Kun vuokra-asunto on likainen muuttaessa, kuka siivoaa?
Kyseessä on yksityisen vuokranantajan/omistajan asunto. Edellinen asukas on jättänyt pinnat kunnolla pesemättä ja esimerkiksi pölyäkin löytyy. Asunnossa on myös joitain puutteita, esim. rikkinäiset sälekaihtimet. Itse olen aika tarkka siisteydestä ja ennen kaikkea puhtaudesta.. Tuntuu pahalta, että omat tavarat ovat täällä lian keskellä, ja tekisi mieli siivota. Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (52)
Päivitän tilannetta hieman. Olin yhteydessä vuokranantajaan. Kävi ilmi, että edellinen vuokralainen ei ilmeisesti ollut siivonnut ollenkaan, ehkä imuroinut. Tämä oli selvinnyt vuokranantajan tekemässä lopputarkastuksessa. Eli vuokranantaja ei kertonut minulle ennen muuttoa, että asunto on siivoamatta. Hän oli siivonnut jotain itse. Kun otin yhteyttä likaisesta asunnosta tuli hän siivoamaan vielä lisää, mutta aika paljon jäi meikäläisen vastuulle (kuten uuni, WC ja kylpyhuoneen kaakelit kunnolla). Nyt mietin, että kehtaanko ottaa hyvityksen puheeksi, sillä minulla kului tähän kaikkeen siivoukseen valtavasti aikaakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ota asuntoa vastaan ennen kuin on siivottu.
Näin just, tottakai ilmoitat vuokranantajallesi, että kämppä on ensin siivottava, et ota sitä vastaan nykyisessä kunnossa. Vuokranantajan vastuullahan se on, että asunto on siistissä kunnossa, ennen kuin vuokraa sitä eteenpäin.
Mistä olette eri mieltä, kun tulee alapekkuja? Kyllä se todellakin on niin, että epäsiistiä kämppää ei saisi vuokrata eteenpäin. Vuokranantajan olisi pitänyt käydä asunto tarkistamassa, ennen kuin on laittanut sen vuokralle ja häntä voi vaatia järjestämään siivouksen.
Siitä, että sen voi jättää vaan ottamatta vastaan. Muutto pitää usein hoitaa niin nopealla aikataululla, että ei ole minuuttiakaan aikaa hukattavaksi. Vai meinaatko, että sitten voi vaan jäädä entiseen asuntoon asumaan ja perua koko homman?
Sehän riippuu mitä ovat sopineet asuntoa vuokrattaessa mutta pitää huolehtia sen verran että tarkistaa kohteen silloin kun siihen on annettu mahdollisuus, oma vika jos jättää käymättä eikä vaadi pääsyä. Tämä sama on kaikessa minkä sopii ostavansa, kuntotarkistus kuuluu ostajan vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraloordi ne paskat siivoaa, sinne yhteys saman tien. Samalla vaadit esim. ensimmäisen kuun vuokran hyvityksenä pettymyksestä ja vaivannäöstä. Ei lupaa hyvää jos on noin välinpitämätön saasta vuokraloordina.
Huoneenvuokralain mukaan vuokralaisella on oikeus muuttaa siistiin ja siivottuun asuntoon vuokrasopimuksen alkaessa. Ihan laissa säädetty asia.
Tästä huolimatta monissa asunnoissa on merkittäviäkin siivouspuutteita. Muuttosiivous kuuluu edelliselle asukkaalle ja vuokranantajan vastuulla on tarkistaa, että se on tehty. Jos ei ole, kuuluu antaa mahdollisuus siivota puutteelliset kohdat. Jos ei tapahdu, niin siivousfirma ja lasku entiselle vuokralaiselle.
En löydä laista tuollaista pykälää, mikä luku ja mikä pykälä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin just, tottakai ilmoitat vuokranantajallesi, että kämppä on ensin siivottava, et ota sitä vastaan nykyisessä kunnossa. Vuokranantajan vastuullahan se on, että asunto on siistissä kunnossa, ennen kuin vuokraa sitä eteenpäin.
Mistä olette eri mieltä, kun tulee alapekkuja? Kyllä se todellakin on niin, että epäsiistiä kämppää ei saisi vuokrata eteenpäin. Vuokranantajan olisi pitänyt käydä asunto tarkistamassa, ennen kuin on laittanut sen vuokralle ja häntä voi vaatia järjestämään siivouksen.
Koska kun käyt katsomassa asuntoa ja ilmoitat sotkusta, sinulle luvataan ammatisiivojaa. Et välttämättä näe kämppää ennen muuttoa. Ja kun on muuttopäivä ja muuttokuorma eikä muuta paikkaa, ei ole mahdollisuutta jäädä odottelemaan luvattua siivousta. Sitä ei koskaan tule.
Muuttopäivänä otat kuvat ja videot kämpästä ennen kuin kannat tavarat sisään, muuten on turha yrittää väittää, että et ole itse kämppää sotkenut. Jos et näin toiminut, niin miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kun käyt katsomassa asuntoa ja ilmoitat sotkusta, sinulle luvataan ammatisiivojaa. Et välttämättä näe kämppää ennen muuttoa. Ja kun on muuttopäivä ja muuttokuorma eikä muuta paikkaa, ei ole mahdollisuutta jäädä odottelemaan luvattua siivousta. Sitä ei koskaan tule.
Muuttopäivänä otat kuvat ja videot kämpästä ennen kuin kannat tavarat sisään, muuten on turha yrittää väittää, että et ole itse kämppää sotkenut. Jos et näin toiminut, niin miksi et?
Ennen muuttopäivää, avainten luovutusten yhteydessä viimeistään, muutoin jää muuttokustannukset sun muu vuokralaiselle jos soppari peruuntuisi tai muutto viivästyisi, ei vuokranantaja siitä vastaa mitä vuokralainen tekee omasta puolestaan.
AI
Vuokra-asunnon alkutarkastus on suositeltava toimenpide ennen vuokrasuhteen alkua. Siinä vuokralainen ja vuokranantaja käyvät yhdessä läpi asunnon kunnon ja kirjaavat viat, puutteet sekä valokuvaavat pinnat mahdollisten erimielisyyksien välttämiseksi. Se tehdään yleensä avainten luovutuksen yhteydessä ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Päivitän tilannetta hieman. Olin yhteydessä vuokranantajaan. Kävi ilmi, että edellinen vuokralainen ei ilmeisesti ollut siivonnut ollenkaan, ehkä imuroinut. Tämä oli selvinnyt vuokranantajan tekemässä lopputarkastuksessa. Eli vuokranantaja ei kertonut minulle ennen muuttoa, että asunto on siivoamatta. Hän oli siivonnut jotain itse. Kun otin yhteyttä likaisesta asunnosta tuli hän siivoamaan vielä lisää, mutta aika paljon jäi meikäläisen vastuulle (kuten uuni, WC ja kylpyhuoneen kaakelit kunnolla). Nyt mietin, että kehtaanko ottaa hyvityksen puheeksi, sillä minulla kului tähän kaikkeen siivoukseen valtavasti aikaakin.
Ap
No sinuna pyytäisin vielä rahallista hyvitystä. Miettisin myös haluanko asua noin välinpitämättömän henkilön omistamassa asunnossa.
Itse olen siivonnut aina, en oikeastaan edes tiennyt että voisin vaatia päästä muuttamaan siistiin kämppään 😂 noh itsepähän olen tälläinen että välttelen konflikteja ja nyttenkin viimeeksi kun löysin tosi halvan rivarikaksion vuokralle niin arvelin kyllä että helpoimmalla pääsen ja saan varmasti tämän asunnon kun en valita mistään enkä löydä epäkohtia, oli suuri kynnys pyytää uutta jääkaappia heti aluksi kun ruoat meni jäähän siellä.. monta päivää mietin että kehtaanko laittaa viestiä ja sitten kun lopulta laitoin, ei vuokranantaja vastannut mitään pariin päivään kun oli unohtanut tai "unohtanut"... No sain onneksi tilata uuden ilman valituksia tai vääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäistä. Tavarat ovat jo täällä.
Ap
Siivoojat, lasku vuokranantajalle.
Ei noin, vaan yhteys vuokranantajaan ja sovit miten asia hoidetaan
Sinä itse siivoat.
Vuokranantaja on varmaan käynyt tsekkaamassa ja hyväksynyt asunnon kunnon, joten nyt se on sitte sun asias siivota kämppä siihen kuntoon mihin haluat.
No, miks otit, jos on likainen?
Pöljä. Laiska. Seisot huuli pyöreänä, etkä tajua mistään mitään. Näitä vuokranantajia on nähty. Kädestä pitäen täytyy neuvoa. Ei loordi edes tiedä asunnon, taloyhtiön kuntoa tai tiloja! Pelkkä tyhjän nauraja, rimpula oli se loorti. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣