Yle: Hallitus loi uuden tuen hyvätuloisille: Rahallinen tuki siivoojan hankkimiseen
Pääasia että piikayhteiskunta palautetaan. Tukiin on varaa kun tuettava on rikas.
Kommentit (410)
Miten vähennys kohdistuu veroihin?
Ensisijaisesti valtion tuloverosta: Vähennys kohdistetaan ensin valtion tuloveroon.
Ansio- ja pääomatulot: Se vähennetään sekä ansiotuloista että pääomatuloista maksettavista veroista niiden suhteessa.
Muut verot: Jos valtion tulovero ei riitä, loppuosa vähennetään kunnallisverosta, vakuutetun sairausvakuutusmaksusta ja kirkollisverosta.
Tuloveroa on kerryttävä: Jotta voit hyödyntää vähennyksen, sinun on maksettava vuoden aikana riittävästi tuloveroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Tässä käy samalla lailla kuin remonttituessa. Hinta nousee tasan tuen verran.
Näinhän näissä valitettavasti aina käy. Eikö tämä hallitus oppinut mitään siitä yksityisen terveyspalvelun käytön tukemisestakaan? Yritysten tukeminen ei pitäisi olla valtion tehtävä ollenkaan. Markkinat pitävät huolen hinnoista.
En ainakaan pienyrittäjänä aio nostaa hintoja vaan toivon, että työllistyn lisää uusien asiakkaiden myötä.
Lisäksi hintojani nostamalla muut vastaavat yritykset veisivät asiakkaani.
Et halua nostaa hintoja, vaikka yrityksesi kulut tulevat nousemaan eli luulet, yrittäjän sen maksavan omasta pussistaan tai heikentävän yrityksen kannattavtta.
Toisin kuin tällä väitetään, kotitalosvähennys on ja tulee nostamaan hintoja, koska se lisää rittäjän työmäärää,koska se on yrittäjän tehtävä mikä osuus laskusta on vähennys kelposta ja mikä ei esim. rakennstyösdä, lisäsi arvpnlisävero. Esim. uustuotannossa ei ole kotitalosvähennysoikeutta.
Työskentelen siis yksityisyrittäjänä toiminimellä tuottaen palveluita ikääntyneille.
Kotitalousvähennyksen korotuksen näen vain ja ainoastaan positiivisena asiana molemmin puolin. Asiakkaalle se tarkoittaa matalampaa hintaa palvelua ostaessaan ja minulle yrittäjänä toiveikkuutta saada kalenterini paremmin täyteen lisääntyvien asiakkuuksien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt juurikin kotisiivouksen hankkimista, koska työni vie minut jatkossa pois kotoa jopa joka toiseksi viikoksi. Haluaisin siis kotona ollessani levätä ja viettää aikaa läheisten kanssa mahdollisimman paljon, koska aikaa tulee olemaan huomattavasti vähemmän. Tämä uutinen tuli kuin merkkinä että nyt pitää lopettaa miettiminen ja tehdä se sopimus :) Haluan saman ammattilaisen, joka kävi meillä jo kerran tekemässä suursiivouksen, koska tulos oli ihan mieletön. Hän ei todellakaan ole mikään piika, vaan kovan luokan ammattilainen joka on työnsä ja palkkansa ansainnut. Ehkä minäkin ansaitsen ihan pienen helpotuksen arkeen kun nyt kotiin käytettävissä oleva aika vähenee puoleen?
Minusta nykyvasemmisto on ihan hirveitä ihmisiä! Haukkuvat työtä tekevän ja itsensä elättävän, rehellisen yrittäjän tai matalapalkkaisen ihmisen joksikin piiaksi ja alamaiseksi. Hyi hemmetti mitä porukkaa :p
Nykyvasemmisto?
Todellisudessa kotitalousvähennys on nimenomaan vasemmiston idea - Lipposen hallituksen aikaansaannos 90-luvulla, jota vasemisto ja keskusta on pitänyt kiinni, kun taas Kokoomus ja Ps ovat olleet sen lakkautamisen puolella ja kannattaneet suoria yritystukia.
Vielä hetki sitten eli vuosi 2025 Riikka Purra ja Petteri Orpo piti työllisyyden kannalta k.t.vähennystä kannattamana ja kalliina, kuten ap.kertoi ja vaativat sen poistamista kononaan, kun se oli molempuen mielestä täysin tehoton.
Nyt on ääni muuttunut kellosta ja taitavat tehdä Suomen ennätyksen takin käännössä.
Näin Purra ja Orpo v. 2025
Kotitalousvähennys on ok,mutta..tällaisena aikana kun työttömän suojaosa,lapsikorotus ym.asumistuki leikkaukset jne.On härskiä että kotitalousvähennystä korotetaan.Ne jotka sen siivoojaan tarvitsee/on varaa,maksakoon itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Tässä käy samalla lailla kuin remonttituessa. Hinta nousee tasan tuen verran.
Kotitalousvähennys ei ole mitään tukea! Sinulle ei makseta siitä mitään tukea, jos haluat palkata jonkun maalaamaan asuntosi tai asentamaan keittiön.
Outo käsitys
Miten niin? Jos teetät vaikkapa putkiremontin, niin saatko siitä siis valtiolta suoraan rahaa tilillesi tuen muodossa? Et. Vaan saat tehdä siitä verovähennyksen, joka EI ole tukea eli suoraa tuloa.
No mutta hei, ei kannata saivarrella. Jokainen joka näitä palveluja on joskus ostanut, tietää kyllä miten tuo menee. Saat tarjouksen, jossa palvelun tarjoaja on valmiiksi hinnoitellut sinulle palvelun ja kertoo, paljonko sinulle jää maksettavaa kotitalousvähennyksen jälkeen. Kyllä se vähennys siellä hinnassa aina otetaan huomioon, niin että hyöty ei todellakaan tule maksajalle, vaan se jää palvelun tarjoajalle. Yrittäjät ei ole ihan tyhmää porukkaa. Kyllä he osaa rahastaa.
Höpsis. Hinnoilla on pakko kilpailla jotta töitä riittää. Jos hintoja nostaa, niin asiakkaat siirtyvät muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi eivät purrat ja essayahit voi maksaa itse omasta pussistaan vaan pitää viimeiseen saakka kupata valtion kassaa? nuo tienaavat yli kymppitonnin kuussa.
Tajuatko että nuo purrat ja essayahit ynnä muut työssäkäyvät ylikuormitetut naiset ovat jumakauta maksaneet niin järkyttävän paljon veroja että on se nyt vaan kohtuullista että jotain niistä takaisinkin saavat.
Miksi näiden naisten pitäisi raataa itsensä hengiltä tekemällä työtä kahdessa vuorossa kotitalous- ja hoivatyötä vielä 12 tuntisen työpäivän jälkeenkin, jotta heidän verotuloillaan voitasiin rahoittaa vaan muiden kaltaisiesi verenimijävasemmistolaisten loisimista. ?
Anteeksi, mutta kenen rahoilla nämä purran ja essayahin palkat on maksettu, sillä käsittääkseni kumpikaan rouvista ei ole tehnyt oikeaa työtä päivääkään, josta palkka olisi maksettu työn tuottavuden ja kilpailukyvyn mukaan, eikä ole tarvinnut kantaa huolta työn kannattavudesta, kun veronmaksajat ovat maksaneet heidän palkkansa ja muut kult. Ja mitä ovat veroja maksaneet, sekin on ollut valtion rahaa.
Kansanedustajan työ on aivan oikeaa työtä, erityisesti ministeritasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi eivät purrat ja essayahit voi maksaa itse omasta pussistaan vaan pitää viimeiseen saakka kupata valtion kassaa? nuo tienaavat yli kymppitonnin kuussa.
Tajuatko että nuo purrat ja essayahit ynnä muut työssäkäyvät ylikuormitetut naiset ovat jumakauta maksaneet niin järkyttävän paljon veroja että on se nyt vaan kohtuullista että jotain niistä takaisinkin saavat.
Miksi näiden naisten pitäisi raataa itsensä hengiltä tekemällä työtä kahdessa vuorossa kotitalous- ja hoivatyötä vielä 12 tuntisen työpäivän jälkeenkin, jotta heidän verotuloillaan voitasiin rahoittaa vaan muiden kaltaisiesi verenimijävasemmistolaisten loisimista. ?
Anteeksi, mutta kenen rahoilla nämä purran ja essayahin palkat on maksettu, sillä käsittääkseni kumpikaan rouvista ei ole tehnyt oikeaa työtä päivääkään, josta palkka olisi maksettu työn tuottavuden ja kilpailukyvyn mukaan, eikä ole tarvinnut kantaa huolta työn kannattavudesta, kun veronmaksajat ovat maksaneet heidän palkkansa ja muut kult. Ja mitä ovat veroja maksaneet, sekin on ollut valtion rahaa.
Niin, miettiä mitä leikkaa muilta kuin itseltä.
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennys on ok,mutta..tällaisena aikana kun työttömän suojaosa,lapsikorotus ym.asumistuki leikkaukset jne.On härskiä että kotitalousvähennystä korotetaan.Ne jotka sen siivoojaan tarvitsee/on varaa,maksakoon itse.
No mutta kun tämä nimenomaan työllistää niitä työttömiä! Kun ihmisillä on paremmin varaa palkata remonttiapua, siivooja, kotihoitoa jne, se työllistää meitä tällä hetkellä työttömänä olevia pienyrittäjiä, joilta väheni työt kotitalousvähennysten leikkausten takia.
Miten ei osata ajatella tätä suuremmassa kaavassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, niin kuin sekin, että nostaa omaa palkkioitaan.
Kansanedustajien ja ministerien palkkiot nousi viime syyskuussa yli 500 €/kk . Siellä ei ollut Persuilla ja Kokoomuksella mitään leikkaustarvetta.
Mutta sen sijaan, jos mummot antavat lastenlapsilleen synttäri- tai joululahjaksi vaikka 20 tai 50 euroa, se vähennetään tuista, kuten tt-tuesta, vaikka mummo olisi antanut rahat lapsen kenkien estoon.
Minä olen hyödyntänyt kotitalousvähennystä monena vuotena, joten tiedän kyllä.
Olen kuitenkin sillä tavalla valitettavan tavallinen suomalainen, että on vahva perintö siinä että kaikki tehdään itse. Hirveä kynnys ostaa palveluita. Olen pohtinut ja pohtinut, että olisiko nyt se hetki kun tekisin säännöllisen sopimuksen siivouspalvelusta ja nyt päätin sen tehdä. Suomessa on aika vahvasti tuo asenne, että joku laiska p*, muita hyväksikäyttävä porvari, haluaa sellaista piikayhteiskuntaa jossa ei itse viitsi siivota edes omaa asuntoaan. Varmaan saan kuulla palautetta tästäkin, mutta pitää vaan kovettaa nahka.
Suomessa ajatellaan että on nöyryyttävää palvella toista ihmistä. Muualla ajatellaan että on kunnia hoitaa työnsä hyvin ja ilahduttaa asiakasta..