Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuminen ja kasvikset - auttaako valmissmoothiet?

Vierailija
16.01.2024 |

Aina sanotaan, että kasviksia pitää lisätä ruokavaliossa, etenkin, jos haluaa tiputtaa painoa.

Minulle lasvisten lisääminen entisestään on vaikeaa. Syön niitä kyllä ja tykkään, mutta aina niitä ei ole kaapissa silloin, kun nälkä tulee. Tai ei ole aikaa vääntää. Tms.

mitä jos ostan jääkaappiin valmiita vihersmoothieita? Ajaako ne saman asian, että syö enemmän kasviksia ja auttaa laihtumaan? 

(Niin, kyse ei ole siitä, että luulen laihtuvani syöväni sipsejä ka huuhtovani ne alas vihersmoothiella).

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että smoothiet vaan lihottaisi itseäni, kun on niin nestemäisessä muodossa, ettei tunnu syöneen silti mitään. Saman määrän kun itse pureksii, niin onkin maha täynnä. Näin siis itsellä, jollain toisella saattaa toimiakkin.

Vierailija
2/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että smoothiet vaan lihottaisi itseäni, kun on niin nestemäisessä muodossa, ettei tunnu syöneen silti mitään. Saman määrän kun itse pureksii, niin onkin maha täynnä. Näin siis itsellä, jollain toisella saattaa toimiakkin.

tuota minäkin vähän pelkään, koska juon pelkkää vettä. Se smoothie toisi lisää kaloreita. Mutta sitten: kaikki viime aikaiset kirjoitukset sanovat, että laihtuminen ei ole matematiikkaa, eli kaloreiden laskemista. Tärkeäö on syödä riittävästi ja kasviksia.

mietin siis sitä, ajaako smoothie saman asian kuin ne kasvikset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa on usein ihan jäätävät määrät sokeria. Lisäksi ne eivät vie näläntunnetta yhtään mihinkään, koska sen sijaan, että pureskelisit kokonaisen appelsiinin, mangon ja kourallisen marjoja, hulautat sen juomalla kurkkuun niin nopeasti, ettei avoille ehdi syntymään kunnollista viestiä ravinnon saannista.

Paljon järkvämpää olisi talkoilla valmiiksi pilkottuja tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ja ottaa sieltä syötäväksi kun alkaa hiukomaan.

Vierailija
4/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vetää viivat suoriksi niin sinä et osta tarpeeksi usein ja tarpeeksi paljon kasviksia. Sanoit että niitä ei ole aina kun nälkä tulee. Nälkä tulee joka päivä. Osta niitä tasaisesti kaupasta ja käytä päivittäin. Unohda smoothiet yms. valmisratkaisut.

Vierailija
5/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt tarkoitus mässyttää jotain välipalaa vai käyttää ne kasvikset ruuan valmistukseen?

Vierailija
7/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuota minäkin vähän pelkään, koska juon pelkkää vettä. Se smoothie toisi lisää kaloreita. Mutta sitten: kaikki viime aikaiset kirjoitukset sanovat, että laihtuminen ei ole matematiikkaa, eli kaloreiden laskemista. Tärkeäö on syödä riittävästi ja kasviksia.

Kyllähän se ajaa jos et sitten nälissäsi korvaa sitä jollain toisella ruualla. Mulla ei se 200g vihersmoothieta oikeasti riitä yhtään mihinkään, sama 200g määrä vaikka kaali raastetta jo täyttääkin.

Vierailija
8/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös smoothiet ole kalliita? Salaattia ei tarvi erikseen tehdä. Viipaloi kasviksia lautaselle kun syö ruokaa.

Vierailija
9/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parhaat-smoothie-250ml-green… sanoo, ettei lisättyä sokeria.

Niin, ei lisättyä sokeria, mutta tuossakin pienessä purkissa on yli 20 g sokeria. WHO:n päivittäinen sokerinsaantisuositus on 50 grammaa päivässä.

Noihin on survottu niin suuri määrä hedelmiä, että harva syö vastaavan määrän kokonaisia hedelmiä päivässä. Noita saatetaan sen sijaan juoda useampi pullollinenkin.

Vierailija
10/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vetää viivat suoriksi niin sinä et osta tarpeeksi usein ja tarpeeksi paljon kasviksia. Sanoit että niitä ei ole aina kun nälkä tulee. Nälkä tulee joka päivä. Osta niitä tasaisesti kaupasta ja käytä päivittäin. Unohda smoothiet yms. valmisratkaisut.

ostan niitä aina aina, kun kauppaan menen. Käyn kaupassa ruokalistan kanssa. Esim. Teen ratatouillen, ja yksi muovikassi tulee täyteen sen aineksista (meitä 3 helöä). Kun pitää ostaa muutakin, niin jaksa kantaa enempää. Ratatouille loppuu kolmen päivän päästä, eli koko viikoksi ei riitä. 

sitten tulen myöhään töistä ja on pakko saada nopeasti ruoka valmiiksi. Kaapista löytyvät ainekset ovat tyyliin pyttypannut tai pastaa. Loppuviikon puputan porkkanaa tms joka säilyy pitkään, mutta vähän yksipuolista. Toki syön tomaattia tai paprikaa leivän päällä, mutta sehän ei oikein riitä.

Mietin tässä vaihtoehtoja. Joskua käyn miehen kanssa kaupassa, jotta saan enemmän. Sitten moni kasvis pilaantuu viikossa. Hmm.

Vierailija
11/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakaste kasviksia itsellä pakatskn täynnä. Wokkeja, broccoli mixiä yms. Niitä sitten aina kun tuoreet on loppu 

Vierailija
12/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä nyt tarkoitus mässyttää jotain välipalaa vai käyttää ne kasvikset ruuan valmistukseen?

Tarkoitin lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa. Ajattelin, tulisiko tuosta jotain, jos aamupalaksi vetäisin.

ap

Vierailija
13/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ostan niitä aina aina, kun kauppaan menen. Käyn kaupassa ruokalistan kanssa. Esim. Teen ratatouillen, ja yksi muovikassi tulee täyteen sen aineksista (meitä 3 helöä). Kun pitää ostaa muutakin, niin jaksa kantaa enempää. Ratatouille loppuu kolmen päivän päästä, eli koko viikoksi ei riitä. 

sitten tulen myöhään töistä ja on pakko saada nopeasti ruoka valmiiksi. Kaapista löytyvät ainekset ovat tyyliin pyttypannut tai pastaa. Loppuviikon puputan porkkanaa tms joka säilyy pitkään, mutta vähän yksipuolista. Toki syön tomaattia tai paprikaa leivän päällä, mutta sehän ei oikein rii

Mulla iso reppu ja 2 kättä johon menee muovi/kangas kassit. Kuudelle ostan ruokaa. Toki usein tilataan kotiinkuljetuksella isompi määrä 

Vierailija
14/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakaste kasviksia itsellä pakatskn täynnä. Wokkeja, broccoli mixiä yms. Niitä sitten aina kun tuoreet on loppu 

En oikein tykkää niistä pakastejutuista, siis wokkisekoituksista. Kun teen wokkia, niin pilkon tuoreet. Pakasteista tulee mössöä. Vai mikä laatu toimii pakasteena hyvin?

ap

Vierailija
15/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään yksittäinen asia ei ratkaise laihtumista. Voit hyvin syödä smoothien, mutta isompi ongelma on se, että sinulla ei ole kaapissa järkevää syötävää, mistä voi aavistaa, että ruokarytmisi ei myöskään ole kunnossa.

Yli puolet päivän kaloreista pitäisi tulla ennen klo 15 ja aamiaisen tulisi olla vähintään kourallinen proteiinia, kourallinen kasviksia ja pieni kourallinen hiilareita. Jos syöt enemmän, hyvä, sillä liian isoa aamiaista ei ole olemassa. Se vaikuttaa nälän säätelyyn kaikkein eniten, tutkitusti. Toinen pääateria on lounas, jossa tulisi olla kaksi reilua kourallista kasviksia, kourallinen proteiinia ja hiilareita maltillisesi sekä leipää niin paljon kun haluat.

Tuon lisäksi tulisi syödä kunnollinen illallinen (vähennä hiilareita, jos laihdutat) ja kaksi välipalaa, joissa molemmissa on myös kasviksia. Viisi isoa kourallista kasviksia on minimi. Proteiinia tulisi olla joka aterialla ja välipaloilla myös. 

Jos nuo ovat kunnossa, ruokaa tulee noin neljän tunnin välein, loppuu ns. "sokerihimot" ja iltanapostelut leivän merkeissä. Suurimmalla osalla lihavista ihmisistä nuo hyvän ruokavalion kriteerit eivät täyty ja heidän tulisi opiskella oikeaa syömistä ja nälän hallintaa sekä sallivaa ruokasuhdetta. Ilman niiden opiskelua pysyvä laihtuminen on vaikeaa. 

Lue lisää Patrik Borgin ja Pertti Mustajoen kirjoista. Borg järjestää myös edullisia nettikursseja. Molemmmat ovat lihavuustutkijoita, Mustajoki on lisäksi sisätautien erikoislääkäri.

Vierailija
16/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan laihdutusyritykset taas...hohhoijaa...

Vierailija
17/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasveillakin on solut ja mitä enemmän niitä käsittelee sitä enemmän kuolee niitä tärkeitä ravinteita. 

Vierailija
18/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sitten tulen myöhään töistä ja on pakko saada nopeasti ruoka valmiiksi. Kaapista löytyvät ainekset ovat tyyliin pyttypannut tai pastaa. Loppuviikon puputan porkkanaa tms joka säilyy pitkään, mutta vähän yksipuolista. Toki syön tomaattia tai pa

En pysty. Ikä on tullut tässäkin vastaan. Tykkään käydä ruokakaupassa, siksi en ole vielä lämmennyt verkkokaupalle,

ap

Vierailija
19/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tykkää niistä pakastejutuista, siis wokkisekoituksista. Kun teen wokkia, niin pilkon tuoreet. Pakasteista tulee mössöä. Vai mikä laatu toimii pakasteena hyvin?

ap

Älä sitten syö jos ei ne maistu.

Vierailija
20/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen ei ole matikkaa eikä kasvikset ole jotain ihmeainetta, joka laihduttaa.

Noi smuuthiet on pelkkää sokeria ja lisäaineita, joten jättäisin ne juomatta ja söisin ihan vain ruokaa. Muutakin kuin niitä kasviksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme