Miksi sijoittaisin rahani riskiosakkeisiin, jos pankki tarjoaa 3% koron määaikaistalletukselle?
Saan ainakin oman pääoman takaisin pankista, riski nolla.
Kommentit (115)
Tekoälykuplan puhkeamista odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt Nordean sivuilta tiliä, jolla 3.0% korko. Olisin avannut.
Määräaikaistili 10 kk (3 % on vuosikorko, ei siis 10 kuukauden aikana kertyvä korko). En tiedä, onko tuo kaikille asiakkaille vai pitääkö olla premium-asiakas. Korkoa ei näe suoraan Nordean sivuilta, vaan pitää mennä mobiili/verkkopankissa kohtaan avaa tili ja aloittaa määräaikaistilin avaus. Kun on syöttänyt talletusajan ja summan, näkee korkotarjouksen. Tilin avaamisen voi siinä vaiheessa vielä perua. Ja talletusajan pitää olla nimenomaan 10 kk. Tasan vuodelle ei saa samaa korkoa. Tosin työkaverini sanoi, että 18 kk talletusajalle saisi. En ole itse tarkistanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja 3% tuotosta menee 1% veroihin eli tuotto on hurjat 2%. 10 000 eurosta saa siis peräti 200 eur käteen
Eli inflaatio huomioon ottaen ostovoima juuri ja juuri säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaistili 10 kk (3 % on vuosikorko, ei siis 10 kuukauden aikana kertyvä korko). En tiedä, onko tuo kaikille asiakkaille vai pitääkö olla premium-asiakas. Korkoa ei näe suoraan Nordean sivuilta, vaan pitää mennä mobiili/verkkopankissa kohtaan avaa tili ja aloittaa määräaikaistilin avaus. Kun on syöttänyt talletusajan ja summan, näkee korkotarjouksen. Tilin avaamisen voi siinä vaiheessa vielä perua. Ja talletusajan pitää olla nimenomaan 10 kk. Tasan vuodelle ei saa samaa korkoa. Tosin työkaverini sanoi, että 18 kk talletusajalle saisi. En ole itse tarkistanut sitä.
Kiitti tosi paljon. Avasin heti tilin. Katsoin aiemmin 12kk koron ja se oli pienempi kuin toi 10kk.
en halua mainostaa pankkia, mutta omassa sjoitusmielessä pääpankissani saa 3 kk:n määräaikaiselle korkoa 3,25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heips ...
Minä sijoitin Helsingin pörssiin ...niin jjoo. Samat rahat olisin saanut 3 oris määräaikaistililtä .
Ole olen sijoittanut 9 yhtiöön. Ja koko pörssi tuotto on vain se minkä Nokia on tuottanut ..
Muut on pakkasella tai tuottaneet erittäin vähän..
3000 euroa on Nokia plussalla ja .Iita on turha mainita kun tappiot on kompensoineet tuotot...
Myös osingot.
Oletko aloittanut vasta vähän aikaa sitten? Minä aloitin 15 vuotta sitten sijoittamaan Helsingin pörssiin. Sen jälkeen olen ostanut lisää osakkeita vähitellen vuosien varrella, viimeiset pari päivää sitten. Tällä hetkellä osakkeeni ovat kokonaisuudessaan 42 % plussalla. Lisäksi olen saanut osinkoja summan, joka on yhteensä 48 % osakkeiden ostohinnasta.
(Pääosa sijoituksistani on kuitenkin hajautuksen vuoksi ulkomaille sijoittavissa indeksirahastoissa.)
Mä olen sijoittanut vuoden verran. Salkku plussalla 18% ja ennen sotaa 23%. Lisäksi osinkoa tänä keväänä 2100 euroa. Se mitä ostaa ja milloin ostaa. Ostopaikkoja ollut useinkin mutta rahaa ei ole laittaa kun kaikki on jo töissä. Nokiaa olisin ostanut jo ennen nousua mutta ei ollut rahaa ja mistään en halunnut luopua.
Mulla 7.5% osinko keskimääräisesti osakkeille. Suurin osa ostettu vuosi sitten. En kyllä vaihtaisi.
Kannattavampaa ostaa Nordean osakkeita
Vierailija kirjoitti:
Tuosta 3 %:n korosta jää verojen jälkeen 2,1 %. Sillä voi pärjätä juuri ja juuri inflaatiolle, eli säästöjen reaaliarvo ei laske, mutta se ei myöskään nouse.
Vertailun vuoksi: olen sijoittanut vuodesta 2012 lähtien kuukausittain pohjoisamerikkalaisiin osakkeisiin sijoittavaan indeksirahastoon. Siinä sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto tähän mennessä on 14,3 %. Otan mielelläni osalle rahoistani riskin, kun saan näin paljon paremman tuoton.
Mutta kyllä minullakin osa rahoista on Nordean 3 %:n tilillä, koska aion jäädä sijoitusteni turvin ennenaikaisesti eläkkeelle reilun vuoden päästä ja varmistaa, että en joudu myymään sijoituksiani silloin, jos sijoitusten arvo juuri silloin ei ole siihen hyvä.
Eli onko se sun indeksirahasto s&p500?
avasin just nordnet gold sovelluksen.
Keskinkertainen tuotto vuodesta toiseen 17v+ ajan on ollut 10,04%.
Vaihdellen +39,26% ja -15,13% väliltä vuositasolla.
2025 aikana sain 23,91% joo alle omhgi:n mutta elämä on.
3% joka ei ole sekään riskitön on hieman arveluttavaa.
viimeksi kun veroilmoitusta tein ja salkkua katsoin, niin viime vuonna osakesalkkuni arvo noussut n 24 %. Aika kiva tuotto, tosin en henkseleitäni paukuta, koska tuotto on oikeaa tuottoa vasta kun osakkeet myy.
Vierailija kirjoitti:
viimeksi kun veroilmoitusta tein ja salkkua katsoin, niin viime vuonna osakesalkkuni arvo noussut n 24 %. Aika kiva tuotto, tosin en henkseleitäni paukuta, koska tuotto on oikeaa tuottoa vasta kun osakkeet myy.
yhden suomalaisfirman osaketta ollut niin kauan, että pelkillä osinkotuloilla olen jo saanut siihen firmaan sijoittamani rahat takaisin. Niitä osakkeita en aiokaan myydä, kun on vielä arvonsa pitänyt firma ja kun sieltä tulee nyt vain koko ajan ns. ilmaista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten et ole saanut korkotarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta 3 %:n korosta jää verojen jälkeen 2,1 %. Sillä voi pärjätä juuri ja juuri inflaatiolle, eli säästöjen reaaliarvo ei laske, mutta se ei myöskään nouse.
Vertailun vuoksi: olen sijoittanut vuodesta 2012 lähtien kuukausittain pohjoisamerikkalaisiin osakkeisiin sijoittavaan indeksirahastoon. Siinä sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto tähän mennessä on 14,3 %. Otan mielelläni osalle rahoistani riskin, kun saan näin paljon paremman tuoton.
Mutta kyllä minullakin osa rahoista on Nordean 3 %:n tilillä, koska aion jäädä sijoitusteni turvin ennenaikaisesti eläkkeelle reilun vuoden päästä ja varmistaa, että en joudu myymään sijoituksiani silloin, jos sijoitusten arvo juuri silloin ei ole siihen hyvä.
Eli onko se sun indeksirahasto s&p500?
Ei, vaan Seligson Pohjois-Amerikka.