Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen perhe piikittelee jatkuvasti koulutuksestani

Vierailija
23.04.2026 |

Heillä on niin niin niin akateeminen perhe ja yksi pojista kehtasi ottaa amiksen käyneen puolison. On sanottu ihan suoraankin että amis on surkea, joskus on jopa sanottu että olen kouluttamaton. Usein vihjaillaan etten ymmärtäisi mistä puhutaan, en tiedä miten heidän piireissään käyttäydytään, ennen miehen sisaruksen väitöstilaisuutta useampi heistä selitti minulle kuin pikkulapselle miten missäkin vaiheessa pitää käyttäytyä. Osaan myös keskustella yhteiskunnallisista asioista, politiikasta, kulttuurista jne. enkä ole mielestäni missään vaiheessa antanut sellaista vaikutelmaa että olisin jollain lailla tyhmä ja sivistymätön. Onko miehen suku jotenkin poikkeuksellisen junttia, vai onko tuollainen tavallista? Nykyään ärsyttää jo valmiiksi kun pitäisi tavata heitä.

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut maisteriksi ja silti ottaisin ihan mielelläni vastaan pukeutumisneuvoja väitöstilaisuuteen. 

Toki jos ap ei ymmärrä, että farkuissa ja hupparissa ei mennä kenenkään väitöstilaisuuteen, häihin, linnan juhliin tai vastaaviin, niin olen kyllä sitä mieltä, että neuvot ovat tulleet ihan aiheesta. Jos ap kokee alemmuutta, niin voi, voi...

Eiköhän ap ymmärrä, ettei hän saa pukeutua kuten tahtoo, vaan kuten piirit tahtovat.

Piirit? Niitä kutsutaan hyviksi käytöstavoiksi. Juhlavaatteet laitetaan siksi, että sinä arvostat toisen juhlaa. Et sä nyt toisten häihinkään mene verkkareissa, koska se tarkoittaa, että näytät keskisormea toisen juhlalle, eli et arvosta sitä yhtään. Häitä on voitu valmistella kuukausia, sinne on tilattu kalliit ruoat ja juhla-asulla vieraat osoittavat, että he arvostavat juhlaa. 

Toisin sanoen kyse on sinun omasta päänsisäisestä kiukuttelusta ja kateilusta. Sinä et halua näyttää arvostusta, koska koet sen laskevan itsetuntoasi. Koet alistavasi korkeakoulutettua näyttämällä, ettei hän ole mitään, etkä arvosta häntä, kun heität verkkarit jalkaan juhlahetkellä. Kuka se kiukuttelija ja ylimielinen länkyttäjä olikaan?

Vierailija
122/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että ongelma on ainoastaan ap:n korvien välissä. Yliopiston käyneille ihmisille yliopisto on koulu, ei sen kummempaa. En oikeasti tunne ketään yliopiston käynyttä, joka korostaisi koulutustaan. 

Yleensä se on niin päin, että tietyissä porukoissa korkeakoulutus on parempi salata, koska se oikeasti aiheuttaa ihmisissä ihmeellisiä vihareaktioita. Kohtelu muuttuu välittömästi, kun koulutus paljastuu ja dissaus ja haukkuminen alkaa. Muutut välittömästi ihmiseksi, jolla ei ole kädentaitoja ja ihmiseksi, jolta puuttuvat sosiaaliset taidot ja sydämen sivistys. 

Oikeastiko olette sitä mieltä, että amikseen lähtevät sydämelliset ihmiset ja lukioon ja korkeakouluopintoihin kaikki ilkeät narsistit. Kyllä se omassa nuoruudessani ainakin oli niin, että pahimmat koulukiusaajat menivät amikseen. 

Eiköhän AP:lle ole käynyt selväksi appivanhempien asenteet. Miniä ei ole heidän, eikä heidän poikansa tasolla. Itsekin olen nauttinut oman osuuteni tuollaisista paskantärkeyksistä.

Piikittelevät ja vähättelevät. Kuinka moni miniä tuollaista jaksaisi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamaton tarkoittaa yleisellä tasolla niitä, jotka eivät ole yliopistokoulutettuja. 

Eikä tarkoita. Kouluttamaton tarkoittaa sellaista joka on käynyt vain peruskoulun.

Minulta jäi peruskoulu käymättä, kun ei sitä ollut vielä minun kouluaikoinani. Kävin sen sijaan kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa ja keskikoulun.

Vierailija
124/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Vierailija
125/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdasmielisiä juntteja, kermaperseitä. On totta että koulutus antaa toetynlaista ajattelutapaa ja mielen syvyyttä, mutta tuo nyt on ihan vain typeryyttä ja sosiaalista kädettömyyttä, että toisen koulutuksesta tehdään jotain haloota. Sano vaan päin naamaa että mitä vittua se sun koulutus heille kuuluu. Loppuu siihen se kitinä.

Akateemisissa piireissä voivat kulmakarvat nousta noin värikkäästä kielenkäytöstä.

Vierailija
126/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten puolisosi reagoi tähän? Ei kyllä todellakaan kuulosta normaalilta ja tämä perhe nyt ei vaan ymmärrä tuolla käytöksellään paljastavan oman tyhmyytensä. Se on kyllä valitettavasti tullut huomattua, että ylemmän korkeakoulun käyneillä on monella tuollaisia ajatuksia, joskus jopa alkaa hävettää itseä se, ettei kukaan vaan luule, että mä ajattelen noin. Jossain seurassa en sano koulutustani. On helpompi sanoa aikaisempi ammatti, joka on kätilö. 

Oletko nyt lääkäri? Minä olen. Olin alunperin merkonomi. Sama mulla. En minäkään tuo nykyistä ammattiani esille, eikä vieraat  osais sitä siviilissä arvatakaan. 

Vierailija
127/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdasmielisiä juntteja, kermaperseitä. On totta että koulutus antaa toetynlaista ajattelutapaa ja mielen syvyyttä, mutta tuo nyt on ihan vain typeryyttä ja sosiaalista kädettömyyttä, että toisen koulutuksesta tehdään jotain haloota. Sano vaan päin naamaa että mitä vittua se sun koulutus heille kuuluu. Loppuu siihen se kitinä.

Akateemisissa piireissä voivat kulmakarvat nousta noin värikkäästä kielenkäytöstä.

Hohhoijaa, mitä ennakkoluuloja taas. 

Vierailija
128/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sexy DI-mister mister on kuuma näky

Näkisitpä kaljamahaisen veljeni joka on DI :D

Oi, DI. Hän on varmasti hottis.

Vierailija
129/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydämen sivistystä ei saa yliopistosta. Sitä joko on tai ei ole.

Ei sitä kyllä opeteta ammattikoulussakaan. :D

Erinomainen pointti. Kouluttamattomuudesta ei suoraan seuraa yhtään mitään muuta kuin kouluttamattomuus. Se, ettei ole vaikkapa akateeminen, ei tarkoita, että on hyvä ja kiva ihminen tai edes kätevä käsistään. Ja kyllä ehdottomasti törkeimmin käyttäytyneet tuttavani ovat olleet amiksia, sori nyt vaan. Ne on niitä, jotka kusevat kännissä akvaarioon, saapuvat likaisissa farkuissa häihin, kertovat rasvaisia vitsejä, ovat sovinisteja ja rasis teja jne. 

Vierailija
130/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo vain osoittaa ettei akateeminen ole sama kuin sivistynyt. Moukkamaista käytöstä.

Vierailija
131/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat, joita ei tapahtunut.

Vierailija
132/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sexy DI-mister mister on kuuma näky

Näkisitpä kaljamahaisen veljeni joka on DI :D

Haluaisin naimisiin tämän uros DI:n kanssa. Tekisin hänen elämästään helppoa.

DI:t on kyllä ihanii. Huokaus, kumpa saisi oman DI:n.

Vierailija
133/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut maisteriksi ja silti ottaisin ihan mielelläni vastaan pukeutumisneuvoja väitöstilaisuuteen. 

Toki jos ap ei ymmärrä, että farkuissa ja hupparissa ei mennä kenenkään väitöstilaisuuteen, häihin, linnan juhliin tai vastaaviin, niin olen kyllä sitä mieltä, että neuvot ovat tulleet ihan aiheesta. Jos ap kokee alemmuutta, niin voi, voi...

Mitä ihmettä? Väitöstilaisuuteen on ihan ok mennä siisteissä (puhtaissa ja ehjissä) arkivaatteissa, vaikkapa farkuissa ja hupparissa. Kun itse opiskelin yliopistossa, usein jollakin luennolla proffa tai opettaja vinkkasi, että "tänään on sitten mielenkiintoinen väitöstilaisuus kello 12, menkääpä kuuntelemaan". Luuletko, että riviopiskelijat lähtivät kotiin vaihtamaan vaatteita kesken päivän? No ei, vaan ihan vaan mentiin paikalle. Kyseessä on julkinen tilaisuus, jonne ei ole sen kummempaa pukukoodia. Karonkka on sitten erikseen, koska se on juhla ja sinne kutsutaan.

Vierailija
134/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano heille, että sinä arvostat koulutustasi ja kaikki koulutukset ovat hyviä.

Sehän siinä on tärkeintä, että itse arvostat koulutustasi. 

Tarvitseeko  nämä akateemiset  työtäsi  missään  muodossa? 

Kyllä siinä Kulttuuriantropologin mieli nöyrtyy, kun tarvitaan putkimiestä korjaamaan vuotava hana, tai asentaja asentamaan ilmalämpöpumpun. Kummasti koulutuserot kutistuvat tilanteiden muuttuessa.

Miksi pitäisi kenenkään nöyrtyä. Toinen osaa toista ja toinen taas jotain muuta. Ei siinä tarvitse kenenkään ketään nöyristellä. 

Vierailija
135/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamaton tarkoittaa yleisellä tasolla niitä, jotka eivät ole yliopistokoulutettuja. 

Eikä tarkoita. Kouluttamaton tarkoittaa sellaista joka on käynyt vain peruskoulun.

Minulta jäi peruskoulu käymättä, kun ei sitä ollut vielä minun kouluaikoinani. Kävin sen sijaan kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa ja keskikoulun.

Niin ja mitä sitten? Nuo käyneet ovat jo eläkkeellä. Nykyiset työikäiset ovat jokainen käyneet peruskoulun vähintään osittain. 

Mun pointti sulta meni erittäin lahjakkaasti ohi. Pointti ole se, että kouluttamaton ei tarkoita sellaisia jotka eivät ole käyneet ylipistoa. Kouluttamaton on sellainen jolla ei ole edes ammattillista tutkintoa.

Vierailija
136/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano heille, että sinä arvostat koulutustasi ja kaikki koulutukset ovat hyviä.

Sehän siinä on tärkeintä, että itse arvostat koulutustasi. 

Tarvitseeko  nämä akateemiset  työtäsi  missään  muodossa? 

Kyllä siinä Kulttuuriantropologin mieli nöyrtyy, kun tarvitaan putkimiestä korjaamaan vuotava hana, tai asentaja asentamaan ilmalämpöpumpun. Kummasti koulutuserot kutistuvat tilanteiden muuttuessa.

Miksi pitäisi kenenkään nöyrtyä. Toinen osaa toista ja toinen taas jotain muuta. Ei siinä tarvitse kenenkään ketään nöyristellä. 

Sitä nöyryyttä ja nöyrtymistä "akateemiset" ketjussakin edellyttävät amiksilta. Niin, vaan amiksilta, jotka eivät osaa käyttäytyä ja ovat kaikin puolin tietämättömiä juntteja. 

Vierailija
137/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mitä sitten? Nuo käyneet ovat jo eläkkeellä. Nykyiset työikäiset ovat jokainen käyneet peruskoulun vähintään osittain. 

Mun pointti sulta meni erittäin lahjakkaasti ohi. Pointti ole se, että kouluttamaton ei tarkoita sellaisia jotka eivät ole käyneet ylipistoa. Kouluttamaton on sellainen jolla ei ole edes ammattillista tutkintoa.

Kouluttamaton on kouluttamaton. Tämä selvä. Esimerkiksi Väinö Linna.

Vierailija
138/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Keksitty juttu. Tosielämässä se menee korkeintaan niin, että "oikeita töitä" tekevät alemmuuttaan vääntävät vitsiä pellemaistereista. Halveksunta on useimmiten ihan keksitty juttu omassa päässä. Ja jos ei ole, useimmilla koulutetuilla ihmisillä on kuitenkin hyvät käytöstavat, eikä tuolla tavalla puhu kukaan. 

Uskon, että puhuu. Mites täälläkin ne yhteiskuntaluokkaketjut. Kun niitä on lukenut, niin ylempiin yhteiskuntaluokkiin näytetään liittävän aiheettomasti  kaikenlaista myönteistä ja korkea koulutus on yksi osa tätä palettia. 

Vierailija
139/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulle tuli peruskoulu vasta vuonna 1977. Siten vielä vuonna 1965 syntyneetkin jatkoivat siellä keskikoulun tai kansakoulun opetussuunnitelmalla päästötodistukseen asti, koska he olivat ehtineet jo kansakoulun kuudennelle tai keskikoulun toiselle luokalle uudistuksen tullessa.

Vierailija
140/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa kulttuurissa korostetan naurettavuuteen asti koulutusta. Se on peruja vanhasta maailmasta, jossa koulutuksella pääsi kiipeämään ja ansaitsemaan hyvin. Toki tämä nykyäänkin voi onnistua. Kuitenkin nykymaailmassa vallitsevat toisenlaiset lait erityisesti nopean teknologisen kehityksen myötä. Osaamisella on iso merkitys ja tee se itse mentaliteetilla. Ja työkokemuksella. En silti suosittele ketään morkkaaman koulutuksen tai sen puutteen vuoksi. Molemmissa ryhmissä on huippuälykkäitä ja tyhmempiäkin. Mutta geneettinen tyhmyys ei ole itse valittua. Typerin on se, joka siitä haukkuu tai sillä syyllistää. Silloin suosittelen empatiakoulua. 

Ehkä asiallisin kommentti ketjussa. Arvostan👍