Yle: Hallitus loi uuden tuen hyvätuloisille: Rahallinen tuki siivoojan hankkimiseen
Pääasia että piikayhteiskunta palautetaan. Tukiin on varaa kun tuettava on rikas.
Kommentit (351)
Eikö oo hyvä et saa siivoijat töitä
Vierailija kirjoitti:
Hommasin viime vuonna ilmalämpöpumpun ja siihen oli ihan siksi varaa, kun työstä sai kotitalousvähennyksen.
Ihan olen tavallinen duunari.
Meidän firmassa nostettiin hintoja viime vuonna juuri sen tuen verran. Tänä vuonna ollaan jouduttu myymään halvemmalla. Eli saman verran jää maksettavaa asiakkaalle. Toki tähän varauduttiin, ja otettiin viime vuonna katetta kunnolla. Näin meidän duunareidenkin työpaikat säilyy ja firma pysyy pystyssä. Mutta snon vaan, että nämä kaiken maailman tuet, ja etenkin niiden tuuliviirimäinen nostaminen tai lopettaminen on kyllä syvältä. Varmasti olisi parasta lopettaa nuo kokonaan. Ne valuu hintoihin ja yritysten katteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Joo varmasti nyt pieni- ja keskituloiset, jotka ovat viimeaikoina karsineet harrastuksistaan, matkoista ja ruokamenoistaan, alkavat ostaa siivouspalveluja.
Siis jumlauta miten tyhmiä ihmisiä täälläkin on. Tuo koskee kaikkea kotiapua, myös niitä VANHUSTEN KODINHOITOPALVELUITA. Tähän asti on urputettu, kun on niin kallista palkata vanhukselle kotiin apua ja nyt siihen saadaan helpotusta, niin ei kelpaa, KOSKA RIKKAAT.
Kotitalousvähennykset auttavat nimenomaan keskituloisia. Rikkaat kyllä palkkaavat remontoijia, siistijöitä yms oli kotitalousvähennys minkä verran tahansa, mutta keskituloisille tämä on kynnyskysymys.
Kun kotitalousvähennyksiä on leikattu, on moni pienyrittäjä joutunut konkurssiin, koska ihmisillä ei ole ollut varaa palkata ketään enää verokortin kanssa. Itse teen maalaustyöt pimeästi juuri siksi. Ennen pienyrittäjänä sai hyvin töitä kotitalousvähennysten ansiosta, enää ei.
Voisitteko nyt edes ottaa selvää mistä täällä keuhkoatte.
Suurin osa eläkkeensaajista saa eläkettä alle 1350€/kk käteen netto ja jos siitä maksetaan asunto, ruoka, puhelin.vakutus , .lääkkeet, bussikulut, terveyskeskusmaksut jne. niin tuskn siitä jää rahaa maksaa siivoojalle palkkaa 38 €/tunti + arvonlisävero 25.5% eli n. 50€/h jos kaksi tuntia,se on jo satasen.
Osa vanhuksista on oikeutettu 0% ALV palveluihin ja saa silti vähennyksen. Tämä auttaa myös omaisia, jos omaiset kustantaa palvelun eläkeläiselle, tai edes osan siitä.
Minkä ihmeen takia sen nyt omaiset kustantaisi? Kyllä sen pystyy eläkkeestäkin maksamaan. Siivouspalvelun saa noin 35 €/tunti, ja siinä on jo ALV mukana. Ei eläkeläisen kotia tarvitse monta tuntia viikossa siivota, eikä välttämättä edes joka viikko.
Miksi ei maksaisi jos läheisiä ollaan? Minä maksan molemmille vanhemmilleni palveluita. Oma isäni kustansi äidilleen paljon palveluita myös.
Olen aina nähnyt perheen jatkumona, ja koska minun vanhempani ovat minua auttaneet paljon myös aikuisiällä, niin olen tietysti heille apuna miten parhaiten pystyn nyt, kun he apuani tarvivat.
Tietysti, jos vanhempi ei 18 ikävuoden jälkeen lapsiaan mitenkään auta, niin ei se lapsikaan sitten varmaan erityisesti heitä halua auttaa. Meillä apu toimii läpi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on noin 22e/h ja meillä käyvä siivooja ottaa 43e/h. Sis. Alv.
Että ei hän minua köyhempi piika ole. Työllistää ja elättää itsensä kulujen jälkeenkin.Paras pysyäkin palkkatöissä jos ymmärrys siitä miten tuntihinta muodostuu on tuota tasoa.
Sanoin että kulujen jälkeen. Lukutaito olisi hyvä.
Sinä tuossa kirjoittelit että se siivooja saa vähintään tuon 22e/h (ei ole sinua köyhempi piika), kulujen jälkeen, mikä tosiaan kertoo että et ymmärrä miten se tuntihinta muodostuu. Pelkästään se että lisätään sinun tuntipalkkaasi työnantajan sivukulut ja otetaan siivoojan tuntihinnasta alvi pois kaventaa jo tuntihintojen eron alle viiteen euroon ja sillä viidellä eurolla pitäisi sitten maksaa ihan kaikki muut kulut. Eli, ei tässä ole lukutaidosta kyse vaan sitä että sinä et tajua yhtään mistä puhut.
Mitä jos olen tuon siivoojan kirjanpitäjä js minulla on joku käsitys asiasta?
Kotitalousvähennyksen ansiosta hän voi pitää itselleen kannattavaa tuntihintaa ja työllistää sekä elättää itsensä.
Jos haluat tarkemmat laskelmat, mun työnantaja veloittaa siitä 105e/h kkn nyt loppui ruokis.Jossain Hesassa, missä kulkee ratikat ja linja-auto monta kertaa tunnissa.
Tekoäly tekee parin vuoden päästä kirjanpitäjien työt.
Ajattele miten kiva. Tekoäly vie mun työn, eikä mulla ole varaa enää siivoojaan, mutta aikaa siivota itse. Sitten minäkin olen työtön ja sinulla on hyvä mieli. Siitäs sain kun menin maksamaan jollekin siivouksesta.
No mutta hei, nythän voit mennä tekemään kotisiivouksia, tai auttamaan vanhuksia! Ei kaikkeen hoitoon tarvitse olla koulutettu hoitaja, vaan voit alkaa kotipalveluyrittäjäksi, joka auttaa esim. kauppa-asioissa, laittaa aterian, siivoaa, seurustelee ja käyttää ulkona. Ehkä teet vähän pihanhoitoakin?
Mutta et tee esimerkiksi lääkehoitoa tai haavahoitoa, jos et ole koulutettu hoitaja. Noita varten on muutenkin julkinen kotihoito.
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Tässä käy samalla lailla kuin remonttituessa. Hinta nousee tasan tuen verran.
Joillekin ei kelpaa mikään. Ei se ole keskiluokan vika, jos joku toinen on köyhä. Jotkut eivät edes yritä päästä elämässä eteenpäin, eivät kouluttaudu, eivät halua työllistyä, vaan laskevat vain, miten voivat maksimoida itselleen Kelan tuet. Vaikka kaikki mahdollisuudet on annettu, niin niitä ei käytetä, vaan kaikin voimin harataan vastaan. Tällaisena aikana, kun rahat ovat muutenkin tiukassa, on aivan oikein, että säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin työtön rahvas viitsii siivoamaankaan tulla. Itse pitää puolison imuroida lääkäriperheessämmekin vaikka rahaa on. Ja kuukausittain joku moukka on eläkettä kerjäämässä. Kirottu pu nikki !
Teen osa-aika töitä siivoojana + lisäksi kevytyrittäjänä siivouskeikkaa. Oliko muuta kysyttävää?
Eihän tuo, jolle vastasit, toki mistään lääkäriperheestä ole. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä, asuntovaunua, venettä eikä moottoripyörää, ne pitää myydä.
Mahtaa sun elämä olla haastavaa, kun kaikessa aina vain näet huonoa. Tämä muutos on ainoastaan positiivinen kaikkien suomalaisten kannalta. Jokainen tunti töitä ihmisille lisää on hyvä asia.
Hallitus leikkasi työttömyystuesta suojaosan, joten pitää olla kokoaikatyö.
Älä viitsi jauhaa soopaa. Minäkin teen osa-aikatyötä, koska muuta ei nyt ole tarjolla. Ei kaikki ajattele niin, että tuet pitäisi maksimoida. Käteen jää kuitenkin se koko palkka, ja sen lisäksi saa vähän vielä tukeakin.
- työmatkakulut, vuokra, vesi, sähkö, ruoka, lääkkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Näinhän näissä valitettavasti aina käy. Eikö tämä hallitus oppinut mitään siitä yksityisen terveyspalvelun käytön tukemisestakaan? Yritysten tukeminen ei pitäisi olla valtion tehtävä ollenkaan. Markkinat pitävät huolen hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Kotitalousvähennys ei ole mitään tukea! Sinulle ei makseta siitä mitään tukea, jos haluat palkata jonkun maalaamaan asuntosi tai asentamaan keittiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Joo varmasti nyt pieni- ja keskituloiset, jotka ovat viimeaikoina karsineet harrastuksistaan, matkoista ja ruokamenoistaan, alkavat ostaa siivouspalveluja.
Siis jumlauta miten tyhmiä ihmisiä täälläkin on. Tuo koskee kaikkea kotiapua, myös niitä VANHUSTEN KODINHOITOPALVELUITA. Tähän asti on urputettu, kun on niin kallista palkata vanhukselle kotiin apua ja nyt siihen saadaan helpotusta, niin ei kelpaa, KOSKA RIKKAAT.
Kotitalousvähennykset auttavat nimenomaan keskituloisia. Rikkaat kyllä palkkaavat remontoijia, siistijöitä yms oli kotitalousvähennys minkä verran tahansa, mutta keskituloisille tämä on kynnyskysymys.
Kun kotitalousvähennyksiä on leikattu, on moni pienyrittäjä joutunut konkurssiin, koska ihmisillä ei ole ollut varaa palkata ketään enää verokortin kanssa. Itse teen maalaustyöt pimeästi juuri siksi. Ennen pienyrittäjänä sai hyvin töitä kotitalousvähennysten ansiosta, enää ei.
Voisitteko nyt edes ottaa selvää mistä täällä keuhkoatte.
Suurin osa eläkkeensaajista saa eläkettä alle 1350€/kk käteen netto ja jos siitä maksetaan asunto, ruoka, puhelin.vakutus , .lääkkeet, bussikulut, terveyskeskusmaksut jne. niin tuskn siitä jää rahaa maksaa siivoojalle palkkaa 38 €/tunti + arvonlisävero 25.5% eli n. 50€/h jos kaksi tuntia,se on jo satasen.
Osa vanhuksista on oikeutettu 0% ALV palveluihin ja saa silti vähennyksen. Tämä auttaa myös omaisia, jos omaiset kustantaa palvelun eläkeläiselle, tai edes osan siitä.
Minkä ihmeen takia sen nyt omaiset kustantaisi? Kyllä sen pystyy eläkkeestäkin maksamaan. Siivouspalvelun saa noin 35 €/tunti, ja siinä on jo ALV mukana. Ei eläkeläisen kotia tarvitse monta tuntia viikossa siivota, eikä välttämättä edes joka viikko.
Miksi ei maksaisi jos läheisiä ollaan? Minä maksan molemmille vanhemmilleni palveluita. Oma isäni kustansi äidilleen paljon palveluita myös.
Olen aina nähnyt perheen jatkumona, ja koska minun vanhempani ovat minua auttaneet paljon myös aikuisiällä, niin olen tietysti heille apuna miten parhaiten pystyn nyt, kun he apuani tarvivat.
Tietysti, jos vanhempi ei 18 ikävuoden jälkeen lapsiaan mitenkään auta, niin ei se lapsikaan sitten varmaan erityisesti heitä halua auttaa. Meillä apu toimii läpi elämän.
Ihanaa kuulla, että tuollaisiakin perheitä on. Minä en omille vanhemmilleni kyllä maksaisi penniäkään, mutta omien lapsieni kanssa olen yrittänyt toimia paremmin kuin omat vanhempani, ja autankin lapsiani aina kun vain voin. He myös kyllä auttavat minua kaikenlaisessa missä voivat, vaikka rahaa heillä ei ylimääräistä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Kotitalousvähennys ei ole mitään tukea! Sinulle ei makseta siitä mitään tukea, jos haluat palkata jonkun maalaamaan asuntosi tai asentamaan keittiön.
Outo käsitys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä, asuntovaunua, venettä eikä moottoripyörää, ne pitää myydä.
Mahtaa sun elämä olla haastavaa, kun kaikessa aina vain näet huonoa. Tämä muutos on ainoastaan positiivinen kaikkien suomalaisten kannalta. Jokainen tunti töitä ihmisille lisää on hyvä asia.
Älä viitsi jauhaa soopaa. Minäkin teen osa-aikatyötä, koska muuta ei nyt ole tarjolla. Ei kaikki ajattele niin, että tuet pitäisi maksimoida. Käteen jää kuitenkin se koko palkka, ja sen lisäksi saa vähän vielä tukeakin.
Työmatkakulut voi vähentää.
Nuo muut maksetaan tietysti siitä käteen jäävästä osuudesta, eivätkä oikeastaan siihen liity mitenkään. Et ilmeisesti ymmärrä, mitä palkasta/tuista käteen jäävä osa tarkoittaa? Se tarkoittaa juuri sitä rahasummaa, jolla noita menoja sitten maksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oo hyvä et saa siivoijat töitä
Ei näköjään. Tähän asti on mussutettu, ettei töitä ole ja joutuu elämään pienillä tuloilla ja nyt kun olisi mahdollisuus siihen, että töitä niille siistijöillekn jatkossa olisi, niin ei kelpaa. Mutku rikkaat, mutku riistoyritykset mutku mutku.
Miten ei nähdä niitä työllisyysmahdollisuuksia, vaan mussutetaan jostain rikkaista. Väliäkö sillä on mistä tuloluokasta se siivous, remontointi tai kotiapu maksetaan, kunhan se TYÖLLISTÄÄ. Ei minua pienyrittäjänä kiinnosta paljonko se työllistäjä tienaa, kunhan vaan saisin taas remonttitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Näinhän näissä valitettavasti aina käy. Eikö tämä hallitus oppinut mitään siitä yksityisen terveyspalvelun käytön tukemisestakaan? Yritysten tukeminen ei pitäisi olla valtion tehtävä ollenkaan. Markkinat pitävät huolen hinnoista.
Jos tuleminen ei ole valtion tehtävä, niin sitten ei ole haittaaminenkaan. (verotus)
Itse asiassa, valtion tärkein tehtävä on se, että se luo yrityksille parhaat mahdolliset olosuhteet työllistää ja menestyä. Sitä kautta valtion verotulot tulevat, niistä menestyvistä yrityksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika, älä ruikuta! Kai sinä nyt muutenkin maksaisit vuokran, vesilaskun, sähköt, ostaisit ruokaa ja lääkkeitä jne. Eihän nuo ole työssäkäyntikuluja. Jos palkka jää pieneksi, siihen saa kyllä lisäksi muita tukia. Ei se ole niin, että joko elät vain sillä pienellä palkalla tai sitten saat kaikki tuet - kuten moni jostain syystä uskottelee. Et kai oikeasti luule noin?
Ja kyllä jokainen osaa laskea, millainen työmatka on itselle kannattava. Pieni tuntimäärä ja pitkä matka ei välttämättä ole hyvä, vaan jos päivässä on vain pari tuntia töitä niin työmatkan pitää olla lyhyt, tai pitää olla etätyö. Voi myös miettiä asuuko itse ollenkaan järkevällä paikkakunnalla, jos kaikki työt ovat esim. kaupungissa pitkän matkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Outo käsitys
Miten niin? Jos teetät vaikkapa putkiremontin, niin saatko siitä siis valtiolta suoraan rahaa tilillesi tuen muodossa? Et. Vaan saat tehdä siitä verovähennyksen, joka EI ole tukea eli suoraa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerien päätösten ketju saa jatkoa
Mitä aloituksessa on typerää?
Jotta kotitalosvähennys voidaan hyödyntää, se vaatii henkilöltä vähintään 3000-3500 € kuukasitulot, koska se tehdään ainoastaan valtion verotukdesta, eikä kunnallusverotuksessa eli tarvitaan vähintään 29.900 € vuositulot, jotta edes omavastuu osuuden voi vähentää. Eli ap. on aivan oikeassa, vähennys hyödynnyttää vain hyvätuloisia.
Olet täysin ulalla. Vaikka ansaitsisit 1000e/kk, olet oikeutettu kotitalousvähennykseen.
Mistä näitä urpoja sikiää?
Jos sinut ansiot ovat 1000/kk euroa, niin ethän sinä maksa edes valtion ansioveroa, niin miten edes voit tehdä kotitalousvähennyksen, koska sitä ei tehdä kunnallisverosta.
Ainoastaan pääomatulot vaikuttavat, jos sinulla on sijoitukssta osinkotuottoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Jos tuleminen ei ole valtion tehtävä, niin sitten ei ole haittaaminenkaan. (verotus)
Itse asiassa, valtion tärkein tehtävä on se, että se luo yrityksille parhaat mahdolliset olosuhteet työllistää ja menestyä. Sitä kautta valtion verotulot tulevat, niistä menestyvistä yrityksistä.
Ensiksikin vaikuttaa, että olet ymmärtänyt väärin, mitä tuo olosuhteiden luominen tarkoittaa. Valtion tehtävä on huolehtia valtion turvallisuudesta, puolustuksesta, lainsädännöstä, oikeudenmukaisesta ja tasa-arvoisesta oikeuslaitoksesta sekä järjestää kansalaisille peruspalvelut. Noilla taataan luotettava toimintaympäristö. Myös peruspalvelut ovat yrityksille hyödyksi, esimerkiksi terveydenhuolto ja koulutus tuottavat yrityksille tarpeellista osaavaa ja tervettä työvoimaa.
Valtion tehtävä ei sen sijaan ole tukea yrityksiä rahallisesti. Yritysten kuuluu tulla toimeen liiketoiminnan tuotoilla, eikä yrityksiä kuulu rahoittaa verovaroilla, jotka on nyhdetty työssäkäyvien kansalaisten selkärangasta. Valtio voi myös pienentää yleistä arvonlisäveroa ja suunnata lisää veroja haitalliseksi tiedettyihin tuotteisiin, eli luoda paremmat edellytykset hyvien tuotteiden kaupalle ja heikommat edellytykset haitallisille tuotteille.
Toiseksi on tärkeää muistaa, että ei valtio yrityksiä varten ole olemassa, vaan kansalaisten hyvinvointia varten.
Miksi pitäisi? Insinööri tuottaa enemmän, ja harvempi sitä hommaa osaa/kykenee tekemään. Kysynnän ja tarjonnan laki toimii tässäkin.