Uskaltaako vähävaraisena enää mennä "alisyömään"?
Ettei liikaa kerää henkilökunnan katseita...
"Alisyöminen" on itselleni uusi termi. Onneksi kaikki ravintoloitsijat eivät ole samaa mieltä...
Ravintolat | Palkittu ravintoloitsija harmittelee asiakkaiden ”alisyömistä”, mutta ymmärrystäkin löytyy
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011966753.html
Kommentit (123)
Jo vuosia, vuosikymmenetkin, alkupalat ovat olleet huomattavasti mielenkiintoisempia kuin pääruoat ja usein, jälkiruoat ovat niin mitäänsanomattomia, että tilaa mieluummin ei mitään tai ehkä espresson. Tämän seurauksena, olen usein tilannut yhden tai kaksi alkuruokaa nälän mukaan ja joskus jopa jälkiruoan. Pääruoat olen jättänyt muille.
Noutopöydissä tilanne on sama. Kylmät syötävät ovat usein hyviä ja raikkaita, pääruokien ollessa jotain klimppejä soosilla tai ilman.
Alkuruokien hintojen noustessa lähelle pääruokia, olen jättänyt nekin, kuten ravintolakäynnit Suomessa kokonaan. Viimeksi edellisenä viikonloppuna oli tarkoitus nauttia jotain pientä laadukkaaksi mielletyllä terassilla. Vain kahdessa pöydässä oli muita, mutta ne polttivat, olivat jo juovuksissa ja kaiuttimista tuli jotain suomijenkkaa, paikassa, joka on olevinaan ranskalainen. Se oli moro.
Suurin osa ökyporvareitten murheita...
Jos ei halua myydä yksittäisiä annoksia vaan koko menun, niin miksi listalla on yksittäisiä annoksia? Ja jos asiakkaat juovat mieluummin vettä kuin viiniä ja siitä ei saa nyhdettyä tarpeeksi, niin ostakaa ravintolaan vehkeet ja myykää törkyhinnalla "talon kuplavettä".
En oikeastaan enää juo muuta alkoholia kuin joskus lasin shamppanjaa
Ja ruokaa mieluiten joku pääruoka tai hyvä ruokaisa salaatti
Eläen halua ylensyödä kalliilla enkä etenkään semmoista mitä en halua syödä
Eli miksi pitäisi kenenkään syödä mitään mitä ei halua
Vierailija kirjoitti:
Ja ketkä enää nykyään juo alkoholia?
Ei ole enää muodikasta eikä ole koskaan ollut terveellistä käyttää alkoholia. Porukka liikkuu autoilla ja ajaa tietenkin selvinpäin.
Kun alipalkkaa suomalaiset alisyö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina toimii tollanen, että haukkuu asiakkaita mediassa.
Joo, tämä on erinomainen markkinointistrategia!
Muutenkin on jo aika pitkään tuntunut siltä, että asiakkaan tehtävä on tietyissä ravintoloissa mennä viihdyttämään henkilökuntaa.
Esimerkiksi ei voisi vähempää kiinnostaa se h*lvetin pitkä performanssi, jossa tarjoilija kertoo minkä nimisen naudan palanen on lautasella, mistä se on kotoisin ja millä filosofialla hoidettu ja ruokittu. Sama sitten jokaisen lisukkeen kohdalla. Viinin kohdalla pitää keskustella sen lisäaineettomuudesta ja vivahteista.
Ovatko nämä ravintoloitsijat jotenkin yksinäisiä, kun tuntuu, että asiakkaan pitää seurustella heidän kanssaan? Eikö ole mitään psykologista silmää tai tilannetajua, kun tullaan keskeyttämään seurueen mukava jutustelu jollain "Minä ja minun pihvini vaativat nyt huomiota" -jauhannalla? Asiakkaan ja asiakaspalvelijan roolit ovat kääntyneet päälaelleen.
"Silent Dinner" -konseptia odotellessa. Saisi vain nauttia ruoasta tarvitsematta sanoa sanaakaan kenellekään. Ja yksin syömisestäkin tulisi normaalia ja hyväksyttävää.
Hotellit sentään kiittävät jos ja kun käyt hotelliaamiaisella alisuorittamassa. Saavat hyvin katetta kaurapuurolautaselle ja teekupposelle.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman typerä avautuminen ravintoloitsijalta. Jos yksittäisiä annoksia on listalta tilattavissa, tottakai asiakas voi sellaisen tilata. Ei ole asiakkaan tehtävä huolehtia siitä, että hän tilaa riittävästi maksaakseen paikkansa. Jos halutaan myydä vain menukokonaisuuksia, niin sitten laitetaan myyntiin vain niitä. Jos ravintoloitsija on konseptoinut kuppilansa pieleen, sitä ei kannattaisi ruveta mediassa nyyhkimään ja asiakkaita syyllistämään. Meni itselläni ainakin maku koko paikkaan, vaikka ihan kiva ravintola onkin. Onneksi muut haastatellut ravintoloitsijat eivät vastaavaan typeryyteen syyllistyneet.
Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Jos listalla on tilattavissa vain yksittäisiä annoksia, niin tottakai silloin on ok tilata niitä. Jos taas ravintola haluaa myydä vain menukokonaisuuksia, niin silloin listalla pitää olla vain niitä.
"Jo vuosia, vuosikymmenetkin, alkupalat ovat olleet huomattavasti mielenkiintoisempia kuin pääruoat"
Kerro jotain hyviä alkuruokia ja mieluiten ravintolan nimetkin. Itse en tykkää kun niin monessa paikassa alkupalat ovat pelkkää suolaa ja etikkaa - tosin ehkä sinä tykkäät just sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina toimii tollanen, että haukkuu asiakkaita mediassa.
Joo, tämä on erinomainen markkinointistrategia!
Muutenkin on jo aika pitkään tuntunut siltä, että asiakkaan tehtävä on tietyissä ravintoloissa mennä viihdyttämään henkilökuntaa.
Esimerkiksi ei voisi vähempää kiinnostaa se h*lvetin pitkä performanssi, jossa tarjoilija kertoo minkä nimisen naudan palanen on lautasella, mistä se on kotoisin ja millä filosofialla hoidettu ja ruokittu. Sama sitten jokaisen lisukkeen kohdalla. Viinin kohdalla pitää keskustella sen lisäaineettomuudesta ja vivahteista.
Ovatko nämä ravintoloitsijat jotenkin yksinäisiä, kun tuntuu, että asiakkaan pitää seurustella heidän kanssaan? Eikö ole mitään psykologista silmää tai tilannetajua, kun tullaan keskeyttämään seurueen mukava jutustelu jollain "Minä ja minun pihvini vaativat nyt huomiota" -jauhannalla? Asiakkaan ja asiakaspalvelijan roolit ovat kääntyneet päälaelleen.
"Silent Dinner" -konseptia odotellessa. Saisi vain nauttia ruoasta tarvitsematta sanoa sanaakaan kenellekään. Ja yksin syömisestäkin tulisi normaalia ja hyväksyttävää.
Japanissa on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman typerä avautuminen ravintoloitsijalta. Jos yksittäisiä annoksia on listalta tilattavissa, tottakai asiakas voi sellaisen tilata. Ei ole asiakkaan tehtävä huolehtia siitä, että hän tilaa riittävästi maksaakseen paikkansa. Jos halutaan myydä vain menukokonaisuuksia, niin sitten laitetaan myyntiin vain niitä. Jos ravintoloitsija on konseptoinut kuppilansa pieleen, sitä ei kannattaisi ruveta mediassa nyyhkimään ja asiakkaita syyllistämään. Meni itselläni ainakin maku koko paikkaan, vaikka ihan kiva ravintola onkin. Onneksi muut haastatellut ravintoloitsijat eivät vastaavaan typeryyteen syyllistyneet.
Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Jos listalla on tilattavissa vain yksittäisiä annoksia, niin tottakai silloin on ok tilata niitä. Jos taas ravintola haluaa myydä vain menukokonaisuuksia, niin silloin listalla pitää olla vain niitä.
Melko yksioikoinen näkemys. On siis väärin toivoa, että asiakas itse valitsisi kolme ruokalajia, eikä niin että tyrkytetään tietty kokonaisuus.
No olipas kurja avautuminen.
Itse en ole juonut vuosiin alkoholia, enkä kyllä rupea sen takia juomaan, että ravintoloitsijalle tulisi parempi mieli. Luulisi, että jokainen asiakas olisi tässä taloustilanteessa tärkeä.
Mäkään en juo alkoholia enkä jaksa syödä kolmea annosta, joten vähintään jälkiruoka jää aina pois, usein alkuruokakin. Huono asiakas siis täälläkin, olkoot.
Olen aina tilannut ravintolassa vain sen verran ruokaa mitä itse haluan syödä. Ja vain sen hintaisia annoksia mitä itse haluan maksaa. Ravintola on palvelu. Maksavia asiakkaita palvellaan ja henkilökunta tekee työnsä nöyrästi (ammattimaisesti) ilman mitään ulinoita.
Jos joskus käy niin, että ravintolan henkilökunta alkaa vaatia tippiä (tai syyllistää asiakkaita "alisyömisestä") niin minä pistän koko ravintolan boikottiin. Asiakas ei menetä mitään vaikka aloittaisi 100 vuoden boikotin heti tänä iltana. Suomi on täynnä ravintoloita ja puolet saisi mennä konkurssiin. Kukaan ei jäisi kaipaamaan. Ruokaa saa helposti kotiinkuljetuksella (Wolt, Foodora) ja suuret pikaruokaketjut (Mäkkäri, Hese, Burger King) takaavat sen, että ruoka on melko tasalaatuista.
Tänään söin 3 ruokalajin päivällisen kotona. Maksoi noin 5e. Sen kanssa on vaikea kilpailla.
On taloudellisesti järkevämpää käydä lounasaikana (ma-pe klo 10.30-14.30) ravintolassa, jossa on hyvä buffee eli noutopöytä. Silloin voi valita useita ruokalajeja ja siihen sisältää myös salaatit ja jälkiruoka kahvin kanssa.
Tässä on yhden lounasravintolan noutopöydän tarjonta (13,00 €) ensi maanantaiksi:
- Salaattipöytä 10,50 €
- Kermaista tomaatti-basilikakeittoa (L,G) 11,50 €
- Pankoleivitetyt possunleikkeet, sipuli-paprikapaistosta, kermaperunaa ja srirachamajoneesia (L) 13,00 €
- Yrttikanaa pesto rosso-kastikkeessa sekä riisiä (L,G) 13,00 €
- Halloumi-pinaattilasagnea (L) 13,00 €
- Paahdettua kirjolohta, ruskistetulla voilla maustettua perunamuusia, punajuuria ja valkoviinikastiketta (L,G) 13,50 €
- Sitruuna-vaniljarahkaa (L,G)
Kyseisessä ravintolassa kaikki ruuat tehdään itse alusta alkaen eivätkä ne ole mitään valmiita einesruokia.
Vierailija kirjoitti:
Ei selkeästikään ravintoloitsija ymmärrä, mikä on syy ja mikä seuraus. Kertoo, että tämän alisyömisen takia hinnat nousee. Olisiko kuitenkin niin, että hintojen nostaminen on ollut syy ja alisyöminen sen seuraus. Viinipullo maksaa viisi kertaa sen mitä alkossa, juon sitten veden ruoan kanssa ja viinin jossain muualla.
Ovat pyrkineet tätä viinin hinnalla rosvoamista peittelemään tuomalla omia viinejään, jotta vertailu Alkon hintaan ei onnistu. Ei se satasen viini ravintolassa ole siinä tapauksessakaan laadultaan parempaa kuin Alkon 20 pullo.
Fine Dining ---> ja pakko aina olla jossain muodossa sitä parsaa.
Leipäkorissa pieniä saaristolaisleivän paloja /pieniä sämpylöitä .
Minipieni annos kastikeviirulla ja ---pikkiriikkinen ..... kukka (miksi?).
Ylihinnoiteltu viinipullo.
Jälkiruokana jäätelöpallo taiteellisella suklaahiutaleella ja muutamalla hedelmäpalalla.
Fine cashing.
Soosiperunoita voi vakka " ylisyödä " kämpällä. Lisukkeet dyykataan, juoatvat raanasta.