Siis eikö edes osaa varakkaita/rikkaita yhtään hävetä?
Teille vaan lapioidaan lapioimasta päästyään lisää ja lisää rahaa ja helpotuksia kun samaan aikaan potkitaan jo maassa makaavia ja räitään ja virnuillaan päälle.
Kai te nyt fiksut ihmiset ymmärrätte että tässä voi käydä vielä todella huonosti.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä olen oman menestykseni eteen tehnyt, mutta niin on moni muukin yrittänyt tehdä. Ero on siinä, että itsellä on käynyt matkalla riittävästi hyvää tuuria.
Jaa. On se kumma kun en tunne yhtäkään ahkeraa ja tunnollista jolle olisi siitäkin huolimatta mennyt huonosti. Tunnen myös porukkaa jota kiinnostaa kannabiksen polttelu ja muut huumet enemmän kuin työnteko ja ihan hyvät oltavat heilläkin on. Ihan hienot asunnot, ruokaa pöydällä jne.
En kyllä ymmärrä mitä tässä rikkaan pitäisi hävetä, varsinkin kun narkkereiden elintaso on heidän selkänahaeta revitty.
Ei varakkaan tarvitsekaan hävetä, mutta ei se onnistuminen ole pelkästään omaa työtä, vaan myös sopivasti tuuria.
Itse tunnen korkeasti kouluttautuneita ja osaavia ihmisiä, joilla elämä on heittänyt haasteita, jotka ovat ainakin joksikin aikaa laittaneet aika pahoja esteitä (esim. taloudellisia vaikeuksia) heidän tielleen. Mielen ja kehon sairaudut, konkurssit, irtisanomiset jne. voivat heittää elämän pois raiteiltaan.
Tuuri on aika usein sitä, että osataan tarttua tilaisuuteen kun se tulee kohdalle.
Kaikille ihmisille tulee tilaisuuksia. Osa tarttuu niihin, osa ei edes tunnista.
Kaikille ihmisille sattuu myös vastoinkäymisiä. Harvassa on ne menestyneet yrittäjät, joilla ei ole taustalla ensimmäistäkään konkurssia tai läheltä piti -tilannetta. Tai vakavaa sairautta lähipiirissä jne.
En tiedä miten pussissa täytyy elää ja pienissä piireissä, jos ei näe että ihan yhtä lailla menestyneillä ihmisillä tulee vastoinkäymisiä? Kyllä, sitä vakavaa sairautta ja työpaikkojen menetyksiä, lasten sairastumisia ja koulukiusaamista joka yltää kotiin saakka, avioeroa, mt-ongelmia jne. Itse elän melko menestyneessä kuplassa ja kyllä kaikilla on koko ajan jotain. Elämä on sellaista. Koko ajan on jotain. Välillä saat vetää vähän henkeä ja sitten on taas yt:t tai joku oikaisee koipensa.
Menestyjät vaan selviää sellaisesta. Koska se on normaalia elämää. Ei halvaannuta ja jäädytä heti kun tulee pieninkin vastoinkäyminen.
Just näin. Aina täällä vingutaan, että "kuka vaan voi sairastua tai jäädä työttömäksi ja önnönnöö". No arvatkaa mitä. Niin niille käykin! Ei se, että jää työttömäksi tai sairastuu, tai vaikka kävisi molemmat samaan aikaan, tarkoita että menisi heti ulosottoon ja kodittomaksi ja talous kuralla lopun elämää.
Harvinaisempaa sellainen on kuin se, että noustaan jaloilleen ja hommataan uusi työpaikka.
Tiedän parikin miestä, jotka sairastuivat hengenvaarallisesti juuri siinä kohtaa, kun lapset olivat pieniä. Toinen 6 viikkoa koomassa teholla, toinen 3. Valtavasti leikkauksia ja pitkä kuntoutuminen. Toinen joutui vieläpä opettelemaan syömisenkin uudestaan, ja puhumisen. Ensimmäinen oli yrittäjä, firma meni siinä sitten nurin, toinen oli juuri vaihtamassa työpaikkaa, ja meni sitten kumpikin työpaikka ohi.
No, parantuivat, yrittäjä jumppasi firmansa uusiksi ja toinen mies hommasi uuden työpaikan. Ja sitten taas uuden. Ja uuden. Koska niin uraputkessa usein on tapana tehdä.
Ei tule ihan aidosti mieleeni ketään hyvässä sosioekonomisessa asemassa olevaa ihmistä, jonka elämä olisi ollut läpeensä helppoa. Yhdellä menestyneellä yrittäjällä oli väkivaltainen diagnosoidusti narsistinen ja juoppo isä, minkä pitäisi palstalogiikan mukaan heti pilata koko tulevaisuus. Ei pilannut.
Missä kuplassa sä elät sanoessasi, että hommataan se uusi työpaikka vaan, niin kyllä se siitä? Tällä hetkellä se on selvästi yleisempää, että se aiemmin varakas tippuu ruokajonoon kuin se että siitä vaan sitten siirrytään toisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tää ansaittu. Köyhät ja tyhmät ei. Olisit käynyt koulut, ollut ahkera töissä, sijoittanut osakkeisiin jne.
Mietipä, miten monen täysin sinusta riippumattoman palikan on täytynyt olla ainakin auttavan hyvässä asennossa, jotta olet päässyt tekemään tuon kaiken "itse". Joku on joskus keksinyt myöskin sen tiedon, jota sinä olet opiskellut. Tuskinpa olisit itse keksinyt. En oikeasti ymmärrä, miten joku voi olla niin yksinkertainen, että luulee olevansa joku kaikesta erillinen saareke.
Hohoijaa, suomen yhteiskunta antaa jokaiselle suomalaiselle hyvät eväät menestyä. Kaikki köyhät jotka tunnen ovat itse aiheuttaneet sen. Tunnen myös pari tyyppiä jotka ovat jääneet työkyvyttömyyseläkkeelle ilman omaa syytä, mutta heistä yhteiskunta pitää niin hyvää huolta etten luokittelisi köyhiksi.
Eli siis olisi jotenkin mahdollista elää yhteiskunnassa, jossa jokainen olisi kovapalkkainen johtaja? Näin sen pitää tietenkin olla, jos kaikki on pelkästään itsestä kiinni. Mutta kerrotko vielä, miten?
Eteenpäin pyrkivä kykenee myös perustamaan firman ja luomaan sitä kautta hyvinvointia yhteiskuntaan sekä itselle omaisuutta. Maailmalla on kysyntää, jos ei kotimaan markkinoilta löydy asiakkaita. Tämä tosin vaatii rankkaa työtä, joka taitaa olla pelottava asia monelle. Ei kaikkien tarvitse olla johtajia Sote-alueilla tai Nokiassa.
Mikä firma pyörii ja tuottaa suuria summia rahaa ilman niitä "epäonnistujia", jotka tekevät sille työtä huomattavasti pienempää korvausta vastaan? Et ihan oikeasti näe, mikä tässä sinun ajattelumallissasi on täysin pielessä?
Logiikkasi mukaan kenenkään ei kannata tehdä mitään, koska epäonnistuu kuitenkin. Osa epäonnistuu, mutta jos et edes yritä tehdä mitään, et voi myöskään onnistua. Eikö ole yksinkertaista?
Jos et ole ahkera, ainoa mahdollisuutesi rahoihin on lottovoitto tai periä rikas lähisukulainen. Tai olet ahkera, opiskelet tai teet töitä, jolla parannat mahdollisuuksia. Mutta asenne 'mitään ei kannata tehdä, vedetään kaljaa vain' ei todellakaan auta.
Onko koskaan käynyt mielessä, että niiden kamalien köyhien joukossa on näitä epäonnistuneita? Pysähdy hetkeksi miettimään, millä perusteella oletat köyhien olevan patalaiskoja ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tehneet eivätkä yrittäneet mitään? Onko sinulla aavistustakaan, paljonko myös korkeasti koulutettua väkeä tässä maassa on työttömänä? Ja tilanne pahenee koko ajan. Ihan uskomatonta, miten tämä kokonaisuus voidaan vaan sivuuttaa.
Älä arvaile mielipiteitäni tai laita sanoja suuhuni. Haluan kasvattaa kakkua, jotta huono onnen omaaville olisi isompi pala jaettavaksi, en ajattele kuten sinä, että heitä pitää rangaista epäonnesta. Samalla saisimme toimeliaisuutta ja työpaikkoja, kun kakku kasvaa ja tarvitaan enemmän leipojia. Se, että pidetään kakku pienenä tai yritetään saada sitä pienemmäksi, ei auta yhtään ketään. Neuvostoliitosta yritettiin minimoida kakun koko, osa tietää seuraukset, mutta taidat olla sukupolvea joka ei muista Neuvostoliittoa ja kommunismin romahdusta?
Voidaanko sitä kakkua kasvattaa tämän planeetan kustannuksella loputtomiin? Ahneudesta on päästävä eroon, kenenkään ei ole oikeasti tarpeellista ahmia sitä kakkua ähkyyn asti. Ja jos tähän vastaat, että ahneus nyt vaan on ihmislajin ominaisuus, niin sama pätee laiskuuteen ja mukavuudenhaluunkin. Ei tämä homma voi jatkua näin.
Kehitys tuo myös parannuksia ympäristöteknologiaan. Vertaa Neuvostoliitto, tuo osan ihannevaltio. Ympäristöstä ei piitattu, saastutettiin, ketään ei kiinnostanut kehittää ympäristöystävällisiä teknologioita. Bensa oli halpaa, joten autojen kehitys jäi jonnekin 1960-luvulle.
En edelleenkään ymmärrä ajatteluasi, ahneudesta pitäisi päästä eroon siis, mutta kuitenkin sinun ja kaikkien pitäisi saada sama elintaso kuin pitkää päivää tekevien. Eikö tämä ole ahneutta parhaimmillaan, vai onko kyseessä eri ahneus?
Ei, vaan hyvätuloisella saa olla kohtuullisella ja järkevällä tavalla parempi elintaso. Tällä kehityksellä Suomesta tulee kovaa vauhtia Venäjä, jossa rahaa on muutamalla prosentilla, ja loput kärvistelevät köyhyydessä. Miten sellainen yhteiskunta mielestäsi toimii ja pyörii, ja onko hyvä paikka elää?
Puhut globaalista ilmiöstä, vars. USA:sta. Suomessa meitä hyvätuloisia on vähän ja meidät pidetään verotuksella köyhinä. Todelliset omaisuudet kasaantuvat aivan muualla kuin Suomessa.
Blaa blaa blaa. Kyllä ne pääomat Suomessakin kasaantuvat.
Tehän näette märkiä fantasioita siitä, että yhteiskunta täällä olisi kuten jenkeissä.
Pidetään köyhinä? Kuolen nauruun..Jos käyttäisit edes murto-osan energiastais parantamaan omaa elintasoasi ja auttamaan tämän yhteiskunan pyörittämisessä verorahoillasi, maailma olisi hitusen parempi. Mutta sen sijaan tyhlaat energiaa kateuteen ja muiden haukkumiseen. Ei ihme, että työllistyminen on vaikeaa, ei kukaan halua sinua pilaamaan työilmapiiriä.
Muuten ihan hyvä, mutta en mä kadehdi muita. Mitä rikkaampi ihminen on, sitä tyhjempi se on sisältä. Ja todella usein moraaliton.
Lähipiirissäni on paljon ihmisiä, joilla on vaikeuksia aikuisessa elämässä, koska kokoomuslaiset vanhemmat ovat olleet täysin tunnekylmiä menestyshalukuisia narsisteja.
En mä sua tai sun lapsia kadehdi. Päinvastoin. Kauhistun tätä moraalittomuutta ja narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä itsekkäät moraalittomat ylimieliset menestyjät koskaan näe, että olisivat hyötyneet omasta perhetaustastaan, vaan välittömästi huudetaan kuinka on opiskeltu ja tehty töitä.
Hyväosaisia kasautuu. Jo alakoulussa voidaan oppimistulosten perusteella päätellä kenen vanhemmat ovat sosioekonomisesti hyväosaisia. Lapsilla on harrastukset, läksyistä välittävät vanhemmat ja ruokaa kaapissa, kun toisilla ei ole mitään. Mutta sitä oikeisto haluaa!
Hyvinvointivaltio on taannut kaikille samoja mahdollisuuksia. Nyt nämä kaikesta siitä hyvästä nauttineet ihmiset pitävät kaikkea omana ansionaan, koska ovat suoraan sanottuna tyhmiä ja itsekkäitä. Narsismista on tullut hyväksytty tapa olla tässä yhteiskunnasa. Seuraavalta sukupolvelta saman hyvän kieltäminen ei tunnu missään.
Tämä on oikeiston moraalittomuutta ja narsismia. Ja hävettääkö heitä, ei todellakaan.
T. Ylemmän keskiluokan tytärAvaahan siis vähän lisää sitä logiikkaasi, miksi menestyneiden pitäisi hävetä sitä että he ovat käyttäneet saamansa mahdollisuudet? Olisiko heidän siis pitänyt kieltäytyä lähtemästä vaikka opiskelemaan ja heittäytyä sen sijaan juopoksi elämään tukien varassa, sekö olisi mielestäsi kunnioitettavampaa?
Ehkäpä näiden rikkaiden pitäisi olla kiitollisia saamistaan mahdollisuuksista, eikä kuvitella tehneensä kaiken yksin.
Saattaisi se halukkuus maksaa veroja olla parempaa, jos ymmärtää omat etuoikeutensa ja on valmis edes hiukkaseen solidaarisuutta ja kiitollisuutta.
Mutta ei, narsismi kukoistaa ja MINÄ olen kaiken ansainnut.Minä olen onnellinen siitä, että synnyin rakastaville vanhemmille, jotka ovat tukeneet koko ikäni. Köyhiä ovat, mutta ovat olleet aina puolellani. Sain myös älyn lahjoja ja oppimiskykyä ja huolimatta kouluttamattomista vanhemmistani ja köyhyydestä, olen onnistunut kouluttautumaan hyvin. Sama koulutusmahdollisuus meillä annetaan jokaiselle lapselle. Olen nyt varakas, mutta kerropa kumpaa minun pitää hävetä, vanhempiani vai älyäni? Pitäisikö minun maksaa älystäni jollekin resupuntille, joka ei ole viitsinyt nähdä elämässään vaivaa?
Tiesitkö, että pienituloiset vanhemmat ovat täysin eri asemassa silloin, kun sun vanhemmat elätti sua ja nyt tässä maailman tilanteessa.
Ennen pienelläkin palkalla tuli toimeen. Ei enää.
Ja saithan sinä hyvinvointivaltion maksaman laadukkaan koulutuksen. Ei sitä nykyään ole välttämättä tarjolla kaikilla alueilla.
Sun tuskin tarvitsee hävetä vanhempiasi tai koulumenestystä, mutta voisit hetken miettiä kuinka paljon sun menetyksestä on puhtaasti sun ansioita. Ja kiitollisuutta, sitä sulta puuttuu.
Tuskin olisit niin haluton maksamaan veroja, jos ymmärtäisit olla kiitollinen siitä mitä olet yhteiskunnalta saanut. Mutta mitä mä tätä sulle selitän, sä kuvittelet olevasi parempi kuin muut ja ansainneesi kaiken itse.
Ja luonnollisesti sun nauttimatta edut tässä yhteiskunnassa voidaan viedä muilta tulevilta sukupolvilta, koska se tarkoittaisi että sun pitäisi osaltasi maksaa siitä. Ja sehän ei sulle käy, koska ajattelet kuten narsisti. Kaikki mulle, koska olen parempi kuin muut.
Tiesitkö, että pienituloiset vanhemmat ovat täysin eri asemassa silloin, kun sun vanhemmat elätti sua ja nyt tässä maailman tilanteessa. Niin ovat. Minun lapsuudessani ei ollut ilmaista päivähoitoa ja sosiaalituet olivat hyvin heikot ja niitä hävettiin. Äitiyslomakin oli vain 3kk.
Ennen pienelläkin palkalla tuli toimeen. Ei enää. Ennen asuttiinkin vaatimattomasti. Minunkin ensikotini oli vuokranantajan rintamamiestalon yläkerta.
Ja saithan sinä hyvinvointivaltion maksaman laadukkaan koulutuksen. Ei sitä nykyään ole välttämättä tarjolla kaikilla alueilla. Silloin ei ollut läheskään niitä koulun tukitoimia kuin nyt.
Sun tuskin tarvitsee hävetä vanhempiasi tai koulumenestystä, mutta voisit hetken miettiä kuinka paljon sun menetyksestä on puhtaasti sun ansioita. Ja kiitollisuutta, sitä sulta puuttuu. Kukaan ei ole opiskellut puolestani tai luonut uraa.
Tuskin olisit niin haluton maksamaan veroja, jos ymmärtäisit olla kiitollinen siitä mitä olet yhteiskunnalta saanut. Mutta mitä mä tätä sulle selitän, sä kuvittelet olevasi parempi kuin muut ja ansainneesi kaiken itse.
Ja luonnollisesti sun nauttimatta edut tässä yhteiskunnassa voidaan viedä muilta tulevilta sukupolvilta, koska se tarkoittaisi että sun pitäisi osaltasi maksaa siitä. Ja sehän ei sulle käy, koska ajattelet kuten narsisti. Kaikki mulle, koska olen parempi kuin muut. Minä kasvatan lapseni pärjäämään tässä elämässä, koetan mahdollistaa hänelle hyvän koulutuksen ja taloudelliset lähtökohdat. Sinunkin kannattaisi panostaa lapsiisi, koska tulevaisuus koko maailmassa ei näytä kovin ruusuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä olen oman menestykseni eteen tehnyt, mutta niin on moni muukin yrittänyt tehdä. Ero on siinä, että itsellä on käynyt matkalla riittävästi hyvää tuuria.
Jaa. On se kumma kun en tunne yhtäkään ahkeraa ja tunnollista jolle olisi siitäkin huolimatta mennyt huonosti. Tunnen myös porukkaa jota kiinnostaa kannabiksen polttelu ja muut huumet enemmän kuin työnteko ja ihan hyvät oltavat heilläkin on. Ihan hienot asunnot, ruokaa pöydällä jne.
En kyllä ymmärrä mitä tässä rikkaan pitäisi hävetä, varsinkin kun narkkereiden elintaso on heidän selkänahaeta revitty.
Ei varakkaan tarvitsekaan hävetä, mutta ei se onnistuminen ole pelkästään omaa työtä, vaan myös sopivasti tuuria.
Itse tunnen korkeasti kouluttautuneita ja osaavia ihmisiä, joilla elämä on heittänyt haasteita, jotka ovat ainakin joksikin aikaa laittaneet aika pahoja esteitä (esim. taloudellisia vaikeuksia) heidän tielleen. Mielen ja kehon sairaudut, konkurssit, irtisanomiset jne. voivat heittää elämän pois raiteiltaan.
Tuuri on aika usein sitä, että osataan tarttua tilaisuuteen kun se tulee kohdalle.
Kaikille ihmisille tulee tilaisuuksia. Osa tarttuu niihin, osa ei edes tunnista.
Kaikille ihmisille sattuu myös vastoinkäymisiä. Harvassa on ne menestyneet yrittäjät, joilla ei ole taustalla ensimmäistäkään konkurssia tai läheltä piti -tilannetta. Tai vakavaa sairautta lähipiirissä jne.
En tiedä miten pussissa täytyy elää ja pienissä piireissä, jos ei näe että ihan yhtä lailla menestyneillä ihmisillä tulee vastoinkäymisiä? Kyllä, sitä vakavaa sairautta ja työpaikkojen menetyksiä, lasten sairastumisia ja koulukiusaamista joka yltää kotiin saakka, avioeroa, mt-ongelmia jne. Itse elän melko menestyneessä kuplassa ja kyllä kaikilla on koko ajan jotain. Elämä on sellaista. Koko ajan on jotain. Välillä saat vetää vähän henkeä ja sitten on taas yt:t tai joku oikaisee koipensa.
Menestyjät vaan selviää sellaisesta. Koska se on normaalia elämää. Ei halvaannuta ja jäädytä heti kun tulee pieninkin vastoinkäyminen.
Just näin. Aina täällä vingutaan, että "kuka vaan voi sairastua tai jäädä työttömäksi ja önnönnöö". No arvatkaa mitä. Niin niille käykin! Ei se, että jää työttömäksi tai sairastuu, tai vaikka kävisi molemmat samaan aikaan, tarkoita että menisi heti ulosottoon ja kodittomaksi ja talous kuralla lopun elämää.
Harvinaisempaa sellainen on kuin se, että noustaan jaloilleen ja hommataan uusi työpaikka.
Tiedän parikin miestä, jotka sairastuivat hengenvaarallisesti juuri siinä kohtaa, kun lapset olivat pieniä. Toinen 6 viikkoa koomassa teholla, toinen 3. Valtavasti leikkauksia ja pitkä kuntoutuminen. Toinen joutui vieläpä opettelemaan syömisenkin uudestaan, ja puhumisen. Ensimmäinen oli yrittäjä, firma meni siinä sitten nurin, toinen oli juuri vaihtamassa työpaikkaa, ja meni sitten kumpikin työpaikka ohi.
No, parantuivat, yrittäjä jumppasi firmansa uusiksi ja toinen mies hommasi uuden työpaikan. Ja sitten taas uuden. Ja uuden. Koska niin uraputkessa usein on tapana tehdä.
Ei tule ihan aidosti mieleeni ketään hyvässä sosioekonomisessa asemassa olevaa ihmistä, jonka elämä olisi ollut läpeensä helppoa. Yhdellä menestyneellä yrittäjällä oli väkivaltainen diagnosoidusti narsistinen ja juoppo isä, minkä pitäisi palstalogiikan mukaan heti pilata koko tulevaisuus. Ei pilannut.
Missä kuplassa sä elät sanoessasi, että hommataan se uusi työpaikka vaan, niin kyllä se siitä? Tällä hetkellä se on selvästi yleisempää, että se aiemmin varakas tippuu ruokajonoon kuin se että siitä vaan sitten siirrytään toisiin töihin.
Jos on varakas, ei tipu ruokajonoon. Varakkaalla on sijoituksia, joita voi palkkatulon loppuessa myyjä. Kunnes sitten keksii uuden keinon hankkia rahaa muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä itsekkäät moraalittomat ylimieliset menestyjät koskaan näe, että olisivat hyötyneet omasta perhetaustastaan, vaan välittömästi huudetaan kuinka on opiskeltu ja tehty töitä.
Hyväosaisia kasautuu. Jo alakoulussa voidaan oppimistulosten perusteella päätellä kenen vanhemmat ovat sosioekonomisesti hyväosaisia. Lapsilla on harrastukset, läksyistä välittävät vanhemmat ja ruokaa kaapissa, kun toisilla ei ole mitään. Mutta sitä oikeisto haluaa!
Hyvinvointivaltio on taannut kaikille samoja mahdollisuuksia. Nyt nämä kaikesta siitä hyvästä nauttineet ihmiset pitävät kaikkea omana ansionaan, koska ovat suoraan sanottuna tyhmiä ja itsekkäitä. Narsismista on tullut hyväksytty tapa olla tässä yhteiskunnasa. Seuraavalta sukupolvelta saman hyvän kieltäminen ei tunnu missään.
Tämä on oikeiston moraalittomuutta ja narsismia. Ja hävettääkö heitä, ei todellakaan.
T. Ylemmän keskiluokan tytärAvaahan siis vähän lisää sitä logiikkaasi, miksi menestyneiden pitäisi hävetä sitä että he ovat käyttäneet saamansa mahdollisuudet? Olisiko heidän siis pitänyt kieltäytyä lähtemästä vaikka opiskelemaan ja heittäytyä sen sijaan juopoksi elämään tukien varassa, sekö olisi mielestäsi kunnioitettavampaa?
Kuvitteletko että tukien varassa elävät vain kouluttamattomat juopot?
Korkeakoulutettujen työttömyys on Suomessa ennätyskorkealla tasolla, ja maaliskuussa 2026 työttömänä oli noin 60 000–65 000 korkeakoulutettua. Työttömyys on kasvanut yli 50 prosenttia parin vuoden takaisesta, mikä on poikkeuksellisen jyrkkä nousu, ja kasvu on ollut voimakkainta Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varakas, ei tipu ruokajonoon. Varakkaalla on sijoituksia, joita voi palkkatulon loppuessa myyjä. Kunnes sitten keksii uuden keinon hankkia rahaa muualta.
Ja se hankitaan miten? Juu, varakas voi myydä kaiken ja elää säästöillään niin. Kuinka kauan? Ja jos hän myy asuntonsa, missä hän asuu?
Huomaa kyllä, että porukalla ei ole mitään käsitystä nykytilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä, mistä rahan lapioimisesta puhut. Ihan teen töitä ja saan siitä palkkaa. Maksan veroja yli 1800 euroa joka kuukausi.
Voi tätä ihmisten typeryyttä. Pienituloinenhan sinä olet. Porukka ei tajua kun oikeisto syyttää vihervasemmistoa väestönvaihdosta niin oikeasti sen tekee oikeisto itse vaihtamalla suomalaiset duunarit ulkomaalaiseen halpatyövoimaan.
Eli et sinäkään voi olla varma työpaikastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tää ansaittu. Köyhät ja tyhmät ei. Olisit käynyt koulut, ollut ahkera töissä, sijoittanut osakkeisiin jne.
En missään maininnut olevani köyhä,tyhmä,kouluttautumaton tai laiska.
Olen ihan omillani kohtuu mukavasti toimeen tuleva.
Tuo kylmä,totaalisen empatiakyvytön ja ylimielinen asenne on myrkyttänyt suomen.
”Kylmä, empatiakyvytön ja ylimielinen asenne”, pitäisikö OrpoPurran lässyttää kaikille vauvatyyliin ja jakaa jaxuhaleja sekä empatiaa pussissa? Nyky-Suomen asenteen on myrkyttänyt vaalitappion kärsinyt vihervasemmisto ja etenkin SDPSAK lakkoiluillaan ja jatkuvalla valittamisella sekä muiden syyllistämiseltä omista virheistään. Ja pääasiahan on se ettei raha ole kylvettäväksi kaikille halukkaille.
Mulla palkkatulot n 6k kuussa joista päivärahoineen käteen jää aika tasan 4k. Osinkotuloja sijoituksista saan n 25k/v eli 2k/kk joista käteen jää 1500. Maksan siis keskituloisena veroja 2500e/kk ennenkuin olen ensimmäistäkään euroa käyttänyt. Siitä sitten alvit ja valmisteverot ymsyms. Kuvottavaa että joku väittää että mulle lapioidaan rahaa.
Mulla on hyvät tulot. Mua ei se hävetä. Tiedän, että kyse on ollut enemmän onnesta kuin mistään muusta. En tunne ketään, joka olisi vain omilla ansioillaan rikastunut, aina on ollut joku, joka on tukenut ja sitten on oltu oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Minä äänestän vasemmistoa. Ja minä voin maksaa enemmän. En tajua ollenkaan niitä hyväosaisia, jotka eivät tajua, miten paljon ovat itse yhteiskunnalta saaneet (koulutus, hoiva, rauha, infra, ohjaus) ja miten eivät todellakaan ole kustantaneet puoliakaan saamastaan. Jos on mistä maksaa, niin maksetaan. Mutta sitten pitää olla sitä vastinetta. Ei leikata tukia, terveydenhuoltoa, koulutusta eikä ostovoimaa. Koska se johtaa kaaokseen. Vastikkeettomia yritystukia en halua maksaa, enkä tunnin junia. Enkä herrojen veronkiertokerhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi hävetä, kun vuodessa ansiotuloistani maksamilla veroilla kustannetaan kolmen muun ihmisen elämä tässä maassa?
Miksi pitäisi hävetä sitä, että en ole taloudellisesti naimisissa valtion kanssa, joten julkisen sektorin supistukset eivät osu minuun?
Jospa se työväenpuolue alkaisi taas työväenpuolueeksi eikä avoimesti ideologisesti työttömien puolueeksi.
Minulla veroprosentti lähenee jo 50% eli puolet vuodesta työskentelen ilmaiseksi, että yhteiskunta pysyy pystyssä. Ja tämän päälle pitäisi vielä osata hävetä?
Kerrohan, mitä sinä olet saanut yhteiskunnalta?
Ja vastaus ei ole en mitään.
Olen saanut juuri samat asiat kuin sinäkin. Sinä olet saanut sen ilmaiseksi, minun vanhempani maksoivat kaiken puolestani veroissaan. Enkä ole ymmärtänyt tätä hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos syntyy sellaisilla geeneillä ettei älyllä loista, keskittyminen ei onnistu ja energiat loppuu jo aamupäivästä niin silloin ei ansaitse olla hyvätuloinen. Sen sijaan jos sattuu saamaan nuo edellämainitut asiat syntymässä kohdilleen, niin ansaitsee hyvät tulot. Selvä.. Selitä vielä miten ymmärrät 'ansaitsemisen'?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se hankitaan miten? Juu, varakas voi myydä kaiken ja elää säästöillään niin. Kuinka kauan? Ja jos hän myy asuntonsa, missä hän asuu?
Huomaa kyllä, että porukalla ei ole mitään käsitystä nykytilanteesta.
Sulla on aivan eri käsitys varakkaasta. Varakas ei ole henkilö, joka tienaa 5 ke/kk brutto ja asuu omistamassaan asunnossa. Varakkaalla on siihen päälle aika paljon erilaista rahaksi muutettavaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä näiden rikkaiden pitäisi olla kiitollisia saamistaan mahdollisuuksista, eikä kuvitella tehneensä kaiken yksin.
Saattaisi se halukkuus maksaa veroja olla parempaa, jos ymmärtää omat etuoikeutensa ja on valmis edes hiukkaseen solidaarisuutta ja kiitollisuutta.
Mutta ei, narsismi kukoistaa ja MINÄ olen kaiken ansainnut.Minä olen onnellinen siitä, että synnyin rakastaville vanhemmille, jotka ovat tukeneet koko ikäni. Köyhiä ovat, mutta ovat olleet aina puolellani. Sain myös älyn lahjoja ja oppimiskykyä ja huolimatta kouluttamattomista vanhemmistani ja köyhyydestä, olen onnistunut kouluttautumaan hyvin. Sama koulutusmahdollisuus meillä annetaan jokaiselle lapselle. Olen nyt varakas, mutta kerropa kumpaa minun pitää hävetä, vanhempiani vai älyäni? Pitäisikö minun maksaa älystäni jollekin resupuntille, joka ei ole viitsinyt nähdä elämässään vaivaa?
Tiesitkö, että pienituloiset vanhemmat ovat täysin eri asemassa silloin, kun sun vanhemmat elätti sua ja nyt tässä maailman tilanteessa.
Ja saithan sinä hyvinvointivaltion maksaman laadukkaan koulutuksen. Ei sitä nykyään ole välttämättä tarjolla kaikilla alueilla.
Sun tuskin tarvitsee hävetä vanhempiasi tai koulumenestystä, mutta voisit hetken miettiä kuinka paljon sun menetyksestä on puhtaasti sun ansioita. Ja kiitollisuutta, sitä sulta puuttuu.
Ja luonnollisesti sun nauttimatta edut tässä yhteiskunnassa voidaan viedä muilta tulevilta sukupolvilta, koska se tarkoittaisi että sun pitäisi osaltasi maksaa siitä. Ja sehän ei sulle käy, koska ajattelet kuten narsisti. Kaikki mulle, koska olen parempi kuin muut.Tiesitkö, että pienituloiset vanhemmat ovat täysin eri asemassa silloin, kun sun vanhemmat elätti sua ja nyt tässä maailman tilanteessa. Niin ovat. Minun lapsuudessani ei ollut ilmaista päivähoitoa ja sosiaalituet olivat hyvin heikot ja niitä hävettiin. Äitiyslomakin oli vain 3kk.
Ennen pienelläkin palkalla tuli toimeen. Ei enää. Ennen asuttiinkin vaatimattomasti. Minunkin ensikotini oli vuokranantajan rintamamiestalon yläkerta.
Ja saithan sinä hyvinvointivaltion maksaman laadukkaan koulutuksen. Ei sitä nykyään ole välttämättä tarjolla kaikilla alueilla. Silloin ei ollut läheskään niitä koulun tukitoimia kuin nyt.
Sun tuskin tarvitsee hävetä vanhempiasi tai koulumenestystä, mutta voisit hetken miettiä kuinka paljon sun menetyksestä on puhtaasti sun ansioita. Ja kiitollisuutta, sitä sulta puuttuu. Kukaan ei ole opiskellut puolestani tai luonut uraa.
Ja luonnollisesti sun nauttimatta edut tässä yhteiskunnassa voidaan viedä muilta tulevilta sukupolvilta, koska se tarkoittaisi että sun pitäisi osaltasi maksaa siitä. Ja sehän ei sulle käy, koska ajattelet kuten narsisti. Kaikki mulle, koska olen parempi kuin muut. Minä kasvatan lapseni pärjäämään tässä elämässä, koetan mahdollistaa hänelle hyvän koulutuksen ja taloudelliset lähtökohdat. Sinunkin kannattaisi panostaa lapsiisi, koska tulevaisuus koko maailmassa ei näytä kovin ruusuiselle.
Oletko koskaan käynyt huonommalla asuinalueella? Ei ole mitään rintamatalojen yläkertoja.
Mä olen asunut koko ikäni espoolaisella omakotitalo alueella, mutta mä sentään olen käynyt katsomassa mitä se huono-osaisuus on tässä yhteiskunnassa. Suosittelen sullekin.
Ongelma on se, että sä et näe sun ympärillesi sun ruusunpunaisten silmälasien läpi. Se tekee sulle hyvän olon, että koet olevasi erilainen, menestyjä, kaiken itse ansainnut.
Ja ei kannata huolehtia mun lapsista, hyvin ne pärjää ”lahjakkaita” kun ovat. Vanhemmatkin ovat tunne-elämältään empaattisia ja kannustavia. Toisin kuin kokoomuslaiset. Meillä lasten ei tarvitse ansaita rakkautta menestymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luonnollisesti sun nauttimatta edut tässä yhteiskunnassa voidaan viedä muilta tulevilta sukupolvilta, koska se tarkoittaisi että sun pitäisi osaltasi maksaa siitä. Ja sehän ei sulle käy, koska ajattelet kuten narsisti. Kaikki mulle, koska olen parempi kuin muut.Tiesitkö, että pienituloiset vanhemmat ovat täysin eri asemassa silloin, kun sun vanhemmat elätti sua ja nyt tässä maailman tilanteessa. Niin ovat. Minun lapsuudessani ei ollut ilmaista päivähoitoa ja sosiaalituet olivat hyvin heikot ja niitä hävettiin. Äitiyslomakin oli vain 3kk.
Ja luonnollisesti sun nauttimatta edut tässä yhteiskunnassa voidaan viedä muilta tulevilta sukupolvilta, koska se tarkoittaisi että sun pitäisi osaltasi maksaa siitä. Ja sehän ei sulle käy, koska ajattelet kuten narsisti. Kaikki mulle, koska olen parempi kuin muut. Minä kasvatan lapseni pärjäämään tässä elämässä, koetan mahdollistaa hänelle hyvän koulutuksen ja taloudelliset lähtökohdat. Sinunkin kannattaisi panostaa lapsiisi, koska tulevaisuus koko maailmassa ei näytä kovin ruusuiselle.Oletko koskaan käynyt huonommalla asuinalueella? Ei ole mitään rintamatalojen yläkertoja.
Mä olen asunut koko ikäni espoolaisella omakotitalo alueella, mutta mä sentään olen käynyt katsomassa mitä se huono-osaisuus on tässä yhteiskunnassa. Suosittelen sullekin.
Ongelma on se, että sä et näe sun ympärillesi sun ruusunpunaisten silmälasien läpi. Se tekee sulle hyvän olon, että koet olevasi erilainen, menestyjä, kaiken itse ansainnut.
Ja ei kannata huolehtia mun lapsista, hyvin ne pärjää ”lahjakkaita” kun ovat. Vanhemmatkin ovat tunne-elämältään empaattisia ja kannustavia. Toisin kuin kokoomuslaiset. Meillä lasten ei tarvitse ansaita rakkautta menestymällä.
Eihän kukaan enää suostu asumaan toisen omakotitalon yläkerrassa. Nythän köyhimmillekin pitää olla ilmainen kaksio kaupungin keskustassa. Työkseni kierrän kaupungin vuokrataloja, siellä asuu niitä köyhiä tiedäthän. Useimmat asunnot ovat sellaisia, että tavallisella keskiluokalla ei olisi varaa niitä ostaa. Minua tympii ihan hitokseen te vasemmistolaiset pullamössöt, joilla ei ole mitään kosketuspintaa sinne huono-osiaisiin ihan oikeasti ja mielipiteet perustuvat johonkin Väinö Linnan Koskeloiden kuvauksiin.
Lapioidaan lisää? Tarkoitatko että ei varasteta enää niin paljon kuin aiemmin? Verotus on varastamista.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä lapioidaan paljon rahaa köyhille, mutta se ei vaan riitä, koska köyhiä on niin paljon ja rikkaita hyvin vähän. Pitäisi luoda olosuhteet, joissa köyhät voisivat myös osallistua lapiohommiin.
Niinpä. Esim. Perustulo.
Tilanteessa jossa:
- Wolttikuskiksi jonottaa 20 000 henkilöä
- Lidlin kesätyöpaikkaa haki tänä vuonna
35 000 henkilöä
- Jokaiseen surkeimpaankin nollatuntisopimuspaikkaan hakee vähintään useita satoja henkilöitä
-Ulkomailta etsitään opiskelijoita korkeakouluihin ja yliopistoihin
(koska Suomessa korkeakouluun ja yliopistoon saa vain yhteen tutkintoon tuet ja amikseen saa useaan eri tutkintoon tuet ja lainan niin suomalaisia opiskelijoita korkea-asteelle ei riitä)
- Merkittävä osa pitkäaikaistyöttömistä on korkeasti koulutettuja tutkijoita ja kulttuuri ja taidealojen ihmisiä, jotka ovat uudelleen kouluttautuneet toisella asteella ja työvoimakoulutuksissa, koska passivoiva järjestelmä estää pääasiallisessa ammatissa toimimisen ja kouluksen täydentämistä työllisyyttä tukevasti ei tueta korkea-asteella.
- Jopa harrastajamuusikko voidaan tulkita yrittäjäksi, vaikka ei olisi tienannut julkaisemallaan musiikilla euroakaan ja koulutettuun henkilöön suhtaudutaan vielä tiukemmin
-Ulkomailta etsitään työntekijöitä korkean koulutuksen aloille, kuten erikoissairaanhoitoon ja teknologia-aloille
Niin. Tässä tilanteessa voisi kuvitella, että jollekin tulisi mieleen tarkastella nykyistä koulutuspolitiikkaa, koulutuksen tukisysteemiä ja passivoivaa sosiaaliturvajärjestelmää kriittisesti.
...Mutta vissiin ei. Koulutuspolitiikasta ei edes keskustella, eikä se ole kertaakaan noussut edes vaaliteemaksi.
Suurin osa tavantallaajista ei ole edes perehtynyt suomen sosiaaliturvajärjestelmään. Liian moni luulee, että Suomessa on joku mystinen ikuinen opiskeluoikeus jne.
Liian moni jankuttaa, että tutkimuksella ja taiteen tekemisellä pitää elättää itsensä kokonaan, tai sitten on niin huono ettei tarvitsekaan tehdä mitään. Näille jankkaajille pitäisi olla porttikielto museoihin ja kulttuuritapahtumiin, sekä kirjastoihin ja arkistoihin.
Ei tässä ole mitään hävettävää. Olisitte valinneet samoin. Menkääs köyhät töihin. Ja hammaslääkäriin. Hammasmätä haisee pahemmalta kuin punikkius.
Mitä pitäisi hävetä? Juuri äsken minua kuvailtiin "etovaksi" vain sen vuoksi, että olen yrittäjänä ansainnut 90-100 000 ja maksan siitä verot Suomeen. Minusta sen kommentin kirjoittajalla oli syytä hävetä.
Kyllä se muuten on ihan relevantti asia. Hyvällä tuurilla on paljon merkitystä, jo mm siihen, millaiseen perheeseen sattuu syntymään. Sekin on tuuria, millainen tuuri vanhemmilla on käynyt elämässään.
Sekin on tuuria, kuinka ihminen käyttäytyy lamaannuttavassa tilanteessa. Itse jouduin irtisanotuksi muutosneuvotteluissa, ensihädän jälkeen sain mielettömän puuskan etsiä uusi työ, tuumasta toimeen ja löysin paremman kuin mistä minut irtisanottiin. Uudessa työssä aloitin 2 kk irtisanomisen jälkeen. Moni irtisanottu työkaverini sanoi siinä vaiheessa, että vasta aloittelevat uuden työn etsimistä.
Se mistä ihmiset ei tykkää on se, että toisilla on enemmän älyä esim työelämään ja rahantekemiseen. Joku toinen on sitten hyvä vaikka jalkapallossa. Se, että niin hyvä että olisi seuraava huippujalkapalloilija, onkin sit eri asia.