Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vuokra-asunto on likainen muuttaessa, kuka siivoaa?

Vierailija
23.04.2026 |

Kyseessä on yksityisen vuokranantajan/omistajan asunto. Edellinen asukas on jättänyt pinnat kunnolla pesemättä ja esimerkiksi pölyäkin löytyy. Asunnossa on myös joitain puutteita, esim. rikkinäiset sälekaihtimet. Itse olen aika tarkka siisteydestä ja ennen kaikkea puhtaudesta.. Tuntuu pahalta, että omat tavarat ovat täällä lian keskellä, ja tekisi mieli siivota. Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun vuokralla asuin, yksityisen asunnossa vaadin, että avainten luovutuksen yhteydessä asuntotarkastetaan molempien läsnäollessa ja puutteet kirjataan. Onnistui.

Likaiseen asuntoon olen muuttanut isoon vuokrayhtiöön. He olisivat saaneet siivoojat 4 päivän päähän, mutta ei ollut mahdollista siirtää muuttoa. Hyvittivät puolen kuun vuokran meidän tekemästä siivouksesta.

Vierailija
22/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ota asuntoa vastaan ennen kuin on siivottu.

Näin just, tottakai ilmoitat vuokranantajallesi, että kämppä on ensin siivottava, et ota sitä vastaan nykyisessä kunnossa. Vuokranantajan vastuullahan se on, että asunto on siistissä kunnossa, ennen kuin vuokraa sitä eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on ottaa, kun edellinen asunto pitää saada äkkiä tyhjäksi. Ei siinä ole aikaa odotella siivouspalvelun saapumista.

Vierailija
24/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tietysti katsomassa asuntoa ja tuolloin siinä vielä asuttiin. Heillä oli hieman epäsiistiä, mutta ajattelin, että väliäkö tuolla kun heidän kuuluu joka tapauksessa siivota asunto. 

Ap

Vierailija
25/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja on tarkistanut asunnon ja on ollut tarpeeksi siisti. Pölyä tulee aina, silloinkin kun asunto on tyhjänä. Käytetystä ei saa uutta vaikka kuinka hinkkaisi 

Vierailija
26/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika käsittämätöntä ettei vuokranantaja käy tarkistamassa asunnon kuntoa ja siisteyttä ennen seuraavan asukkaan muuttamista.

Ihan tyypillistä, pankit myönsivät pitkän aikaa velkavipulainoja sijoitusasuntoihin, joten lukemattomat tavan persaukiset ja osaamattomat muumitkin pystyivät alkamaan ns. asuntosijoittajiksi. Lisäksi paljon perintökämppiä on päätynyt ahneiden persereikien haltuun.

Vierailija
27/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tietysti katsomassa asuntoa ja tuolloin siinä vielä asuttiin. Heillä oli hieman epäsiistiä, mutta ajattelin, että väliäkö tuolla kun heidän kuuluu joka tapauksessa siivota asunto. 

Ap

Mulle on useamman kerran käynyt näin. Ei se kerro mitään loppusiivouksen laadusta, että käy katsomassa asuntoa silloin, kun siellä vielä asutaan.

Olen aina vaan siivonnut sitten itse vaikka ei pitäisi. Harmittaa kyllä joka kerta, kun itsellä on tapana kuurata pois muuttaessa koko kämppä lattiasta kattoon ja sitten joutuu muuttamaan ihme pinttymien ja tahman sekaan.

Vierailija
28/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhäistä. Tavarat ovat jo täällä. 

Ap

Siis etkö käynyt katsomassa asuntoa ensin?Kyllä hommat kuuluvat vuokranantajalle .

Vierailija
29/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika käsittämätöntä ettei vuokranantaja käy tarkistamassa asunnon kuntoa ja siisteyttä ennen seuraavan asukkaan muuttamista.

Ihan tyypillistä, pankit myönsivät pitkän aikaa velkavipulainoja sijoitusasuntoihin, joten lukemattomat tavan persaukiset ja osaamattomat muumitkin pystyivät alkamaan ns. asuntosijoittajiksi. Lisäksi paljon perintökämppiä on päätynyt ahneiden persereikien haltuun.

Tän takia kannattaa välttää yksityisiltä vuokraamista. 

Vierailija
30/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on siitä outoja juttuja, että kun lopputarkastuksessa löytyy puutteita, niin vuokralainen ilmoittaa, että normaalia kulumista, ei tarvitse pestä ikkunoita, ei ole likaista jne. kun ilmoittaa, että pidätän siivouskulut vakuudesta. Ja palstalla kiljutaan lujaa, että ei tietenkään saa vakuudesta ottaa euroakaan, siivoa vuokraloordi itse.

Ja kun uusi vuokralainen valittaa epäsiisteyttä, niin tietty vika on siinä vuokranantajassa, joka ei napannut koko vakuutta ja siivotuttanut kämppää kunnolla.

Vuokranantajana olen jo oppinut, että vakuutta en palauta koskaan, lopputarkastuksessa on mukana siivousfirman edustaja ja asunto siivotaan aina kunnolla vuokralaisten välissä, maksajana edellinen vuokralainen. Ei ole tullut valituksia likaisuudesta.

Vierailija
31/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin just, tottakai ilmoitat vuokranantajallesi, että kämppä on ensin siivottava, et ota sitä vastaan nykyisessä kunnossa. Vuokranantajan vastuullahan se on, että asunto on siistissä kunnossa, ennen kuin vuokraa sitä eteenpäin.

Mistä olette eri mieltä, kun tulee alapekkuja? Kyllä se todellakin on niin, että epäsiistiä kämppää ei saisi vuokrata eteenpäin. Vuokranantajan olisi pitänyt käydä asunto tarkistamassa, ennen kuin on laittanut sen vuokralle ja häntä voi vaatia järjestämään siivouksen.

Vierailija
32/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän takia kannattaa välttää yksityisiltä vuokraamista. 

Suosittelen kaupunkien vuokrataloja ja erilaisia säätiöitä, niissä siivoukset on todella hieman sinnepäin, mutta onhan ne talotkin mukavampia, kun kaikki asuu vuokralla.

Vierailija
33/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sälekaihtimista voi valittaa. Mun pojan vuokranantaja tiesi että vanha jääkaappi oli rikki, hän antoi rahat uuden ostoon ja 100e kulukorvauksiin kun vanha vietävä pois ja uuden kuljetus asuntoon.

Vierailija
34/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrannut useissa maissa isojakin omk taloja, asuntoja niin yksityiseltä kuin kaupungilta ja järjestäen olleet paskaisia.

Ehkä yksi talo oli sellainen, että kuin olisi itse tehnyt muuttosiivouksen, mutta sitten on aina vähintään sen uuni jätetty koskemattomaksi.

Kun asiasta on sanonut siihen on kohautettu olkia, ne tietää että vuokralla olija on nurkkaan ajettu ja siivoa lopulta itse. 

Niin minäkin muiden kakat pytyistä ja pattereiden takaa, huumekötköt uunien takaa. Ihan kaikkea on ollut.

Mutta! Vaikka olen aina nuollut talon kuin talon puhtaaksi. Pessyt sokkelit ja ikkunat ja lattialistat en ole saanut takuuta takaisin vedoten milloin mihinkin! Tää iso omk yksityiseltä jossa oli paskat pytyssä ja huumeet uunin takana kehtasi väittää ettei loppusiivousta edes tehty ja omaisuutta (minulta varastettu) varastettu. Asia meni oikeuteen asti.  Minulla oli kuvatodisteet ja silti minä maksoin. Tämä oli suomessa. Kytät vaan kohautelee olkia.

Vuokraaminen on järkyttävän tuskaista. Ne on järjestäen  kaikki paskiaisia.

Vierailija
35/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olette eri mieltä, kun tulee alapekkuja? Kyllä se todellakin on niin, että epäsiistiä kämppää ei saisi vuokrata eteenpäin. Vuokranantajan olisi pitänyt käydä asunto tarkistamassa, ennen kuin on laittanut sen vuokralle ja häntä voi vaatia järjestämään siivouksen.

Koska kun käyt katsomassa asuntoa ja ilmoitat sotkusta, sinulle luvataan ammatisiivojaa. Et välttämättä näe kämppää ennen muuttoa. Ja kun on muuttopäivä ja muuttokuorma eikä muuta paikkaa, ei ole mahdollisuutta jäädä odottelemaan luvattua siivousta. Sitä ei koskaan tule.

Vierailija
36/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat vuokranantajalle ja vaadit, että siivous välittömästi tai vuokrahyvitys tästä vuokrasta esim 200e tai vakuusmaksu takaisin. 

Vierailija
37/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä siivous että sälekaihtimet ovat vuokranantajan vastuulla, ilmoita niistä hänelle heti.

Jos vuokranantajalla ei todennäköisesti ole siivoamiseen mitään hyvää valmista ratkaisua joka olisi sun näkökulmastasi tarpeeksi nopea, niin yleensä kannattaa yrittää sopia että sä siivoat ja sen vastineeksi saat jonkun verran alennusta ekan kuun vuokrasta.

Sälekaihtimien kanssa voi yleensä hyvin odottaa että vuokranantaja korjaa ne/järjestää niitten korjauksen.

Vierailija
38/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen asukas silt velotetaan siivous kulut yleensä

Vierailija
39/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraloordi ne paskat siivoaa, sinne yhteys saman tien. Samalla vaadit esim. ensimmäisen kuun vuokran hyvityksenä pettymyksestä ja vaivannäöstä. Ei lupaa hyvää jos on noin välinpitämätön saasta vuokraloordina.

Huoneenvuokralain mukaan vuokralaisella on oikeus muuttaa siistiin ja siivottuun asuntoon vuokrasopimuksen alkaessa. Ihan laissa säädetty asia. 

Tästä huolimatta monissa asunnoissa on merkittäviäkin siivouspuutteita. Muuttosiivous kuuluu edelliselle asukkaalle ja vuokranantajan vastuulla on tarkistaa, että se on tehty. Jos ei ole, kuuluu antaa mahdollisuus siivota puutteelliset kohdat. Jos ei tapahdu, niin siivousfirma ja lasku entiselle vuokralaiselle. 

Vierailija
40/41 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kuvia vioista ja lähetä nejää ainakin todisteita missä kunnossa oli kun muutit.

Kannattaa AINA ottaa kuvat uudesta ja muuttaessa pois myös vanhasta vuokra-asunnosta, ettei tule epäselvyyksiä, kuka siellä on paikat sotkenut tai rikkonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi