Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijoittaisin rahani riskiosakkeisiin, jos pankki tarjoaa 3% koron määaikaistalletukselle?

Vierailija
25.04.2026 |

Saan ainakin oman pääoman takaisin pankista, riski nolla.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pankki?

Vierailija
2/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pankki?

Ei mikään, harhoja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihan niin kuin haluat. Itse olen ollut liki all in osakkeissa viimeiset 25 vuotta ja saanut luonnollisesti moninkertaisen tuoton tuohon sinun 3 prosenttiin verrattuna. 

Vierailija
4/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pankki?

Nordea

Vierailija
5/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska riskistä maksetaan enemmän kuin tuo 3%.

Vierailija
6/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ihan niin kuin haluat. Itse olen ollut liki all in osakkeissa viimeiset 25 vuotta ja saanut luonnollisesti moninkertaisen tuoton tuohon sinun 3 prosenttiin verrattuna. 

Sinun all in on joku kopekka konkurssiin menneen tiimarin osakkeessa.

Vierailija
7/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä persaukista taas harmittaa. 

Vierailija
8/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 3% tuotosta menee 1% veroihin eli tuotto on hurjat 2%. 10 000 eurosta saa siis peräti 200 eur käteen

Vierailija
9/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pääosin hex 25 yrityksissä ja ne harvemmin menevät konkkaan. Edelleen odotan ensimmäisen miljoonan rikkoutumista, mutta se ei enää ole kaukana. 

Vierailija
10/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska riskistä maksetaan enemmän kuin tuo 3%.

Riippuu yrityksestä paljonko maksaa osinkoa.

Ja osakkeen arvo voi romahtaa milloin vaan eikä ole mitään takeita, että nousee edes siihen, mitä olet niistä maksanut.

Salkun arvo on pelkkä illuusio, todellisuus on se, mitä saat myydessä.

Pienituloisiakin houkutellaan osakesäästäjiksi ja joku päivä tuo kupla puhkeaa, kun sijoittajia on liikaa eli yritykset elävät velkarahalla.

Vierailija
11/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sijoitukset on tällä hetkellä 38,03% plussalla, voi voi kun maailmalla menee huonosti. 

Vierailija
12/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sijoitukset on tällä hetkellä 38,03% plussalla, voi voi kun maailmalla menee huonosti. 

Koronasta, sodista, jne hyötyy aina joku. 

Vierailija
13/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläistä lasku oppia.

Vierailija
14/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja 3% tuotosta menee 1% veroihin eli tuotto on hurjat 2%. 10 000 eurosta saa siis peräti 200 eur käteen

Samaa se osakkeenomistajakin joutuu maksamaan osingosta vai luuletko saavasi osingot ilmaiseksi. 

Vierailija
15/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeissa saat keskimäärin 100 prosentin koron 10 vuodessa, mutta tottakai jokainen saa tehdä juuri niin kuin haluaa. 

Vierailija
16/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se oikein kumpuaa tämä ihmisten pakkomielle saada olla köyhä?

Vierailija
17/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio huitelee jossain 1.5% huudeilla. Kun olet maksanut korkotuotosta verot niin pysyt juuri ja juuri omillasi inflaation jälkeen. Korkotuotto on hyvä elementti salkussa, mutta all-in korkoihin ei kyllä tuota mitään.

Vierailija
18/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän se oikein kumpuaa tämä ihmisten pakkomielle saada olla köyhä?

Silloin saa osakseen myötätuntoa, kaikki rakastaa köyhiä. 

Vierailija
19/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin sijoittamaan 2019 juuri ennen koronaa. Sijoituskohteena kuusi passiivista indeksirahastoa maantieteellisesti hajautettuna. Alkupanos oli 10 000 euroa. Tämän jälkeen olen joka kuukausi laittanut rahaa sijoituksiin ja en ole koskaan hätäillyt ja myynyt pois mitään. Nyt sijoituksissa on 120 000 euroa, josta noin 45 000 euroa on tuottoa ja 75 000 euroa säästettyä rahaa. Tämä siitä huolimatta että välissä romahdus on tullut niin koronan, Ukrainan sodan kuin Trumpinkin takia. 

Pitkällä aikavälillä osakesijoittaminen on kannattanut poikkeuksetta viimeiset yli 200 vuotta. Jos sijoitusaika on kymmeniä vuosia, niin on sulaa hulluutta lojuttaa rahaa minkäänlaisilla tileillä. Tilit sopii väliaikaiseen käyttöön tilanteessa jossa rahat pitää saada nopeasti käyttöön. Osakekaupalla voisi saada paremmat tuotot jos on näkemystä, taitoa ja myös tuuria. Itse en tuohon jaksa lähteä, kun aktiiviset salkunhoitajatkaan ei meinaa voittaa indeksiä, mutta kulut on hurjat.

Vierailija
20/47 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta 3 %:n korosta jää verojen jälkeen 2,1 %. Sillä voi pärjätä juuri ja juuri inflaatiolle, eli säästöjen reaaliarvo ei laske, mutta se ei myöskään nouse.

Vertailun vuoksi: olen sijoittanut vuodesta 2012 lähtien kuukausittain pohjoisamerikkalaisiin osakkeisiin sijoittavaan indeksirahastoon. Siinä sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto tähän mennessä on 14,3 %. Otan mielelläni osalle rahoistani riskin, kun saan näin paljon paremman tuoton. 

Mutta kyllä minullakin osa rahoista on Nordean 3 %:n tilillä, koska aion jäädä sijoitusteni turvin ennenaikaisesti eläkkeelle reilun vuoden päästä ja varmistaa, että en joudu myymään sijoituksiani silloin, jos sijoitusten arvo juuri silloin ei ole siihen hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme