Autismi muotidiagnoosi?
Mitä mieltä ootte; onko autismi/asperger muotidiagnoosi? Keskustellaan tästä vapaasti!.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä diagnoosi riitä vamnaistukiin. Kukaan ei saa sitä sillä.perusteella. Se lukee kyllä kelankin sivuilla ihan selvästi.
Mutta ihan jo terapiat (ilman dg;täkin) riittää. Oma äitini sai ollessani alle 10-vuotias vammaistukea kun kävin toiminta,puhe ja fysioterapiassa.
-Ap
Kyllä, vammaistuki myönnetään niiden ylimääräisten haasteiden ja kulujen perusteella, ei diagnoosin. Siksi on naurettavaa, kun tietämättömät ihmiset väittää, että nepsy-diagnooseja "haetaan" rahan vuoksi.
Autismi on selvästi muotidiagnoosi z-sukupolvella ja nuoremmilla. Olen huomannut tämän somesta sekä useiden tuntemieni nuorten puheista.
Ilmiössä on samankaltaisuuksia transsukupuolisuuden trendaamisen kanssa noin kymmenen vuotta sitten. Joku asia alkaa saada somessa näkyvyyttä tosi paljon ja some täyttyy itsediagnosointia helpottavista "jos olet tällainen ja tällainen olet todennäköisesti x" postauksista. Yhtäkkiä kokonaiset kaveriporukat keksivät olevansa x. X:n paikalle voi laittaa transiuden, autismin tai mikä milloinkin trendaa ja selittää ihmisten monimutkaisia haasteita ja erilaisuutta.
Nyt trendaava autismi on nimenomaan nuorten naisten "kevytautismia". Sellaista joka ei kauheasti näy ulospäin.
Sensitiivinen vaaleansinipöksyinen piposaru Rohto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismi on tämän hetken trendaavin muotidiagnoosi. Minulle on yritetty tyrkyttää autismia kahvipöytäkeskusteluissa mm. sen perusteella, että luen historiaa huvikseni. Sellainen on kuulemma nykyään niin poikkeavaa, että tarvitsee diagnoosin. Tulee väistämättä mieleen, että yhteiskunta on niin henkisesti taantunut, että aiemmin täysin normaalina pidetty tiedollinen harrastuneisuus näyttää nykyään kehitysvammaisuudelta.
Autismi ei ole kehitysvammaisuutta.
Kyllä se pätevien ammattilaisten mukaan on.
Ei ole. Ei yhdenkään ammattilaisen mielestä. Kehitysvammaisuus ei ole mikään mielipidekysymys, vaan lääketieteellinen luokittelu. Ja täysin yksiselitteisesti autismi ei ole kehitysvamma.
Kuule. Olen ollut toimintaterapeutin tutkimuksissa skitsofrenia-epäilysten vuoksi ja jutellut eri diagnoosien mahdollisuuksista. Toimintaterapeuttini sanoi, että autismin häiriö on oikeasti sellainen diagnoosi, että ihminen on jonkin asteisessa kehitysvammaisuudessa ja tarvitsee apua arjessaan.
Tuo kiinnostuksen kohteiden rajoittuminen tarkoittaa niin voimakasta kapeutumista, että ihminen ei kykene koulussa menestymään lahjakkaasti ja monitieteellisesti. Siksi minulla ei voi olla autismia, koska olen päässyt yliopistoon opiskelemaan ja keskiarvoni kaikissa aineissa lukiossa oli 9,11. Kehitysvammainen ja aidosti autistinen EI tuohon kykene, koska nimenomaan on kiinnostunut vain ja ainoastaan erityismielenkiinnonkohteestaan.
Psykologi on sanonut, että estyneen/välttelevän persoonan piirteet täyttyvät, eli sensitiivisen luonnetyypin. Psykoterapeutti on puoltanut samaa ja pitkään minua tunteneet ystävät ja perheenjäsenet.
Sori, olet nyt vaan yksiselitteisesti väärässä, ja niin on ollut toimintaterapeuttisikin (onkohan tää tapahtunut ennen kuin asperger on laskettu mukaan autismin kirjoon?) . Kirjoita vaikka Googleen "onko autismi kehitysvamma", niin mun ei tarvitse jankata asiasta.
Sulla on nyt täysin väärä käsitys autismin kirjosta. Autismi ei ilmene kaikilla täsmälleen samalla lailla, vaan autistit on keskenään todella erilaisia. Todellakin moni autisti pärjää hyvin yliopistossa, ja autisteja on tutkijoissa. Jos autistilla on autismin lisäksi kehitysvamma, niin silloin tietenkään ei.
Eiköhän toimintaterapeutilla ole alan koulutus ja sitä ei pätevöidytä Googlea lukemalla? 🙄
No kun voit Googlen kautta löytää viralliset lääketieteelliset määritelmät, niin niitä ei kyllä yhdenkään toimintaterapeutin näkemykset pysty muuttamaan.
Autismin kirjo ei määritelmällisesti ole kehitysvamma, tämä on täysin varma asia.
Lisäksi väitän, että mä autistina tiedän autismista vähän eri tasolla kuin kukaan neurotyypillinen ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Autismi on selvästi muotidiagnoosi z-sukupolvella ja nuoremmilla. Olen huomannut tämän somesta sekä useiden tuntemieni nuorten puheista.
Ilmiössä on samankaltaisuuksia transsukupuolisuuden trendaamisen kanssa noin kymmenen vuotta sitten. Joku asia alkaa saada somessa näkyvyyttä tosi paljon ja some täyttyy itsediagnosointia helpottavista "jos olet tällainen ja tällainen olet todennäköisesti x" postauksista. Yhtäkkiä kokonaiset kaveriporukat keksivät olevansa x. X:n paikalle voi laittaa transiuden, autismin tai mikä milloinkin trendaa ja selittää ihmisten monimutkaisia haasteita ja erilaisuutta.
Nyt trendaava autismi on nimenomaan nuorten naisten "kevytautismia". Sellaista joka ei kauheasti näy ulospäin.
Tällainen on ihan marginaalinen ilmiö, joka esiintyy tietyissä somekuplissa.
Autismin kirjon diagnoosi on kuitenkin vain jollain 0,5 % naisista. Naisilla autismi on yhä todella alidiagnosoitua, eli varmasti monet näistä itsediagnosoiduista on oikeastikin autisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi puhua paljon nykyistä enemmän lievästä autismista.
Vierailija kirjoitti:
Tällä ja trans-ilmiöllä yhteistä on myös se, että sekä transsukupuolisuuden että autismin määritelmää on pyritty laajentamaan reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi puhua paljon nykyistä enemmän lievästä autismista.
On kieltämättä hämäävää, kun yhden "autismin kirjon häiriö" sateenvarjodiagnoosin alle ollaan laittamassa niin huomattavan erilaisia asioita. Oli varmaan helpommin ymmärrettävää, kun asperger oli erillisenä diagnoosina (tosin siihen liittyi sitten sellaisia väärinkäsityksiä, että on kuviteltu, että asperger on aina jotenkin lievä juttu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjon diagnoosi on kuitenkin vain jollain 0,5 % naisista. Naisilla autismi on yhä todella alidiagnosoitua, eli varmasti monet näistä itsediagnosoiduista on oikeastikin autisteja.
Ei se voi olla ihan marginaalinen ilmiö, kun olen kuullut ilmiöstä sen verran monen nuoren puheista viimeisen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi olla ihan marginaalinen ilmiö, kun olen kuullut ilmiöstä sen verran monen nuoren puheista viimeisen vuoden aikana.
Kyllä voi olla.
Minäkin tunnen itseni lisäksi kymmeniä autisteja, vaikka autisteja on joku prosentti väestöstä. Voisin virheellisesti kuvitella, ettei autismi ole tosi harvinaista.
"Ilmiössä on samankaltaisuuksia transsukupuolisuuden trendaamisen kanssa noin kymmenen vuotta sitten."
Transsukupuolisuus trendaa edelleen.
Tädit tykkää kaikista diagnooseista kun saa ilmaista saikkua
Lääketeollisuuden luomuksia, jotta pillereitä saadaan myytyä enemmän.
Tää keskustelu on aika helppo lopettaa vaan vihjeellä autismin dsm-kriteerit. Se on siis kriteeristö joka pitää täyttyä diagnoosiin. Se ei jätä paljon arvauksen varaa, että puetaanko toi päälle kuin joku ohimenevä masennus.
Vierailija kirjoitti:
Tädit tykkää kaikista diagnooseista kun saa ilmaista saikkua
Ei autismin kirjon diagnoosilla mitään saikkua saa.
Vierailija kirjoitti:
Autismiin ei ole mitään lääkkeitä.
Ehkä sillä tasolla, että kuvitellaan, että on autismi ja vedetään jotain roolia. Oikea autismi on sitten eri asia. Harva autismi on suosittu, vaan pikemminkin outona pidetty, hyljeksitty ja kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa kommentoimaan aiheeseen, jos ei ole edes sellaisia perustietoja kuin se, ettei autismiin ole lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa kommentoimaan aiheeseen, jos ei ole edes sellaisia perustietoja kuin se, ettei autismiin ole lääkkeitä?
Autismiin itseasiassa on lääkkeitä. Enimmäkseen aistikuormitusta vähentäviä oireita lievittäviä.
Se miksi toi haluaa ottaa kantaa on vain systemaattinen leimaus yritys. Johtuu varmaan siitä, että ei itse saa kokea itseään millään tavalla erityiseksi ja tulee surku, kun käykin ilmi aspergerien poikkeuman johtuvankin ennemmin aivojen kriittisten osien suuremmasta kapasiteetista, kuin heikommasta toiminnasta. Tämä saa yleisesti tällaiset tyhmät ihmiset erittäin vihaiseksi. Tiedät varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismiin itseasiassa on lääkkeitä. Enimmäkseen aistikuormitusta vähentäviä oireita lievittäviä.
Se miksi toi haluaa ottaa kantaa on vain systemaattinen leimaus yritys. Johtuu varmaan siitä, että ei itse saa kokea itseään millään tavalla erityiseksi ja tulee surku, kun käykin ilmi aspergerien poikkeuman johtuvankin ennemmin aivojen kriittisten osien suuremmasta kapasiteetista, kuin heikommasta toiminnasta. Tämä saa yleisesti tällaiset tyhmät ihmiset erittäin vihaiseksi. Tiedät varmaan.
Ei kai itse autismiin ole mitään lääkkeitä, vaam autisteille voidaan käyttää joitain psyykenlääkkeitä lievittämään joitain oireita. Mutta ei ole mitään erityisesti autismia varten kehitettyjä lääkkeitä.
Eiköhän toimintaterapeutilla ole alan koulutus ja sitä ei pätevöidytä Googlea lukemalla? 🙄
Koti: Levoton Länsi
Luonne: Sensitiivinen
Äly4️⃣ Voima1️⃣ Tahti2️⃣ Kiukku3️⃣ Data: "Kapitalismi on ekstroverttien deluusio."
Kulta: Tuntematon❤️