Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismi muotidiagnoosi?

Vierailija
24.04.2026 |

Mitä mieltä ootte; onko autismi/asperger muotidiagnoosi? Keskustellaan tästä vapaasti!.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää omien ja lasten mt-ongelmien naamiontia nepsy-kaapuun. 

Vierailija
42/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, ihan naurettava ajatuskin. 

Sellsista kuvittelee vaan ne, jotka ei tiedä asiasta mitään. Tälleen autistina taas on selvää, etten ole muodissa. 

Aa okei. Mä tiedän taas aika paljon. Itellänikin sitä epäiltiin. 

Tottakai autismi on diagnoosi, oikea sellainen.

Ja samalla muotia.

Valitettavasti 

No kun ei se ole muotia. Autisteja ennemminkin kiusataan ja syrjitään ja pilkataan. 

Riippuu varmaan autismin tasosta. Onko niinkun kehitysvammainen laitoksessa makaava vai Sheldon Cooper-tyyppinen. Vai sitten jotain siltä väliltä.

Monia muitakin kun autisteja kiusataan. Normaaleilla/neurotyypillisilläkin on autismin piirteitä. Joita sitten ylidiagnosoidaan.

Se on muotia somessa. Ja se on muotia myös lääketieteessä. 

Valitettavasti.

-ap

Ei kyllä ole mun somessa muotia (ja mä sentään olen autisti), eikä lääketieteessä (tiedän omien lasten autismitutkimuksista). 

Alidiagnosointi on oikeasti ongelma, ylidiagnosointi ei. 

Autismi ON oikea sairaus/dg. Kuten adhd;kin. Silti ne on muotia, ja tää on fakta.

Ylidiagnosointi on ongelma.

Ehkä vähemmän kun alidiagnosointi, mutta on silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi on kehitysvamma ja tässä todiste:

Keulilla ajaa niin on paras :D

Vierailija
44/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Jatkuvasti joku somettaja tai laulaja ilmoittaa autismista. Tuntuu että siitä haetaan vastauksia ihan kaikkeen vähänkin erilaiseen oloon. Sama homma adhd kanssa. 

Ja samaan aikaan ne on myös alidiagnosoituja ja ihan oikeita asioita. 

No sellaiseen elämänmittaiseen erilaisuuteen ei juuri ole muita selityksiä, kuin neurokirjon poikkeavuudet. 

Jos tãä ei ollu sarkasmia, tää on sairain kommentti koko ketjussa.

-ap

Vierailija
45/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä luin 90-luvulla kaiken mitä autismista oli löydettävissä. Ei ollut silloin kovin paljon. Totesin että joo, tuo kuvaa minua hyvin. Olen semmoinen hyvin päättelyä vaativissa tehtävissä pärjäävä sosiaalisesti idiootti. Mutta ajattelin etten voi olla autisti, kun en ole poika enkä ole kiinnostunut dinosauruksista tai juna-aikatauluista. Olin kiinnostunut vain kissoista, eikä missään lukenut että se voisi olla erityiskiinnostuksen kohde. En kertonut kenellekään epäilyistäni.

Olisin aina halunnut olla normaali, mutta se ei kovalla yritykselläkään onnistunut. Nykyään kun aiheesta on alettu enemmän puhua, olen harkinnut, kehtaisiko lähteä puhumaan jonkun lääkärin kanssa asiasta, mutta en taida kehdata jos leimataan muodikkaiksi  höpöhöpöjutuiksi. Ja pärjään työelämässä outonakin hiipparina.

Vierailija
46/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Jatkuvasti joku somettaja tai laulaja ilmoittaa autismista. Tuntuu että siitä haetaan vastauksia ihan kaikkeen vähänkin erilaiseen oloon. Sama homma adhd kanssa. 

No sellaiseen elämänmittaiseen erilaisuuteen ei juuri ole muita selityksiä, kuin neurokirjon poikkeavuudet. 

-ap

Ei todellakaan ole sarkasmia. Jos ihminen on lapsuudesta vanhuuteen saakka selkeästi ja merkittävästi poikkeava, ei sille poikkeavuudelle kauheasti erilaisia selityksiä ole. 

Vierailija
47/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyään paljon tietoisempia eri diagnooseista. Epäilen että minullakin on lievä autismi. Olen ollut aina erilainen kuin muut ja minun on ollut vaikea pitää yllä kaverisuhteita. Olen outo ja minulla on erikoisia mielenkiinnon kohteita.

Vierailija
48/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luin 90-luvulla kaiken mitä autismista oli löydettävissä. Ei ollut silloin kovin paljon. Totesin että joo, tuo kuvaa minua hyvin. Olen semmoinen hyvin päättelyä vaativissa tehtävissä pärjäävä sosiaalisesti idiootti. Mutta ajattelin etten voi olla autisti, kun en ole poika enkä ole kiinnostunut dinosauruksista tai juna-aikatauluista. Olin kiinnostunut vain kissoista, eikä missään lukenut että se voisi olla erityiskiinnostuksen kohde. En kertonut kenellekään epäilyistäni.

Olisin aina halunnut olla normaali, mutta se ei kovalla yritykselläkään onnistunut. Nykyään kun aiheesta on alettu enemmän puhua, olen harkinnut, kehtaisiko lähteä puhumaan jonkun lääkärin kanssa asiasta, mutta en taida kehdata jos leimataan muodikkaiksi  höpöhöpöjutuiksi. Ja pärjään työelämässä outonakin hiipparina.

Tuskin kukaan sua leimaa jos ihan oikeasti on sillain melkovarmaa et oot autisti.

Kannattaa kuitenkin muistaa että kuvailemas piirteet sopii moneen muuhunkin asiaan. Esim älykkyyteen ja introverttiuteen. Ja etenkin jos teillä on ollut kissoja lapsena, ei sekään musta kovin outoa oo jos niistä on kiinnostunut. Ellei sit oo 24/7 vaan lue kissoista yms.

-ap

Vierailija
49/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellsista kuvittelee vaan ne, jotka ei tiedä asiasta mitään. Tälleen autistina taas on selvää, etten ole muodissa. 

Ja samalla muotia.

Valitettavasti 

No kun ei se ole muotia. Autisteja ennemminkin kiusataan ja syrjitään ja pilkataan. 

Riippuu varmaan autismin tasosta. Onko niinkun kehitysvammainen laitoksessa makaava vai Sheldon Cooper-tyyppinen. Vai sitten jotain siltä väliltä.

Monia muitakin kun autisteja kiusataan. Normaaleilla/neurotyypillisilläkin on autismin piirteitä. Joita sitten ylidiagnosoidaan.

Valitettavasti.

-ap

Ei kyllä ole mun somessa muotia (ja mä sentään olen autisti), eikä lääketieteessä (tiedän omien lasten autismitutkimuksista). 

Autismi ON oikea sairaus/dg. Kuten adhd;kin. Silti ne on muotia, ja tää on fakta.

Alidiagnosointi johtaa itsemurhiin, syrjäytymiseen jne. 

Ylidiagnosointi johtaisi...mihin? Ei oikeastaan mihinkään.

Vierailija
50/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä joo. Media on antanut autisteista sellaisen kuvan, että olisivat muuten normaaleja ihmisiä, mutta superälykkäitä ja sosiaalisesti kömpelöitä. Sitten nämä outolinnut "löytävät" niistä itsensä ja itsediagnosoivat autismin.

Tuollainen autismin muoto ei ole edes se tavallisin. Kaikilla autisteilla ei ole erikoiskykyjä.

Vierailija
51/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään paljon tietoisempia eri diagnooseista. Epäilen että minullakin on lievä autismi. Olen ollut aina erilainen kuin muut ja minun on ollut vaikea pitää yllä kaverisuhteita. Olen outo ja minulla on erikoisia mielenkiinnon kohteita.

Kaverisuhteiden ylläpidon vaikeudetkin voi johtua monesta asiasta. Esim siitä, että on introvertti, useita muuttoja/luokan/koulunvaihdoksia tms. Itse vaihdoin alakoulussa luokkaa kokoajan (se johtui muusta kun minusta.) Luokalle oli kerätty kaikki häiriköt koska oltiin pienluokalla. Ei hirveesti huvittanu olla esim semmosen kaveri joka ykskaks käy käsiks.

Erilaisuuskin voi johtua jostain muusta.

Kiinnostaisi tietää mitä mielenkiinnonkohteesi ovat? Puhtaasta uteliaisuudesta siis.

-Ap

Vierailija
52/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin oman kokemuksen perusteella se tuntuu ainakin tietyssä piireissä olevan muotia. Käyn coneissa (eli cosplay ja roolipeliharrastajien tapahtumissa) ja siellä on viimeisten vuosien aikana lisääntyneet nämä seksuaalivähemmistöön ja autismin kirjoon itsensä luokittelevat henkilöt. Ilmiö on selvästi sidoksissa someen, ennen somea tätä ei näkynyt. Itse he mielellään sanovat, että tietoisuus on lisääntynyt ja näiden asioiden kanssa uskaltaa tulla esiin, mutta.... 

Näissä harrastuspiireissä on aina ollut mukana "hiukan erikoista porukkaa". Siitä ei vielä 15v sitten tehty erityistä numeroa. Nyt näkyy kaiken maailman eri värityksen sateenkaaripinssejä ja lippuja harteilla ja sitten on rintamerkkejä, joissa lukee "Be patient, I have autism". Minä en oikein pidä siitä, että omaa erityislaatuisuuttaan pitää tuoda kokoajan esiin, oli se sitten aitoa tai ei. 

Itse hakeuduin harrastuksen pariin teininä, kun minulla oli rankka kiusaamistausta. Tutustuin muihin peliharrastajiin ja sain ison kaveriporukan. Porukassani on tuskin yhtään "normaalia": on pari kirjoilla olevaa, on seksuaalivähemmistöön kuuluvia ja on niin rankasti koulukiusattuja, että vielä aikuisenakin on sosiaaliset tilanteet hankalia. Nyt me "vanhukset" vähän ihmettelemme näitä nuorempia, jotka haluavat korostaa erityisyyttään ja vaikeuksiaan sellaisessakin paikassa, jossa voisi vain rennosti olla oma itsensä. Koska juuri se, että saattoi olla oma, kummallinen itsensä ilman että kukaan siitä tuli kyselemään, oli aikanaan näiden tapahtumien paras anti. 

Vierailija
53/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei todellakaan ole sarkasmia. Jos ihminen on lapsuudesta vanhuuteen saakka selkeästi ja merkittävästi poikkeava, ei sille poikkeavuudelle kauheasti erilaisia selityksiä ole. 

No määrittele "selkeesti ja merkittävästi poikkeeva".

-ap

Vierailija
54/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla muotia.

Valitettavasti 

Valitettavasti.

-ap

Kysytkö tosissasi?

Ai mihin johtaa ylidiagnosointi? Että ei-autistiselle annetaan/epäillään autismia. Voin luetella.

Se johtaa;

-alkaa inhoo itteensä

-ahdistus/masennus

-itsetuhoisuus tms

-luotto menee terveydenhuoltoa kohtaan

Tossa vaan esimerkkejä. Kukaan ei riistä henkeensä koska ei saanut dg;a. Vaan koska ei saanut esim tukea kouluun tms. Eli ei se oo silleen "koska mulla ei oo dg, riistän henkeni", jos tajuut mitä meinaan.

-ap

Vierailija
55/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi, OCD ja Tourette yms. tic-oireiset pakottavat luonteet tunnettiin ennen vanhaan psykologiassa "epileptoidisena" persoonallisuutena.

Vierailija
56/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin oman kokemuksen perusteella se tuntuu ainakin tietyssä piireissä olevan muotia. Käyn coneissa (eli cosplay ja roolipeliharrastajien tapahtumissa) ja siellä on viimeisten vuosien aikana lisääntyneet nämä seksuaalivähemmistöön ja autismin kirjoon itsensä luokittelevat henkilöt. Ilmiö on selvästi sidoksissa someen, ennen somea tätä ei näkynyt. Itse he mielellään sanovat, että tietoisuus on lisääntynyt ja näiden asioiden kanssa uskaltaa tulla esiin, mutta.... 

Näissä harrastuspiireissä on aina ollut mukana "hiukan erikoista porukkaa". Siitä ei vielä 15v sitten tehty erityistä numeroa. Nyt näkyy kaiken maailman eri värityksen sateenkaaripinssejä ja lippuja harteilla ja sitten on rintamerkkejä, joissa lukee "Be patient, I have autism". Minä en oikein pidä siitä, että omaa erityislaatuisuuttaan pitää tuoda kokoajan esiin, oli se sitten aitoa tai ei. 

Itse hakeuduin harrastuksen pariin teininä, kun minulla oli rankka kiusaamistausta. Tutustuin muihin peliharrastajiin ja sain ison kaveriporukan. Porukassani on tuskin yhtään "normaalia": on pari kirjoilla olevaa, on seksuaalivähemmistöön kuuluvia ja on niin rankasti koulukiusattuja, että vielä aikuisenakin on sosiaaliset tilanteet hankalia. Nyt me "vanhukset" vähän ihmettelemme näitä nuorempia, jotka haluavat korostaa erityisyyttään ja vaikeuksiaan sellaisessakin paikassa, jossa voisi vain rennosti olla oma itsensä. Koska juuri se, että saattoi olla oma, kummallinen itsensä ilman että kukaan siitä tuli kyselemään, oli aikanaan näiden tapahtumien paras anti. 

Eihän tuossa ole muuttunut mikään muu kuin se, että ennen ne autistit oli diagnosoimattomia, ja seksuaalivähemmistöt enemmän kaapissa. 

Itse olen fantasia- ja roolipelipiireissä ollut 90-luvulla, ja varmaan suurin osa meistä oli autismin kirjolla, mutta diagnooseja oli vain joillain pojilla. 

Sitä ihmettelen, että sä kaipaat sitä aikaa, kun meillä poikkeavilla ei ollut nimeä tai käsitettä poikkeavuudellemme. Se oli ihan kamalaa. 

Vierailija
57/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismidiagnoosi on miehistä n. 1,5 - 2%:lla. Naisista alle 0,5%:lla.

"Muotidiagnoosilta" se vaikuttaa ainoastaan siksi, että autistit ovat yliedustettuina taide- ja viihdealalla toimivien julkkisten keskuudessa.

Vierailija
58/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla muotia.

Valitettavasti 

Valitettavasti.

-ap

Kysytkö tosissasi?

Ai mihin johtaa ylidiagnosointi? Että ei-autistiselle annetaan/epäillään autismia. Voin luetella.

Se johtaa;

-alkaa inhoo itteensä

-ahdistus/masennus

-itsetuhoisuus tms

-luotto menee terveydenhuoltoa kohtaan

Tossa vaan esimerkkejä. Kukaan ei riistä henkeensä koska ei saanut dg;a. Vaan koska ei saanut esim tukea kouluun tms. Eli ei se oo silleen "koska mulla ei oo dg, riistän henkeni", jos tajuut mitä meinaan.

-ap

Kyllä nimenomaan on tutkittu, että diagnosoimattomaan autismiin liittyy erittäin suuri itsemurhariski. 

Miksi ihmeessä "ylidiagnosointi" johtaisi tuollaisiin mainitsemiisi? Eihän sellaisesta ole mitään viitteitä. Jos nyt joku, joka ei oikeasti ole autisti, on somesta keksinyt olevansa autisti ja jollain ilveellä saanut itselleen haluamansa diagnoosin, niin ei kai hän nyt itseään alkaisi sen takia inhota? 

Nyt mä taisin tajuta. Sä olet itse autisti, mutta kiistät sen koska jostain syystä miellät sen pahana asiana, ja sulla on terveydenhuollossa epäilty autismia ja olet siitä loukkaantunut? 

Vierailija
59/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi noissa tapahtumissa saa edelleen olla omanlaisensa, määrittelee itseään muille tai ei. Se on minusta se tärkein asia.

Vierailija
60/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreimmissa tutkimuksissa on todettu, että autismi näkyy aivokuvissa, kunhan kuvat ovat riittävän tarkat. Näitä tutkimuksia on tehty vasta hyvin vähän, joten siitä ei ole niin paljon tietoa, että kuvantamista voitaisi käyttää diagnosoinnissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä