Siis tuhiotaanko häädetyn koko omaisuus kuten tässä vahingossa väärän asukkaan häädössä tehtiin?
IS:n tietojen mukaan tyhjennyssiivous toteutettiin 7. huhtikuuta, kun asukkaat eivät olleet kotona.
Ilta-Sanomien haastattelema naapuri kertoo tuntevansa perheen, jonka koti tyhjennettiin virheen takia. Hän kertoo todistaneensa itse asunnon tyhjentämistä taloyhtiön pihalla.
– Menin tupakalle ja pihalla oli jäteauto, johon kolme miestä kanteli tavaraa. Heittivät autoon, joka rouskutti kaiken murskaksi, naapuri kertoo.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää kauhistelua mutta käytännössähän tämä oli onnenpotku. Vanhat romut ilmaiseksi pois ja tilalle saa uudenkarheaa.
Ja kun tekijä on jo virheensä myöntänyt, niin varmasti suostuu korvaamaan eikä ole oikeustaistelun takana.
Meinaat että minäkin tahtoisin mummun vanhojen talonpoikaisantiikkihuonekalujen tilalle uutta rojua Ikeasta?
No, onneksi siellä on sukutilan aitassa lisää huonekaluja, jos joku nämä murskaa.
Mikseivät tyhjääjät tajunneet heti erehdystään? Asunto oli varmaan siistimpi kuin yleensä häädettävät, tuoretta ruokaakin varmaan jääkaapissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ovat menneet kaikki valokuvat ja muut tärkeät asiat murskaksi.
Kenellä on valokuvia vieläkin vain paperisina?? 😂
Mulla. Osa kuvista on reilusti yli 100v vanhoja. Karjalasta sodan jaloista pelastettuja.
Onneksi oma mummoni ja pappani ehtivät ladata kaikki valokuvansa muistikortille ennen Viipurista lähtöä kesällä 1944. Ei tarvitse olla nolo ja katsella jotain paperisia valokuvia, öööh.
Just näin. Pilvipalveluissa on vanhat kuvat. Hih.
Ja pilvipalvelu se vasta ikuinen onkin juuh. Hih.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti häädetyillä on toki ollut kuukausitolkulla aikaa tyhjentää entiset asuntonsa itse ennen häätöpäivää. Eli jos siinä tavarat menee rikki, niin on aika lailla oma vika. Mutta että häädön toimittajat menevät väärään asuntoon ja tuhoavat tuntemattomien omaisuuden, on kyllä isojen korvausten paikka.
Hulluinta tässä on se, että mokan tehnyt ei joudu itse vastuuseen vaan veronmaksajat maksaa tämänkin kunnallisen vuokrataloyhtiön mokat.
Ehkä maksavat kunnallisverona sen tai vuokrayhtiö vain nostaa vuokralaistensa maksuja. Problem solved, kukaan vastuullinen ei ole vastuussa mokasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät tyhjääjät tajunneet heti erehdystään? Asunto oli varmaan siistimpi kuin yleensä häädettävät, tuoretta ruokaakin varmaan jääkaapissa jne.
"Mä oon vaan töissä täällä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuhansien eruojen arvoisia soittimia. Oisko nekin heitetty vaan murskaimeen?
Eiköhän nuo sentään irtaimiston nähdessään jotain ajattele. Esimerkiksi: "Hei, tämä kämppä on tosi siisti ja kaikki tavara on hyvällä maulla valittua ja ilmeisen arvokasta. Tällaiset ihmiset eivät päädy häädetyksi. Hei jätkät, tarkistakaas se osoite. Taidetaan olla väärässä luukussa."
No selvästi eivät ajattele, kun tässä tuo tyhjennys tehtiin asuntoon, jonka asukkaat eivät olleet joutuneet häädetyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuhansien eruojen arvoisia soittimia. Oisko nekin heitetty vaan murskaimeen?
Tuo oli joku vuokrataloläävä. Eli huoli pois. Omistusasuntotalojen kohdalla ollaan varmaan vähän huolellisempia.
Ja onhan niillä silmät päässä ja tajuavat, että hetkinen, miksi olemme häätämässä ihmistä jonka irtamistosta saisi moneen kertaan vuokra-rahat?
Tyhjennetyn kämpän on täytynyt olla siinä kunnossa, että on tuntunut uskottavalta että nämä häädetään. Siis epäsiisti, täynnä romua jne. Meinaan kun nuo ihmiset tekevät tuota työkseen, jos joku kämppä poikkeaisi tavanomaisesta häädettävän luukun "tasosta", kyllä siinä turtuneinkin ihminen havahtuisi että nyt ei ole kaikki oikein.
Kamalaa tietysti silti, yritän vain avata miten tämä voi olla mahdollista. Mikään tyhjennetyssä kämpässä ei ole ehdottanut, että täällä asuukin kunnollinen lapsiperhe eikä häädettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla. Osa kuvista on reilusti yli 100v vanhoja. Karjalasta sodan jaloista pelastettuja.
Onneksi oma mummoni ja pappani ehtivät ladata kaikki valokuvansa muistikortille ennen Viipurista lähtöä kesällä 1944. Ei tarvitse olla nolo ja katsella jotain paperisia valokuvia, öööh.
Voi voi, siinä papan ja mummon muistikortit heitettäisiin kuule jätelavalle.
Et ilmeisesti tunnistaisi sarkasmia, vaikka se kävelisi sinua vastaan kaulassa iso kyltti, jossa lukee sarkasmi. Muistikortti vuonna 1944 kertoo jo aika paljon.
Ei sitten mieleesi tullut että noi voi digitoida myöhemminkin kuin kuvauspäivänä 40-luvulla?
Ongelma kuitenkin on just siinä että esim. jos joku minun asuntoni tuolla tavalla tyhjäisi niin siinä tuhoutuisi sekä paperikuvat, diat, negatiivit että ne mahdolliset digikuvat muistikorteilla tai cd-levyillä tai koneiden kiintolevyillä kun ne kaikki on asunnossa.
Tuossa lainatussa postauksessa sanotaan, että latasivat ennen Viipurista lähtöä 1944. Onko täällä oikeasti jotkut lukutaidottomien kokoontumisajot tänään? Ihan järkyttävää.
Sarasvuo oli oikeassa.
Joillekin taas on ylitsepääsemätöntä ohittaa virheellinen sanajärjestys tai pilkutus, vaikka kirjoituksen tarkoitus on selvästi ymmärrettävissä. Aivan sama mikä aihe, kunhan pääsee esittelemään omia taitojaan. Lienee kysymys henkilöistä, jotka eivät päässeet unelma-ammattiinsa äidinkielenopettajiksi punakynää viuhuttamaan. Odotan popparit valmiina korjauksianne tekstiini, rakkaat pilkunviilaajat!
Jos minä olisin tuollainen häätelijä, niin en kyllä mitenkään voisi heittää kuranttia tavaraa murskaimeen, vaan pakkaisin nätisti kuorma-autoon, veisin varastoon ja myisin ne tavarat pois. Siksipä en olekaan häätelijä, ei tavaraa varmaan saa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passit, tietokoneet, kauppakirjat...
Tässä täytyy olla taustalla jotain sellaista, että asunnossa ei ole ollut kovin kummoisesti mitään. Tyhjentäjälle on täytynyt syntyä kuva, että asunto on enemmän tai vähemmän hylätty tai joku narkkikämppä ja siellä on vaan asujalle yhdentekevää tavaraa. Mikään muu ei tätä kyllä selitä. Varsinkin kun mediassa viitataan valokuviin, eli ilmeisesti ne ovat olleet se merkittävin omaisuus.
Normaalissa asunnossa yleensä on ainakin jotain näistä:
-yllä mainitut passit kauppakirjat, tietokoneet
-henkilökohtaisia korvaamattomia papereita; työ- ja tutkintotodistuksia, testamentteja, sopimuksia...
-rahaa, luottokortteja, koruja, taidetta, kokoelmia, muita arvoesineitä
-arvokkaita huonekaluja, mattoja, valaisimia
-elektroniikkaa, tabletteja, puhelimia, televisioita, kodinkoneita
-antiikkia
-kodin tekstiilejä
-vaatteita
-harrastusvälineitä
-lasten leluja
-avaimia, kulkukortteja
-keräilytavaraa
-viinejä, viskejä, konjakkeja...
-pakastin puolillaan hirvenlihaa tms.
-kirjoja
-työkaluja....
jne jne...
Jos joku menisi erehdyksessä vaikkapa minun, ihan tavallisen keskituloisen, asuntooni (luojan kiitos varmuuslukosta, johon ei ole avaimia edes isännöitsijällä) ja näkisi mitä siellä on, niin pitäisi olla täysin vajaa-älyinen tai hullu, että alkaisi niitä tavaroita kantaa murskaimeen. Varmasti joku hälytyskello soisi.
Järkyttävää silti.
Jutussa kyllä mainittiin että ruoatkin viety jääkaapista. Asunto ollut asuttu vaikka kaikkea menetettyä irtaimistoa ei olekaan mediassa eritelty. Vuokrayhtiö myöntänyt mokanneensa ja asiaa ei halua asukkaat eikä vuokrayhtiö julkisesti kommentoida.
Vuokrayhtiön kommentista voi päätellä että asukas on hyväksynyt yhtiöltä korvauksen jonka ehtona on ettei puhu asiasta julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo sentään irtaimiston nähdessään jotain ajattele. Esimerkiksi: "Hei, tämä kämppä on tosi siisti ja kaikki tavara on hyvällä maulla valittua ja ilmeisen arvokasta. Tällaiset ihmiset eivät päädy häädetyksi. Hei jätkät, tarkistakaas se osoite. Taidetaan olla väärässä luukussa."
No selvästi eivät ajattele, kun tässä tuo tyhjennys tehtiin asuntoon, jonka asukkaat eivät olleet joutuneet häädetyiksi.
Niille oli annettu väärä osoite. Pointtini on, että jos kämppä ei olisi ollut sellaisessa kuosissa, mitä nuo tyhjentävät ovat tottuneet odottamaan, niillä olisi soinut kello päässä että hei, miksi me tällaista paikkaa ollaan tyhjentämässä, tarkistetaas?
Meinaan kukaan EI heitä noin vain murskaimeen mitään arvokkaan oloista tavaraa. Kaikki tavara kämpässä on siis ollut sellaista, että sitä olisi voinut odottaa häätökämpässä näkevänsäkin.
Vai luuletko aidosti, että jos ne olisi lompsineet kämppään jossa on siistiä ja kristallikruunu joka huoneessa, Jugend-ruokailuryhmä ja Alcantara-sohvat ja persialainen matto lattialla, ne olisi vaan tyynesti vieneet kaiken pois ja murskanneet? Ei olisi mikään kello soinut päässä, että miksi näitä ei ole myyty?
Itse kyllä ihmettelen tuota huoltoyhtiötä. Meillä ainakin ollaan tuttavia kaikkien huoltomiesten kanssa, jos ne tulisivat avaamaan oveamme käskystä ja meinattaisiin ruveta kantamaan tavaraa pihalle, aivan varmasti puuttuisivat että tässä on nyt joku väärinkäsitys. En ole ikinä (aikuisiällä, opiskeluaikana ehkä) asunutkaan niin, että en tuntisi huoltomiehiä naamasta, alvariinsahan ne pihoilla pyörii ja tämän tuosta käyvät jotain katsomassa.
Eikö häätötyöläiset tuo asuntoon isännöitsijä ja ulosottomiehen pitäisi olla paikalla?
Tämä on " korkeamman tason" virhe.
Vierailija kirjoitti:
Älypäät olisivat helposti tarkistaneet onko asunto oikea mutta heh tuumasta toimeen ja eikö kämppä tyhjäksi.
Onko papereissa ollut oikea osoite? Kuka on avannut oven? Tuskin jäteautonkuljettajat tai ne tavaroiden kantajat ovat menneet sorkkataudalla sisään!
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin tuollainen häätelijä, niin en kyllä mitenkään voisi heittää kuranttia tavaraa murskaimeen, vaan pakkaisin nätisti kuorma-autoon, veisin varastoon ja myisin ne tavarat pois. Siksipä en olekaan häätelijä, ei tavaraa varmaan saa säästää.
Tuskinpa niillä mitään kuranttia tavaraa on ollut. Ei sellaista olisi murskattu.
Ihmisiä häädetään kahdesta syystä: vuokrat maksamatta tai aiheutetaan tavatonta häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli joku vuokrataloläävä. Eli huoli pois. Omistusasuntotalojen kohdalla ollaan varmaan vähän huolellisempia.
Ja onhan niillä silmät päässä ja tajuavat, että hetkinen, miksi olemme häätämässä ihmistä jonka irtamistosta saisi moneen kertaan vuokra-rahat?
Tyhjennetyn kämpän on täytynyt olla siinä kunnossa, että on tuntunut uskottavalta että nämä häädetään. Siis epäsiisti, täynnä romua jne. Meinaan kun nuo ihmiset tekevät tuota työkseen, jos joku kämppä poikkeaisi tavanomaisesta häädettävän luukun "tasosta", kyllä siinä turtuneinkin ihminen havahtuisi että nyt ei ole kaikki oikein.
Kamalaa tietysti silti, yritän vain avata miten tämä voi olla mahdollista. Mikään tyhjennetyssä kämpässä ei ole ehdottanut, että täällä asuukin kunnollinen lapsiperhe eikä häädettäviä.
Voi kuule, kyllä ihan tavalliset ja siistit ihmisetkin saattavat tulla häädetyksi. Taitaa olla jonkinlainen defenssiselitys, että "eihän näin voisi käydä minulle, kun olen niin kunnollinen?" Ei ole reilua edes vähääkään syyllistää tuota perhettä, joka on kohdannut elämänsä suurimman tragedian täysin syyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa ihmisten (ja varsinkin lapsiperheiden) kodeista näyttää lähinnä täyteen tungetulta kaatopaikalta, joten häätökämppää voi olla vaikea niistä erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on laatikossa 10000 euroa käteistä. Ei varmaan korvata koska väittävät että rahat pitää olla pankissa. Minulla on kotona käteistä aika paljon.
Milläs todistat, että edes oli, kun koko säilytyspaikka on heitetty roska-autoon katsomatta sisältöä. Sanovat, että ei me uskota, että siellä edes mitään kymppitonnia oli, eikä tietenkään sulla ole mitään pitäviä todisteita siitä, mitä olet omassa kodissasi missäkin säilyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, siinä papan ja mummon muistikortit heitettäisiin kuule jätelavalle.
Et ilmeisesti tunnistaisi sarkasmia, vaikka se kävelisi sinua vastaan kaulassa iso kyltti, jossa lukee sarkasmi. Muistikortti vuonna 1944 kertoo jo aika paljon.
Ei sitten mieleesi tullut että noi voi digitoida myöhemminkin kuin kuvauspäivänä 40-luvulla?
Ongelma kuitenkin on just siinä että esim. jos joku minun asuntoni tuolla tavalla tyhjäisi niin siinä tuhoutuisi sekä paperikuvat, diat, negatiivit että ne mahdolliset digikuvat muistikorteilla tai cd-levyillä tai koneiden kiintolevyillä kun ne kaikki on asunnossa.
...."ennen Viipurista lähtöä vuonna 1944"... Luki siinä.
-eri
Vanhat baryyttipaperille ruskeatoonatut kuvat kestävä jopa satoja vuosia. Mites digit?
Vierailija kirjoitti:
Minun asunto tyhjennettiin joskus vaikka en ollut saanut häätöä edes. Tai olin mutta minulle ei siitä oltu kerrottu koska olin armeijassa ja sitten kävin tyttöystävän luona lomalla. Menin kerran kotiin armeijasta niin asuntoni oli tyhjä. Sitten menin kunnan vuokratoimistoon niin ne kertoi että olin saanut häädön. Kuulemma jonkun metelin takia. Hermostuin siinä ja sanoin että olen ollut lähes 8 kk armeijassa enkä ole meteliä pitänyt tai bileitä. Haastoin kunnan vuokrafirman oikeuteen ja siellä selvis että minun naapuri oli pitänyt bileitä ja minua syytettiin. Alakerran mummo oli tehnyt minusta 50 valitusta taloyhtiöön. Minulta ei oltu kysytty mitään vaan sitä mummoa oli uskottu ja sain häädön. Sitten ne tajus vasta että aijaa olin käynyt armeijaa joten en ollut voinut pitää meteliä koska en ollut kotona.
Ihan karsea juttu. Saitko omaisuutesi takaisin tai mitään korvausta siitä?
Olen kuullut tapauksista (jotka eivät tosin päätyneet häätöön asti), missä joku naapuri on nähnyt "asunnossa lemmikkejä" -tarran asunnon ovessa ja alkanut tehtailla valituksia koiran haukunnasta ihan vain koska vihaa koiria ja ne pitää saada pois talosta, vaikka mitään ääniä ei oikeasti kuulu. Sitten kun syytettyyn asukkaaseen otetaan yhteyttä, käy ilmi, että hänellä onkin jotain täysin äänettömiä elukoita, tyyliin käärmeitä tai hamsteri, jolloin naapurin vale paljastuu.