Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijoittamisesta sanotaan aina, että jää elämä elämättä?

Vierailija
22.04.2026 |

Varsinkin jos nuorempi ihminen sijoittaa niin aina joku tulee sanomaan, että nuoruus menee hukkaan, ei pääse nauttimaan elämästä.

Kertokaa nyt mitä tämä elämästä nauttiminen on, jos kuitenkin ihminen matkustelee, harrastaa, syö maukasta ruokaa jne., eikä siis ole mikään ääripään pihistelijä, vaan elää suht normaalia elämää ja pistää rahaa samalla sivuun. Mistä tällöin jää paitsi?

Kommentit (264)

Vierailija
121/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jäädä elämä elämättä kun eletään täysin osinkotuloilla. Ihan tavallista elämää eletään. Ei tuhlata eikä pihistellä. 

Minkäikäisenä aloitit ja millä summilla? Mistä sait rahat ja mitä jätit ostamatta/tekemättä?

Minulla ja miehelläni on aina ollut yhteiset rahat. Kummankin perhe asuu toisella puolella maapalloa joten kotimatkoihin on kulunut sievoiset summat. Lapsi koulutettu huippuyliopistoissa ihan omilla rahoilla. Talo ostettiin halvemmalta alueelta kuin mihin olisi ollut varaa. Aina ollut kaksi autoa. Ollaan jääty paitsi jouluverhoista, Muumimukien keräilystä ja naapureiden mieliksi rehentelystä.  Nyt ollaan miljonäärejä.

Mukava kuulla, mutta et vastannut kysymyksiin

Miksi tivaat tuolla tavalla toisten rahoista? 

Koska kyllähän se kiinnostaa mistä sijoittajien rahat ovat tulleet. Aina eletään unelmaelämää niiden sijoitusten turvin ja jäädään pois töistä elämään osingoilla,

Harva vain kertoo mistä rahat ovat tulleet ja mitä niiden eteen on joutunut tekemään tai mistä on joutunut luopumaan.

Minä olen tuo, jolla on yli 300 000 euron sijoitussalkku. Ihan palkkarahoistani olen sijoitukset tehnyt. Aluksi 100 €/kk, vähitellen enemmän (nykyisin keskimäärin 1500 €/kk). Salkun arvosta yli 120 000 € on sijoitusten tuottoja.

Toki tein sen, että opiskelin (opintolainalla ilman vanhempien taloudellista tukea) DI:ksi, eli palkkani on kohtuullisen hyvä.

En ole joutunut luopumaan mistään minulle tärkeästä. Olen niin matkustellut kuin syönyt hyvissä ravintoloissa. En ole koskaan tupakoinut ja alkoholia juon ehkä 20 annosta vuodessa. En myöskään hanki kauheaa määrää muotivaatteita, vaikka pyrinkin siihen, että vaatteeni ovat siistit ja tilanteeseen sopivat. Kallein käsilaukkuni on maksanut 200 euroa, ja sen ostin noin 10 vuotta sitten.

Kiitos vastauksesta. Kaikki eivät vain pysty tuollaiseen. Esimerkkinä lapset. Niitä kun tekee, niin rahat menevät heihin eikä sijoituksiin. Samoin palkka minkä mainitsitkin. Vähästä on paha säästää isoja summia.

Joo, en väitäkään, että kaikki pystyisivät tähän, mutta on minulla silti kolme (nyt jo aikuista) lasta. Toki olen yhä naimisissa heidän toisen vanhempansa kanssa, joka osallistuu omalta osaltaan menoihin. Yksinhuoltajana olisi ollut paljon niukempaa.

Palkka vaikuttaa paljon, mutta siihen voi itsekin vaikuttaa ammatinvalinnalla.

Vierailija
122/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut rahaa säästöön ihan sillä, että tapasin tulevan puolisoni aikaisin, me ostettiin asunto vähän päälle parikymppisinä (100 %:lla lainarahalla), ei olla vaihdettu asuntoa eikä erottu. Meille asuminen on ollut halpaa, kun lainakin maksettiin pikapikaa vuosikymmeniä sitten. Silloin oli kyllä tiukkaa, mutta lainasta oli vaan pakko päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske niitä joilla on oikeasti rahaa. Ellei sitä ole, niin pitää säästää jostain ja jättää jotain tekemättä.

Mutta eihän tällainen avaudu kokoomusnuorelle....

Ei elämä jää elämättä sillä että tuumaa, "Aloitanpa suunnistuksen" sen sijaan että aloittaa jonkun kalliin harrastuksen.

Kaikkea ei ole pakko saada, ja paljon on hyvää mitä saa edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

Sijoittamisessa tärkeintä on aloittaminen. Ihan jo vaikka sen takia että oppii mistä on kyse, ja voi sitten opettaa omia lapsiaan sijoittajiksi.

Kun sitä rahaa ei ole.. Koeta ymmärtää. Kaikki rahat menevät peruselämiseen.

Miksi sitten innostut dissaamaan niitä jotka sijoittavat?

Minä aloitin 30 eurolla/kk hyvin köyhänä opiskelijana. Siitä kertyi kiva säästö eikä tavoite ollut koskaan rikastua vaan saada vähän puskuria. Nyt sijoitan jo enemmän kun saanut luotua työuraa.

En usko. Hyvin köyhällä opiskelijalla on 30 eurolle monta aivan välttämätöntä kulutuskohdetta. 

Ei tarvitse uskoa. Minä sijoitin koska uskoin ilmiöön nimeltä korkoa korolle. Opiskelin ja tein lomillani ja viikonloppuisin töitä vkahvilassa. Olin köyhä koska asuinkulut korkeat pääkaupungissa ja opiskelijaelämä oli köyhäilyä, kirppuksiltå ostin vaatteet ja alennusruokia vain kaupasta. Ja silti laitoin säästöön pienen pesämunan. Olen muutenkin säästeliäästi, nykyään säästän jo paljon enemmän. Mutta isoja summia en sijoittelu vieläkään. Korkoa korolle on jo moninkertaistanut indeksirahastosäästöni.

Vierailija
124/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske niitä joilla on oikeasti rahaa. Ellei sitä ole, niin pitää säästää jostain ja jättää jotain tekemättä.

Niinno, sanotaanko vaikka näin, että normaali keskituloinen työssäkäyvä voi sijoittaa helposti muutaman kympin tai jopa muutaman satasen kuussa, ilman että se on ns. mistään pois.

Helpoin hetki aloittaa on silloin, kun pääsee ensimmäiseen työpaikkaan. Tämä siksi, että menot eivät ole vielä ehtineet kasvaa tulojen tasolle.

Ps. Kun on noita paikallisia pultsareita seurannut, niin sillä tupakin määrällä olisi jo melko hyvä sijoitussalkku kasassa, vaikka tulot ei taida ihan priimaa ollakaan.

Tuskinpa vain muutamaa satasta. Tavallinen duunari kun ei isoilla palkoilla juhli ja lisäksi usein pitää elä ttää lapset ja maksaa asunto laina yms. 

Vierailija
125/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vaan hävinnyt rahaa sijoittamalla, tappio arviolta 20.0000 euroa, ei olisi pitänyt koskaan alkaa sijoittaa. Tuskin rahojani takaisin saan. :(

Vierailija
126/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan aina. Okei. Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään ihmisen vertaavan sijoittamista ja nuoruuden elämistä. Kas kun ei ketsuppia ja lapsettomuutta.

Ihan yleistä jos lukee täällä sijoituskeskusteluita. Oikeassa elämässä ei varmaan kukaan kyllä sano.

Ei ehkä suoraan, mutta onhan yleistä kertoa, että elä nuoruutesi. Mikä on totta kyllä. Ei vanhempana pysty eikä voi elää kuten nuorena. Fysiikka tulee vastaan sekä yleiset käyttäytymismallit. Älä säästele liikaa itseäsi äläkä rahojasi. Nauti elämästä ja rahoista. Käytä rahaa jotta voit osallistua ja saat kavereita. Niitä on vaikeampi saada vanhempana.

Nauti elämästä. Ei vanhana voi hypätä päiväsaikaan kaverin selkään keskellä toria kaljatölkin kanssa. Selkä ei kestä ja saa todella todella paheksuvia katseita sekä ehkä poliisitkin jututtavat. Nuorena kun tekee saman, niin ei satu selkään (ainakaan hetkeä pitempään) eikä niitä paheksuvia katseitakaan juuri tule.  

Mokaile nuorena niin sinua ymmärretään, koska se kuuluu siihen ikään ja kun kaatuu, niin noustaan vain ylös ja jatketaan eteenpäin. '

Eli nuorena eläminen on kaljatölkki kädessä hillumista jossain torilla? Asia selvä, ilmankos osaa täällä pelottaa ne alkoholismin tuomat terveysongelmat ja lyhyt elinikä ja siksi rahat on parasta tuhlata heti tässä ja nyt.

Jotenkin taas arvasin tämän vastauksen.... Ei kyse ole kaljatölkistä eikä torilla hillumisesta vaan elämisestä. Älä nökötä kotona säästäen rahaa vaan elä. Juo vaikka tuoremehua jos se on parempi, mutta tee se kavereiden kanssa. Mene kahville kahviloihin, käy keikkoilla, käy jossain kavereiden kanssa. Älä elä elämääsi yksin sisällä vaan seurassa ulkona. Äläkä tätäkään ota kirjaimellisesti.

Tee asioita joita et voi tehdä vanhempana. Jos et halua reppuselkään, niin tee jotain muuta. Kiipeä vaikka puuhun. Et sinä siihen vanhana enää kykene.

#65 vastaa: Olen asunut kolmessa eri maassa Suomen lisäksi. Matkustanut Suomesta Neuvostoliiton läpi Intiaan. Ylittänyt Atlantin lentäen lukemattomia kertoja ja kerran laivalla, Matkustanut Intiasta Suomeen "overland" Iranin kautta. Nyt vanhempana ei tarvitse pelätä vanhainkotia vaan on varaa palkata hoitajat kotiin. Ärsyttävät lentomatkatkin voi tehdä hieman mukavammin ensimmäisessä luokassa. Joko riittää vai jatkanko?

Vierailija
127/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämä jää elämättä sillä että tuumaa, "Aloitanpa suunnistuksen" sen sijaan että aloittaa jonkun kalliin harrastuksen.

Kaikkea ei ole pakko saada, ja paljon on hyvää mitä saa edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

Sijoittamisessa tärkeintä on aloittaminen. Ihan jo vaikka sen takia että oppii mistä on kyse, ja voi sitten opettaa omia lapsiaan sijoittajiksi.

Minä aloitin 30 eurolla/kk hyvin köyhänä opiskelijana. Siitä kertyi kiva säästö eikä tavoite ollut koskaan rikastua vaan saada vähän puskuria. Nyt sijoitan jo enemmän kun saanut luotua työuraa.

En usko. Hyvin köyhällä opiskelijalla on 30 eurolle monta aivan välttämätöntä kulutuskohdetta. 

Ei tarvitse uskoa. Minä sijoitin koska uskoin ilmiöön nimeltä korkoa korolle. Opiskelin ja tein lomillani ja viikonloppuisin töitä vkahvilassa. Olin köyhä koska asuinkulut korkeat pääkaupungissa ja opiskelijaelämä oli köyhäilyä, kirppuksiltå ostin vaatteet ja alennusruokia vain kaupasta. Ja silti laitoin säästöön pienen pesämunan. Olen muutenkin säästeliäästi, nykyään säästän jo paljon enemmän. Mutta isoja summia en sijoittelu vieläkään. Korkoa korolle on jo moninkertaistanut indeksirahastosäästöni.

Elitkö ollenkaan n s. nuoruutta? Kävit töissä ja kitu utit?

Vierailija
128/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jäädä elämä elämättä kun eletään täysin osinkotuloilla. Ihan tavallista elämää eletään. Ei tuhlata eikä pihistellä. 

Minkäikäisenä aloitit ja millä summilla? Mistä sait rahat ja mitä jätit ostamatta/tekemättä?

Minulla ja miehelläni on aina ollut yhteiset rahat. Kummankin perhe asuu toisella puolella maapalloa joten kotimatkoihin on kulunut sievoiset summat. Lapsi koulutettu huippuyliopistoissa ihan omilla rahoilla. Talo ostettiin halvemmalta alueelta kuin mihin olisi ollut varaa. Aina ollut kaksi autoa. Ollaan jääty paitsi jouluverhoista, Muumimukien keräilystä ja naapureiden mieliksi rehentelystä.  Nyt ollaan miljonäärejä.

Mukava kuulla, mutta et vastannut kysymyksiin

Miksi tivaat tuolla tavalla toisten rahoista? 

Koska kyllähän se kiinnostaa mistä sijoittajien rahat ovat tulleet. Aina eletään unelmaelämää niiden sijoitusten turvin ja jäädään pois töistä elämään osingoilla,

Harva vain kertoo mistä rahat ovat tulleet ja mitä niiden eteen on joutunut tekemään tai mistä on joutunut luopumaan.

Pääasiassa 40 tuntista työviikkoa yli 10 vuoden ajan, niin siinä sivussa on jäänyt rahaa sivuun. Tuon verran on vaatinut, vapaa-ajasta lähtenyt.

Kiitos vastauksesta. Sinä olet ollut valmis tuohon. Itse arvostan enemmän vapaa-aikaa. Ymmärsinkö oikein, että olet tehnyt joka viikko 2,5h ylitöitä vai onko sinulla 40h työviikko johon kuuluu pekkaspäivät?

Ruokatunti on palkatonta aikaa, mutta silti työpaikalla on oltava 8 h ajan, toki työmatkat päälle. Itselle ei rahaa ole elämiseen tippunut taivaasta tai rikkailta vanhemmilta, enkä halua kituutella kelan tuilla, niin on tosiaan joutunut itsensä elättämään työllä ja samalla on oppinut tarkaksi rahasta kun sen eteen on oikeasti joutunut näkemään vaivaa. Niin sitä on saanut sijoituksiin.

Vierailija
129/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinno, sanotaanko vaikka näin, että normaali keskituloinen työssäkäyvä voi sijoittaa helposti muutaman kympin tai jopa muutaman satasen kuussa, ilman että se on ns. mistään pois.

Helpoin hetki aloittaa on silloin, kun pääsee ensimmäiseen työpaikkaan. Tämä siksi, että menot eivät ole vielä ehtineet kasvaa tulojen tasolle.

Ps. Kun on noita paikallisia pultsareita seurannut, niin sillä tupakin määrällä olisi jo melko hyvä sijoitussalkku kasassa, vaikka tulot ei taida ihan priimaa ollakaan.

Kuule, ne pultsarit olisivat voineet ostaa vaikka kunnon ruokaa niillä tupakkarahoilla ennemmin kuin laittaa niitä sijoitukseen....

Varmaan heitä ei kiinnosta kunnon ruoka? Syöhän jotkut jatkuvasti eineksiä ja makkaraa ja se riittää heille. Pultsareilla ei ole edes paikka, missä niitä terveellisiä aterioita valmistaisi.

Vierailija
130/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vaan hävinnyt rahaa sijoittamalla, tappio arviolta 20.0000 euroa, ei olisi pitänyt koskaan alkaa sijoittaa. Tuskin rahojani takaisin saan. :(

Saanko arvata: unohdit sijoittamisen tärkeimmän säännön - hajauta.

Vierailija
131/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan aina. Okei. Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään ihmisen vertaavan sijoittamista ja nuoruuden elämistä. Kas kun ei ketsuppia ja lapsettomuutta.

Ihan yleistä jos lukee täällä sijoituskeskusteluita. Oikeassa elämässä ei varmaan kukaan kyllä sano.

Ei ehkä suoraan, mutta onhan yleistä kertoa, että elä nuoruutesi. Mikä on totta kyllä. Ei vanhempana pysty eikä voi elää kuten nuorena. Fysiikka tulee vastaan sekä yleiset käyttäytymismallit. Älä säästele liikaa itseäsi äläkä rahojasi. Nauti elämästä ja rahoista. Käytä rahaa jotta voit osallistua ja saat kavereita. Niitä on vaikeampi saada vanhempana.

Nauti elämästä. Ei vanhana voi hypätä päiväsaikaan kaverin selkään keskellä toria kaljatölkin kanssa. Selkä ei kestä ja saa todella todella paheksuvia katseita sekä ehkä poliisitkin jututtavat. Nuorena kun tekee saman, niin ei satu selkään (ainakaan hetkeä pitempään) eikä niitä paheksuvia katseitakaan juuri tule.  

Mokaile nuorena niin sinua ymmärretään, koska se kuuluu siihen ikään ja kun kaatuu, niin noustaan vain ylös ja jatketaan eteenpäin. '

Eli nuorena eläminen on kaljatölkki kädessä hillumista jossain torilla? Asia selvä, ilmankos osaa täällä pelottaa ne alkoholismin tuomat terveysongelmat ja lyhyt elinikä ja siksi rahat on parasta tuhlata heti tässä ja nyt.

Jotenkin taas arvasin tämän vastauksen.... Ei kyse ole kaljatölkistä eikä torilla hillumisesta vaan elämisestä. Älä nökötä kotona säästäen rahaa vaan elä. Juo vaikka tuoremehua jos se on parempi, mutta tee se kavereiden kanssa. Mene kahville kahviloihin, käy keikkoilla, käy jossain kavereiden kanssa. Älä elä elämääsi yksin sisällä vaan seurassa ulkona. Äläkä tätäkään ota kirjaimellisesti.

Tee asioita joita et voi tehdä vanhempana. Jos et halua reppuselkään, niin tee jotain muuta. Kiipeä vaikka puuhun. Et sinä siihen vanhana enää kykene.

#65 vastaa: Olen asunut kolmessa eri maassa Suomen lisäksi. Matkustanut Suomesta Neuvostoliiton läpi Intiaan. Ylittänyt Atlantin lentäen lukemattomia kertoja ja kerran laivalla, Matkustanut Intiasta Suomeen "overland" Iranin kautta. Nyt vanhempana ei tarvitse pelätä vanhainkotia vaan on varaa palkata hoitajat kotiin. Ärsyttävät lentomatkatkin voi tehdä hieman mukavammin ensimmäisessä luokassa. Joko riittää vai jatkanko?

Kysytään vakiokysymys eli mistä sait rahat?

Vierailija
132/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ne pultsarit olisivat voineet ostaa vaikka kunnon ruokaa niillä tupakkarahoilla ennemmin kuin laittaa niitä sijoitukseen....

Varmaan heitä ei kiinnosta kunnon ruoka? Syöhän jotkut jatkuvasti eineksiä ja makkaraa ja se riittää heille. Pultsareilla ei ole edes paikka, missä niitä terveellisiä aterioita valmistaisi.

Luuletko että heitä kiinnostaa sijoittaminen sen vertaa? Kysehän oli siitä, että tupakkaan menneet rahat olisi tullut sijoittaa, niin he olisivat nyt miljonäärejä.

Vierailija
133/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut tuollaista sanontaa. Missä tälläista saa kuulla?

Vierailija
134/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elitkö ollenkaan n s. nuoruutta? Kävit töissä ja kitu utit?

Sinulla on nyt selkeästi joku pakkomielle siitä että jokainen sijoittaja istuu kotona yksin ja laskee pennejään :D ikävä pilata mielikuvasi, mutta olemme eläneet ja tehneet ja nauttineet ja ohessa sijoittaneet.

Vierailija
135/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin firmoihin?

Vierailija
136/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-pastalla pyörii aina huippusijoittajat, 30 e/ kk poanoksella 300k salkku jne

Vierailija
137/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Tai sitten puhut totta muttanplet harvinaisen tyhmä. Desimaalikin pielessä. Juu en suosittele sinulle sijoittamista.

Vierailija
138/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytään vakiokysymys eli mistä sait rahat?

Jos iskee muistisairaus, kuka palkkaa sen hoitajan, kun itse ei ymmärrä sitä enää tehdä? 

Vierailija
139/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva-pastalla pyörii aina huippusijoittajat, 30 e/ kk poanoksella 300k salkku jne

30e panoksella aloitin nuorena rahastoon. Nykyään laitan minimissään 3000€/ per yhtiö.

Vierailija
140/264 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin firmoihin?

Aina niihin, mitä suositellaan ja trendaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä