Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen perhe piikittelee jatkuvasti koulutuksestani

Vierailija
23.04.2026 |

Heillä on niin niin niin akateeminen perhe ja yksi pojista kehtasi ottaa amiksen käyneen puolison. On sanottu ihan suoraankin että amis on surkea, joskus on jopa sanottu että olen kouluttamaton. Usein vihjaillaan etten ymmärtäisi mistä puhutaan, en tiedä miten heidän piireissään käyttäydytään, ennen miehen sisaruksen väitöstilaisuutta useampi heistä selitti minulle kuin pikkulapselle miten missäkin vaiheessa pitää käyttäytyä. Osaan myös keskustella yhteiskunnallisista asioista, politiikasta, kulttuurista jne. enkä ole mielestäni missään vaiheessa antanut sellaista vaikutelmaa että olisin jollain lailla tyhmä ja sivistymätön. Onko miehen suku jotenkin poikkeuksellisen junttia, vai onko tuollainen tavallista? Nykyään ärsyttää jo valmiiksi kun pitäisi tavata heitä.

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudattaisin etikettiä, jos olisin asemassasi. Opettelisin myös tuntemaan erinäisiä asioita jotta pystyn kevyeen keskusteluun näiden akateemisten kanssa. Olisin ylpeä amnatistani. 

Ei akateemiset yleensä osaa sen ihmeellisempiä keskustella, mutta vielä harvemmin AMK tai amistaustainen. Kyllä sen juttujen tasosta usein huomaa, mutta ei tietysti kaikki ole samanlaisia. 

Vierailija
162/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamaton on ihminen jolla on se peruskoulu jäänyt kesken ja aikuisikä on saavutettu. Toki käsityksen voi laajentaa koskemaan myös henkilöitä joilta puuttuu ammatillinen tutkinto tai korkeakoulututkinto.

Vanhemmat ihmiset eivät ole käyneet peruskoulua ollenkaan. Se kun tuli Suomeen vasta vuosina 1972-1977.

No he ovat tietysti käyneet sen ajan oppivelvollisuuskoulun eli joko kansa- ja kansalaiskoulun tai keskikoulun. Ei tarvitse takertua epäoleellisuuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudattaisin etikettiä, jos olisin asemassasi. Opettelisin myös tuntemaan erinäisiä asioita jotta pystyn kevyeen keskusteluun näiden akateemisten kanssa. Olisin ylpeä amnatistani. 

Ai millä tavalla keskusteleminen akateemisten ihmisten kanssa olisi erilaista?

Vierailija
164/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas arvostaa kaikia rehellistä työtä tekeviä. Kaikkia tarvitaan, että yhteiskunta ja talouden rattaat pyörivät. Ennen korkeakoulutetut miehet ottivat käytännönläheiset vaimot itselleen. Arki rullasi ja vaimo tuki miehen uraa vaikka olisi käynyt myös työssä. Nykyisin urakilpaillaan ja kipuillaan kotitöistä.

Vierailija
165/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei akateemiset yleensä osaa sen ihmeellisempiä keskustella, mutta vielä harvemmin AMK tai amistaustainen. Kyllä sen juttujen tasosta usein huomaa, mutta ei tietysti kaikki ole samanlaisia. 

Riippuu ihmisestä. Kirjastot on avoinna kaikille. Jos intoa riittää, voi itseään sivistää hyvinkin paljon ilman tutkintoja. Näin osa tekee. Hyvin keskustelu sujuu koulutukseen katsomatta.

Vierailija
166/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamaton tarkoittaa yleisellä tasolla niitä, jotka eivät ole yliopistokoulutettuja. 

Eikä tarkoita. Kouluttamaton tarkoittaa sellaista joka on käynyt vain peruskoulun.

Minulta jäi peruskoulu käymättä, kun ei sitä ollut vielä minun kouluaikoinani. Kävin sen sijaan kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa ja keskikoulun.

Niin ja mitä sitten? Nuo käyneet ovat jo eläkkeellä. Nykyiset työikäiset ovat jokainen käyneet peruskoulun vähintään osittain. 

Mun pointti sulta meni erittäin lahjakkaasti ohi. Pointti ole se, että kouluttamaton ei tarkoita sellaisia jotka eivät ole käyneet ylipistoa. Kouluttamaton on sellainen jolla ei ole edes ammattillista tutkintoa.

Kouluttamaton on kouluttamaton. Tämä selvä. Esimerkiksi Väinö Linna.

Mikä sun ongelma on? Anteeksi nyt vain, mutta kyllä huomaa ettet ole pahemmin käynyt kouluja. 

Minulla on ongelmana tuo sinun typeryytesi, joka valuu suoraan ruudulta pöydälle ja lattialle. Se haisee kissan paskalle.

Vierailija
167/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai millä tavalla keskusteleminen akateemisten ihmisten kanssa olisi erilaista?

Tätä minäkin ihmettelen. En tunne yhtäkään akateemista jotka juttelisivat mistään erityisestä. Ihan normaaleista asioista sitä keskustellaan.

Vierailija
168/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ottaa itseensä nyt ihan turhaan. Se, että joku puhuu väitöskirjastaan tai yliopisto-opinnoistaan, on ihan arkielämän puhetta heille. Sama kuin ap puhuisi, mitä on tehnyt töissä tai omina opiskeluaikoinaan ammattikoulussa, harjoitteluissaan tai vastaavaa. Olen huomannut, että jos yliopistoa käymättömälle sivulaiseessakin mainitsee jotain koulujutuista, niin naama vääntyy ruttuun, vaikkei tarkoitus olisi leuhkia, vaan vain jutella mukavia. 

Meillä mies on ammatissa, josta hän ei halua yleensä puhua mitään naapureille tai vieraammille ihmisille, koska aina välillä ammatin kuuleminen johtaa siihen, että naapuri lakkaa tervehtimästä tai lapsia aletaan kiusata sen takia. Ennakkoluulot ovat niin kovat. 

Vierailija
169/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamaton tarkoittaa yleisellä tasolla niitä, jotka eivät ole yliopistokoulutettuja. 

Eikä tarkoita. Kouluttamaton tarkoittaa sellaista joka on käynyt vain peruskoulun.

Minulta jäi peruskoulu käymättä, kun ei sitä ollut vielä minun kouluaikoinani. Kävin sen sijaan kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa ja keskikoulun.

Niin ja mitä sitten? Nuo käyneet ovat jo eläkkeellä. Nykyiset työikäiset ovat jokainen käyneet peruskoulun vähintään osittain. 

Mun pointti sulta meni erittäin lahjakkaasti ohi. Pointti ole se, että kouluttamaton ei tarkoita sellaisia jotka eivät ole käyneet ylipistoa. Kouluttamaton on sellainen jolla ei ole edes ammattillista tutkintoa.

Mikä sun ongelma on? Anteeksi nyt vain, mutta kyllä huomaa ettet ole pahemmin käynyt kouluja. 

Kouluttamaton on lähestulkoon synonyymi vajakille.  Väinö Linnan kaltaisia kirjailijamestareita ei valmistu yliopistosta, eikä mistään. Se on synnynnäinen lahja.

Vierailija
170/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Keksitty juttu. Tosielämässä se menee korkeintaan niin, että "oikeita töitä" tekevät alemmuuttaan vääntävät vitsiä pellemaistereista. Halveksunta on useimmiten ihan keksitty juttu omassa päässä. Ja jos ei ole, useimmilla koulutetuilla ihmisillä on kuitenkin hyvät käytöstavat, eikä tuolla tavalla puhu kukaan. 

Helppohan se on väittää tällaista, jos ei ole koskaan kokenut vähättelyä. Koulutus ei todellakaan tarkoita hyviä käytöstapoja ja ystävällisyyttä. Itse nuorena jouduin jonkun ihan puolutuntemattoman mummon vittuilun kohteeksi, kun olin käynyt vain lukion. Olin ihan puulla päähän lyöty. Ap:n miehen vanhemmat ovat samanlaisia armottomia juntteja, joilla ei sydämen sivistystä ole sen enempää.

Vierailija
171/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ottaa itseensä nyt ihan turhaan. Se, että joku puhuu väitöskirjastaan tai yliopisto-opinnoistaan, on ihan arkielämän puhetta heille. Sama kuin ap puhuisi, mitä on tehnyt töissä tai omina opiskeluaikoinaan ammattikoulussa, harjoitteluissaan tai vastaavaa. Olen huomannut, että jos yliopistoa käymättömälle sivulaiseessakin mainitsee jotain koulujutuista, niin naama vääntyy ruttuun, vaikkei tarkoitus olisi leuhkia, vaan vain jutella mukavia. 

Meillä mies on ammatissa, josta hän ei halua yleensä puhua mitään naapureille tai vieraammille ihmisille, koska aina välillä ammatin kuuleminen johtaa siihen, että naapuri lakkaa tervehtimästä tai lapsia aletaan kiusata sen takia. Ennakkoluulot ovat niin kovat. 

Luit aloituksen huonosti. Ap:n appivanhemmat ovat sanoneet ap:ta kouluttautumattomaksi ja olleet alentuvia.

Vierailija
172/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun täytyy sitten jutella tasoistesi ihmisten kanssa, mikä se sitten onkaan, ettet vaivaannu.

Vierailija
173/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä ammattisi on?

Täällähän me kaikki muut ollaan niin tohtoria niin tohtoria.

Vierailija
174/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä ammattisi on?

Täällähän me kaikki muut ollaan niin tohtoria niin tohtoria.

Kukaan ei ole sanonut olevansa tohtori.

Vierailija
175/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ongelmana tuo sinun typeryytesi, joka valuu suoraan ruudulta pöydälle ja lattialle. Se haisee kissan paskalle.

Voi luoja. Sä vedit ihmeelliset kilarit, kun mä jotakin toista oikaisin, että kouluttamaton ei tarkoita sitä, että ei ole käynyt yliopostoa. 

Todella törkeää käytöstä sulta.