Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijoittamisesta sanotaan aina, että jää elämä elämättä?

Vierailija
22.04.2026 |

Varsinkin jos nuorempi ihminen sijoittaa niin aina joku tulee sanomaan, että nuoruus menee hukkaan, ei pääse nauttimaan elämästä.

Kertokaa nyt mitä tämä elämästä nauttiminen on, jos kuitenkin ihminen matkustelee, harrastaa, syö maukasta ruokaa jne., eikä siis ole mikään ääripään pihistelijä, vaan elää suht normaalia elämää ja pistää rahaa samalla sivuun. Mistä tällöin jää paitsi?

Kommentit (223)

Vierailija
81/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske niitä joilla on oikeasti rahaa. Ellei sitä ole, niin pitää säästää jostain ja jättää jotain tekemättä.

Mutta eihän tällainen avaudu kokoomusnuorelle....

Ei elämä jää elämättä sillä että tuumaa, "Aloitanpa suunnistuksen" sen sijaan että aloittaa jonkun kalliin harrastuksen.

Kaikkea ei ole pakko saada, ja paljon on hyvää mitä saa edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

Sijoittamisessa tärkeintä on aloittaminen. Ihan jo vaikka sen takia että oppii mistä on kyse, ja voi sitten opettaa omia lapsiaan sijoittajiksi.

Kun sitä rahaa ei ole.. Koeta ymmärtää. Kaikki rahat menevät peruselämiseen.

Miksi sitten innostut dissaamaan niitä jotka sijoittavat?

Minä aloitin 30 eurolla/kk hyvin köyhänä opiskelijana. Siitä kertyi kiva säästö eikä tavoite ollut koskaan rikastua vaan saada vähän puskuria. Nyt sijoitan jo enemmän kun saanut luotua työuraa.

Vierailija
82/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu-u. Kun sitä rahaa ei ole niin paljon. Ei kaikilla ole rikasta sukua tai rikkaita vanhempia joiden varallisuudella hommataan opiskelun ajaksi asunnot ja kaikki mikä elämiseen kuuluu sekä enemmänkin. 

Ei ollut minullakaan. Aloitin 1400e nettopalkalla ja parhaimmillaan palkkatöissä jäänyt 2500-3000e käteen. Nykyään kun pääomatulot lasketaan niin toki enemmän. Yli 200t salkku kuitenkin rakennettu alle 10 vuodessa.

Ei lapsia eikä muuta elämää? Ei siis pahalla vaan ensimmäinen ajatus millaista elämää elät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan aina. Okei. Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään ihmisen vertaavan sijoittamista ja nuoruuden elämistä. Kas kun ei ketsuppia ja lapsettomuutta.

Ihan yleistä jos lukee täällä sijoituskeskusteluita. Oikeassa elämässä ei varmaan kukaan kyllä sano.

Ei ehkä suoraan, mutta onhan yleistä kertoa, että elä nuoruutesi. Mikä on totta kyllä. Ei vanhempana pysty eikä voi elää kuten nuorena. Fysiikka tulee vastaan sekä yleiset käyttäytymismallit. Älä säästele liikaa itseäsi äläkä rahojasi. Nauti elämästä ja rahoista. Käytä rahaa jotta voit osallistua ja saat kavereita. Niitä on vaikeampi saada vanhempana.

Nauti elämästä. Ei vanhana voi hypätä päiväsaikaan kaverin selkään keskellä toria kaljatölkin kanssa. Selkä ei kestä ja saa todella todella paheksuvia katseita sekä ehkä poliisitkin jututtavat. Nuorena kun tekee saman, niin ei satu selkään (ainakaan hetkeä pitempään) eikä niitä paheksuvia katseitakaan juuri tule.  

Mokaile nuorena niin sinua ymmärretään, koska se kuuluu siihen ikään ja kun kaatuu, niin noustaan vain ylös ja jatketaan eteenpäin. '

Eli nuorena eläminen on kaljatölkki kädessä hillumista jossain torilla? Asia selvä, ilmankos osaa täällä pelottaa ne alkoholismin tuomat terveysongelmat ja lyhyt elinikä ja siksi rahat on parasta tuhlata heti tässä ja nyt.

Jotenkin taas arvasin tämän vastauksen.... Ei kyse ole kaljatölkistä eikä torilla hillumisesta vaan elämisestä. Älä nökötä kotona säästäen rahaa vaan elä. Juo vaikka tuoremehua jos se on parempi, mutta tee se kavereiden kanssa. Mene kahville kahviloihin, käy keikkoilla, käy jossain kavereiden kanssa. Älä elä elämääsi yksin sisällä vaan seurassa ulkona. Äläkä tätäkään ota kirjaimellisesti.

Tee asioita joita et voi tehdä vanhempana. Jos et halua reppuselkään, niin tee jotain muuta. Kiipeä vaikka puuhun. Et sinä siihen vanhana enää kykene.

Miksei vanhempana voi käydä enää keikoilla, kahviloissa jne.? Kyllä nyt normaalikuntoiset työikäiset ja eläkeläiset jaksaa vielä kotoa poistua ja on aktiivisia. Monissa musiikkitapahtumissa on nimenomaan keski-ikäisiäkin eikä monella nuorella opiskelijalla ole esim. varaa nykyfestareiden lippuihin. 

Vierailija
84/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien mussutusta. Itse olen laittanut palkasta jo parikymmentä vuotta tonnin tai kaksi joka kuussa sijoituksiin ja salkku 700k. Eikai sinne oo tarkoitus kaikkia tienestejä laittaa vaan sen verran mitä jää löysää rahaa mikä muuten tulis laitettua tyhjänpäiväiseen.

Montako kertaa olet käynyt Pariisin oopperassa? Tai ylipäänsä käynyt siellä ja syönyt vaikka kaupungissa kolmen tähden ravintoloissa. Itse kymmenisen kertaa. Sijoituksia 0 e. 

Vierailija
85/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske niitä joilla on oikeasti rahaa. Ellei sitä ole, niin pitää säästää jostain ja jättää jotain tekemättä.

Ei elämä jää elämättä sillä että tuumaa, "Aloitanpa suunnistuksen" sen sijaan että aloittaa jonkun kalliin harrastuksen.

Kaikkea ei ole pakko saada, ja paljon on hyvää mitä saa edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

Sijoittamisessa tärkeintä on aloittaminen. Ihan jo vaikka sen takia että oppii mistä on kyse, ja voi sitten opettaa omia lapsiaan sijoittajiksi.

Minä aloitin 30 eurolla/kk hyvin köyhänä opiskelijana. Siitä kertyi kiva säästö eikä tavoite ollut koskaan rikastua vaan saada vähän puskuria. Nyt sijoitan jo enemmän kun saanut luotua työuraa.

Koska sijoittajat jankuttavat ja patistavat kaikkia tekemään samaa kuin he. Heiltä puuttu ymmärrys ettei se onnistu kaikilta vaikka olisikin halua. Jos ei ole rahaa niin sitä ei ole. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
86/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska harvalla sitä rahaa tule ovista ja ikkunoista sillä tavalla että jos käyt töissä, maksat laskut, sijoitat 300€ ja vielä jää satoja euroja käyttörahaa. Varsinkin nykyään kun hallitus on aiheuttanut sen että ei riitä raha edes laskuihin.

Vierailija
87/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, että hautausmaat ovat täynnä "sitku" elämän uhreja, joiden piti MYÖHEMMIN tehdä sitä ja tätä... mutta eivät ehtineet.

Ehkä keskimäärin nelikymppisenä ihminen havahtuu siihen, että tuttuja alkaa sairastumaan, jopa kuolemaan. Kyllä: aina osa on tervaskantoja ja elää hyväkuntoisina 100 vuotiaaksi saakka. Mutta osalle tulee enemmän tai vähemmän vakavia juttuja (syöpää, ms-tautia, ärtyvää suolta, verisuoni 'napsahtaa' päässä jne.) jotka enemmän tai vähemmän estävät sitä '"sitku"-elämää.

Jos vaikka haluaa 'kiertää maailmaa' se onnistuu nuorena&terveenä paremmin mitä eläkeellä, jolloin voi olla ties mitä kolotuksia tai terveydellisiä rajoituksia. Matkavakuutuskaan ei välttämättä kata kaikkea, jos sairaana reissaa.

Ja maailma muuttuu koko ajan: voi tulla sotia, ympäristökatastrofeja, ties mitä, mikä mahdollisesti estää ne jutut 10 vuoden päästä, mitkä NYT ovat mahdollisia.

Jos vaikka haluaa matkustaa San Franciskoon, tee se nyt, ehkä ensi viikolla tai vuonna on iso maanjöristys tuhonnut rannikkoa, tai Yellostonen tulivuori puskenut maailman 'jääkauteen' tuhkapilvellä.

KAIKKEA voi satua --> tee tänään mitä haluat, koska huomenna et ehkä enää pysty.

Toisaalta näin, mutta toisaalta jos ei kuolekaan ihan vielä niin on hyvä olla jotain millä elää ensi vuonnakin.

Entäs jos vammaudut ennen ensi vuotta etkä pysty nauttimaan rahoistasi? Tai kuolet? 

Muuten, ei rahoista nauttiminen estä säästämistä. Ei kaikkia rahoja ole pakko kuluttaa. 

Jos vammautuu, niin silloin niistä säästöistä on hyötyä. Jos kuolee, niin rahat menee lapsille tai jos niitä ei ole, testamentin mukaan.

Vierailija
88/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu-u. Kun sitä rahaa ei ole niin paljon. Ei kaikilla ole rikasta sukua tai rikkaita vanhempia joiden varallisuudella hommataan opiskelun ajaksi asunnot ja kaikki mikä elämiseen kuuluu sekä enemmänkin. 

Ei ollut minullakaan. Aloitin 1400e nettopalkalla ja parhaimmillaan palkkatöissä jäänyt 2500-3000e käteen. Nykyään kun pääomatulot lasketaan niin toki enemmän. Yli 200t salkku kuitenkin rakennettu alle 10 vuodessa.

Ei lapsia eikä muuta elämää? Ei siis pahalla vaan ensimmäinen ajatus millaista elämää elät.

Missä tuossa luki ettei kirjoittajalla ole mitään elämää? Voi olla vaikka mitä harrastuksia, eikä se lapsi ole mikään todiste siitä että on sitä "elämää". 

Vierailija
89/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jäädä elämä elämättä kun eletään täysin osinkotuloilla. Ihan tavallista elämää eletään. Ei tuhlata eikä pihistellä. 

Minkäikäisenä aloitit ja millä summilla? Mistä sait rahat ja mitä jätit ostamatta/tekemättä?

Minulla ja miehelläni on aina ollut yhteiset rahat. Kummankin perhe asuu toisella puolella maapalloa joten kotimatkoihin on kulunut sievoiset summat. Lapsi koulutettu huippuyliopistoissa ihan omilla rahoilla. Talo ostettiin halvemmalta alueelta kuin mihin olisi ollut varaa. Aina ollut kaksi autoa. Ollaan jääty paitsi jouluverhoista, Muumimukien keräilystä ja naapureiden mieliksi rehentelystä.  Nyt ollaan miljonäärejä.

Mukava kuulla, mutta et vastannut kysymyksiin

Miksi tivaat tuolla tavalla toisten rahoista? 

Koska kyllähän se kiinnostaa mistä sijoittajien rahat ovat tulleet. Aina eletään unelmaelämää niiden sijoitusten turvin ja jäädään pois töistä elämään osingoilla,

Harva vain kertoo mistä rahat ovat tulleet ja mitä niiden eteen on joutunut tekemään tai mistä on joutunut luopumaan.

En koe luopuneeni mistään, ehkä joistain heräteostoksista, esim. Kalliimpi vaate, jonka siinä hetkessä olisin halunnut mutten tarvinnut kuitenkaan. Ihan palkasta säästetty ensimmäinen 10t kunnes tajusin pistää sen sijoituksiin, sen jälkeen palkasta lisää, osingot takaisin salkkuun, arvon nousu.. 

Vierailija
90/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on harjoittanut säästämistä ja sijoittamista tuotteliaasti useamman vuosikymmenen ajatuksella, että sitten joskus eletään herroiksi. Onhan näiden vuosikymmentenkin aikanakin eletty, mutta kunnon elämä alkaa sitten kun on tarpeeksi säästetty. Jos on nuukasti elänyt, niin eipä sitä yhtäkkiä osakaan alkaa elää niin kuin on kuvitellut, vaan entistä enemmän nuukaillaan ja elämää siirretään eteenpäin. Sitten kun. 

Mustavalkoinen ajattelutapa sinulla.

Minä nautin elämästä joka ikinen päivä. Pienistä arkisista asioista. Koiran kanssa lenkkeilystä, luonnosta, pyöräilystä, retkistä läheisten kanssa, puutarhasta jne. Sijoittaminen ja elämä eivät ole vastakohtia.

T Mummo 70v

Vierailija
91/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhien mussutusta. Itse olen laittanut palkasta jo parikymmentä vuotta tonnin tai kaksi joka kuussa sijoituksiin ja salkku 700k. Eikai sinne oo tarkoitus kaikkia tienestejä laittaa vaan sen verran mitä jää löysää rahaa mikä muuten tulis laitettua tyhjänpäiväiseen.

Montako kertaa olet käynyt Pariisin oopperassa? Tai ylipäänsä käynyt siellä ja syönyt vaikka kaupungissa kolmen tähden ravintoloissa. Itse kymmenisen kertaa. Sijoituksia 0 e. 

En kertaakaan enkä aio oopperaan ikinä mennäkään koska en halua :D saatte maksaa MINULLE että menisin!

Vierailija
92/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jokaisen suomalaisen pitäisi käydä jossain Pariisin oopperassa? Varsinkaan jos ne ei ole yhtään oma juttu eikä kiinnostusta paikkaan ole? Itse en saa ruuhkaisista kaupungeista mitään irti, vaan koen ne kuormittavina.

Vierailija
93/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sijoittajat jankuttavat ja patistavat kaikkia tekemään samaa kuin he. Heiltä puuttu ymmärrys ettei se onnistu kaikilta vaikka olisikin halua. Jos ei ole rahaa niin sitä ei ole. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

No silloin vastaat että ei sovi sinun arvomaailmaasi. Piste. Miksi väitellä turhasta kun voi nauttia siitä mitä sillä hetkellä elämässään on.

Vierailija
94/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan aina. Okei. Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään ihmisen vertaavan sijoittamista ja nuoruuden elämistä. Kas kun ei ketsuppia ja lapsettomuutta.

Ihan yleistä jos lukee täällä sijoituskeskusteluita. Oikeassa elämässä ei varmaan kukaan kyllä sano.

Ei ehkä suoraan, mutta onhan yleistä kertoa, että elä nuoruutesi. Mikä on totta kyllä. Ei vanhempana pysty eikä voi elää kuten nuorena. Fysiikka tulee vastaan sekä yleiset käyttäytymismallit. Älä säästele liikaa itseäsi äläkä rahojasi. Nauti elämästä ja rahoista. Käytä rahaa jotta voit osallistua ja saat kavereita. Niitä on vaikeampi saada vanhempana.

Nauti elämästä. Ei vanhana voi hypätä päiväsaikaan kaverin selkään keskellä toria kaljatölkin kanssa. Selkä ei kestä ja saa todella todella paheksuvia katseita sekä ehkä poliisitkin jututtavat. Nuorena kun tekee saman, niin ei satu selkään (ainakaan hetkeä pitempään) eikä niitä paheksuvia katseitakaan juuri tule.  

Mokaile nuorena niin sinua ymmärretään, koska se kuuluu siihen ikään ja kun kaatuu, niin noustaan vain ylös ja jatketaan eteenpäin. '

Eli nuorena eläminen on kaljatölkki kädessä hillumista jossain torilla? Asia selvä, ilmankos osaa täällä pelottaa ne alkoholismin tuomat terveysongelmat ja lyhyt elinikä ja siksi rahat on parasta tuhlata heti tässä ja nyt.

Jotenkin taas arvasin tämän vastauksen.... Ei kyse ole kaljatölkistä eikä torilla hillumisesta vaan elämisestä. Älä nökötä kotona säästäen rahaa vaan elä. Juo vaikka tuoremehua jos se on parempi, mutta tee se kavereiden kanssa. Mene kahville kahviloihin, käy keikkoilla, käy jossain kavereiden kanssa. Älä elä elämääsi yksin sisällä vaan seurassa ulkona. Äläkä tätäkään ota kirjaimellisesti.

Tee asioita joita et voi tehdä vanhempana. Jos et halua reppuselkään, niin tee jotain muuta. Kiipeä vaikka puuhun. Et sinä siihen vanhana enää kykene.

Miksei vanhempana voi käydä enää keikoilla, kahviloissa jne.? Kyllä nyt normaalikuntoiset työikäiset ja eläkeläiset jaksaa vielä kotoa poistua ja on aktiivisia. Monissa musiikkitapahtumissa on nimenomaan keski-ikäisiäkin eikä monella nuorella opiskelijalla ole esim. varaa nykyfestareiden lippuihin. 

Älä ajattele niin kirjamellisesti. Et sinä voi tehdä kaikkea sitä vanhana mitä nuorena. Kuinka minä tämän sinulle voisin vääntää rautalangasta...

Ei se asian ydin ollut kahvila vaan se, että käy jossain. Kaverit hankitaan pääsääntöisesti nuorena. Harva saa uusia kavereita vanhempana. Ei kotona kyhjöttäjä saa niin paljon kavereita kuin menossa oleva.

Seuraa nuorisoa kun näet heitä. Katso mitä he tekevät. Ei se ole ollenkaan sama kuin mitä vanhat tekevät. Esimerkkinä ja vain esimerkkinä. Älä ota taas kirjaimellisesti.

Rock tai pop konsertti. Montako vanhaa näet eturivissä hyppimässä musiikin tahtiin ja huutamassa ilosta? Joku tapahtuma. Montako vanhaa näet juoksentelemassa ympäriinsä ja hassuttelemassa toistensa kanssa? Et näe heitä, koska se ei vain enää ole luonnollista. Nuorena se on ja kuuluu siihen ikään.

Vierailija
95/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esimerkiksi valittava sijoitatko 50 euroa/kk vai käytätkö sen oikeasti terveelliseen ruokaan? Ei luulisi olevan kauhean vaikea yhtälö. Varsinkin kun osa-aikatyö on kasvussa ja palkkoja poljetaan maan rakoon. Monet joutuvat elämään heikoilla ansioilla.

Jotta sijoittamisessa on mitään järkeä pitää pystyä sijoittamaan huomattavia summia per kuukausi. Ja silloin ei puhuta muutamista kympeistä.

Vierailija
96/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On minulla mies ja 2 lasta :) tällä hetkellä opiskelen osa-aikatyön ohessa eli luonnollisesti en pistä muutakuin osingot (10t vuodessa) salkkuun.

Vierailija
97/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut, mutta en ole tinkinyt mistään mitä olen todella halunnut., mutta en ole turhaan tuhlannut. Olen matkustellut, syönyt aina mielestäni ruokaa jne. Nyt kun jäin eläkkeelle.on yli 2 miljoonaa sijoituksissa. Nyt on ongelma sen kuluttamisessa kun en tuhlailusta nauti edelleenkään. Teen itse parempaa ruokaa kuin mitä ravintoloista saa, pidän nykyisestä asunnostani ja kesämökistä, en halua isompaa tai hienompaa. Vaateostoksilla käynti on tuskallista ja vaatekaappini on täynnä jo ennestään. Matkustelukin tuntuu nykyään rasittavalta kun kaikki suuret nähtävyydet olen jo nähnyt eikä rannalla makoilu nappaa. Lapsia ei ole joten heillekään en ole säästämässä perintöä.

Vierailija
98/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Pariisissa, mutta en oopperassa. Lontoossa kävin katsomassa musikaalin, lasketaanko se? Tallinnassa kävin katsomassa balettia. Konserteissa ja teatterissa on tullut käytyä monta kertaa. Olen itse arkisen näköinen, koska en tuhlaa ulkonäköön, joten en tunne oloani kotoisaksi hienossa ravintolassa. Olen kyllä käynyt sellaisessa.

Vierailija
99/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin vastaat että ei sovi sinun arvomaailmaasi. Piste. Miksi väitellä turhasta kun voi nauttia siitä mitä sillä hetkellä elämässään on.

Se kun ei tunnu kelpaavan syyksi. Alkaa h*lvetinmoinen jankuttaminen kuinka sitten en vanhana sitä ja tätä... Sijoittakoot minun puolestani, mutta älkööt pakottako muita siihen. Ja ymmärtäkööt senkin ettei kaikilla ole sitä rahaa.... Ei ole rahaa. Sekin on asia mitä osa sijoittajista ei halua uskoa.

Vierailija
100/223 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis hyvin varakas nuori. Mistä oikeen valitat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi