Siis eikö edes osaa varakkaita/rikkaita yhtään hävetä?
Teille vaan lapioidaan lapioimasta päästyään lisää ja lisää rahaa ja helpotuksia kun samaan aikaan potkitaan jo maassa makaavia ja räitään ja virnuillaan päälle.
Kai te nyt fiksut ihmiset ymmärrätte että tässä voi käydä vielä todella huonosti.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä olen oman menestykseni eteen tehnyt, mutta niin on moni muukin yrittänyt tehdä. Ero on siinä, että itsellä on käynyt matkalla riittävästi hyvää tuuria.
Jaa. On se kumma kun en tunne yhtäkään ahkeraa ja tunnollista jolle olisi siitäkin huolimatta mennyt huonosti. Tunnen myös porukkaa jota kiinnostaa kannabiksen polttelu ja muut huumet enemmän kuin työnteko ja ihan hyvät oltavat heilläkin on. Ihan hienot asunnot, ruokaa pöydällä jne.
En kyllä ymmärrä mitä tässä rikkaan pitäisi hävetä, varsinkin kun narkkereiden elintaso on heidän selkänahaeta revitty.
Ei varakkaan tarvitsekaan hävetä, mutta ei se onnistuminen ole pelkästään omaa työtä, vaan myös sopivasti tuuria.
Itse tunnen korkeasti kouluttautuneita ja osaavia ihmisiä, joilla elämä on heittänyt haasteita, jotka ovat ainakin joksikin aikaa laittaneet aika pahoja esteitä (esim. taloudellisia vaikeuksia) heidän tielleen. Mielen ja kehon sairaudut, konkurssit, irtisanomiset jne. voivat heittää elämän pois raiteiltaan.
Tuuri on aika usein sitä, että osataan tarttua tilaisuuteen kun se tulee kohdalle.
Kaikille ihmisille tulee tilaisuuksia. Osa tarttuu niihin, osa ei edes tunnista.
Kaikille ihmisille sattuu myös vastoinkäymisiä. Harvassa on ne menestyneet yrittäjät, joilla ei ole taustalla ensimmäistäkään konkurssia tai läheltä piti -tilannetta. Tai vakavaa sairautta lähipiirissä jne.
En tiedä miten pussissa täytyy elää ja pienissä piireissä, jos ei näe että ihan yhtä lailla menestyneillä ihmisillä tulee vastoinkäymisiä? Kyllä, sitä vakavaa sairautta ja työpaikkojen menetyksiä, lasten sairastumisia ja koulukiusaamista joka yltää kotiin saakka, avioeroa, mt-ongelmia jne. Itse elän melko menestyneessä kuplassa ja kyllä kaikilla on koko ajan jotain. Elämä on sellaista. Koko ajan on jotain. Välillä saat vetää vähän henkeä ja sitten on taas yt:t tai joku oikaisee koipensa.
Menestyjät vaan selviää sellaisesta. Koska se on normaalia elämää. Ei halvaannuta ja jäädytä heti kun tulee pieninkin vastoinkäyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tää ansaittu. Köyhät ja tyhmät ei. Olisit käynyt koulut, ollut ahkera töissä, sijoittanut osakkeisiin jne.
Mietipä, miten monen täysin sinusta riippumattoman palikan on täytynyt olla ainakin auttavan hyvässä asennossa, jotta olet päässyt tekemään tuon kaiken "itse". Joku on joskus keksinyt myöskin sen tiedon, jota sinä olet opiskellut. Tuskinpa olisit itse keksinyt. En oikeasti ymmärrä, miten joku voi olla niin yksinkertainen, että luulee olevansa joku kaikesta erillinen saareke.
Hohoijaa, suomen yhteiskunta antaa jokaiselle suomalaiselle hyvät eväät menestyä. Kaikki köyhät jotka tunnen ovat itse aiheuttaneet sen. Tunnen myös pari tyyppiä jotka ovat jääneet työkyvyttömyyseläkkeelle ilman omaa syytä, mutta heistä yhteiskunta pitää niin hyvää huolta etten luokittelisi köyhiksi.
Eli siis olisi jotenkin mahdollista elää yhteiskunnassa, jossa jokainen olisi kovapalkkainen johtaja? Näin sen pitää tietenkin olla, jos kaikki on pelkästään itsestä kiinni. Mutta kerrotko vielä, miten?
Eteenpäin pyrkivä kykenee myös perustamaan firman ja luomaan sitä kautta hyvinvointia yhteiskuntaan sekä itselle omaisuutta. Maailmalla on kysyntää, jos ei kotimaan markkinoilta löydy asiakkaita. Tämä tosin vaatii rankkaa työtä, joka taitaa olla pelottava asia monelle. Ei kaikkien tarvitse olla johtajia Sote-alueilla tai Nokiassa.
Mikä firma pyörii ja tuottaa suuria summia rahaa ilman niitä "epäonnistujia", jotka tekevät sille työtä huomattavasti pienempää korvausta vastaan? Et ihan oikeasti näe, mikä tässä sinun ajattelumallissasi on täysin pielessä?
Logiikkasi mukaan kenenkään ei kannata tehdä mitään, koska epäonnistuu kuitenkin. Osa epäonnistuu, mutta jos et edes yritä tehdä mitään, et voi myöskään onnistua. Eikö ole yksinkertaista?
Jos et ole ahkera, ainoa mahdollisuutesi rahoihin on lottovoitto tai periä rikas lähisukulainen. Tai olet ahkera, opiskelet tai teet töitä, jolla parannat mahdollisuuksia. Mutta asenne 'mitään ei kannata tehdä, vedetään kaljaa vain' ei todellakaan auta.
Onko koskaan käynyt mielessä, että niiden kamalien köyhien joukossa on näitä epäonnistuneita? Pysähdy hetkeksi miettimään, millä perusteella oletat köyhien olevan patalaiskoja ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tehneet eivätkä yrittäneet mitään? Onko sinulla aavistustakaan, paljonko myös korkeasti koulutettua väkeä tässä maassa on työttömänä? Ja tilanne pahenee koko ajan. Ihan uskomatonta, miten tämä kokonaisuus voidaan vaan sivuuttaa.
Älä arvaile mielipiteitäni tai laita sanoja suuhuni. Haluan kasvattaa kakkua, jotta huono onnen omaaville olisi isompi pala jaettavaksi, en ajattele kuten sinä, että heitä pitää rangaista epäonnesta. Samalla saisimme toimeliaisuutta ja työpaikkoja, kun kakku kasvaa ja tarvitaan enemmän leipojia. Se, että pidetään kakku pienenä tai yritetään saada sitä pienemmäksi, ei auta yhtään ketään. Neuvostoliitosta yritettiin minimoida kakun koko, osa tietää seuraukset, mutta taidat olla sukupolvea joka ei muista Neuvostoliittoa ja kommunismin romahdusta?
Voidaanko sitä kakkua kasvattaa tämän planeetan kustannuksella loputtomiin? Ahneudesta on päästävä eroon, kenenkään ei ole oikeasti tarpeellista ahmia sitä kakkua ähkyyn asti. Ja jos tähän vastaat, että ahneus nyt vaan on ihmislajin ominaisuus, niin sama pätee laiskuuteen ja mukavuudenhaluunkin. Ei tämä homma voi jatkua näin.
Jatkuva kasvu on luonnonlaki. Koko helvetin universumi tekee sitä.
Universumi ja kaikki elämän ilmiöt toimii samalla logiikalla kuin hulavanne, jonka lähetät pyörimään syrjällään. Vauhdin täytyy olla riittävän kova, että se pysyy pystyssä. Hiljaisessa vauhdissa se kaatuu väistämättä.
Jatkuva kasvu ja kehitys kaikessa on välttämätöntä, jos tahdomme pysyä entropian edellä.
Jos et usko, katso miten käy kommunististen yhteiskuntien. Tai Rooman, kun laajeneminen lakkasi.
Seisova vesi pilaantuu ynnä muita kliseitä.
Olet myös aika lapsellinen jos ajattelet, että kasvu väistämättä tarkoittaa lisääntynyttä luonnonvarojen käyttöä. Se, että näin on toistaiseksi ollut, ei tarkoita että niin olisi tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä olen oman menestykseni eteen tehnyt, mutta niin on moni muukin yrittänyt tehdä. Ero on siinä, että itsellä on käynyt matkalla riittävästi hyvää tuuria.
Jaa. On se kumma kun en tunne yhtäkään ahkeraa ja tunnollista jolle olisi siitäkin huolimatta mennyt huonosti. Tunnen myös porukkaa jota kiinnostaa kannabiksen polttelu ja muut huumet enemmän kuin työnteko ja ihan hyvät oltavat heilläkin on. Ihan hienot asunnot, ruokaa pöydällä jne.
En kyllä ymmärrä mitä tässä rikkaan pitäisi hävetä, varsinkin kun narkkereiden elintaso on heidän selkänahaeta revitty.
Ei varakkaan tarvitsekaan hävetä, mutta ei se onnistuminen ole pelkästään omaa työtä, vaan myös sopivasti tuuria.
Itse tunnen korkeasti kouluttautuneita ja osaavia ihmisiä, joilla elämä on heittänyt haasteita, jotka ovat ainakin joksikin aikaa laittaneet aika pahoja esteitä (esim. taloudellisia vaikeuksia) heidän tielleen. Mielen ja kehon sairaudut, konkurssit, irtisanomiset jne. voivat heittää elämän pois raiteiltaan.
Tuuri on aika usein sitä, että osataan tarttua tilaisuuteen kun se tulee kohdalle.
Kaikille ihmisille tulee tilaisuuksia. Osa tarttuu niihin, osa ei edes tunnista.
Kaikille ihmisille sattuu myös vastoinkäymisiä. Harvassa on ne menestyneet yrittäjät, joilla ei ole taustalla ensimmäistäkään konkurssia tai läheltä piti -tilannetta. Tai vakavaa sairautta lähipiirissä jne.
En tiedä miten pussissa täytyy elää ja pienissä piireissä, jos ei näe että ihan yhtä lailla menestyneillä ihmisillä tulee vastoinkäymisiä? Kyllä, sitä vakavaa sairautta ja työpaikkojen menetyksiä, lasten sairastumisia ja koulukiusaamista joka yltää kotiin saakka, avioeroa, mt-ongelmia jne. Itse elän melko menestyneessä kuplassa ja kyllä kaikilla on koko ajan jotain. Elämä on sellaista. Koko ajan on jotain. Välillä saat vetää vähän henkeä ja sitten on taas yt:t tai joku oikaisee koipensa.
Menestyjät vaan selviää sellaisesta. Koska se on normaalia elämää. Ei halvaannuta ja jäädytä heti kun tulee pieninkin vastoinkäyminen.
Just näin. Aina täällä vingutaan, että "kuka vaan voi sairastua tai jäädä työttömäksi ja önnönnöö". No arvatkaa mitä. Niin niille käykin! Ei se, että jää työttömäksi tai sairastuu, tai vaikka kävisi molemmat samaan aikaan, tarkoita että menisi heti ulosottoon ja kodittomaksi ja talous kuralla lopun elämää.
Harvinaisempaa sellainen on kuin se, että noustaan jaloilleen ja hommataan uusi työpaikka.
Tiedän parikin miestä, jotka sairastuivat hengenvaarallisesti juuri siinä kohtaa, kun lapset olivat pieniä. Toinen 6 viikkoa koomassa teholla, toinen 3. Valtavasti leikkauksia ja pitkä kuntoutuminen. Toinen joutui vieläpä opettelemaan syömisenkin uudestaan, ja puhumisen. Ensimmäinen oli yrittäjä, firma meni siinä sitten nurin, toinen oli juuri vaihtamassa työpaikkaa, ja meni sitten kumpikin työpaikka ohi.
No, parantuivat, yrittäjä jumppasi firmansa uusiksi ja toinen mies hommasi uuden työpaikan. Ja sitten taas uuden. Ja uuden. Koska niin uraputkessa usein on tapana tehdä.
Ei tule ihan aidosti mieleeni ketään hyvässä sosioekonomisessa asemassa olevaa ihmistä, jonka elämä olisi ollut läpeensä helppoa. Yhdellä menestyneellä yrittäjällä oli väkivaltainen diagnosoidusti narsistinen ja juoppo isä, minkä pitäisi palstalogiikan mukaan heti pilata koko tulevaisuus. Ei pilannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tää ansaittu. Köyhät ja tyhmät ei. Olisit käynyt koulut, ollut ahkera töissä, sijoittanut osakkeisiin jne.
Mietipä, miten monen täysin sinusta riippumattoman palikan on täytynyt olla ainakin auttavan hyvässä asennossa, jotta olet päässyt tekemään tuon kaiken "itse". Joku on joskus keksinyt myöskin sen tiedon, jota sinä olet opiskellut. Tuskinpa olisit itse keksinyt. En oikeasti ymmärrä, miten joku voi olla niin yksinkertainen, että luulee olevansa joku kaikesta erillinen saareke.
Hohoijaa, suomen yhteiskunta antaa jokaiselle suomalaiselle hyvät eväät menestyä. Kaikki köyhät jotka tunnen ovat itse aiheuttaneet sen. Tunnen myös pari tyyppiä jotka ovat jääneet työkyvyttömyyseläkkeelle ilman omaa syytä, mutta heistä yhteiskunta pitää niin hyvää huolta etten luokittelisi köyhiksi.
Eli siis olisi jotenkin mahdollista elää yhteiskunnassa, jossa jokainen olisi kovapalkkainen johtaja? Näin sen pitää tietenkin olla, jos kaikki on pelkästään itsestä kiinni. Mutta kerrotko vielä, miten?
Eteenpäin pyrkivä kykenee myös perustamaan firman ja luomaan sitä kautta hyvinvointia yhteiskuntaan sekä itselle omaisuutta. Maailmalla on kysyntää, jos ei kotimaan markkinoilta löydy asiakkaita. Tämä tosin vaatii rankkaa työtä, joka taitaa olla pelottava asia monelle. Ei kaikkien tarvitse olla johtajia Sote-alueilla tai Nokiassa.
Mikä firma pyörii ja tuottaa suuria summia rahaa ilman niitä "epäonnistujia", jotka tekevät sille työtä huomattavasti pienempää korvausta vastaan? Et ihan oikeasti näe, mikä tässä sinun ajattelumallissasi on täysin pielessä?
Logiikkasi mukaan kenenkään ei kannata tehdä mitään, koska epäonnistuu kuitenkin. Osa epäonnistuu, mutta jos et edes yritä tehdä mitään, et voi myöskään onnistua. Eikö ole yksinkertaista?
Jos et ole ahkera, ainoa mahdollisuutesi rahoihin on lottovoitto tai periä rikas lähisukulainen. Tai olet ahkera, opiskelet tai teet töitä, jolla parannat mahdollisuuksia. Mutta asenne 'mitään ei kannata tehdä, vedetään kaljaa vain' ei todellakaan auta.
Onko koskaan käynyt mielessä, että niiden kamalien köyhien joukossa on näitä epäonnistuneita? Pysähdy hetkeksi miettimään, millä perusteella oletat köyhien olevan patalaiskoja ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tehneet eivätkä yrittäneet mitään? Onko sinulla aavistustakaan, paljonko myös korkeasti koulutettua väkeä tässä maassa on työttömänä? Ja tilanne pahenee koko ajan. Ihan uskomatonta, miten tämä kokonaisuus voidaan vaan sivuuttaa.
Älä arvaile mielipiteitäni tai laita sanoja suuhuni. Haluan kasvattaa kakkua, jotta huono onnen omaaville olisi isompi pala jaettavaksi, en ajattele kuten sinä, että heitä pitää rangaista epäonnesta. Samalla saisimme toimeliaisuutta ja työpaikkoja, kun kakku kasvaa ja tarvitaan enemmän leipojia. Se, että pidetään kakku pienenä tai yritetään saada sitä pienemmäksi, ei auta yhtään ketään. Neuvostoliitosta yritettiin minimoida kakun koko, osa tietää seuraukset, mutta taidat olla sukupolvea joka ei muista Neuvostoliittoa ja kommunismin romahdusta?
Voidaanko sitä kakkua kasvattaa tämän planeetan kustannuksella loputtomiin? Ahneudesta on päästävä eroon, kenenkään ei ole oikeasti tarpeellista ahmia sitä kakkua ähkyyn asti. Ja jos tähän vastaat, että ahneus nyt vaan on ihmislajin ominaisuus, niin sama pätee laiskuuteen ja mukavuudenhaluunkin. Ei tämä homma voi jatkua näin.
Kehitys tuo myös parannuksia ympäristöteknologiaan. Vertaa Neuvostoliitto, tuo osan ihannevaltio. Ympäristöstä ei piitattu, saastutettiin, ketään ei kiinnostanut kehittää ympäristöystävällisiä teknologioita. Bensa oli halpaa, joten autojen kehitys jäi jonnekin 1960-luvulle.
En edelleenkään ymmärrä ajatteluasi, ahneudesta pitäisi päästä eroon siis, mutta kuitenkin sinun ja kaikkien pitäisi saada sama elintaso kuin pitkää päivää tekevien. Eikö tämä ole ahneutta parhaimmillaan, vai onko kyseessä eri ahneus?
Vasemmastalaidasta ei ole muuhun kuin soittamaan suutaan. Jankuttavat vain, että rikkaille lisää veroja.
Heidän oma tilinsä on jostain syystä aina tyhjä. Äly ei riitä rahan tekemiseen.
No mitäs me voidaan tehdä? Kyllä, mielelläni köyhille verovarani kohdentaisin, mutta en mä ole näitä päättämässä. Sanopas sinä mitä mä voisin tehdä.
Ei nämä itsekkäät moraalittomat ylimieliset menestyjät koskaan näe, että olisivat hyötyneet omasta perhetaustastaan, vaan välittömästi huudetaan kuinka on opiskeltu ja tehty töitä.
Hyväosaisia kasautuu. Jo alakoulussa voidaan oppimistulosten perusteella päätellä kenen vanhemmat ovat sosioekonomisesti hyväosaisia. Lapsilla on harrastukset, läksyistä välittävät vanhemmat ja ruokaa kaapissa, kun toisilla ei ole mitään. Mutta sitä oikeisto haluaa!
Hyvinvointivaltio on taannut kaikille samoja mahdollisuuksia. Nyt nämä kaikesta siitä hyvästä nauttineet ihmiset pitävät kaikkea omana ansionaan, koska ovat suoraan sanottuna tyhmiä ja itsekkäitä. Narsismista on tullut hyväksytty tapa olla tässä yhteiskunnasa. Seuraavalta sukupolvelta saman hyvän kieltäminen ei tunnu missään.
Tämä on oikeiston moraalittomuutta ja narsismia. Ja hävettääkö heitä, ei todellakaan.
T. Ylemmän keskiluokan tytär
Tein läksyt joka päivä, en tupakoinut enkä ryypännyt kouluikäisenä, en pinnannut tunnilta. Opiskelun lisää, tein töitä, kahtakin, opiskelun ohessa. En ryypännyt enkä pinnannut mistään. Tein asiat hyvin. Jos nyt saan parempaa palkkaa kuin köyhä (joka usein on ryypännyt ja pinnannut jostain) niin ei hävetä Vit tu yhtään! En ole saanut mitään ilmaiseksi vaan ison urakan oon tehnyt tämän elintason eteen. Lisäksi kustannan näiden pinnareiden elämän myös maksamalla
Veroja yli 30000€ vuodessa!
Mitä minun pitäisi hävetä? Olen ikäni ollut raskaissa ja ienipalkkaisussa,töissä, nyt eläkkeelä.. Ennen eläkettä sain säästettyolemattomista palkoista 100000 euro.piräisiköne antaaa sinulle?
Miksi pitäisi hävetä, kun vuodessa ansiotuloistani maksamilla veroilla kustannetaan kolmen muun ihmisen elämä tässä maassa?
Miksi pitäisi hävetä sitä, että en ole taloudellisesti naimisissa valtion kanssa, joten julkisen sektorin supistukset eivät osu minuun?
Jospa se työväenpuolue alkaisi taas työväenpuolueeksi eikä avoimesti ideologisesti työttömien puolueeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä itsekkäät moraalittomat ylimieliset menestyjät koskaan näe, että olisivat hyötyneet omasta perhetaustastaan, vaan välittömästi huudetaan kuinka on opiskeltu ja tehty töitä.
Hyväosaisia kasautuu. Jo alakoulussa voidaan oppimistulosten perusteella päätellä kenen vanhemmat ovat sosioekonomisesti hyväosaisia. Lapsilla on harrastukset, läksyistä välittävät vanhemmat ja ruokaa kaapissa, kun toisilla ei ole mitään. Mutta sitä oikeisto haluaa!
Hyvinvointivaltio on taannut kaikille samoja mahdollisuuksia. Nyt nämä kaikesta siitä hyvästä nauttineet ihmiset pitävät kaikkea omana ansionaan, koska ovat suoraan sanottuna tyhmiä ja itsekkäitä. Narsismista on tullut hyväksytty tapa olla tässä yhteiskunnasa. Seuraavalta sukupolvelta saman hyvän kieltäminen ei tunnu missään.
Tämä on oikeiston moraalittomuutta ja narsismia. Ja hävettääkö heitä, ei todellakaan.
Hyväosaisuus periytyy vahvasti. Silti aina huudetaan pää punaisena, kuinka MINÄ MINÄ MINÄ olen ihan itse tehnyt kaiken ja ansaitsen enemmän kuin muut.
Aina löytyy poikkeus, mutta ilman sitä hyvinvointivaltiota sitä poikkeusta ei olisi. Ei silti mitään ongelmaa leikata ne palvelut ja koulutus seuraavalta sukupolvelta, koska MINÄ olen jo omani saanut ja muiden elämä ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon Helsingissä myös köyhemmistä ja ongelmaperheistä nousseita keskituloisia ja jopa hyvin menestyneitä. Kaikkia yhdistää yksi seikka: He eivät etsi tekosyytä laiskuudella, jokainen noista on opiskellut koulussa ja pääseet pitkälle. Ei se perhetausta ole ainoa syy, mutta helppo aina syyttää omista valinnoista muita ;)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kaikki nuo valuu täysin hukkaan, kun työnantajasi lyö yt:t ja lennät pihalle. Huomaat, että olet hakemassa työtä missä on 50 pätevämpää kuin sinä. Parin vuoden päästä huomaat, että reilulla 800€ ei oikein elä. Et ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska olit säästänyt ja näin joudut myymään koko omaisuutesi pikku hiljaa, kun samaan aikaan spurgut juo koko toimeentulotuen steissin edessä.
Ja sitten kun yhteiskunta ajautuu siihen tilaan, että rikollisuus lisääntyy, niin kiljutaan taas pää punaisena, kuinka MINÄ ansaitsen paremman suojelun ja lisää poliiseja ja pidempiä tuomiota. Kuka taas sen maksaa? No yhteiskunta tietysti. Koska MINÄ maksan veroja.
Toivon teille rikkaille pelkkää pahaa: toivottavasti teidän seuraavalla lomamatkalla sataa ja ukkostaa koko ajan ja koette tulleenne maailman murjomaksi oikein kunnolla. Se kun näyttää olevan teidän suurin ongelmanne.
P.S. Ja toivottavasti lentokin on myöhässä ja myöhästytte jatkolennolta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ylemmän keskiluokan tytärTunnen paljon Helsingissä myös köyhemmistä ja ongelmaperheistä nousseita keskituloisia ja jopa hyvin menestyneitä. Kaikkia yhdistää yksi seikka: He eivät etsi tekosyytä laiskuudella, jokainen noista on opiskellut koulussa ja pääseet pitkälle. Ei se perhetausta ole ainoa syy, mutta helppo aina syyttää omista valinnoista muita ;)
Olet sen verran tyhmä, ettet ymmärrä miksi tuttavasi ovat pärjänneet heikommista olosuhteista, koska hyvinvointivaltio on maksanut heidän koulutuksensa! Nyt te olette valmiita leikkaamaan seuraavilta sukupolvilta senkin.
Kuinka moni sieltä alaluokasta kouluttautuu pitkälle, jos teidän unelmoidut säästöt koulutukseen toteutuvat? Aika harva.
Mutta kieri vaan siinä sun tyhmyydessä ja narsismissa, varmaan sopii sun tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitäisi hävetä sitä, että hänellä on akateemiset vanhemmat, jotka välittävät läksyjen teosta, osaavat auttaa ja kannustavat opiskeluun? Siitä huolimatta, läksyt on itse tehtävä, opiskeluissa menestyttävä, töissä pärjättävä ja erottauduttava, jotta urapolku aukeaa. Kaikki on loppujen lopuksi tehtävä itse ja usein se on kovan työn takana. Tätä työmäärää ei haluta nähdä, kaikki ollaan vain nepolapsia? Täysi tasa-arvoisuus on utopiaa; meillä on erilaisia valmiuksia, lahjakkuuksia, älykkyyseroja, persoonallisuuseroja, kasvatustaustoja, verkostoja... yhteiskunta tekee parhaansa tasoittaakseen niitä. Bourdieu on kirjoittanut tästä paljon.
Mitä pitäisi tehdä? Hävetä? Mitä edes yrität sanoa? Miksi huono-osaisuus periytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ylemmän keskiluokan tytärTunnen paljon Helsingissä myös köyhemmistä ja ongelmaperheistä nousseita keskituloisia ja jopa hyvin menestyneitä. Kaikkia yhdistää yksi seikka: He eivät etsi tekosyytä laiskuudella, jokainen noista on opiskellut koulussa ja pääseet pitkälle. Ei se perhetausta ole ainoa syy, mutta helppo aina syyttää omista valinnoista muita ;)
Olet sen verran tyhmä, ettet ymmärrä miksi tuttavasi ovat pärjänneet heikommista olosuhteista, koska hyvinvointivaltio on maksanut heidän koulutuksensa! Nyt te olette valmiita leikkaamaan seuraavilta sukupolvilta senkin.
Kuinka moni sieltä alaluokasta kouluttautuu pitkälle, jos teidän unelmoidut säästöt koulutukseen toteutuvat? Aika harva.
Mutta kieri vaan siinä sun tyhmyydessä ja narsismissa, varmaan sopii sun tyyliin.
Kommunistin kanssa älykäs keskustelu on mahdotonta. Halutaan rahat itselle tekemättä mitään ja seuraavassa viestissä ihmetellään, mihin rahat häviävät, kun ei rahaa antavassa taikaseinässäkin tulee joku raja vastaan. Ei ihme, että missään maailmalla ei ole kommunismia saatu toimimaan, kommunistien ahneus on aivan omaa luokkaansa.
Hyväosaisia kasautuu. Jo alakoulussa voidaan oppimistulosten perusteella päätellä kenen vanhemmat ovat sosioekonomisesti hyväosaisia. Lapsilla on harrastukset, läksyistä välittävät vanhemmat ja ruokaa kaapissa, kun toisilla ei ole mitään.
Minä kasvoin köyhässä työväenluokkaisessa perheessä. Oli työttömyyttä ja sairautta. Silti läksyistä välitettiin ja ruokaa oli kaapissa. Meillä suomalaisessa hyvinvointivaltiossa jokaisessa perheessä on jatkossakin ruokaa kaapissa, mikäli perheen aikuiset eivät käytä saamaansa rahaa ihan muuhun. Se, että vanhemmat huolehtivat lastensa läksyistä ja tsemppaavat koulunkäynnin tukena ei maksa mitään. Omassa työssä tulee vastaan lapsia, joilla siellä ruokakaapissa kotona ei ole ruokaa. Se ei johdu hallituksen leikkauksista tai siitä, että sosiaaliturva on liian pientä, vaan vanhempien tekemistä valinnoista käyttää saamaansa rahaa muuhun. t: lasun sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ylemmän keskiluokan tytärLapsen pitäisi hävetä sitä, että hänellä on akateemiset vanhemmat, jotka välittävät läksyjen teosta, osaavat auttaa ja kannustavat opiskeluun? Siitä huolimatta, läksyt on itse tehtävä, opiskeluissa menestyttävä, töissä pärjättävä ja erottauduttava, jotta urapolku aukeaa. Kaikki on loppujen lopuksi tehtävä itse ja usein se on kovan työn takana. Tätä työmäärää ei haluta nähdä, kaikki ollaan vain nepolapsia? Täysi tasa-arvoisuus on utopiaa; meillä on erilaisia valmiuksia, lahjakkuuksia, älykkyyseroja, persoonallisuuseroja, kasvatustaustoja, verkostoja... yhteiskunta tekee parhaansa tasoittaakseen niitä. Bourdieu on kirjoittanut tästä paljon.
Mitä pitäisi tehdä? Hävetä? Mitä edes yrität sanoa? Miksi huono-osaisuus periytyy?
Bourdieu myös sanoo hyvin selvästi, että koulussa opettajat ovat vähintään keskiluokkaa ja suosivat samoista lähtökohdista olevia oppilaita. Pelkkä habitus ja opettajien ennalta olemassa olevat dispositiot vaikuttavat tähän arvioon lasten lahjakkuudesta. Siten yhteiskunta toisintaa jo voimassa olevaa sosiaalista järjestystä ja erontekoja luokkien välilä.
Opettele ymmärtämään lukemaasi ennen kuin keulit.
Ja kyllä se kummasti auttaa lapsia opiskelussa, jos jääkaapissa on aina ruokaa ja sängyssä puhtaat lakanat. Vanhemmat kiinnostuneita koulusta ja harrastuksista.
Ja pitääkö akateemisuutta hävetä? Ei todellakaan, mutta elämää helpottaa kovasti se, jos osaa nähdä omat etuoikeutensa, eikä elä harhassa, että olisi itse luonut kaiken onnistumisensa. Sitä kutsutaan reflektioksi.
Tai sitten voi vaan olla itsekeskeinen narsisti ja elää harhoissa. Joka taitaa olla sun strategia.
Verohelpotusta ei oikein voi nimittää rahan lapioimiseksi.