Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismi muotidiagnoosi?

Vierailija
24.04.2026 |

Mitä mieltä ootte; onko autismi/asperger muotidiagnoosi? Keskustellaan tästä vapaasti!.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi ei ole kehitysvamma, mutta se on laaja-alainen kehityshäiriö. Eli eipä kuulosta kovin hyvältä sekään.

Nykyinen termi on neurokehityksellinen oireyhtymä. Ei häiriö.

"ICD-10-tautiluokituksessa autismikirjon häiriön diagnoosit luokitellaan laaja-alaisiksi kehityshäiriöiksi (F84)."

Lähde: autismiliitto.fi

Tuo tautiluokitushan on muuttumassa. Eli liekö sitten siinä uudessa, mihin ollaan siirtymässä, käytetään eri termiä. 

Autismiliiton sivujen mukaan uuteen tautiluokitukseen on aikaa vielä yli kaksi vuotta. Toistaiseksi autismi on laaja-alainen kehityshäiriö.

Vierailija
82/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismidiagnoosi on vapaakortti siihen ettei tarvitse käyttäytyä, peseytyä, puhua, noudattaa käskyjä, olla ajoissa ym ym

Taas täydellinen tietämättömyys synnyttää täydellisen varmuuden. 

Käskyjä en noudata, ellei niitä kyetä rationaalisesti perustelemaan. Jos kyetään, noudatan. Mutta olen aina ajoissa, olen aina ollut, olen hyvin täsmällinen. Samoin olen hyvin siisti. 

Mitä käytöstapoihin tulee, Temple Grandin sanoi joskus että autismi näyttää lisääntyneen lähinnä siksi, että ihmisille ei enää opeteta käytöstapoja. Autistien oli helpompi pärjätä ja sulautua yhteiskuntaan niinä aikoina, kun oli selkeät käytöskoodit joilla mentiin. Muodolliset käytöstavat olisi monen autistin pelastus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi on kehitysvamma ja tässä todiste:

Autismi ei ole kehitysvamma!

Vielä jonain päivänä on.

Myös nepsy lähisukulainen on samaa mieltä. 

Mitä sä sekoilet? Kehitysvammaa liittyy aina alhainen äo, joten autismia on täysin mahdotonta luokitella kehitysvammaksi. 

Ei liity. 

Vierailija
84/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luin 90-luvulla kaiken mitä autismista oli löydettävissä. Ei ollut silloin kovin paljon. Totesin että joo, tuo kuvaa minua hyvin. Olen semmoinen hyvin päättelyä vaativissa tehtävissä pärjäävä sosiaalisesti idiootti. Mutta ajattelin etten voi olla autisti, kun en ole poika enkä ole kiinnostunut dinosauruksista tai juna-aikatauluista. Olin kiinnostunut vain kissoista, eikä missään lukenut että se voisi olla erityiskiinnostuksen kohde. En kertonut kenellekään epäilyistäni.

Olisin aina halunnut olla normaali, mutta se ei kovalla yritykselläkään onnistunut. Nykyään kun aiheesta on alettu enemmän puhua, olen harkinnut, kehtaisiko lähteä puhumaan jonkun lääkärin kanssa asiasta, mutta en taida kehdata jos leimataan muodikkaiksi  höpöhöpöjutuiksi. Ja pärjään työelämässä outonakin hiipparina.

Ai, muillakin on tätä. Täytän myös kaikki kriteerit, mutta enpä tänä päivänä enää uskalla lähteä tutkimuksiin juuri tän takia, pitäis ihan hävetä sitä.

Olen myös ihmetellyt, miksi kaikki haluaa nykyään olla niin uniikkeja ja erilaisia. Itse kun on koko elämän läpi vaan tarkkaillut muita ja ihmetellyt miten ne tekee sen, haluaisin vaan olla normaali ja osata ja suoriutua kuten muutkin.

Vierailija
85/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä jonain päivänä on.

Mitä sä sekoilet? Kehitysvammaa liittyy aina alhainen äo, joten autismia on täysin mahdotonta luokitella kehitysvammaksi. 

Ei liity. 

Olet väärässä. Kehitysvamma on aina älyllinen vamma.

Vierailija
86/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä jonain päivänä on.

Pääkallo vammat hapen puute kromosomi poikkeavuudet mutta monen tartunta taudin jälkitauti tai monet kaatumiset. Kolarissa ihmisiltä voi lähteä osia aivoista ja kallosta kuin kaatuessa. Nuorella kun voi olla verenvuoto päässä. Tai tukos. Hukkumis tapaukset jos selviää on silti saanut hapen puutteesta aivovamman.  Moni sairaus toksiinit jättää jäljet ja aivokalvon tulehdus kuin vesikauhu ja tetanus.  Ei nyt olla niin olevinaan. Elukan puremat on vaarallisia bakteerien takia kaikille. Käytä kondomia. Ehkäise kärsimystä. Älä syö kemikaaleja raskaana. Onhan ennen pidetty vammaisena raiskattu ja kuin verisuoni tukoksen takia halvaantuneita . Toinen jalka käsi ei toimi kuola valuu kun lihakset ei toimi. CP vammaiset on kuitenkin käynyt lukion ja moni päässyt kouluun kuten sokeat sokeain kouluun. Moni vanhus on kolarin ajettuaan pysähtynyt koska selkäydin neste luut on paikaltaan. 

Vierailija
87/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään paljon tietoisempia eri diagnooseista. Epäilen että minullakin on lievä autismi. Olen ollut aina erilainen kuin muut ja minun on ollut vaikea pitää yllä kaverisuhteita. Olen outo ja minulla on erikoisia mielenkiinnon kohteita.

Kaikki on nykyään outoja. Yleensä ne, jotka sitä korostaa on ihan normaaleja. Ne oikeasti oudot ei edes tajua sitä kun porskuttavat vaan menemään sen kummempia ihmettelemättä.

Vierailija
88/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, ihan naurettava ajatuskin. 

Sellsista kuvittelee vaan ne, jotka ei tiedä asiasta mitään. Tälleen autistina taas on selvää, etten ole muodissa. 

Aa okei. Mä tiedän taas aika paljon. Itellänikin sitä epäiltiin. 

Tottakai autismi on diagnoosi, oikea sellainen.

Ja samalla muotia.

Valitettavasti 

No kun ei se ole muotia. Autisteja ennemminkin kiusataan ja syrjitään ja pilkataan. 

Riippuu varmaan autismin tasosta. Onko niinkun kehitysvammainen laitoksessa makaava vai Sheldon Cooper-tyyppinen. Vai sitten jotain siltä väliltä.

Monia muitakin kun autisteja kiusataan. Normaaleilla/neurotyypillisilläkin on autismin piirteitä. Joita sitten ylidiagnosoidaan.

Se on muotia somessa. Ja se on muotia myös lääketieteessä. 

Valitettavasti.

-ap

Voi kultalapsonen, ei sinun somefiidisi kerro siitä, mikä on muotia, vaan minkä algoritmi olettaa sinua kiinnostavan. Jos seuraat julkkisten autismiulostuloja, tottakai fiidisi niillä täyttyy. 

Itselläni ei tule mieleen yhtään julkkista, joka olisi itsensä autistiksi viime aikoina ilmoittanut. Johtuu siitä, että en seuraa tuollaista. 

Mitä esim. Ylen rummutukseen tulee, se on samaa "nostetaan vähemmistöjä esiin" -propagandaa mitä ne on viime vuodet tehneet. Ei saamelaisiakaan yhtään enempää ole, vaikka Yle on saamelaisohjelmia lisännytkin. 

EDELLEEN, diagnoosien lisääntyminen ei kerro, että lääketieteessä olisi muoti meneillään, vaan että diagnostiikka on parantunut ja ilmiö tunnistetaan paremmin. Esim. keliakiadiagnoosit lisääntyi Suomessa räjähdysmäisesti 90-luvulla (siis paljon ennen hyvinvointityyppien gluteeni-intoleranssia, millä ei keliakian kanssa ole mitään tekemistä, keliakia on autoimmuunisairaus). Se, että diagnoosit lisääntyi, ei kertonut siitä että sairautta olisi yhtäkkiä enemmän, vaan että lääkärit alkoi tunnistaa oireet paremmin ja diagnostiikka parani. Esim. ihokeliakia oli tuntematonta pitkään, niitä ihmisiä hoidettiin atoopikkoina tai psoreina. 

Vierailija
89/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä jonain päivänä on.

Ei liity. 

"Kehitysvammat jaetaan vaikeuden perusteella lieviin (ÄO 50-69), keskivaikeisiin (ÄO 35-49), vaikeisiin (ÄO 20-34) ja syviin (ÄO alle 20)." 

- Duodecim

Vierailija
90/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä jonain päivänä on.

Ei liity. 

Olet väärässä. Kehitysvamma on aina älyllinen vamma.

Mongoloidit syntyy alunperin kromosomi poikkeavuudet tyyppinä. Kehityshäiriöitä on geeneissä siittiöiden munasoluista. Raskauden aikaiset hormonit bakteerit väkivalta kemikaalit . Syntyy kääpiöitä ja lyhytkasvuiset kuin epömuodostuneita kuten ydinsäteilystä syntyy. Aikanaan syntyi talidomilapsia ilman käsiä . 

Vierailija
91/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi ei ole kehitysvamma, mutta se on laaja-alainen kehityshäiriö. Eli eipä kuulosta kovin hyvältä sekään.

"ICD-10-tautiluokituksessa autismikirjon häiriön diagnoosit luokitellaan laaja-alaisiksi kehityshäiriöiksi (F84)."

Oireyhtymä -termi on vielä niin uusi, ettei sitä ole vielä muutettu varmaan missään. Mutta häiriö -sanasta ollaan terveydenhuollossa luopumassa, ja suositellaan puhumaan oireyhtymästä. Varmasti jopa uusissakin teksteissä häiriö -sanaa tullaan näkemään vielä vuosia. 

Vierailija
92/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-10 oli ne idiootiksi nimetyt ennen mongloideja jotka jäi siihen kehitysvaiheen että kasvu ja liikkuminen kuin ulostaminen ei onnistu oikein ilman apua . Motoriikka ei toimi ihan eikä ymmärrys tai suuntavaisto. 

Vierailija
93/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talidomi lapset ei myös kasvanut pituutta ! 

Vierailija
94/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun leikillään huudellaan kouluissakin CP vammainen ja idiootti terveet keskenään. Ja  jos on vauhdikas nimitellään ADHD ja jos ei ota kantaa on autisti.  Tyhmä nolo nolla ja hoitaa päässä. Päivä koulussa auttaa. 

Vierailija
95/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi ei ole, mutta ADHD on. Autismidiagnoosista ei saa sellaista etua elämään, mikä olisi aiheetonta, diagnoosi on lisäksi stigma ja aiheuttaa syrjintää.

ADHD-diagnoosista ei tule merkittävää haittaa elämään eikä se estä elämässä menestymistä. Diagnoosin myötä ei tarvitse mitään tukia tai etuja, mutta niitä enenevissä määrin myönnetään veronmaksajien selkänahasta. Niin isolla osalla lapsista on ADHD-diagnoosi, että kyseessä voi katsoa olevan jo aivan normaali nykykasvatuskulttuurin ilmiö.

Ei niitä tukia pelkällä diagnoosilla saa, olipa se autismi tai adhd. 

Vierailija
96/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireyhtymä -termi on vielä niin uusi, ettei sitä ole vielä muutettu varmaan missään. Mutta häiriö -sanasta ollaan terveydenhuollossa luopumassa, ja suositellaan puhumaan oireyhtymästä. Varmasti jopa uusissakin teksteissä häiriö -sanaa tullaan näkemään vielä vuosia. 

Tulevassa ICD-11 -luokittelussa autismi on "autism spectrum disorder" eli autismikirjon häiriö.

Vierailija
97/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin perhetragedia usein hukkumisessa jääty eloon mutta hapen puute.  Autokolarissa puoli pääkalloa jäänyt tielle.  Ihan lapsia.  Lääkärit näitä kursii yhteen mitä on jäljellä . No eihän ne mitään enää voi . Nenämaha letkut ja miljoona lääkettä.  Kasvu pysähtynyt . Vanhemmille nämä on kovia asioita. Lääketieteen museossa lienee epämuodostuneita säilöttyjä että voi tutkia . Kukaan ei uskalla käydä Vietnamissa epämuodostuneita katsomassa hiroshiman aiheuttamia. Mutta työntekijöillä on riskit myös kemian teollisuudessa. Ennen lapsia kuoli enemmän pesuaineita juoden kuin nykyään. Mutta autismissa voi selittää krapulaa vaikka että oon ihan pihalla. Tai jos ei tajua jotain voi sanoa oon ihan bimbo tai ei kulje. Huumorilla selvitään vaikeista asioista. 

Vierailija
98/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, ihan naurettava ajatuskin. 

Sellsista kuvittelee vaan ne, jotka ei tiedä asiasta mitään. Tälleen autistina taas on selvää, etten ole muodissa. 

Aa okei. Mä tiedän taas aika paljon. Itellänikin sitä epäiltiin. 

Tottakai autismi on diagnoosi, oikea sellainen.

Ja samalla muotia.

Valitettavasti 

No kun ei se ole muotia. Autisteja ennemminkin kiusataan ja syrjitään ja pilkataan. 

Riippuu varmaan autismin tasosta. Onko niinkun kehitysvammainen laitoksessa makaava vai Sheldon Cooper-tyyppinen. Vai sitten jotain siltä väliltä.

Monia muitakin kun autisteja kiusataan. Normaaleilla/neurotyypillisilläkin on autismin piirteitä. Joita sitten ylidiagnosoidaan.

Se on muotia somessa. Ja se on muotia myös lääketieteessä. 

Valitettavasti.

-ap

Ei kyllä ole mun somessa muotia (ja mä sentään olen autisti), eikä lääketieteessä (tiedän omien lasten autismitutkimuksista). 

Alidiagnosointi on oikeasti ongelma, ylidiagnosointi ei. 

Autismi ON oikea sairaus/dg. Kuten adhd;kin. Silti ne on muotia, ja tää on fakta.

Ylidiagnosointi on ongelma.

Ehkä vähemmän kun alidiagnosointi, mutta on silti.

Alidiagnosointi johtaa itsemurhiin, syrjäytymiseen jne. 

Ylidiagnosointi johtaisi...mihin? Ei oikeastaan mihinkään.

Kysytkö tosissasi?

Ai mihin johtaa ylidiagnosointi? Että ei-autistiselle annetaan/epäillään autismia. Voin luetella.

Se johtaa;

-alkaa inhoo itteensä

-ahdistus/masennus

-itsetuhoisuus tms

-luotto menee terveydenhuoltoa kohtaan

Tossa vaan esimerkkejä. Kukaan ei riistä henkeensä koska ei saanut dg;a. Vaan koska ei saanut esim tukea kouluun tms. Eli ei se oo silleen "koska mulla ei oo dg, riistän henkeni", jos tajuut mitä meinaan.

-ap

Kyllä nimenomaan on tutkittu, että diagnosoimattomaan autismiin liittyy erittäin suuri itsemurhariski. 

Miksi ihmeessä "ylidiagnosointi" johtaisi tuollaisiin mainitsemiisi? Eihän sellaisesta ole mitään viitteitä. Jos nyt joku, joka ei oikeasti ole autisti, on somesta keksinyt olevansa autisti ja jollain ilveellä saanut itselleen haluamansa diagnoosin, niin ei kai hän nyt itseään alkaisi sen takia inhota? 

Nyt mä taisin tajuta. Sä olet itse autisti, mutta kiistät sen koska jostain syystä miellät sen pahana asiana, ja sulla on terveydenhuollossa epäilty autismia ja olet siitä loukkaantunut? 

Okei, pahoittelen nyt hiukan huonoa artikulaatiotani.

Tottakai ns wannabe-autistit saa hyötyjä vaan siitä. (Tai no, riippuu..) mutta siis jos on vaikkapa lapsena psykalla turhaan annettu autismi (tai ennen asperger)-diagnoosi, voi tapahtua kuten edellä kuvasin. 

Autismi ei ole paha Asia. Mutta totta helvetissä loukkaannun, jos minulle keksitään vääriä diagnooseja. Etkö sinä loukkaantuisi? 

-ap

Jos en kokisi olevani mitenkään normaalista poikkeava, ja joku tulisi minulle jotain diagnooseja ehdottamaan, en todellakaan lähtisi tutkimuksiin. Mutta miksi edes menisin psykiatrin arvioitavaksi, jos mitään ongelmaa ei olisi? Ei niitä autismidiagnooseja yleislääkäreiltä saa, eikä riitä yksi lääkärikäynti siihen.

Vääristä diagnooseista minulla on kyllä kokemusta. Nämä olivat mielenterveysdiagnooseja. Niillä yritettiin selittää epänormaaliuttani, ja niiden varjolla minulle määrättiin lääkkeitä, joilla epänormaaliuttani yritettiin parantaa.

Olet ilmeisesti saanut autismi-dg:n? Okei.

Minut vietiin psykiatrille/psykologille oppimisvaikeuksien vuoksi (JOTKA EI TODELLAKAAN LIITY AUTISMIIN AINA!!!). Lisäksi pitivät esim "liian" tunteellisena tms. Epäili tosiaan autismia, muttei sentään sitä diagnoosia antaneet (mutta oli suht lähellä!!) 

Oppimisvaikeudet olivat siis tata (taito-ja taide)-aineissa. Tai siis ovat.

-Ap

Siis sä olet jotenkin suuttunut siitä, että sulle on tehty lapsena autismitutkimuksia? Miksi? 

Koska ne oli ihan keksittyã.

-ap

Vierailija
99/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla pitää olla tilaa liikkua ja harrastukset kuin ohjattua liikuntaa.  

Vierailija
100/145 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten ja julkisen vallan viestintäkin on kuin autistisen ylimielistä ja suorastaan vihamielisyyskin läikkyy yli. Ei ihme ettei Suomen vienti vedä eikä menesty, ei tällaista siedetä missään muualla. Lampaat suomalaiset kyllä ampuvat vaikka itseään jalkaan heti jos joku "herra" keksii sellaisen määräyksen antaa... :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä