tosin auttaa sekin, kun nyt on painoa kymmeniä kiloja vähemmän. m51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne voi olla koko ajan yllä.