Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu antaa liian ruusuisen kuvan Downin syndroomasta

Vierailija
25.04.2026 |

Hs:

Kotiuduttuaan vauvan kanssa sairaalasta Pajari-Lipsanen alkoi etsiä tietoa 21-trisomiasta.

Selvisi, että moni down-henkilö elää täysipainoista elämää: harrastaa, opiskelee ja luo sosiaalisia suhteita. He voivat oppia samoja asioita kuin muut ikäisensä, vain hitaammin. Aikuisena osa pystyy käymään töissä.

Terveyskirjasto:

Oireyhtymään kuuluu tyypillisesti keskivaikea kehitysvammaisuus, jossa päättelytaidot vastaavat aikuisiällä noin 7–9-vuotiaan lapsen taitotasoa. Kehitysvammaisuuden aste voi kuitenkin vaihdella lievästä kehitysvammaisuudesta syvään kehitysvammaisuuteen. Henkilöt, joilla on Downin oireyhtymä ovat usein ulospäinsuuntautuneita ja hyvässä vuorovaikutuksessa toimivia, mutta noin 10 %:lla voidaan todeta autistisia piirteitä. Masennuson tavallisempaa kuin muilla kehitysvammaisilla. Persoonallisuudessa saattaa korostua omaehtoisuus.

Opiskeluiden jälkeen harkitaan usein työ- tai päivätoimintaa, joskus tuettua työtä. Lapsuuden kotoa poismuuton myötä haetaan useimmiten palveluasumista. 

Kommentit (256)

Vierailija
161/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea kuvitella, että hyvin yhteiskunnassa pärjäävä ihminen näkisi down-lapset vihollisinaan. Tämä ketju kertoo siitä, että pahoinvointia on paljon ja moni näkee kilpailevansa yhteiskunnan resursseista down-lasten kanssa. 
Kuitenkin valtaosa downeista on terveitä ja pärjää enimmäkseen vanhempiensa hoivalla. Ei se rakkaus ja hoiva ja resurssit teihin kohdistuisi, vaikka nuo lapset abortoitaisiin.

Voi sinua kukkahattua, kun sairaudet ovat poikkeuksettä downien elämää.  Sydänviat, diabetes ja leukemia kuuluu syndroomaan.  Eliniän ennuste 55-60 vuotta. 

Mikäs siinä sitten. Kuolevat sitten varmaan yhtä aikaa vanhempiensa kanssa, joten sulle ei niistä aiheudu minkäänlaista taakkaa

Olisiko susta kiva tietää kuolla noinkin nuorena?

Vierailija
162/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.

Niin olisi hyvä, jos olisi lista minkälaisia ihmisiä tässä maailmassa saa olla. Vai?

Ei, vaan miksi tieten tahtoen synnyttää vammainen yksilö. Maailma on nykyään niin kova paikka terveillekin.

Sinun kaltaisesi ihmisethän siitä kovan tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelisin sillä tavalla, että jos jonkun kohdalla olen valmis hyväksymään epätäydellisyyttä, niin omatekoinen lapsi on sellainen henkilö.

Minä kysyisin itseltäni, onko minulla oikeus tuoda maailmaan ihminen, jolla on heikentynyt mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään? Jos lapsi ei kykene koskaan itsenäistymään, ja itse kuitenkin jossain vaiheessa heikkenen ja kuolen, miten hänen käy? Monia kehitysvammaisia naisia käytetään julmasti seksuaalisesti hyväksi. Entä millaista olisi elää tiedostaen, että valtaosa ihmisistä ympärillä kykenee enempään ja toimii vapaammin ja paremmilla resursseilla?

Isoja kysymyksiä, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta. 

Ei, yhtä oikeaa vastausta ei ole. Mutta ihan tämän palstan argumentteja lukiessani minulle tulee varsin selväksi, kummalla puolella tässä asiassa haluan olla, sekä filosofisesti että eettisesti.

Down-lapsen äitiä minusta ei enää tässä elämässä tule, mutta jos olen tulevaisuudessa sellaisen mummo, kannan osavastuun mielelläni.

Siis koska jotkut trollaavat täällä julmasti ja puhuvat rumasti kehitysvammaisista, heitä tulee synnyttää maailmaan kokemaan kärsimyksentäyteinen aikuisikä enempiä pohtimatta tai punnitsematta asiaa?

En ole kanssasi samaa mieltä. Enkä kuitenkaan edelleenkään ajattele, että asian voisi nähdä vain yhdellä tavalla. 

Päinvastoin, tässähän juuri pohdiskellaan ja punnitaan. Ylsi näkökulma on, että kehitysvammaisen elämä näyttäytyy varsin arvokkaana näiden trollien elämään nähden. Miten sinä perustelet tuon kärsimyksen täyteisyyden, siis muuten kuin omilla ennakkoluuloillasi? Eikö trollinkin elämä ole kärsimyksen täyteistä, ja eikö hän jaa pahaa mieltä huomattavan laajalle?

Ei ole ennakkoluulo vaan fakta, että kromosomipoikkeaman mukana tulee enemmän tai vähemmän tuskallisia fyysisiä poikkeustiloja ja oireita. Miksi ihmeessä tästä ei saisi puhua?

Vierailija
164/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se,minkä te teette näille kaikkein heikoimmille keskuudessanne, sen te teette minulle".  Jeesuksen sanoja

Vierailija
165/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea kuvitella, että hyvin yhteiskunnassa pärjäävä ihminen näkisi down-lapset vihollisinaan. Tämä ketju kertoo siitä, että pahoinvointia on paljon ja moni näkee kilpailevansa yhteiskunnan resursseista down-lasten kanssa. 
Kuitenkin valtaosa downeista on terveitä ja pärjää enimmäkseen vanhempiensa hoivalla. Ei se rakkaus ja hoiva ja resurssit teihin kohdistuisi, vaikka nuo lapset abortoitaisiin.

Voi sinua kukkahattua, kun sairaudet ovat poikkeuksettä downien elämää.  Sydänviat, diabetes ja leukemia kuuluu syndroomaan.  Eliniän ennuste 55-60 vuotta. 

Mikäs siinä sitten. Kuolevat sitten varmaan yhtä aikaa vanhempiensa kanssa, joten sulle ei niistä aiheudu minkäänlaista taakkaa

Sama pisti mulla silmään. Että ensin kauhistellaan miten nämä jäävät heitteille vanhempiensa kuoltua, ja sitten kauhistellaan lyhyttä elinikää.

Vierailija
166/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se,minkä te teette näille kaikkein heikoimmille keskuudessanne, sen te teette minulle".  Jeesuksen sanoja

Hänen aikanaan ei ollut näitä.

Vierailija
167/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama pisti mulla silmään. Että ensin kauhistellaan miten nämä jäävät heitteille vanhempiensa kuoltua, ja sitten kauhistellaan lyhyttä elinikää.

Olet pihalla kuin lumiukko😂

Vierailija
168/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen aikanaan ei ollut näitä.

Kyllä oli, tietenkin. Hän sanoi myös, että antakaa lasten tulla minun tyköni, sillä heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta.

-eri.

Vierailija
169/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lyhytjänteistä ajattelua. Entä kun vanhemmista aika jättää? Vanhemmat jättävät downin sisarustensa tai yhteiskunnan armon varaan. Ja kumpikaan näistä ei ole mikään itsestäänselvyys tässä maaimassa. 

Saavat vanhempiensa perinnön ja kustantavat hoitonsa sillä loppuelämänsä ajan

Edes ymmärrä mikä on perintö.  Kuka lie edunvalvojana.

Miksi heidän pitäisikään ymmärtää? Perinnöllä elävät loppuelämänsä ja kustantavat hoitonsa. 

Jos itselläni olisi down lapsi, niin varmaan keräisin hänelle vielä ylimääräistä puskuria. Ei tarvitse lapsen koskaan murehtia mistään 

Vierailija
170/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelisin sillä tavalla, että jos jonkun kohdalla olen valmis hyväksymään epätäydellisyyttä, niin omatekoinen lapsi on sellainen henkilö.

Minä kysyisin itseltäni, onko minulla oikeus tuoda maailmaan ihminen, jolla on heikentynyt mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään? Jos lapsi ei kykene koskaan itsenäistymään, ja itse kuitenkin jossain vaiheessa heikkenen ja kuolen, miten hänen käy? Monia kehitysvammaisia naisia käytetään julmasti seksuaalisesti hyväksi. Entä millaista olisi elää tiedostaen, että valtaosa ihmisistä ympärillä kykenee enempään ja toimii vapaammin ja paremmilla resursseilla?

Ei, yhtä oikeaa vastausta ei ole. Mutta ihan tämän palstan argumentteja lukiessani minulle tulee varsin selväksi, kummalla puolella tässä asiassa haluan olla, sekä filosofisesti että eettisesti.

Down-lapsen äitiä minusta ei enää tässä elämässä tule, mutta jos olen tulevaisuudessa sellaisen mummo, kannan osavastuun mielelläni.

Siis koska jotkut trollaavat täällä julmasti ja puhuvat rumasti kehitysvammaisista, heitä tulee synnyttää maailmaan kokemaan kärsimyksentäyteinen aikuisikä enempiä pohtimatta tai punnitsematta asiaa?

En ole kanssasi samaa mieltä. Enkä kuitenkaan edelleenkään ajattele, että asian voisi nähdä vain yhdellä tavalla. 

Päinvastoin, tässähän juuri pohdiskellaan ja punnitaan. Ylsi näkökulma on, että kehitysvammaisen elämä näyttäytyy varsin arvokkaana näiden trollien elämään nähden. Miten sinä perustelet tuon kärsimyksen täyteisyyden, siis muuten kuin omilla ennakkoluuloillasi? Eikö trollinkin elämä ole kärsimyksen täyteistä, ja eikö hän jaa pahaa mieltä huomattavan laajalle?

Ei ole ennakkoluulo vaan fakta, että kromosomipoikkeaman mukana tulee enemmän tai vähemmän tuskallisia fyysisiä poikkeustiloja ja oireita. Miksi ihmeessä tästä ei saisi puhua?

Kerro nyt jokin näistä tuskallisista tiloista, jotka väistämättä liittyvät downiin. Kiinnostaa.

Vierailija
171/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tutkija on kertonut, että erilaiset kehitysvammat johtuvat sukurut*asta.  Geenithän voivat ilmaantua satojen vuosien takaa.

Vierailija
172/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet pihalla kuin lumiukko😂

Tuliko nyt annettua ristiriitainen viesti? 

Vierailija
173/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko susta kiva oppia suomea?

Vierailija
174/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.

Niin olisi hyvä, jos olisi lista minkälaisia ihmisiä tässä maailmassa saa olla. Vai?

Ei, vaan miksi tieten tahtoen synnyttää vammainen yksilö. Maailma on nykyään niin kova paikka terveillekin.

Sinun kaltaisesi ihmisethän siitä kovan tekevät.

Miten hyvinvointiyhteiskunnan alasajo olisi sen syy, joka toteaa aikojen koventuneen? Kirjoitin itsekin samansuuntaisen kommentin. En ole elämässäni äänestänyt oikeistoa, en keskusta- laita- tai äärioikeistoa, jotka tämän maan tukirakenteita nyt tuhoavat.  

Eri

Vierailija
175/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lyhytjänteistä ajattelua. Entä kun vanhemmista aika jättää? Vanhemmat jättävät downin sisarustensa tai yhteiskunnan armon varaan. Ja kumpikaan näistä ei ole mikään itsestäänselvyys tässä maaimassa. 

Saavat vanhempiensa perinnön ja kustantavat hoitonsa sillä loppuelämänsä ajan

Edes ymmärrä mikä on perintö.  Kuka lie edunvalvojana.

Miksi heidän pitäisikään ymmärtää? Perinnöllä elävät loppuelämänsä ja kustantavat hoitonsa. 

Jos itselläni olisi down lapsi, niin varmaan keräisin hänelle vielä ylimääräistä puskuria. Ei tarvitse lapsen koskaan murehtia mistään 

Nuo kuolee jo ennen eläkeikää, siinhän nauttivat perinnöistään😂

Vierailija
176/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko susta kiva oppia suomea?

Ruotsi on äidinkieleni. Onko sinusta asiallista pilkata "kirjoitusvammaista"? Häpeä.

Vierailija
177/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, kun täällä just mainostettiin jo eutanasiaakin. Lisäksi joka toisessa kommentissa kerrotaan vielä, etteivät nuo ymmärrä mistään mitään 

Jätetäänkö syöpää sairastaville kertomatta, että kuolo voi kohta korjata. Mitä ihmettä haluat oikein kertoa? 

Et osaa varmaan itsekään päättää 

Vierailija
178/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normikansalaiseen kuluu noin 200 000 euroa ekan 20 vuoden aikana. Paljonko yhden downin?

Vierailija
179/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somemaailmassa on näitä, jotkut ovat malleja jne mutta kehitysvamman asteita on lukuisia ja heillä on erilaisia ongelmia sisäelinten kanssa. Osa voi elää ihan hyvää elämää.Toisille elämä on kamppailua.

Nämä somemaailman dowint on pelkkä business. Vertaa esim. lapimissit. Hirveää rääkkiä ja kuria varmasti jenkeissä. Kaikki vaan puuteroidaan ihanuuteen. Dowint nääs lihovat helposti. Ja turha tulla urputtamaan, jos ei ole kokemusta itsellä ko. henkilöistä.

Eräänkin julkisuyshenkilön lapsi toimii jäätelöpalkinnolla. Vähän kuin koiran kasvatusta. Hyvä suoritus palkitaan makupalalla. Kuinka paljon ohjataan ja suositellaan toimimaan palkinnoilla ja herkuilla, jotka on muuten täysin kielletty? 

Vierailija
180/256 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt jokin näistä tuskallisista tiloista, jotka väistämättä liittyvät downiin. Kiinnostaa.

Tässähän nämä yleisimmät:

Downin oireyhtymään liittyy kohonnut riski useisiin liitännäissairauksiin. Synnynnäinen sydänvika todetaan noin 40–50 %:lla vaatien korjausleikkauksen usein jo varhaislapsuudessa. Lisäksi lapsilla, joilla on Downin oireyhtymä, on suurentunut riski esimerkiksi näön ongelmiin, alentuneeseen kuuloon, ylipainoon, kilpirauhasen vajaatoimintaan, ruoansulatuskanavan ongelmiin ja immunologisen järjestelmän toiminnan häiriöihin. Epilepsian esiintyvyys kasvaa iän myötä. Varhain alkava muistisairaus (Alzheimerin tauti) on myös tavallinen.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00115

Ja tämän päälle kehitysvamma, joka vie kyvyn itsenäiseen elämään. Onko kivaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän